Hoe kan ik mijn katten aan elkaar laten wennen?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Sylena

Twee poezen van 7 jaar en een kitten erbij, zou dat goed gaan?

Bericht door Sylena »

Ik heb alle antwoorden gelezen maar blijf met de vraag zitten of het bij ons gaat lukken om er een kitten bij te nemen.Wij hebben twee poezen van 7 jaar en een van ze is af en toe best humeurig ook naar haar zusje toe. Hierdoor heeft de ander stress en gaat zich overmatig wassen met alle gevolgen van dien(kale plekken).Nu heeft een vriendin van ons een nestje en wij dachten dat het misschien goed was om er een kater bij te nemen.Dit ook voor mijn zoon want daar waren de katten eigenlijk voor gekocht, maar ze zijn na 7 jaar nog steeds best eenkennig en hebben zich eigenlijk alleen aan mij gehecht en ook mondjesmaat.De een (de dominante kan je best oppakken en knuffelen en de nadere ook wel maar heel vaak als je haar op wil tillen rent ze nog steeds weg!Ze zijn gevonden in een leegstaand pand als kitten en daardoor hebben ze waarschijnlijk nooit de kans gekregen om echt aan mensen te wennen.
Ze liggen wel op mijn bed maar nooit bij mijn zoon en dat vind hij erg jammer, vandaar o.a. het idee om een kitten ook voor hem erbij te nemen. Maar zou dit goed gaan bij mijn eenkennige poesjes en zouden ze hem niet doodbijten of zo(dat hoor je wel eens).Graag wat tips en meningen voordat ik deze best belangrijke stap neem,want ik wil de kitten niet graag weer terugbrengen dat lijkt me voor de kitten niet goed.
Alvast bedankt!
Saskiaatje

Re: Twee poezen van 7 jaar en een kitten erbij, zou dat goed gaan?

Bericht door Saskiaatje »

Sylena schreef:Ik heb alle antwoorden gelezen maar blijf met de vraag zitten of het bij ons gaat lukken om er een kitten bij te nemen.Wij hebben twee poezen van 7 jaar en een van ze is af en toe best humeurig ook naar haar zusje toe. Hierdoor heeft de ander stress en gaat zich overmatig wassen met alle gevolgen van dien(kale plekken).
Op zich kan een pittig katertje erbij soms best een goed idee zijn als afleiding, maar ik heb eigenlijk een beetje medelijden met jullie poes die zich kaal likt. Kun je daar niet een oplossing voor vinden (bijvoorbeeld een eigen kamer) of misschien zelfs een ander huis? Het lijkt me voor haar niet echt prettig zo'n leven vol stress....

groetjes,
Saskiaatje
sylena

Bericht door sylena »

Bedankt voor je reactie Saskia!
We hebben net een veel groter huis met twee etages, maar ondanks het feit dat ze makkelijker zich terug kan trekken is ze nog steeds kaal(wel minder). We zijn ook naar de dierendokter geweest maar die gaf ons vreemd genoeg pillen die in combinatie met gedragstherapie voor een hond(!)gebruikt moesten worden, volgens haar hielpen die bij katten heel goed. We hebben een halve geprobeerd ,maar het resultaat was een kat die bijna 10 uur op een plek in trance zat (onbeweegelijk).Ook homeopatische druppels hebben helaas geen verbetering gebracht en we zijn dus ten einde raad. Vandaar het idee voor een kitten, we zijn heel dol op katten en we dachten/hopen dat het dan ook beter met haar gaat.
Mirjam M

Bericht door Mirjam M »

Hoi, jouw probleem met die pillen komt mij heel bekend voor. Waarschijnlijk heb je Clomicalm voorgeschreven gekregen, dat kreeg ik ook voor mijn poes. Dat is inderdaad voor honden én katten (ook al is de verpakking voor honden), maar het probleem zit in de juiste docering. Mijn poes (een hele dunne) kreeg ook een halve pil per dag en die lag ook in trance. In overleg met mijn dierenarts ging ik toen naar een kwart pil en toen ging het veel beter. Misschien kun je dat ook eens aan je dierenarts vragen, want de kuur sloeg bij mijn poes verder goed aan.

Sorry dit had verder niets met de kitten erbij te maken, maar ik wilde je toch even mijn ervaring geven. Een kitten erbij is natuurlijk heel leuk, maar zelf zou ik een iets ouder katje nemen, bijvoorbeeld een dominant katertje van 1 jaar, die is dan gelijk veel meer partij voor je dominante poes en dat is dan hopelijk beter voor de likkende poes. Katten van die leeftijd zijn namelijk ook nog heel schattig en heel speels, dus leuk voor je zoontje!

Mirjam
edith

vechten

Bericht door edith »

Ik heb een 4 katten maar 2 daarvan vechten constant. Mijn roste kattin van 1,5 jaar valt mijn kater aan. Meestal heeft ze daartoe geen reden want de kater is bang en lokt de ruzie dus ook niet uit. Ik wil geen enkele van m'n katten weg doen maar ben bang dat de haat tussen die 2 nooit zal stoppen. Help mij!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sommige katten liggen elkaar helaas niet (net als mensen) en dat wordt dan ook nooit beter. Als je er niet eentje weg wilt doen kun je misschien voor ieder een eigen leefruimte kiezen (eentje boven en de ander beneden). Het helpt misschien ook om ze veel naar buiten te laten gaan, want hoe meer leefruimte hoe beter, in dit geval. Verder kun je ook aan homeopatische middeltjes (zoals bachremedie) denken om de katten te kalmeren of een feliwaystekker.

Als niets helpt en de kat leeft in een constante stress situatie en is dus doodongelukkig zou je er ook over kunnen denken deze kat naar vrienden te laten gaan of naar het asiel. Dat is niet zo erg als je denkt en dan kunnen ze daar een huis voor hem vinden waar hij gelukkiger is. Ik wil je niets opdringen, maar het is het overwegen waard.

Sterkte met deze lastige situatie.

groetjes,
Sandra
eefje

Een nieuwe poes erbij

Bericht door eefje »

Hallo,

Ik heb een kat van 1,5 die sociaal is naar andere dieren. Hij zal nooit zijn rug opzetten, blaazen etc. Nu heb ik sinds een week er een poes van 5 bij. Die blaast wel naar mijn kat en loopt mij heel de dag achterna zodat mijn kat uit de buurt blijft. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn kat zich laat zien ?

Groetjes Eefje.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je oude kat zal het best moeilijk hebben met de komst van de nieuweling, zeker nu deze zo dominant naar hem doet. Wennen kost helaas tijd en geduld, dus er zit niets anders op dan je oude kat veel aandacht en liefde te geven en een eigen leefruimte waar hij zich kan terug trekken.

Ook is het misschien een goed idee om ze niet steeds samen te laten, maar lekker met je oude kat te knuffelen terwijl de nieuwe kat in een andere kamer zit.

Als het lukt helpt samen laten eten en samen laten spelen soms ook, maar sommige katten worden hier juist extra gestresst van, even uitproberen dus.

groetjes,
Sandra
Gesloten