Agressief gedrag naar andere katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja, maar Boris en Romeo zijn ook twee weken binnen geweest tijdens jullie vekantie dit jaar en dat was toen ook zoiets van; hoe zal het gaan? En dat ging toen best goed!

Het zal me benieuwen :wink:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je hebt kans dat dit gedrag bij Bobo over een week of 3 a 4 afneemt. Dan zijn echt alle hormonen uit zijn lichaam verdampt en kan het zijn dat hij zich weer normaal gaat opstellen.
't Is erg vervelend :???:

Boven zijn er momenteel 3 dominante poezen, die dan meestal vervelend zijn naar elkaar toe of naar de zwakkere (in dit geval Zosja).
's Nachts sluit ik Luna op in de badkamer, dominante Sizzle kan prima met Katja en Zosja, dus die worden ook opgesloten, en Erin verliest haar dominante trekken zodra deze twee dames uit het zicht zijn. Zij ligt dus met de andere katten op het bed.
Anonymous

Eenzame poes met gebreken heeft nu gezelfschap van een agressieve kat

Bericht door Anonymous »

We zijn een tijdje aan het dubben geweest of we voor onze poes een nieuw vriendje moeten gaan zoeken. Omdat ze namelijk vaak alleen is, vinden we haar erg zielig. Soms als we thuis komen, horen we haar hele trieste miauw geluiden maken, alsof ze naar aandacht snakt.
Zo weet dan niet dat we al thuis zijn want ze is namelijk doof. Ook heeft ze ernstige anatomische gebreken. Dit bleek toen we pas geleden een röntgen foto van haar lijf hebben laten maken. Hierop was te zien dat haar hele achter lijf aan gort heeft gelegen, en dat nu alles schots en scheef weer aan elkaar is gegroeid. Er is één ruggewervel die heel gevoelig voor haar is. Als je daar iets te hard op drukt, dan schreeuwt ze het uit van de pijn. Verder waggelt ze heel erg met lopen en kan ze niet springen. We moeten haar steeds op de bank tillen, want zelf kan ze er niet op. Verder is ze wel heel erg leuk, en willen we haar voor geen goud meer missen.

Nu hebben we sinds enkele dagen een gecastreerde kater van iemand gekregen. De vorige eigenaar heeft de kat een half jaar geleden uit het asiel gehaald, maar heeft nu te weinig tijd voor het dier vanwege zijn werk. In het asiel zat hij in een gezamelijk kattenverblijf, dus mijns inziens zou hij dan ook wel bij onze poes moeten kunnen passen.
De eerste ontmoeting tussen de nieuwe kat en onze poes verliep rustig. Na even aan elkaar geroken te hebben, besloot onze poes toch maar snel naar boven te gaan.
Onze poes heeft s'nachts zoals altijd bij ons in bed geslapen, maar de nieuwe kat hebben we toch nog maar even onder laten liggen op de bank.
De volgende morgen heb ik onze poes mee naar onder genomen, en ze begon waarschuwende geluiden te maken naar de kat. Niet blazen of zo, maar meer brommen.
De kat trok zich er eigenlijk weinig van aan en verder gebeurde er weinig, ze gingen allebei slapen (ongeveer 2 meter uit elkaar). Toen daarna onze poes naar boven ging, is de kat haar achterna gegaan. Weer maakte onze poes brommende geluiden, maar wederom maakte het op de kat geen indruk. Hierop besloot onze poes maar weer weg te gaan. Hij liep naar de slaapkamer, maar de kat liep er achteraan. Toen onze poes met veel moeite op bed wist te spingen, sprong de kat haar achterna en vloog er bovenop. Ze raakte ze in een fel gevecht verwikkeld. Hoe ik ook schreeuwde, ze gingen maar door. Tot onze poes toch maar de benen nam en naar de zolder rende. Het hele bed lag vol met haren van onze poes. Ik kon wel janken.
De kat is daarna naar beneden gevlucht, en ik ben onze poes op zolder gaan zoeken. Ze was nergens te vinden. Na een uur kwam ze achter allerlei dozen te voorschijn en toen zag ik een tand schuin uit haar bek steken. Verder is er niet veel te zien maar ik ben wel erg geschrokken.
Onze poes is sinds vanmorgen niet meer van de zolder afgekomen, en ik vraag me nu dus af wat ik moet doen.
De nieuwe kat is kennelijk een erg dominant dier. Zonder dat ik ook maar iets aan hem kon merken, vloog hij zomaar ineens onze manke poes aan. Erg zielig.
Wat moet ik nu doen? Hebben jullie misschien tips?

Bedankt, ook dat jullie dit hele verhaal hebben willen lezen.

Roel&Chantal
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik kan me voorstellen dat je het heel zielig vind. Dat is het ook wel ;-)

Maar ik denk dat ze de rollen willen verdelen. De nieuwe kat heeft waarschijnlijk door dat ze "zwak"is en probeert zichzelf boven haar te plaatsen. Hij zal het waarschijnlijk nog een paar keer doen.

Ik weet niet hoe het af zal lopen, wie er de baas zal worden bedoel ik.

Maar zodra zoiets "uitgevochten"is, zullen ze elkaar wel gaan accepteren.

Geef het de tijd ;-) Ik snap dat het heel zielig is. Vooral als jouw poes zo'n pijnlijke wervel heeft. Laat ze in ieder geval niet bij elkaar als jullie niet thuis zijn.

Succes! Hou je ons op de hoogte?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van Loontje. En zorg in ieder geval dat beide katten een eigen 'veilig plekje' hebben om naartoe te vluchten.

Geef het niet te snel op, het komt vast goed!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik ben het wel eens met Ilojem.
Ik hoop dat het goedkomt, maar ik heb ook twijfels eerlijk gezegd, gezien mn ervaringen met mn hond
Die is nooit gezond geweest al had hij wel een sterk karakter, altijd problemen gehad met zn gezondheid.
Hij is zn hele leven dus ook het mikpunt geweest van dominante/ agressieve honden.
Ik heb me vaak geroepen gevoeld om hem te verdedigen omdat hij zichzelf vaak niet goed kon verdedigen.
De aanvallen kwamen vaak vrij onverwacht. Het heeft me vooral toen hij ouder werd pijn gedaan dat hij zoveel heeft moeten meemaken. Ben andere honden dan ook voor hem gaan ontlopen.
Dat was voor hem en mij een stuk rustiger.
Succes!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Tja helaas hier ook een minder positieve ervaring...
Quinto doet dit ook steeds bij Xandor en hij houdt pas op als je hem er vanaf jaagt. Waardoor het ontstaan is weet ik niet maar dit is inmiddels al een half jaar zo en het wordt helaas ook niet minder. We laten ze nu ook niet meer alleen bij elkaar want dan vind je overal plukken haar.
Helemaal omdat je poes niet goed kan springen en dus niet zo makkelijk kan vluchten weet ik niet of het verstandig is om het ze zelf uit te laten vechten zoals je normaal zou doen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik vind dit een heel triest verhaal en vraag me af of een andere kat wel de juiste oplossing is voor jullie poes.Ze kan zich nu al niet zo goed redden en nu komt er een volwassen kat in huis die het heel goed
aanvoeld dat die andere poes de mindere is.Ze kan niet goed springen,
dus jullie moeten haar op de bank helpen, maar ze moet wel weg zien
te komen van een agressieve kat. Dat vind ik ergens onlogisch.
Ik vraag me dan ook af of jullie je poes hiermee een plezier doen.
Ze is doof , dus die andere kat kan haar zo bespringen en zij kan zich
nauwelijks weren.Sorry maar dit zie ik niet zitten.
Hoe is jullie poes aan haar letsel gekomen, weten jullie daar iets van?
Het is niet kwaad bedoeld naar jullie toe hoor , maar dit vind ik zielig.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik heb dus een broer en zus, Snoopy en Magic ze zijn nu bijna 10 maanden.
Ze schelen in gewicht ongeveer 2 kg.
Vooral de laatste paar dagen valt Snoopy Magic heel erg veel aan en het gaat er echt hard aan toe, ik hoor de klappen ook echt die er uitgedeeld worden. Pas geleden had Snoopy zelf een redelijk grote wond op zijn schouderblad zitten, wat nog steeds niet is genezen (da heeft er al naar gekeken).

Dus Snoopy begint dikwijls, maar Magic kan heel gemeen zijn, dus ik zou ook niet goed weten welke ik erop aan moet spreken.
Meestal pak ik dan een speeltje en gooi het weg, vervolgens stoppen ze met vechten en gaan ze spelen. Wel is Snoopy heel bezitterig als het om speeltjes gaat. Hij gaat dan gerust grommen en slaan om Magic maar weg te houden.

Ik weet natuurlijk niet of ze ook vechten als ik er niet ben, maar meestal gebeurd het 's avonds als ik op de bank zit of al in bed lig.
Ik probeer ze ook altijd allebei evenveel aandacht te geven. Als Snoopy bij me ligt en ik zit lekker met hem te kroelen dan sta ik ook gerust tussendoor op om Magic ook even te knuffelen. Dus daar kan het niet aan liggen.

Ik ben gewoon bang dat het een keer verkeerd gaat, vooral omdat Snoopy zo veel zwaarder en sterker is dan Magic.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik heb dus een broer en zus, Snoopy en Magic ze zijn nu bijna 10 maanden.
Ze schelen in gewicht ongeveer 2 kg.
Vooral de laatste paar dagen valt Snoopy Magic heel erg veel aan en het gaat er echt hard aan toe, ik hoor de klappen ook echt die er uitgedeeld worden. Pas geleden had Snoopy zelf een redelijk grote wond op zijn schouderblad zitten, wat nog steeds niet is genezen (da heeft er al naar gekeken).

Dus Snoopy begint dikwijls, maar Magic kan heel gemeen zijn, dus ik zou ook niet goed weten welke ik erop aan moet spreken.
Meestal pak ik dan een speeltje en gooi het weg, vervolgens stoppen ze met vechten en gaan ze spelen. Wel is Snoopy heel bezitterig als het om speeltjes gaat. Hij gaat dan gerust grommen en slaan om Magic maar weg te houden.

Ik weet natuurlijk niet of ze ook vechten als ik er niet ben, maar meestal gebeurd het 's avonds als ik op de bank zit of al in bed lig.
Ik probeer ze ook altijd allebei evenveel aandacht te geven. Als Snoopy bij me ligt en ik zit lekker met hem te kroelen dan sta ik ook gerust tussendoor op om Magic ook even te knuffelen. Dus daar kan het niet aan liggen.

Ik ben gewoon bang dat het een keer verkeerd gaat, vooral omdat Snoopy zo veel zwaarder en sterker is dan Magic.
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

Waarom ineens aanvallen?

Bericht door sabine »

sinds een paar dagen vertoond onze tom raar gedrag t.o.v. zowie.
een paar keer per dag valt hij haar zomaar uit het niets aan.
hij jaagt haar echt op,rent er achter aan en bespringt haar dan.
vervolgens bijt hij haar en zet zijn nagels in haar vacht.
zowie verliest daarbij veel urine,waarschijnlijk van de schrik of omdat tom met zijn volle 8 kilo op haar blaas springt.
het vreselijk om te zien en om te horen.we zijn alle oorzaken al eens langs gegaan maar snappen echt niet waarom tom ineens na 3 jaar zo vreemd doet!
beide zijn ze als kitten al geholpen,het is geen familie,tom is van richard en zowie is mijn kat.
ze hebben altijd goed samen gekunnen.
tom heeft ook niets in zijn hoofd waardoor hij vreemd gedrag gaat vertonen, je mag hem aaien over zijn bol en hij schud ook niet verdacht met zijn kop.
mischien is zowie ziek en merkt tom dit en valt hij haar daarom aan omdat ze in zijn ogen mischien nu de zwakkere is, zou dat kunnen?
zowie maakt geen zieke indruk,ze is zoals ze altijd is.
ze heeft een nierdieet en sinds ze dit gebruikt oogt ze ook veel fitter en gezonder.
er is ook niets verandert in ons huis waardoor tom dit gedrag zou kunnen gaan vertonen.
elke morgen worden we wakker omdat tom beneden achter zowie aan zit,echt zielig.
zowie kan niet naar boven omdat daar al buster woont en die kan met geen een kat overweg.
het gekke is dat zodra buster eens toevallig beneden is,tom hem meer met rust laat en toch achter zowie aan gaat,terwijl tom en zowie al 3 jaar de woonkamer met elkaar delen.zou het ook om een nieuwe machtsstrijd kunnen gaan?
meestal was zowie tom de baas,net of hij nu wraak wil nemen!
ik zit nu best wel in de stress vooral omdat we over 3 weken op vakantie gaan en dan is er overdag geen controle over tom. pas 's avonds komt mijn schoonvader na zijn werk even langs om ze te verzorgen.
weet iemand mischien waarom tom dit doet want ik wordt er echt knetter van! en ik vind zowie zo zielig...
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sinds wanneer heeft Zowie dat nierdieet? Het klinkt namelijk wel degelijk als een machtsstrijd en dat zou kunnen als Zowie de laatste tijd fitter (dus anders) is geworden.
Kun je geen bench lenen voor de vakantie? Dan kan Zowie in de bench en is ze veilig voor uitvallen van Tom.
Tom zelf zou ik op bach druppels zetten; bach vine helpt tegen agressie, maar je moet eerst uitvissen of het angst of boosheid is van Tom.
Kijk goed naar zijn houding; ik ben erg benieuwd wat je er zelf van denkt.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij hebben hier helaas dezelfde situatie. Zo uit het niets ging het na een maand of 8 alles samen doen ineens mis. Quinto valt Xandor steeds uit het niets aan. En de ene keer gebeurt het 3 keer op een dag en zo gebeurt het 3 weken niet. Wij hebben een bench staan waar we Quinto in opsluiten als hij zo doet of we laten hem in de computerkamer die we op slot doen. Sinds ze zo tegen elkaar doen laten we ze ook niet meer alleen samen als we er niet zijn. Dus ik zou voor jullie vakantie inderdaad kijken of je ze apart kan houden.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Wij hadden dat ook met Calito en Mickey
Eerst speelde ze altijd met elkaar en zomaar uit het niets wil mickey niet meer en Calito wel.
Dus ze wordt constant aangevallen door hem en ze laat soms ook urine los wat ik zo erg vind.
Nu gaan we op vakantie en ik wilde ze niet samen bij elkaar houden.
Dus heb ik een oplossing gevonden voor Calito in de tijd dat we weg zijn.
gaat hij twee weken naar een vriendin van me.
En ik hoop dat als hij thuis komt dat het weer goed komt tussen die twee
Ik hoop het echt.
Want ik heb ergenst gelezen dat als katten het niet echt met elkaar kunnen vinden dat je er dan een, 10 dagen ergenst anders moet plaatsen en dan weer langzaam aan elkaar laten wennen ik hoop dat het lukt.
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

Bericht door sabine »

een bench zou inderdaad kunnen,maar voor een hele week vind ik het toch wel zielig.
toevallig heb ik gisteren door het hele huis felloway gespoten,kennen jullie dat?
de geur die een kat af geeft met kopjes geven zit nu in een spray verwerkt.
het is wat prijzig,precies weet ik het niet meer,maar het schijnt katten rustig te maken.
of het nu daar aan ligt weet ik niet maar tom heeft al de hele dag geen poot meer uit gestoken naar zowie toe!
hij ligt wat high in de zon te luieren!
mischien wordt hij van het warme weer ook lomer en heeft die geen zin meer om de baas te spelen.
dan hebben we deze week geluk want het wordt mega heet!
toch blijven we het natuurlijk nog observeren allemaal want het gedrag moet toch ergens vanaf komen.
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Gesloten