Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Marije schreef: Carols tip heb ik ook al vaker gehoord. Toen ik een aantal maanden geleden met alledrie de poezen naar de DA was geweest voor de inentingen, gingen ze elkaar ook likken en wassen toen we thuis kwamen. Een gezamenlijke rotervaring ( ;-) ) verbroedert dus wel.
Ja dat klopt, ook als 1 van beide iets heeft of bij de da is geweest dan zijn ze ineens wel heel lief voor elkaar.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
dj_white
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2003 10:35
Locatie: Poperinge (B)
Contacteer:

Re: Nog steeds geen vriendjes

Bericht door dj_white »

alma schreef: Zijn jouw poezen gesteriliseert???
Alma
Ja alletwee, bub is vorige week nog maar geweest, ik dacht dat het daarna wel ging beteren maar nee hoor, ze kroop uit haar bak en speedy begon gelijk weer te grommen, ze eten wel samen en wachten netjes op elkaar bij de bak maar daar houd het dan mee op. :-( Vind het zo jammer, speedy was zo eenzaam alleen, dan neem ik een vriendinnetje en dan wil ze het niet
Cats are smarter than dogs. You can't get eight cats to pull a sled through snow
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nu dicht je je kat mensengedachten toe ;-) Zij wil niet het vriendinnetje dat jij voor haar bedacht had, maar dat wil niet zeggen dat ze niet op de duur samen kunnen leven. Alleen op een andere manier dan jij gehoopt e verwacht had :smile:

en trek maar 6 weken uit voor gedragsverandering na sterilisatie, de hormonen werken nog een tijd door. Dus het kan nog 'goed' komen hoor :grin:
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Hallo DJ
Als je ene poes nog maar pas gesteriliseerd is, dan kan gedrags verandering nog wel even op zich laten wachten.Het heeft even tijd
nodig.Maar zo als ik al eerder liet weten, niet alle katten raken dik bevriend. Wij willen dat wel graag, maar het lukt niet altijd :-(
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hallo,

Sinds 6 weken hebben mijn vriend en ik een kat uit het asiel gehaald. We hadden al een poes.
Na 3 weken blazen en grommen van poes haar kant, is het nu zo dat de kat de poes constant aanvalt. Hij springt erop en ze bijten en krabben elkaar. Weet iemand wat dit te betekenen heeft en of dit nog over gaat? Ze zijn allebei geholpen, de kat begin december al, dus kunnen het nog hormonen zijn?
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Zo te lezen zijn het alletwee volwassen katten en dat ligt vaak
wat moeilijker. Een kitten past zich gemakkelijker aan.Wij hebben het hier ook eens geprobeerd met een volwassen kat die iemand anders niet kon houden, omdat ze gingen vechten. Maar het ging hier ook niet.
Hoe erg ik het toen ook vond, maar we hebben die kat toen naar het asiel moeten brengen.De anderen lieten hem niet eens op de kattenbak.
Het was echt een onhoudbare toestand.Ik hoop dat iemand raad
weet, maar soms gaat het gewoon niet.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Bericht door mickey2602 »

Als je nu een kater hebt van 1 jaar oud en je neemt er dan een kitten bij,wat kan je dan het beste nemen?een kater of een poes?En moet je ze in het begin als je afwezig bent nog apart houden of gewoon bij elkaar...Dat vraag ik me af...
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Zit je erover na te denken om een er nog een katje bij te nemen?
Da's hartstikke leuk joh! :grin:

Het maakt niet uit of je er een poesje of een katertje bij neemt.

Wel moet je ze een poosje apart houden als je weg gaat.
Je merkt het snel genoeg als ze vriendjes zijn en dan kun je ze bij elkaar laten ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Een kater of poesje maakt niet uit, als je ze maar bijtijds laat helpen. ;-)

Wij hebben het ook meegemaakt, nog kort geleden een kitten gehaald bij onze 2 katten van 2&half en 3.
Ze waren compleet van slag, moesten van ons ook niks meer weten en liepen naar elkaar te blazen en grommen. Ook de kleine hoor! al waren ze toch ook wel nieuwsgierig naar elkaar.
Ik heb de jongste de eerste week als er niemand thuis was apart gehouden in onze slaapkamer voor de veiligheid.
Nadat ik zag dat het gegrom en geblaas over was heb ik ze gewoon bij elkaar gelaten, dat was al na een week en ze draaiden naar ons ook weer bij.
Je denkt op zo'n moment, waar ben ik aan begonnen! Maar het komt goed! ;-)
Je moet ze nu is zien. :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Mijn vriend en ik hadden ook een kater van (bijna) 1 jaar oud (Puk) en vonden het voor de balance of the sexes daarom wel leuk om er een poes bij te nemen. We hebben toen wel gekozen voor een gesteriliseerde poes, Pup.

Onze Puk en Pup zijn nu zo'n 2 weken bij elkaar en het is nog vaak ruzie tussen die twee. De eerste week ben ik er veel bij gebleven, maar nu blijven ze overdag meestal samen.
Ik hoop er maar op dat het allemaal goed komt en ze vriendjes worden (of elkaar in ieder geval tolereren). Maar ik zie wel elke dag dat er iets verbetert in hun gedrag, dat doet me goed. 8-)

Succes!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ik heb sinds 3 dagen een poesje van 7 weken, maar mijn andere poes (4 jaar) moet niks van haar weten, en wil niet eens meer het huis in komen, ze komt binnen kijkt of ze de kitten ziet, geeft haar en mep om vervolgens gelijk weer naar buiten te gaan, moet ik haar proberen binnen te houden zodat ze wel aan de kleine moet wennen of moet ik gewoon afwachten of ze vanzelf weer binnen wilt komen? ik lees hier steeds dat het wel goed komt, maar dat ze wel aanelkaar moeten wennen, en dat gaat moeilijk als er eentje de hele tijd buiten zit.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Gewoon laten gaan, Margot. Het kan wel eens een paar weken duren, maar uiteindelijk komt het wel goed ;-)
Ik zou de oudere poes niet forceren, dus gewoon naar buiten laten gaan en veel aandacht geven als ze binnen is.
Succes!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Onze oudste verbleef de eerste dagen ook extra veel buiten. Ze wennen uiteindelijk wel aan elkaar, maar het duurt twee keer zo lang. Jullie kat is 4 en misschien nog erg speels, dus hopelijk komt dat allemaal goed.
Wennen aan elkaar zullen ze zeker doen, doen ze hier ook, al zullen ze elkaar nooit plat knuffelen (we zijn namelijk bijna een jaar verder). Ik vind het jammer, maar ze verdragen elkaar en dat vind ik al heel wat. Daarom is het ook geweldig als ze eens per ongeluk dicht bij elkaar liggen of elkaar per ongeluk een likje geven tijdens het ruiken, maar de oudste weet ook nog heel goed hoe hij de jongste weg moet blazen of meppen, maar dat zal de leeftijd zijn ;-)
Anonymous

Bericht door Anonymous »

bedankt voor jullie reakties, ik kan het dus het beste gewoon afwachten, floor (de oudste) is gisteren even binnen geweest, maar rende gelijk naar boven waar de kleine nog niet mag komen. ze raakt ook haar eten niet meer aan, misschien een vorm van protest ofzo?ik wacht maar af en hopelijk kunnen ze binnenkort wel samen door de deur.

EDIT 8 juni:
we zijn nu ruim een week verder en volgens mij is er eindelijk een kleine doorbraak, floortje eet sinds 2 dagen weer, wel heb ik haar eten naar de gang verhuisd waar de kleine nog niet mag komen, en ze is gisteren zomaar een half uur binnen gebleven, gina(de kleine) kreeg nog wel een flinke mep toen ze in haar buurt kwam, maar ze rende niet gelijk weer naar buiten.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

He gelukkig, dus stap 1 is genomen. Nu heel langzaam uitbreiden totdat Floortje door heeft dat het allemaal echt niet zo eng is ;-)
Kittens zijn gewend om tikken te incasseren, dus dat vinden ze ook niet erg. Zo is hun natuurlijke rangorde.
Plaats reactie