Agressief gedrag naar andere katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Bericht door Princess »

Ik ben het zo verschrikkelijk zat!

Joey is gisteren, na twee weken binnen blijven ivm blessure aan pootje, weer naar buiten gegaan. een beetje gegrom met de buurkat in de brandgang achter het huis, maar niks bijzonders.
Rond 17u kwam hij netjes binnen om te eten en zeurde niet meer om naar buiten te gaan.

vanochtend liet mam jojo en moor weer naar buiten. Toen ik beneden kwam kwam Moor naar binen, even kroelen op de bank en Joey kwam ook even.

Ze gingen weer alletwee naar buiten, niks aan de hand.
OPeen gegeven moment schrok ik wakker van een hoop gegil en zag ik Joey de tuin invliegen en in de ren gaan ztten. Niks aan de hand, zal wel ruzie gehad hebben met de buurkat, die twee doen niks dan vechten helaas.
Mam vond dat ie zo arrogant zat te kijken in de ren dat ze toch ff naar buiten ging om te kijken hoe Skippy van de buren ervanaf gekomen was...die ging dus via de voortuin naar de brandgang..
Op hetzelfde moment als mam de deur uitgaat hoor ik een gegil uit de tuin komen..
Ik kan niet goed zelf opstaan ivm erge rugpijn, maar nu moest ik van mezelf..
Een rooie kater uit de buurt (het is net een tijger zo groot) trek mn kleine Jojo aan zijn nekvel uit zijn eigen ren!
Ik kan niet lopen of wat, maar nu negeerde ik even de pijn en vloog naar buiten. Begint me die griezel nog tegen mij te blazen en te grommen ook!
Ik weet niet waar ik het lef ende kracht vandaan haalde, maar ik heb hem bij het dichtsbijzijnde lichaamsdeel gepakt en van Joey afgetrokken. idioot. Nog was meneer niet van plan te vertrekken,, maar na een handje steentjes van het grind in de tuin en een flinke gil dacht hij toch dat het slim zou zijn naar huis te vertrekken.

Joey vloog de ren weer in maar toen ik naar hem toe kwam kwam hij naar me toe, zijn hele koppie lag open en hij had letterlijk een blauw oog, en weer dat pootje...
Hij bedacht zich dat ie niet meer kon lopen, dus ik tilde hem op en ging naar binnen..

Mam stond voor op de stoep en was tot de conclusie gekomen dat Skip ook eenhalf oortje open had liggen, maar dat ie nu gezellig samen met die rode duivel over het gras liep...
Ik heb Jojo zn koppie schoongemaakt en zijn oogje gekoeld, wat ie erg fjn vond, zijn pootje is ook schoongemaakt..

We zijn samen op de bank gaan liggen en hij heeft werkelijk de hele dag geslapen. wil nu ook niet eten.

Ik ben het zo zat met Skippy en die rode! Hij wordt gewoon uit zijn eigen tuin geplukt! :shock:
Heeft iemand een idee wat ik eraan zou kunnen doen? zo gauw joey uit de tuin komt zitten ze bovenop hem, en nu dus ook al thuis in zijn eigen veilige tuin!
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gebruikersavatar
freaky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:29

Bericht door freaky »

hoi allemaal!
ik heb dit topic even snel doorgesnuisterd, maar niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag.

Onze kater, molly, doet de laatste tijd (toch al zeker anderhalve week) vrij aggresief tegen onze katin Nelle. Tot nu toe hebben ze altijd goed overeen gekomen, waarbij Nelle Molly als haar "meerdere" zag door haar kop te laten likken door Molly.
Nu, Molly is al vrij oud (14) en Nelle nog tamelijk jong (4) en hoewel Molly helemaal in het begin Nelle niet kon hebben loopt dat nu toch al zeker 3 jaar goed en plots veranderd zijn gedrag?
Ligt dit aan de ouderdom, want voor de rest gedraagt Molly zich nog vrij normaal (hoewel hij de laatste tijd steeds aanhankelijk wordt), alleen tegenover Nelle niet meer... :-(
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat lijkt me een nare situatie voor jullie allemaal. Het zou kunnen dat Molly, omdat hij wat ouder begint te worden, wat meer rust wil en dat hij de andere kat misschien te druk vindt. Misschien is het mogelijk Molly een eigen leefruimte te geven om zich terug te trekken, zoals bijvoorbeeld een logeerkamer?

Ook kan het zijn dat hij zich niet helemaal lekker voelt en daarom rust aan zijn kop wil. Het is misschien een goed idee om even bij de dierenarts langs te gaan voor een check-up, want oudere katten kunnen opeens van alles en nog wat gaan mankeren. Hopelijk vindt je uit wat er aan de hand is en kan je kat lekker van een ongestoorde oude dag genieten.

groetjes,
Sandra
juaron
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2007 16:24

katten hebben ruzie na verhuizing

Bericht door juaron »

wij hebben twee katten die vanaf een week of twee na hun geboorte altijd samen zijn geweest. Ze waren altijd gek op elkaar, likten elkaar schoon en lagen tegen elkaar aan te slapen.
Een jaar of drie geleden zijn we verhuisd van een bovenwoning (waar de katten altijd binnen zaten) naar een huis met een tuin, en bovendien hebben we kort daarna een dochtertje gekregen. Sinds die tijd moeten onze katten niets meer van elkaar hebben. Ze trekken zich over het algemeen helemaal niets van elkaar aan, maar af en toe blazen of slaan ze naar elkaar.
We weten niet of dit te maken heeft met onze verhuizing, met de geboorte van onze dochter of misschien iets heel anders.

Heeft iemand een idee hoe dit komt, maar vooral, wat we hieraan kunnen doen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

De veranderingen zullen zeker een rol hebben gespeeld, maar ik denk zelf dat de katten volwassen zijn geworden en elkaar niet meer zo hard nodig hebben. Dit gebeurt best vaak bij katten uit hetzelfde nest.

Je kunt hier niet zo veel aan doen, behalve ze een grote en aparte leefruimte te geven, bijvoorbeeld door ze veel naar buiten te laten gaan en ze ieder een deel van het huis te geven, in de hoop dat ze elkaar minder op de lip zullen zitten en elkaar daardoor minder zullen irriteren.

Het blijft natuurlijk heel jammer dat ze niet meer samen slapen en spelen, maar zolang de ene de ander niet wegtreitert, kun je er eigenlijk niet veel aan veranderen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik heb hier twee zusjes uit hetzelfde nest, samen opgegroeid. In het begin lagen ze altijd samen en elkara schoonlikken en spelen en zo, maar dat is sinds enkele jaren helemaal voorbij. Er is hier niets speciaals gebeurd of zo, ik denk inderdaad dat ze elkaar niet meer zo nodig hebben. Soms wordt er wel eens een slag of zo uitgedeeld, maar van vijandigheid is er geen sprake. Soms vind ik het vreselijk jammer, maar wat doe je eraan :geenidee:

Ik zie wel dat als er iets gebeurt, bv een andere kat in het huis komt, de twee zusjes wel eens naar elkaar toe durven trekken ;). Misschien zoals bij mensen, ze blijven toch altijd zusjes he :D
Gesloten