Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Thomasomally
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2021 09:27

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Thomasomally »

Ja ze zijn allebei gecastreerd, gister zag ik voor het eerst dat ook o'mally achter hem aan ging, maar dit is dus 1 keer gebeurd in 2 weken tijd dat ze nu samen zijn.

Fijn dat het bespringen een spelletje is, al vind o'mally dat niet zo grappig. Ik heb nu een feliway Friends gekocht, hopelijk werkt dat ook iets! Moet ik tijger wel of niet van o'mally af halen als hij hem bespringt?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Rik »

Thomasomally schreef: 03 jun 2021 19:45 Moet ik tijger wel of niet van o'mally af halen als hij hem bespringt?
Dat hangt een beetje af van hoe o'mally erop reageert. Tijger doet het om hem juist tot spelen te krijgen. Lekker samen ravotten. Als o'mally daar geen zin in heeft moet ie dat laten weten en tijger moet dat weer begrijpen. Zo moeten ze met elkaar om leren gaan. Om die reden zouden ze het dus zelf uit moeten maken.

Maar als je ziet dat o'mally dat niet doet (geen grenzen aangeven) dan zou ik wel ingrijpen als het te stevig gaat. Maar uiteindelijk moet o'mally dat wel zelf leren dus ik zou ook niet weer te vroeg ingrijpen (hoewel o'mally zich wel prettig niet blijven voelen binnen). Lastig hè ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Thomasomally
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2021 09:27

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Thomasomally »

Haha ja het is echt wel lastig allemaal! Maar o'mally geeft inderdaad slecht zijn grenzen aan, alleen in het begin heeft hij geblazen, tot de 3e dag en daarna eigenlijk niet meer. Nu laat hij het maar, maar als ik hem hoor piepen vind ik t wel zielig, maar misschien zijn dat ook mn zwangerschapshomonen waardoor ik zo vreselijk er bovenop zit en loop te moederen 🙈

Ik ga eens kijken tot waar ik denk dat het nog oké is en tot waar niet, hij komt wel weer meer thuis en word weer een beetje speels, al is het nog niet zoals voorheen. Ik ga vandaag ook beginnen met zylkene aan o'mally te geven, heeft iemand daar ervaring mee? Is het handig om dit ook aan tijger te geven of juist niet omdat hij o'mally nu al aan het plagen is?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Rik »

Ik heb geen ervaring met zylkene dus dat weet ik niet.

Als o'mally al wel weer een beetje speels wordt dan wordt het ook verstandig om te kijken of je met beide kunt spelen. Een hengel en dan kijken of je de focus een beetje meer naar het spel kunt verleggen dan die focus die tijger nu voor o'mally heeft. Zo kunnen ze ook van elkaar een beetje hoe de ander speelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Zotvanpoezen »

Zylkène is om gestresste katten wat te helpen om tot rust te komen. Maar niet voor katjes die vol energie zitten en willen spelen (of plagen) ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Thomasomally
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2021 09:27

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Thomasomally »

Tijger krijg ik helaas maar moeilijk aan het spelen, met alsof hij het niet snapt, touwtje, veertje, balletje, propjes. Wij hebben echt heel veel speeltjes in huis, maar niks trekt hem helaas. Ook eten is hij niet echt voor te paaien, zelfs snoepjes niet. Vliegjes daaraan tegen vind hij geweldig om te vangen, dus ik laat nu extra vaak de deur open zodat die in huis kunnen hihi. Hij had ook een libelle gevangen vanmorgen, daar was hij heel trots op en had die naar de tuin gebracht.

Weet iemand een leuk speeltje dat ook een beetje op iets lijkt wat vliegt?

Ik ga zylkene dan 4 dagen aan o'mally geven, kijken of hij dan beter om kan gaan met de gekke uitbarstingen van tijger. Misschien voor als de baby er net is dat ik het dan aan beide katten geef als ik merk dat ze hier gestrest van raken, o'mally verwacht ik niet, die Is gek van kinderen. Tijger daaraan tegen kan niet zo goed tegen harde geluiden, dus die zal het misschien wel spannend vinden en ons ritme gaat dan natuurlijk ook weer veranderen.

Misschien ben ik wel echt teveel ermee bezig, maar wil zo graag dat het goed komt, voor allebei!
Thomasomally
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2021 09:27

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Thomasomally »

Hoi allemaal, weer even een update. Tijger en o'mally doen het super samen. Ik heb het idee dat de feliway verdamper wel iets doet voor ze. O'mally heb ik 1 keer zylkene gegeven, maar vond het daarna niet meer nodig. Ze slapen samen op de overloop allebei in een mandje. Ik heb de mandjes wel expres ver uit elkaar staan, zodat ze zich niet ongemakkelijk voelen.

O'mally is nog veel op pad, tijger durft overdag de tuin niet uit. Voor nu vind ik dat wel fijn. Hij is blij als o'mally weer terug is, maar neust even met hem en laat hem dan (meestal) met rust. O'mally begint ook wat speelser te worden richting tijger, dus dat is super schattig, al gaat het wel vaak op het laatst erg hard.

Vanochtend kwam o'mally helemaal nat thuis, waarschijnlijk van het hoge gras, dan gaat tijger hem helpen met wassen. Het lijkt erop dat tijger een klein beetje de kattentaal terug vind, al bijt hij hem daarna wel in zn poot na 5 keer likken.

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle tips en adviezen, het heeft me heel erg geholpen en wat rust gegeven!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Rik »

Wat fijn dat tijger o'mally nu wat meer met rust kan laten. Dan kan o'mally ook zichzelf worden en inderdaad zelf weer speels worden.

En ja, kattenspel kan er sinds hard aan doorgaan. Maar ook dat moeten ze zelf de grenzen aangeven en begrijpen. Daar gaat hier ook wel eens mis bij Bono die dan de enthousiast is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Thomasomally
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2021 09:27

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Thomasomally »

Hi allemaal, helaas gaat het weer een beetje bergafwaarts. Tijger durft overdag niet naar buiten ivm de buurkat, waardoor hij weer helemaal gefocust is op o'mally als die thuis komt en weer op hem springt en zijn achterbenen pakt. O'mally gaat er steeds maar bij liggen of gaat snel weer naar buiten. Dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling want het is ook o'mally zijn huis. O'mally slaapt nu vaak in de middag op de overloop en tijger beneden in de woonkamer. Deuren zijn wel altijd open.

Ik krijg nu wel het idee dat o'mally meer buiten is, omdat hij thuis zijn rust niet echt kan pakken en steeds achterna gezeten wordt.

De feliway Friends zit nog steeds in het stopcontact. Ik begin nu toch weer te twijfelen of tijger misschien toch teveel is voor o'mally en of hij niet beter af is voor nu zonder vriendje. Tijger is nu 3 weken bij ons. Hoe lang zouden jullie het de tijd geven?

Ander gek idee, over een maandje een kitten erbij voor tijger zodat hij daarmee kan spelen? Maar wat als dat ook niet goed gaat en o'mally dan nog meer stress krijgt (baby wordt ook binnen nu en een week geboren).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Anne »

Misschien een idee om je tuin af te zetten zodat er geen buurtkat in kan komen en je katten toch veilig naar buiten kunnen?
Wat een spannende tijd voor jullie, met de baby binnenkort op komst
Een kitten erbij zou voor Tijger erg leuk zijn want kittens zijn altijd wel speels
Je zou dat kunnen proberen
Succes met de laatste loodjes!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Thomasomally
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2021 09:27

Re: Kat erbij na verlies broertje en maatje?

Bericht door Thomasomally »

In principe gaat o'mally prima met de buurkat, alleen tijger heeft wat problemen. O'mally is ook gewend om hier lekker over de weilanden te struinen dus die gaat het niet op prijs stellen als ik de tuin blokkeer ben ik bang.

Ja voor tijger is een speelmaatje wel leuk, alleen als die ook net als o'mally veel op pad is straks heeft hij er ook niks aan, vandaar mijn twijfels. En weer een kat introduceren is ook weer een stukje stress en spanning voor o'mally en tijger, lastig lastig.
Plaats reactie