2 kittens uit verschillend nest

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Anonymous

2 kittens uit verschillend nest

Bericht door Anonymous »

Hallo,

Gisteren avond zijn we onze nieuwe kat (Yoko) gaan halen , hij is 10 weken oud, de andere (Mao) is ondertussen 4 à 5 weken (hebben we al +/- 2 weken, was id steek gelaten door de wilde moeder)

We hebben ze laten kennismaken in een neutrale kamer waarin Mao zelden of nooit
verbleef, alles is redelijk vlot verlopen, elkaar besnuffeld en met veel
aandacht elkaar bekeken. We hebben ze dan de ganse avond bij ons gehouden id woonkamer. Ook samen eten (uit verschillende kommetjes) was geen probleem, zelfs veel respect van Yoko aan Mao. Yoko wel meteen zéér bezitterig op zijn kattebak, vanaf Mao id buurt komt maakt hij van zen oren.

Af en toe was er toch wat geblaas (de oudste tegen de jongste en omgekeerd als Mao zich bedreigd voelde), maar op andere momenten vlijde Mao zichzelf neer en
lagen ze tegen elkaar te slapen alsof ze twee broertjes zijn.

Yoko maakt soms ook een grommend geluid tegen Mao maar dat heeft hij bij mij ook
al gedaan. Is dit kwaad bedoeld?

Vannacht hebben we ze uiteengehaald om te slapen en ook als we gaan werken, als er dus niemand thuis is, zetten we ze appart. Yoko is immers dubbel (of meer dan dubbel) zo zwaar en moest het op ruzie uitdraaien kan Mao zich amper of niet verdedigen. Praktisch is dit niet echt evident (we zouden bvb al twee krabpalen moeten kopen) + Yoko komt uit een gezin met drie mensen, twee honden, zijn mama en 4 broes en zusjes dus is hij niet gewoon alleen te zijn wat maakt dat hij
vanaf minuut één dat we hem alleen zetten begint te jammeren.

Vanaf wanneer kan je zeker zijn dat ze niet meer in de clinch gaan? Of kan je hiervan nooit zeker zijn?

Is het verantwoord een kitten van 550gr over te laten aan zen lot bij één van meer dan een kilo? Zou de oudste de jongste echt durven verwonden (of erger) of blijft het bij wat geblaas?

Kan iemand me helpen met al men vragen?

Groetjes
Steven
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Steven, allereerst gefeliciteerd met beide katten!
Ik ben geen expert, maar ik denk dat het verstandig is wat je nu doet, ze apart zetten als je niet thuis bent, en ze samen laten als je er wel bent. Maar het zou wel handiger zijn als je ze samen kunt laten. Misschien kun je 't eens proberen als je maar een uurtje weg bent ofzo. Ze zijn nog zo klein dat ze makkelijk aan elkaar kunnen wennen.
Het grommende geluid waar jij het over hebt, lijkt dat meer op geknor? Als dat zo is: dat doen ze als ze blij zijn, je lief vinden of iets lekker vinden.
Je kunt er, hoe dan ook, nooit zeker van zijn dat je katten elkaar niets aan zullen doen. Volgens mij kan dat ook gebeuren als je 2 katten hebt die al tig jaar samen zijn. Probeer het gewoon eens uit en verleng de tijd elke keer als het goed gaat.
Hou je ons op de hoogte?
Succes!!!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor je antwoord.

Is er iemand die ervaring heeft met zulk een situatie? Ik bedoel met twee kittens, de één dubbel in leeftijd (en in grootte), en zo ja, zou de grote de kleine kunnen/durven verwonden?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor je antwoord.

Is er iemand die ervaring heeft met zulk een situatie? Ik bedoel met twee kittens, de één dubbel in leeftijd (en in grootte), en zo ja, zou de grote de kleine kunnen/durven verwonden?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Welnee, kittens verwonden elkaar zelden. Ik heb er nog nooit van gehoord tenminste. Je zult zien dat ze binnen een paar dagen beste maatjes zijn. Ik zou nog eventjes wachten met bij elkaar laten als jullie niet thuis zijn, maar op zich kan er dan ook weinig gebeuren. Maar ja, dan krijg je de periode dat ze je huis lekker af gaan breken. Overigens, laat ze zoveel mogelijk met elkaar spelen. Tussen 8 en 14 weken oude kittens leren zo dat ze niet te hard mogen spelen (dus met nagels en tanden), wat erg goed van pas komt. Want dat passen ze ook geen groffe tactieken toe op je handen en voeten.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoten en welkom hier :grin: .

En hier dan onze ervaring in een soortgelijke situatie:
Wij hebben vier poezels, nr. 1 en 2 kwamen hier met een tussenpose van zo'n 3 weken. Dit ging helemaal goed.
Nr. 3 kwam toen de andere twee al wat groter waren maar nog wel kittens.... wij hebben nr. 3 een poosje apart gehouden, niet omdat de andere twee lelijk deden maar omdat ze wat ziekjes was. Toen ze eenmaal bij de anderen mocht werd ze geaccepteerd maar tot op de dag van vandaag hoort ze er "niet helemaal bij".
Poezeltje nr. 4 kwam toen de andere 3 al groter waren (maar nog steeds wél kittens :roll: ) en we hebben haar direct bij de anderen gezet, ook als we naar ons werk waren en er niemand thuis was. Allemaal geen probleem want ook poezel nr. 4 werd helemaal geaccepteerd en er werd voorzichtig met haar gedaan.
Als ik jouw verhaal lees denk ik dat je niets hoeft te vrezen want de acceptatie is al aardig op weg :wink: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ja, zal allemaal wel meevallen, maar wordt toch af en toe wat afgeblazen (twee richtingen), en dat gegrom is zeker geen gespin, denk toch dat dit eerder iets vijandig is.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

+ dit is een iets andere situatie: de ouder kitten kwam er het laatst bij... weet niet dat dat er iets zou kunnen toe doen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nee hoor, ook dat zal vrijwel geen problemen opleveren!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het verschil tussen je 2 kittens is nog zo minimaal dat ik inderdaad denk dat het niet zoveel kwaad zal kunnen. Probeer het eerst eens als je maar even weg hoeft voor een boodschap of zo. Als je thuis komt merk je snel genoeg hoe het gegaan is. Wij hebben nu 2 nieuwe kittentjes die beide rond de 800 gram wegen en 2 volwassen katten van 5 en 6 kilo, kijk die laten we dus nog niet samen als we niet thuis zijn omdat dit verschil gewoon veel te groot is :smile:
Het grommen doen ze hier eigenlijk alleen als ze iets hebben dat ze willen beschermen, dus een speeltje of hun eten. Als het goed is zal ook dat snel minder worden hoor.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Steven, gefeliciteerd met je 2 lieverds!!

Ik heb hetzelfde gedacht toen ik een kleintje erbij kreeg. De grote is al 7 jaar en weegt gemakkelijk 7-8 kilo en de kleinste was nog maar 4 maand. Ik vertrouwde het ook eerst niet, maar vroeg het aan de da. Hij zei dat het geen kwaad kon en dat het normaal gezien er niet zo erg aan toe gaat. En wij hebben ze dan ook ineens samen gelaten.

Vechten, spelen, grommen, blazen enzo gaan ze toch altijd doen. Het zal in het begin gewoon nog zoeken zijn wie de baas in huis is :lol:.

Ik zou ze stilletjesaan toch samen zetten, kunnen ze ook sneller aan elkaar wennen ;-). Hier zie ik zelfs dat onze grote kater bespringt wordt door de kleinste ipv andersom.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ondertussen verloopt alles redelijk, ze spelen goed samen, slapen samen, als we maar effe weg zijn laten we ze samen zitten en dat loopt goed. Alleen...... sinds vrijdag eet de oudste niet meet zoals het hoort, ongeveer 3 à 4cl/dag in totaal wat natuurlijk véél te weinig is voor een kitten van 2 à 3 maanden... Ben vandaag naar de DA geweest, Yoko was sinds woensdag 200gr afgevallen maar er was lichamelijk niets mis met hem, wat we eigenlijk al vermoeden: doordat Mao (de jongste) zo overweldigend is tijdens het eten (veel gepiep en zenuwachtig gedoe en gulzigheid...) eet Yoko dus niet meer. Sinds vrijdag zijn we dus begonnen met ze in verschillende kamers te voeden maar dit loste niets op.
Sinds vrijdag is Yoko ook veel flauwer beginnen doen, héél aanhankelijk etc...

Hij komt trouwens wel miauwen en zagen om eten als we id keuken bezig zijn maar eens we hem het eten voorschotelen geen interesse meer.....

Vandaag dus naar de DA geweest, ze heeft hem twee spuitjes gegeven die de eetlust moeten opwekken + we hebben een pasta meegekregen met hetzelfde effect..... blijkbaar toch al enige vooruitgang, sinds DA bezoek al een beetje verbetering. Zal dus hopelijk wel goed komen.

Is er iemand die ervaring heeft met zulk een situatie?

Groetjes
Steven
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Misschien kan je hem overhalen tot eten door wat anders te geven. Toen we Zody kregen was hij al veel te klein en hij wilde alleen maar pap eten, al het andere liet hij staan en dus kwam hij niet aan. We hebben toen gekookte kip geprobeerd, vis (dat lukte uiteindelijk!), brokjes in gekookt water en dat af laten koelen, krijg je zachte brokken, blikvoer en dus Nutrixpap met wat melk. Zody mauwde inderdaad ook bij alles terwijl hij uiteindelijk niks at, tot we er achter kwamen dat hij gek was op vis. Dat at hij wel en daarna ging hij ook ineens allerlei andere dingen eten.
Maar als het zo blijft gewoon steeds weer naar de da terug gaan hoor!
Succes ermee.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Jeetje, wat een gedoe allemaal :sad:

Ik hoop dat het heel snel weer goed komt!
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ja, ben vandaag naar de dierenwinkel geweest en heb allerlei verschillende smaken en merken gekocht, nu maar proberen hè.....
Hij heeft trouwens net 3 sneetjes kip gebraad gegeten... wauw!!
Gesloten