Hoe kan ik mijn katten aan elkaar laten wennen?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Simone
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2006 19:39
Locatie: Roosendaal

broer en zus

Bericht door Simone »

Hoi Allemaal,
Ik zit al tijden met een probleem, nou probleem.
Ik heb twee katten van 6 jaar oud en het zijn broer en zus.
Tommy het mannetje valt geregeld Bo zijn zusje aan.
Maar hij gaat echt heel hard te werk......de plukken haar vliegen overal en Bo duikt helemaal in elkaar en sist heel hard. Hij kan Bo gewoon niet uitstaan.......en het zijn broer en zus.
Als ik erbij ben dan red ik haar altijd snel en geef Tommy een standje, maarja dat snapt hij toch niet........weet iemand een oplossing?

Groetjes Simone
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Standjes geven helpt niet, want dan blijft hij het doen als je niet in de buurt bent. Het is beter de kater even af te leiden met iets positiefs (eten, spelen of aandacht), want dan zal de drang om zijn zusje te pesten minder sterk worden.

Verder kan het ook verveling zijn, als de kater bijvoorbeeld graag naar buiten wil zal hij zijn stress op de poes afreageren. Dus ook naar buiten laten gaan wil vaak helpen.

Daarnaast hebben veel katten een eigen leefruimte nodig, dus kun je ze niet ieder een eigen kamer geven en alleen even bij elkaar laten als je erbij bent? Dan kun je de periode dat ze bij elkaar zijn, als het goed gaat, steeds langer maken.

Verder is het helaas een illusie dat als ze uit één nest komen, ze automatisch met elkaar kunnen opschieten, net als bij mensen kunnen ook dieren elkaar soms niet liggen. Dus als echt niets helpt kun je soms beter de dieren definitief uit elkaar halen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

groetjes,
Sandra
poatoa

Mijn kater accepteert de nieuwe kitten niet. Wat kan ik doen?

Bericht door poatoa »

Hallo allemaal

Wij hebben sinds 2 weken een nieuwe kitten erbij een katertje momenteel 9 weken. Wij dachten dat dit veel leuker voor onze kater van 8 maanden was. Alleen hij accepteert hem niet, hij bijt hem en best hard. Momenteel houden we ze gescheiden. Als we erbij zijn dan laten we ze samen en zelfs dan moeten we opletten. Ik heb ook al de feliwayverdamper gekocht dat hij wat rustiger wordt alleen zie ik hier ook niet echt verschil met voorheen. Wat kan ik het beste doen?

Wie weet een manier voor de acceptatie van de nieuwe kitten?

Groetjes stefanie
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Speelt hij wel met het kitten?
Zo ja en dan piept het kitten zeker??


Hier leek het soms ook eng en gemeen terwijl het spelen was, en onze kleine meid (die het zelf uitlokte zo klein als ze was :lol:) krijste soms gewoon van kwaadheid dat ze het niet kon winnen.. :wink:

Als je ziet dat ze spelen en het gaat te hard, dan kan je je oudste er bij weghalen.

Het heeft in ieder geval zn tijd nodig, en het lijkt me een goed idee om ze eerst nog apart te houden als je er niet bij bent.

Dit hebben wij in het begin met onze kleine meid ook gedaan, totdat ze wat meer voor zichzelf op kon komen en dat heeft prima gewerkt.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
anivaro

wennen van poezen

Bericht door anivaro »

hallo,
Wij hebben een 6 jarige poes die steeds heeft samen geleefd heeft met een 16 jarige kater.jammer genoeg hebben we deze moeten laten inslapen.Nu sinds reeds meer dan een maand hebben we een hele lieve aanhankelijke kater van het asiel in huis gehaald.De eerste week leek het eigenlijk wel te gaan maar dan begon de ruzie.De poes wil van geen samen zijn weten.Ze valt de kater geregeld aan en deze durft zich bijna niet meer te vertonen.Ze uit elkaar houden gaat ook niet daar poes zelfs de deuren heeft leren open maken.En anders blijft ze wel miauwen tot ze binnen mag of kan.Overal waar de kater gaat liggen jaagt poes hem weg om er dan zelf te gaan liggen.We wonen op een appartement en de poezen kunnen niet buiten.Iemand een idee?
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat het heel goed mogelijk is dat dit niet verder gaat lukken.

Ze zijn nu een maand bij elkaar en het lijkt mij duidelijk dat de poes de kater niet zal gaan dulden. Het is daarbij ook nog eens extra lastig omdat ze niet naar buiten kunnen en dus geen afleiding hebben. Ze zitten elkaar echt op de lip.

Je kater is duidelijk doodongelukkig door deze situatie, dus lijkt het me beter hem terug te brengen naar het asiel, dan kan hij een nieuw huis vinden zonder andere katten in de buurt. Uiteraard is dit helemaal je eigen beslissing, maar het lijkt mij wel het overwegen waard.

Sterkte en succes met je beslissing!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Natuurlijk kun je zelf het beste de situatie inschatten. Uit eigen ervaring kan ik er niets over zeggen, maar ik heb wel een vriendin die al een aantal jaar een poes in huis had en er uiteindelijk een jonge kater bij kreeg. De poes gedroeg zich als een echt kreng en mijn vriendin had het idee dat het nooit goed zou komen. Nog altijd kan ze soms haar nukken hebben, maar in de loop der tijd is het wel goed gekomen en liggen ze ook wel eens bij elkaar of wassen ze elkaar. Dit heeft langer dan een maand geduurd en de katten konden wel apart gezet worden, wanneer ze bijvoorbeeld weg was. Bovendien leed de kater er niet heel erg onder. Volgens mij had hij gewoon niet altijd door dat hij bij de poes niet altijd even gewenst was :grin: . De poes is gewoon nog altijd de baas. Zij woont ook op een kleine flat.
Succes met je beslissing, uiteindelijk moet je natuurlijk wel twee gelukkige katjes hebben en moet je je afvragen of de kater zoals Sandra aangeeft ergens anders misschien beter af is. Maar het kan dus ook een kwestie van tijd zijn.

Gr Mara
KarinaS

Combinatie bange kat met niet bange kat

Bericht door KarinaS »

Ik heb zelf een hele bange kat en nu zit iemand met een niet bange kat heel erg omhoog (die kat kan daar niet blijven). Ik wil die kat graag in huis nemen, want het is een schat, maar ik zit dus met mijn eigen bange kat.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met de combinatie van een bange kat en een nieuwe niet bange kat erbij?

Kan ik die kat erbij halen of wordt mijn eigen kat dan doodongelukkig? Ik doe het namelijk alleen als er een kans is dat beide katten gelukkig worden.

Weet iemand raad?

groetjes,
Karina
mijn katertje en ik

Bericht door mijn katertje en ik »

hallo ik heb een katertje van bijna een jaar nu willen we nog een katje erbij kunnen jullie me wat tips geven hoe ze aan elkaar kunnen wennen?
alvast bedankt :grin:
mijn kat

Bericht door mijn kat »

ikik heb 1 gecastreerd katertje van 11 maanden we willen nog een kitten erbij
kunt u me wat tips geven om ze aan elkaar te laten wennen
en wat moet ik doen als mijn katertje de nieuwe kitten niet accepteerd
alvast bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Er staat al heel veel op het forum waar je wat aan kunt hebben o.a. bij dit topic zelf en bij het topic "katers/poezen".

Bij jonge katten helpt bij het wennen goed om ze veel samen met jou te laten spelen en bij elkaar in de buurt te laten eten. Wel altijd in de buurt blijven om in te kunnen grijpen (bij vechten, niet bij blazen en grommen).

Vergeet niet je oudste kat veel aandacht te blijven geven, anders wordt deze jaloers en laat de kitten in het begin NOOIT alleen met de andere kat, dus 's-nachts en als je weggaat even in aparte kamers zetten.

groetjes,
Sandra
Rosa

Spelen of niet??

Bericht door Rosa »

Hallo, Ik heb een vraag. We hebben sinds gister een jonge kitten erbij. We hebben al een kater van ongeveer jaar. De kater is gecastreerd heel sociaal en speels. Nu moeten we ze aan elkaar laten wennen en dat doen we door er steeds bij te blijven en met ze te spelen. Nu heeft onze kater steeds de neiging om te slaan en in de nek van de kleine te bijten. Wat betekent dit? Hij gromt en blaast niet maar loopt er wel heel tijd achteraan te snuffelen. En gaat er haast boven op zitten. Ik weet niet goed of het nou een soort waaksheid is of dat ie hem als prooi ziet. Wie weet wat dit betekent en heeft tips of advies wat we ermee aan moeten.
Groetjes rosa
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dit is geen waaksheid, want alleen honden zijn waaks, maar het betekent dat hij wil laten zien dat hij de baas is.

Hij wil de kitten aan hem onderwerpen door hem als een prooi in de nek te bijten en op hem te gaan zitten. Sommige katers, ook gecastreerde katers, gaan de "zwakkere" kat berijden om zo te laten zien dat ze de baas zijn. Dat heeft dan op dat moment niets met krolsheid te maken.

De kater is ouder en dus de baas en het is niet erg dat hij de kitten wil onderwerpen, want dat is de natuur, maar een kitten is erg kwetsbaar dus blijf altijd in de buurt en grijp in (door de kitten even weg te halen, niet door te straffen) als de kater te ruw wordt. Laat ze nooit alleen samen tot de kitten groot genoeg is (ongeveer 4 à 5 maanden).

Verder doen jullie het goed door samen met ze te spelen en vergeet de oudere kat niet heel veel aandacht te geven.

groetjes,
Sandra
minie

vijanden?

Bericht door minie »

ik heb nu ongeveer iets meer als een maand een nieuwe kater geadopteerd van bijna 2jaar oud, en ik had al een heel lieve kater van 1jaar oud, ze zijn alle 2 gecastreed, als ze elkaar tegen komen geven ze kopjes en de nieuwe kat likt de kat die ik al had en ze eten zelfs samen, maar dan zomaar opeens gaat die nieuwe kat boven de andere staan en begint erin te bijten en mijn eerste kat loopt dan gewoon weg, zo jaagt die nieuwe kat ook ons hondje (malteser) weg als hij hem nog maar van ver ziet en ze valt dikwijls mijn eerste kat aan, maar die doet niets terug, omdat die veel te lief is, soms blaast ze wel eens maar daar blijft het bij, zou ik dit gedrag kunnen afleren?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt een kat moeilijk gedrag afleren, want ze zitten anders in elkaar dan honden, maar je kunt hem op dat moment wel afleiden met iets positiefs zoals hem aaien of met hem spelen.

Verder moet je nog maar even wachten om te zien of ze aan elkaar wennen. Hij is nu een maand bij jullie dus dit moet steeds minder worden tot ze elkaar volledig accepteren of in ieder geval tolereren.

Er is een topic volledig geweid aan het laten wennen van katten (en honden) aan elkaar, misschien staan daar nog bruikbare ideeën voor je bij.

Sterkte en hopelijk gaat het steeds beter tussen je dieren.

groetjes,
Sandra
Gesloten