Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Hilde,
dat hoort inderdaad hier thuis ;)

Dit werkt volgens de boeken en dierenartsen het beste;
Laat de nieuwe kat in de mand!! (dus niet gelijk laten lopen) Thomas kan zo kijken en ruiken aan de nieuwe kat. Let goed op hoe hij reageert, lijkt het heel goed te gaan kan je er na een tijdje (meer dan een uur) voor kiezen om hem los te laten en af te wachten hoe ze reageren op elkaar.

Lijken ze elkaar niet echt te mogen, zorg dan dat je 2 ruimtes hebt. Doe de nieuwe kat een tijdje appart. Zorg dat daar eten, een bak, drinken, speelgoed etc etc is.
Wissel ze na 2 dagen om, op deze manier wennen ze aan elkaars geur. Wissel zo nog een paar keer en speel ondertussen wel met allebij.
Na een aantal keer wisselen begin je met 5 minuten bij elkaar, daarna haal je ze weer uit elkaar. Als het goed gaat doe je dit steeds een paar minuten langer en zo bouw je het rustig op.
Dit is dus alleen nodig als ze elkaar niet accepteren!!

Maar aangezien ze allebij jong zijn zou ik het bovenste gedeelte eerst maar eens proberen en de kans is dan heel groot dat het goed gaat!

Succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

hilde schreef:Ik weet dat dit een hele andere situatie is maarja blijkbaar hoort deze vraag hier thuis :roll:.
Hoi Hilde,

Dit topic gaat over acceptatie tussen katten, net als jouw vraag. Daarbij is het niet belangrijk of het een kitten en een kat, twee kittens zijn of twee volwassen katten. Vandaar dat ik je doorverwees naar dit topic ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Das dus niet erg duidelijk als je de titel van dit topic bij je zoekresultaten krijgt...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat apart zetten ben ik niet zo voor, dan duurt het alleen langer voordat ze aan elkaar gewend zijn.
Ondanks de geur worden ze toch steeds opnieuw met elkaar geconfronteerd terwijl als ze allebei los in huis lopen zelf kunnen kiezen of ze elkaar opzoeken of niet.
Ik heb met Buffy en Jessie ze even in de korf gelaten, maar aangezien ze na een lange reis daar toch wel uit wilden heb ik ze laten lopen.
Dus dat was een hoop gegrom en geblaas wat een week duurde en toen was de strijd wel beslecht en ging het zo zachies aan steeds beter.
Alleen 's nachts heb ik Buffy toen in de slaapkamer aprt gehouden bij ons en als we weg waren tot ik het vertrouwd genoeg vond om ze gewoon bij elkaar te laten.
Met die leeftijden verwacht ik overigens niet zoveel problemen hoor Hilde ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

hilde schreef:Das dus niet erg duidelijk als je de titel van dit topic bij je zoekresultaten krijgt...
De titel van dit topic is nu aangepast om verdere onduidelijkheden te voorkomen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Dat klinkt als een goede match, Hilde! Thomas die graag een vriendje wil en de andere kater die lief, sociaal en rustig is. Dat moet haast wel goed komen! De andere kater is eigenlijk ook nog een kitten, dus waarschijnlijk zal het heel snel klikken tussen die twee. Ik zou ze ook vrij snel bij elkaar zetten en ze hun gang laten gaan. Wel kun je Thomas even apart zetten, zodat de andere kat de kamer kan ontdekken en weet waar de kattenbak staat. Binnen de kortste keren maken die twee samen je huis onveilig hoor! ;-)
Veel succes ermee!

p.s. Hoe ziet de andere kat eruit? Heb je al een foto? :grin:
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Marije schreef:
p.s. Hoe ziet de andere kat eruit? Heb je al een foto? :grin:
Tja weer een cyperse, maar die vind ik naast lapjeskatten gewoon de mooiste :lol: Maarja als hij er anders uit had gezien had ik em waarschijnlijk ook genomen...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat een mooi katje! :verliefd:
Haha, je valt wel op cypertjes! :lol:
Wanneer komt hij? Ik ben erg benieuwd hoe hij (heeft hij al een naam?) en Thomas elkaar zullen vinden.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wat een beauty!! Het komt vast wel goed, ze zijn allebei nog heel jong.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Fantastisch mooi katje!
veel succes ermee!
Ik zou ze trouwens ook rap bij elkaar laten, zorg gewoon dat ze voldoende ruimte hebben zodat als ze alleen willen zijn, ze dat kunnen,... je kan bv de deur van de living open laten!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
bulletje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2005 21:24
Contacteer:

Bericht door bulletje »

Zoals velen al hadden verwacht wil ik Thomas graag houden ...Vandaag is hij geënt een gechipt en hij gaf geen kik - stoer hè. Hij is nu 12 weken oud en ik heb altijd gezegd dat als ik nog een kat zou nemen ik er 2 zou nemen.

Heel toevallig belde iemand mij met de vraag of ik een kater van 7-8 maanden wilde hebben (dit was nog voor Thomas). En toen wist ik al 99% zeker dat ik hem wilde hebben...

Nu is Thomas dus al een paar weken hier, zou het problemen geven als ik die andere kater in huis neem of accepteert een kitten dat gewoon? Voor Thomas zou het natuurlijk heel goed zijn. Hij probeert met de konijnen te spelen, maar die snappen dat niet zo...ook hoop ik dat hij van de andere kater leert om mensen wat meer te vertrouwen.

Die andere kater schijnt heel sociaal, lief, knuffelig en rustig te zijn.

Hoe pak ik zoiets aan?

Groetjes Hilde
Katers hebben vaak de neiging om hun eigen teratoium te maken, door overal te gaan sproeien, als zij met medere 1 huis moeten delen.
Poezen hebben daarin tegen geen last van.
Ik raad je aan om 1 kater + 1 poes (of meerdere poezen) in huis te nemen.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

bulletje schreef: Ik raad je aan om 1 kater + 1 poes (of meerdere poezen) in huis te nemen.
Uiteraard wel gesterriliseerd!!!

Ik ben zelf van mening dat het geslacht niet zo heel veel uitmaakt, maar het karakter, of katten ander katten gewend zijn en hoe oud ze zijn des te meer! Poezen kunnen ook heel 'kattig' zijn en de nieuwkomer de kast op meppen.

Het scheelt bij jou dat ze beiden nog jong zijn. Het komt vast goed. In het begin vast onweer in de tent, maar uiteindelijk is het veel leuker voor beiden zo'n stoeimaatje.

En Hilde; is hij er inmiddels al? En hoe gaat het?
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Hoi,
Ook poezen kunnen sproeien hoor! Ik heb er twee, beiden 'geholpen' maar niet de grootste vriendinnen. Het tolereert elkaar en daar is het mee gezegd. In periodes dat er wat meer gemept wordt sproeit de jongste ook in huis, en sowieso sproeit ze haar territorium in de tuin.
Groeten,
Jolanda.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

berg schreef:Ook poezen kunnen sproeien hoor! Ik heb er twee, beiden 'geholpen' maar niet de grootste vriendinnen. Het tolereert elkaar en daar is het mee gezegd. In periodes dat er wat meer gemept wordt sproeit de jongste ook in huis, en sowieso sproeit ze haar territorium in de tuin.
Dit kan ik alleen maar beamen. Hier ook twee poezen die elkaar toleren en daar is dan ook alles mee gezegd en hier kunnen ze beide sproeien in sommige periodes. Vaak begint de oudste en gaat de jongste eroverheen :roll: (net als in de tuin).
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

sandra schreef: Uiteraard wel gesterriliseerd!!!

Ik ben zelf van mening dat het geslacht niet zo heel veel uitmaakt, maar het karakter, of katten ander katten gewend zijn en hoe oud ze zijn des te meer! Poezen kunnen ook heel 'kattig' zijn en de nieuwkomer de kast op meppen.

Het scheelt bij jou dat ze beiden nog jong zijn. Het komt vast goed. In het begin vast onweer in de tent, maar uiteindelijk is het veel leuker voor beiden zo'n stoeimaatje.

En Hilde; is hij er inmiddels al? En hoe gaat het?
Nee, ik durf het niet aan omdat hij zo snottert. Ten eerste heeft hij het al maanden dus waarschijnlijk zal het ook niet meer helemaal weg gaan en ik wil niet dat Thomas aangestoken wordt. Klinkt misschien een beetje aso, maar ik heb dit jaar al genoeg ellende gehad met m'n dieren en kan dit er even niet bijhebben. Dan kun je dat beter nu eerlijk zeggen vind ik...

Er komt wel een maatje voor Thomas bij hoor - ik ben nu aan het zoeken naar een super sociaal poesje rond de leeftijd van 1 jaar. Vanmiddag ga ik de asielen hier in de buurt bellen om advies en ga woensdag waarschijnlijk kijken en er 1 adopteren! Nu maar hopen dat Thomas zich kan gedragen ;-)

Groetjes Hilde
Plaats reactie