Agressief gedrag naar andere katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Meiden, bedankt voor jullie reacties ! Houd jullie op de hoogte !

Vannacht is het in ieder geval rustig gebleven, we hebben hem even naar buiten gedaan en daarna is hij lekker gaan slapen. Voor de rest was hij lief tegen de meisjes en heeft hij lekker met de kleintjes gespeeld.

Groetjes, Femmy
Gebruikersavatar
Renate
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2003 17:15

Bericht door Renate »

Onze kater deed dat ook. Toen heb ik van de bachbloesem 3 soorten gegeven, maar dat hielp niet erg veel.

Toen kreeg ik een flesje waarin "terra" en "pepermunt" zaten, Nederlandse bloesems.

Sinds dien krijsen de poezen hier niet meer. Baghera stopt meteen als de poezen laten blijken dat ze het niet leuk vinden.
Hij spint ineens weer, iets wat hij niet meer deed.
Baghera is nu een lieve knuffelkat, 's morgens blijft hij maar voor je benen langs lopen, en als je even bij hem gaat zitten, krijg je een spinconcert!

Misschien dat inderdaad bloesems jullie ook kunnen helpen, ik hoop het voor je.
ik heb 3 kleine kleuterende kittens :D
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ondanks dat de kater zich wat rustiger houdt de laatste dagen, merk ik aan Puya dat ze zeer zeker nog gestresst is, zowel naar betreffende kater toe als nu ook naar de rest. Duidelijk is dat ze zich momenteel niet op haar gemak voelt, en dit ook uit in grommen en brommen naar de andere katten.

Ben me nog steeds aan het beraden van hoe nu verder.

Jij zet in je stuk dat bekend is dat Puya niet in grote groepen aardt, nu is mij dat door haar toenmalige eigenaar nooit kenbaar gemaakt enkel en alleen dat ze herplaatst werd omdat zij niet met bengalen verder wou gaan en dat Puya niet tegen een komen en gaan van katten en kittens kan. Puya laat zich bij ons thuis echter zien als een ware moeder en ontfermt zich over de kleintjes. Van wie weet jij dan dat Puya zo reageert in een grote groep, ben ik erg benieuwd naar omdat ik dit niet wist. Alvast bedankt voor je reactie !

Groetjes, Femmy
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Agressief gedrag naar andere katten

Bericht door Admin »

Er worden veel vragen gesteld over agressief gedrag bij katten. De vragen worden vaak dubbele topics, waardoor ook de informatie in de antwoorden verspreid wordt. Het is handiger zoeken als vragen over dit onderwerp in één topic terecht komen.
Laatst gewijzigd door Admin op 21 dec 2004 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Er is tussen Boris en Bobo een ware machtsstrijd gaande. Bobo is nu bijna 5 maanden bij ons. Boris heeft altijd moeite om een 'nieuwe' kat te accepteren en ook deze keer heeft dat weer ruim 2 maanden geduurd. Daarna leek het beter te gaan en ontweek Bobo Boris als de laatste chagrijnig was en sliepen ze meestal samen op ons bed.

Naarmate Bobo groter/ouder werd kwamen er meer confrontaties en sinds Bobo gecastreerd is (nu 3 weken geleden) is er ruzie en sinds een week lijkt het oorlog. Overdag is Boris of buiten of op zolder en blijft Bobo uit z'n buurt.

Als Boris buiten is geweest valt Bobo hem aan, maar het vervelendste is dat ze niet meer samen op ons bed kunnen slapen. Dat willen ze wel allebei en daardoor zijn er dus 's avonds en 's nachts hevige vechtpartijen met veel gekrijs en lawaai. We dachten de 1e nachten dat dit aan de gang was dat we ze het maar uit moesten laten vechten, maar er lijkt geen end aan te komen. Om zelf toch nog wat slaap te krijgen hebben we besloten ze 's nachts apart te houden (Bobo samen met Remi beneden want dat zijn echte vriendjes en Boris bij ons) en dat gaat op zich goed alleen vind ik het zielig voor Bobo dat hij 's nachts niet bij ons kan zijn. Het lijkt er wel op dat de strijd minder wordt als ze elkaar dan 's ochtends zien, maar gisteravond hebben we het eerst weer geprobeerd, maar het was al snel weer raak.

Wie heeft er iets dergelijks meegemaakt en heeft tips? Of is apart houden toch de beste oplossing of juist niet omdat ze daardoor keer op keer voor de macht moeten vechten???
Gebruikersavatar
Emmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 dec 2004 23:12
Locatie: Deurne
Contacteer:

Bericht door Emmie »

Ik heb het een paar maanden geleden meegemaakt. Doerak en Gizmo zijn al ruim 1,5 jaar samen en hadden daarvoor nog NOOIT ruzie gemaakt. Vanaf de eerste dag waren ze dikke vriendjes. Tot een paar maanden geleden dus. Midden in de nacht hoorde ik gillen en zie ik een woedende kat over me heen "vliegen" en een ander er achter aan. Ik kon net op tijd onder de dekens kruipen, anders had ik zeker onder de halen gezeten. Ze waren namelijk flink op het bed aan het vechten. Daarna schoten ze naar beneden. Inmiddels zag ik dat Doerak achter Gizmo aan zat en Gizmo heeft overal waar ie liep, lopen plassen (of sproeien). Uiteindelijk heb ik Doerak boven gekregen in een aparte kamer. Kon dus midden in de nacht alle plasdruppels van Gizmo gaan opruimen (dat was ff minder). Rest van de nacht hebben ze niet bij elkaar gezeten.

De volgende ochtend weer geprobeerd. Ze liepen heel erg van elkaar vandaan. Keken ontzettend boos naar elkaar en er werd flink geblazen. Maar verder bleef het gelukkig rustig. Heb de DA nog gebeld, maar die kon zo niet 1-2-3 iets verzinnen wat er aan de hand was.
Naar mijn idee was er ook niet een ziek of zo, want daarvoor aten ze goed, neusjes voelden goed, speelden ze volop.

Na een paar dagen flink vechten (zo he wat kunnen 2 katten dan tekeer gaan, het leek wel oorlog) werd het eindelijk wat rustiger. Maar niet voor lange tijd. Met tussenpozen hebben ze ontzettend veel met elkaar gevochten. Gelukkig bleef alles heel in huis en liepen ze zelf ook geen verwondingen op.

Wat ik heb gedaan, is degene die begon met blazen (en daarna begon dan meestal het vechten), natspuiten met een plantenspuit. Daarmee aangevend dat dit gedrag niet goed was. Of dit heeft geholpen, weet ik niet zeker, maar na verloop van tijd werd het wel minder.

Nu hebben ze nog een enkele keer dat ze ff blazen naar elkaar, maar meestal is dat maar 1 keer en zitten ze daarna elkaar af te likken.

Het enige dat ik kan verzinnen waardoor dit wordt veroorzaakt, is dat ze zeg maar in hun puberteit zitten (ze zijn allebei nu ongeveer 2,5 jaar). In de puberteit ben je meestal wat opstandig en dat waren de katten ook. Ze moeten ff uitmaken wie de baas is, alhoewel ik me afvraag of ze daar bij mij zijn uitgekomen. Soms is Doerak de baas en soms Gizmo, per situatie verschillend.
Gelukkig is de rust en vrede weer wedergekeerd in dit huis.

Bij mij slapen de katten ook op bed 's nachts. Soms komt de 1 dan gewoon te dicht in de buurt van de ander liggen. Dan is het ff zachtjes vechten en springt er 1 onderdanig van het bed af. Ik roep die kat dan altijd terug en wijs een plekje op het bed aan dat van de ander vandaan is. Bij mij luisteren de katten redelijk goed naar hun naam, dus dat werkt wel bij mij. Als ik dan ook nog zeg, ga maar lekker slapen, gaan ze beiden rondjes draaien en uiteindelijk liggen. En kunnen we dus gedrieën heerlijk aan onze nachtrust beginnen.
Knuffels van Doerak & Gizmo
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

De pubertijd hebben katten van 2,5 jaar wel achter de rug. Een kat is met 1,5 jaar volwassen dus dat zal het niet geweest. Bij sommige raskatten iets later. Wet typisch hoe dat dan ineens kan veranderen.

Helaas is Boris niet meer onder de indruk van de plantespuit, alleen Bobo is er bang voor. Ik heb dat de 1e nachten geprobeerd, maar dat hielp maar 1 minuut of zo (dat Bobo wegrende).
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Helaas maken we hier hetzelfde mee. Quinto (2,5) en Xandor (1,5) zijn een hele tijd dikke vrienden geweest en deden alles samen maar sinds kort gaat Xandor (denk ik) de machtstrijd aan en is het helemaal mis. Het is zelfs zo erg dat ze beiden onder de wondjes zaten en we ze dus niet meer bij elkaar laten als we er zelf niet bij zijn. Als we er bij zijn gaat het meestal goed maar als Quinto Xandor opjaagt en bijt is het heel moeilijk om ze weer uit elkaar te halen, zelfs de plantenspuit werkt dan eigenlijk niet. We merken wel dat het steeds beter gaat nu ze de nachten dus niet meer samen zijn, er lijkt meer rust te zijn waardoor ze overdag meestal wel weer met elkaar overweg kunnen. Bij ons is dit nu al een half jaar aan de gang maar een maand geleden liep het helemaal uit de hand. Ik blijf toch hopen dat het uiteindelijk overwaait als Yoran en Zody groter zijn en Xandor zich de baas over hun kan voelen.
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Het is jammer als het zo misgaat, wat er hier gebeurt als we er niet bij zijn weet ik niet, maar ik denk dat Boris zich terugtrekt op zolder en met rust gelaten wordt. Het gaat pas mis als ze beiden op ons bed willen slapen en dat tolereren ze dus niet meer van elkaar. Op een gegeven moment ging Boris op het stoeltje liggen dat op de slaapkamer staat, waar Bobo ook vaak op ligt en als Bobo dan op ons bed ging liggen werd hij daar weer afgejaagd door Boris. Bijzonder vermoeiend.

Wat ik heel duidelijk zie is dat de houding van Bobo is veranderd, hij is niet bang meer en stelt zich niet meer onderdanig op, maar gaat de confrontatie aan.

Hoe doen jullie dat 's nachts Shaz? Steeds dezelfde kat die wel bij jullie mag of wisselen jullie dat af?
Ik hoop dat het bij jullie uiteindelijk ook weer beter zal gaan tussen Quinto en Xandor.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat vervelend, Shaz en Carol! :???:
Je wil natuurlijk het liefst dat je katten de beste maatjes zijn met elkaar.

Wat ik in jouw geval nog kan bedenken Carol, is dat het misschien binnen enkele weken minder wordt. Bobo is toch net gecastreerd? Ik heb altijd begrepen dat de hormonen dan nog enkele weken door blijven 'spelen'. Misschien dat hij daarna wat minder dominant gedrag zal vertonen t.o.v Boris.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Een oude vriendin van me heeft twee zusjes die jaren goed met elkaar konden tot ze, nu ongeveer 6 jaar, begonnen te vechten. Dat gebeurd nu niet meer, maar ze lopen met bogen om elkaar heen, slapen ieder ergens anders, zijn niet meer bij elkaar en meppen wanneer de een te dicht bij de ander komt.
Ook hier hebben de baasjes geen idee waardoor het komt en het is na maanden ook nog steeds zo. Minder vechtpartijen, maar van vriendjes van elkaar zijn het vijanden van elkaar geworden.

Zelf vond ik dat toen heel typisch, maar zie het hier ook al. Zou het, net als bij mensen, kunnen dat ze elkaar opeens niet echt meer mogen? Soort 'scheiding'.
Maar het kan natuurlijk ook met macht te maken hebben.

Wel moeilijk dit, succes ermee :???:
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Marije schreef: Wat ik in jouw geval nog kan bedenken Carol, is dat het misschien binnen enkele weken minder wordt. Bobo is toch net gecastreerd? Ik heb altijd begrepen dat de hormonen dan nog enkele weken door blijven 'spelen'. Misschien dat hij daarna wat minder dominant gedrag zal vertonen t.o.v Boris.
Het is 3½ week geleden dat Bobo is gecastreerd. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat Boris vaak buiten is en dat Bobo zich daardoor meer de baas gaat voelen en dat dit ook de oorzaak is van het aanvallen van Bobo als Boris binnenkomt na het buiten 'spelen'.
Boris accepteert dit niet want hij is de 'baas' dus moeten ze steeds opnieuw vechten om dit te beslechten.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja, daar zit wel wat in, Caroline. Dat Bobo de 'baastaak' binnen over wil nemen. Ik ben benieuwd hoe ze tegenover elkaar gaan doen in jullie vakantie, als Boris binnenblijft. Of dat de situatie verslechtert of juist verbeterd.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Carol schreef: Hoe doen jullie dat 's nachts Shaz? Steeds dezelfde kat die wel bij jullie mag of wisselen jullie dat af?
Ik hoop dat het bij jullie uiteindelijk ook weer beter zal gaan tussen Quinto en Xandor.
Nee Yoran en Zody slapen bij ons omdat we die ook nog niet bij die grote lummels durven te laten. En Xandor en Quinto hebben 's nachts allebei een eigen kamer. Wel jammer, samen hadden ze meer ruimte en konden ze nog lekker spelen maar dat is er tegenwoordig niet meer bij.
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Miranda schreef:Ja, daar zit wel wat in, Caroline. Dat Bobo de 'baastaak' binnen over wil nemen. Ik ben benieuwd hoe ze tegenover elkaar gaan doen in jullie vakantie, als Boris binnenblijft. Of dat de situatie verslechtert of juist verbeterd.
Daar ben ik dus ook heel benieuwd naar. Tussen Boris en Romeo is vorig jaar ook zo'n periode geweest en dat ging stukken beter nadat ze een poosje bij elkaar opgelosten hebben gezeten in het pension.
Maar nu blijven ze natuurlijk in hun eigen omgeving en dat is toch weer anders.
Gesloten