Agressief gedrag naar andere katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Zou het geen verdediging kunnen zijn naar haar kindjes? Of dat ze de kleintjes een beetje zat aan het worden is en dat ze dat afreageet op papakat?

Wij hebben iets soortgelijks gehad met papagaai, mamagaai en babygaai, Ik weet niet meer precies hoe dat toen zat maar babygaai kreeg geen eten meer, deze moesten we toen uit het hok halen en zelf voeren.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
freudsap
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2006 11:06

Grommen en blazen na castratie kater

Bericht door freudsap »

Grommen en blazen na castratie kater


Gisteren is onze ragdoll-kater gecastreerd (geboren 20 maart 2006).

Zijn zusje hebben wij ook en gisteren was ze dus alleen (van 8u tot 19u s avonds).

Sinds gisterenavond kunnen ze het niet zo goed meer met elkaar vinden. Ze blazen en ze grommen naar elkaar. :-(

Iemand een idee hoe dit komt? Iemand een idee wat we hier aan kunnen doen?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Dit komt waarschijnlijk doordat je kater nu naar de dierenarts ruikt. Vaak is dit met een paar dagen over. Je kan het versnellen door de allebei te aaien terwijl je bijvoorbeeld een beetje parfum op je hand hebt. Als ze allebei weer hetzelfde ruiken is het probleem vaak over.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Joey is niet in orde

Bericht door Princess »

Sinds een dag of twee is Jojo niet lekker. Hij gaat 's ochtends naar buiten, komt gewoon af en toe terug, even een knuffel en een brokje halen, en dan gaat hij weer. niks aan de hand.
Maar; ' s avonds om 22u roep ik de poezels altijd binnen, krijgen ze een beetje blikvoer en blijven ze binnen tot de volgende dag. dit is nooit een probleem geweest, nu begint Joey echter te grommen naar Moor en Bonnie.

Het is me opgevallen dat hij een wondje aan zn poot heeft waar hij last van heeft, en morgen ochtend ga ik met hem naar de DA, je weet het nooit, maar ik snap eigenlijk niet dat hij overdag heel vriendelijk is en dan 's avonds zo idioot gaat doen... :???:
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gebruikersavatar
Marielle1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2006 20:47

Vechtjas

Bericht door Marielle1 »

Ik heb 2 katten, een poes van 10 en en kater van 3.
De kater van 3 is een regelrechte vechtjas...zeg maar, de schrik van de buurt. Wanneer ik buiten katten hoor vechten, is 9 van de 10 keer mijn kater erbij betrokken.

Heeft iemand tips om deze vechtjas wat rustiger te krijgen? Hij is gecastreerd voor de volledigheid.

Trouwens, dat vechten gebeurt alleen buiten en niet met mijn 10-jarige poes. Tuurlijk bespringt hij haar in zijn speelsheid wel een keer maar hij gaat duidelijk anders met haar om dat met iedere andere kat.

Marielle
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Is je kater gecastreerd, Marielle? Dat kan ook wel eens schelen. Zoniet denk ik niet dat je er veel aan kan doen, bij sommige katten zit dat in de genen van te vechten en territorium te verdedigen en dergelijke.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Je zou eventueel is kunnen denken aan een bach remedie.
Vanessa van het forum weet hier wel meer van.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Marielle1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2006 20:47

Bericht door Marielle1 »

Hi Gini en Sandy,

Ja, de doerak is gecastreerd. Ik heb op aanraden van de dierenzaak Bach geprobeerd maar merkte er niets van. Ik heb er nog wel wat van staan dus kan het altijd nog een keer proberen.

Het is echt een mannetje. Zodra ik thuis kom gaat hij eerst naar buiten en om zich heen staan kijken of er potentiële slachtoffers zijn om in elkaar te meppen. Hij heeft het voornamelijk op katers voorzien.

Marielle
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Haha, typisch ;) Wij hadden vroeger ook zo'n kater, die wilde niet liever dan vechten en bleef soms echt dagen weg om dan half uit elkaar terug thuis te komen... Ik weet echt niet of je verder iets kan doen aan het gedrag van je kater. Bach had ik inderdaad niet aan gedacht, ik heb er al heel positieve reacties van gehoord maar dat verschilt dus blijkbaar duidelijk van de ene tot de andere.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mischien is het niet de goeie bach geweest, er zijn veel variaties.
Dus zou je daarvoor beter bij iemand gaan die daar verstand van heeft.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Marielle1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2006 20:47

Bericht door Marielle1 »

sandy schreef:Mischien is het niet de goeie bach geweest, er zijn veel variaties.
Dus zou je daarvoor beter bij iemand gaan die daar verstand van heeft.
]

Ik ga er zeker even achteraan en wat neuzen op internet.

gr,
Marielle
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Bericht door Anaheim »

Hoi allemaal,

Even een vraag over Pinky en Romy.
Ze zijn dus allebei 3 en hebben voor zover ik dat weet altijd samengeleefd.
Maar Pinky valt Romy nog wel eens aan, meerdere keren per dag.
Ik heb het vermoeden dat Pinky alleen maar wil spelen,ze krijgt geen dikke staart en blaast niet, maar Romy begint meteen te blazen,oren in d'r nek, en de kamer door te rennen.Dus zij zal het wel niet erg op prijs stellen.

Ze wassen elkaar wel af en toe en krijgen allebei evenveel aandacht.

Hoe kan ik nu het verschil zien of Pinky wil spelen of wil vechten.
En wanneer moet ik ingrijpen?Of moet ik ze gewoon laten gaan,er zijn nog geen gewonden gevallen... ;-)
Er is al uitgemaakt dat Pinky gewoon de baas is :twisted:

Groetjes Lenie
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
mauwerdje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2006 14:05

Moederpoes is agressief naar eigen kittens... !!??

Bericht door mauwerdje »

Onze poes is nu 1.5 jaar oud en heeft drie kittens twee katertjes en een poesje . de kittens zijn nu 4 maanden oud en worden door de moeder poes behandeld alsof het indringers/ vreemde katten zijn .
Veel blazen , grommen en ze slaat soms ook .
Dit gedrag is ontstaan volgens ons rond de tijd dat de kittens niet meer of minder mochten drinken bij de moederpoes.
Ook blijft de moederpoes buiten en wil eigenlijk niet meer naar binnen
maar toch komt ze soms nog even een kado-tje brengen in de vorm van een gevangen muisje die ze dan s'nachts om 3 uur al mauwend aanbied.
Als ik dan ga kijken wat er is dan is ze al weer weggerend.
Wij willen de moederpoes laten steriliseren ivm de geboorteplanning maar
is dit wel verstandig of juist af te raden gezien haar gedrag de laatste tijd.
En zal haar gedrag dan ook beter worden naar haar kittens ??
of kunnen we haar beter de poezenpil geven (voorlopig) :roll:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Je hoort het wel vaker dat moederpoes haar kittens afstoot als ze groter worden en niet meer drinken bij mams.
Dat is dus wel normaal gedrag al is het niet leuk om te zien.
Of het ooit verbetert durf ik niet te zeggen, soms wel soms niet :???:

Juist wel laten steriliseren!
Er lopen al genoeg katten rond, ten tweede is het alleen maar zielig als een kat steeds zwanger raakt, en de kans is groot dat zij zelf wat rustiger word vooral met het agressievere gedrag van haar nu als ze geholpen is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Je kan je poes gewoon laten steriliseren hoor. En haar nu naar buiten laten gaan lijkt me niet zo verstandig. Ze kan namelijk al heel snel na de bevalling weer krols zijn. Dus met een beetje pech is ze alweer zwanger.
Wat betreft haar gedrag richting haar kittens; dat is eigenlijk heel natuurlijk. Haar kittens zijn nu oud genoeg om eigen benen te staan en dan zie je vaak dat moeder haar eigen kittens niet meer om haar heen kan verdragen en ze af gaat stoten. Als ze eenmaal gesteriliseerd is, kan het zijn dat haar gedrag zal verbeteren, maar zeker weten doe je nooit.

Succes ermee!
Gesloten