Ras, 1 of 2, waar kopen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Dinky »

Leuk!! :-D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door castratenkoor »

Daar zul je veel plezier en liefde mee beleven - wat een lekker knus stel!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Rik »

Lief. Wat zijn ze al groot geworden.
Gaat snel hè.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Hawk »

Hallo iedereen,

En bedankt nog voor jullie positieve reacties.
Ik zit even met een vraag, mijn kater (Rick) zit graag aan de planten. Nu heb ik geen giftige planten gelukkig, dat niet maar het feit dat hij regelmatig aan de planten zit en ze ook min of meer sloopt zorgt ervoor dat ik de pot(ten) van de planten steeds hoger moet kopen zodat hij er niet bij kan.

De katten zijn nu bijna 10 maanden oud en ik lees al dat de brits korthaar kan groeien tot een jaar of 3. Meestal geven ze dan aan welk gewicht de katten (in gezonde situatie) worden maar er wordt zelden gesproken over de lengte van het lichaam en de poten.
Ik vraag me nu dus af, gezien nu een pot met een hoogte van 60cm (net) te laag wordt, kan ik volstaan met een pot van 84 of 90cm hoogte? Dat zal voor nu voldoende zijn.
Of kan ik toch beter gaan voor een pot met een hoogte van 110cm (daar zal hij nu niet bij kunnen en in de toekomst ook niet)?

Graag verneem ik jullie advies.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door KiwiNL »

Mijn katten (van een relatief klein ras) zijn net vijf maanden en springen nu al zonder moeite op potten van 70 cm. Of op het aanrecht van 96 cm. Ik denk dus dat het niet zoveel uitmaakt hoe hoog je potten zijn; als ze aan je planten willen komen doen ze dat toch wel.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Rik »

Ik vroeg het me net af... Kunnen de kittens niet springen :lol:

Ik weet niet precies wat je bedoeld met hoogte van de potten. Bedoel je dat je de (lage) potten op een bepaalde hoogte wilt zetten of dat je hele hoge potten wilt kopen? Hogere potten zijn meestal ook breder/groter en hebben weer meer ruimte om op te springen (en reken maar dat die dan ook omvallen).

Zelf had ik vroeger een grote fixus in de woonkamer staan. Daar ging Bowy vroeger altijd in graven. Ik heb daar wat zilverpapier over het zand gepropt en dat hielp een beetje, maar niet altijd. Uiteindelijk toen ze ouder werd deed ze er niets meer mee.

Nu bij de nieuwe katten had ik twee planten in de vensterbank staan. Die moest ik op de hoge kast zetten want het waren Aloë Veras. Maar zelfs op de kast moest ik ze precies langs de rand zetten want op een gegeven moment wilde ze daarop springen. Nu zijn ook die planten weg en heb ik alleen nog twee nep-ficussen in de woonkamer.

Dus zolang ze nog in de plant-knaag en sloop fase zitten (en dat zou best hun hele leven kunnen zijn) zul je moeten schipperen met het plaatsen van planten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Cerna »

Ik zou de katten kattengras aanbieden en misschien is het probleem dan verholpen.
Ook wordt de ondeugd wel minder naarmate ze ouder worden. Bij mij is jongste Britje (5 maanden) wel eens aan het meppen tegen de ficus, maar de andere gunnen de planten geen blik waardig. Het gaat dus voorbij.
Britten zullen niet zo gauw tussen planten springen (het zijn geen springers) tenzij er een aanleiding (vlieg?) voor is.

Iedereen is nu in diepe rust, maar zodra de dames weer gaan lopen zal ik eens kijken hoe "hoog" ze zijn :smile:
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Hawk »

Ja, ik heb om het springen op de pot te voorkomen dubbelzijdig plakband op de bovenkant geplakt. Dan laten ze het wel om daar bovenop te springen.
Nu is dus het probleem dat Rick als een stokstaartje gaat staan (20cm poten en 40cm lichaamslengte)en dan met één poot een gedeelte van de kentia palm naar beneden trekt en de andere poot tegen de zijkant van de pot als ondersteuning gebruikt. Zo slim is hij dus.

Het springen er bovenop valt dus wel mee. Ze halen ook het aanrecht (nog) niet ineens maar het staan op de achterpoten om met de voorpoten de plant te slopen, daar moet ik nog wat mee doen.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Cerna

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Cerna »

Toen de twee zusjes 8 maanden waren:
Afbeelding

En nu :lol: :
Afbeelding
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Claudia69 »

Als je gaat voor 1 kitten, zou ik het zo lang mogelijk bij zijn moeder laten, zeker tot 12 à 13 weken. Ik heb al een paar kittens heel jong in huis gehad (vondelingetjes van amper 7 weken oud) en kittens die langer bij de mama konden blijven, en het verschil is groot. De laatste hebben een veel normalere communicatie met andere katten in de buurt en zijn ook zelfstandiger. Katten die te jong van de moeder weg worden gehaald, blijven onvolwassen kittens met bijhorend gedrag. Vandaar dat de tip om een jongvolwassen kat te nemen ook wel zinvol is.
Cerna

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Cerna »

Claudia69: de kittens zijn inmiddels 10 maanden!
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Claudia69 »

Oeps, dat had ik even niet gezien :-)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Hawk »

Dit topic is een vervolg geworden op de start ;-)
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
kittentjes

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door kittentjes »

Ik geloof ook niet dat het uit gaat maken hoe hoog de pot is. Ik heb zelfs een nepplant ergens hoog moeten zetten die werd ook gesloopt, nog steeds vind saar m prachtig en gaat er als een ballerina vanaf een andere kast tegenaan meppen. Ze kauwt ook graag op planten maar ik let wel op wat ik koop dat ze dus niet giftig zijn. Maar de meeste zijn hier nep waar ze bij kunnen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Ras, 1 of 2, waar kopen?

Bericht door Hawk »

Nou ja, ik ga kijken hoe het gaat lopen met zowel kattengras van Ranzijn als een nieuwe (hogere) pot + nieuwe plant. Het idee van kunstplanten is ook wel iets, zolang het natuurlijk een zeer stevige kunstplant is. Daar kan ik dan de "te lage pot" mee vullen. Geeft wel iets vrolijks in huis, echter maar afwachten hoe het afloopt.
Is het de geur die het hem doet of toch de beweeglijkheid van de bladeren. Ik was van de week bij tuincentrum Overvecht waar ik een kat zag lopen. Al die planten deden hem niks en liep hij gewoon door :lol:
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Plaats reactie