Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Of eerst in een grote bench, zodat die kat veilig om zich heen kan kijken wat er nog meer rondloopt en de honden en katten aan hem kunnen wennen. Zodat ze allemaal niet gelijk overvallen worden door elkaar, maar toch bij elkaar zijn.
Als je de kat er na een tijdje uithaalt, is het waarschijnlijk nog geen koek en ei, maar zijn ze zeer waarschijnlijk al wel aan elkaars aanwezigheid gewend.
patricia schreef:...mischien handig om ze een voor een met elkaar kennis te laten maken zodat het voor de kat van je vriend niet meteen een grote shock is.
Beter 1x goed schrikken, dan drie keer opnieuw.
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Zoiets had mijn broer ook. Hij heeft 1 kat en hij woonde op een flat. Zijn vriendin heeft een hond en een konijn. Toen ze gingen samenwonen was het eerst een beetje wennen, maar als je ze nu ziet :!: Kat speelt met hond en met konijn en vice versa! En nu kan hij ook naar buiten wat hij natuurlijk helemaal geweldig vindt! Misschien valt het bij jou (hopelijk) ook reuze mee!
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik heb twee katten en pas geleden is Bouli erbij gekomen, die is drie. Rory en Ebby zijn 11 maanden en 2 jaar. Bouli heb ik meteen uit zijn reismandje laten komen.

Even wat geblaas, Rory die hem straal negeerde en Ebby die voor hem weg kroop waren de eerste reacties. Na een paar dagen af en toe wedstrijdje negeren, blazen en hier en daar een "ik durf jou wel een lel te geven " tikje spelen ze en zijn ze echt wel vriendjes aan het worden.

Ik denk dat het ook wel een beetje aan de karakters ligt van de katten die kennis moeten maken. Daar moet je goed naar kijken. Aan de hand daarvan moet je beslissen of je voor de langzame methode gaat of voor de snelle zo als ik gedaan heb.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
caroline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2005 10:55
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Bericht door caroline »

ondertussen zijn we 2 weken verder en het gaat, voor mijn gevoel, nog steeds goed! :grin: Ik had echt wel verwacht dat ze heftiger tegen elkaar tekeer zouden gaan. Jack is en blijft nieuwsgierig naar die grote nieuwkomer in huis. Pluis vind het niet erg om de bank waar ik ook op lig met Jack te delen (de een ligt aan mijn voeteneind of op de leuning en de ander op schoot) maar zodra de neus van Jack te dicht in de buurt komt, miaauwt ie een beetje. Het blazen en grommen is al aan het minderen. Misschien scheelt het dat ze ieder hun eigen plekje hebben, (al hoewel ik ze al wel betrap op het eten uit elkaars bakje als de ander niet in de buurt is) waar ze kunnen eten en liggen. Wat ik ook bewust doe is ze alletwee aaien nadat de ander een kopje gegeven heeft, zo wordt de geur ook steeds bekender?!
Wie weet worden ze nog echte vriendjes, maar zoals het nu gaat ben ik al super tevreden!!! Bij mijn beste vriendin ging het namelijk een stuk minder soepel :twisted: toen zij een tweede kitten in huis nam; ik was er vanuit gegaan dat het dan bij volwassen katten moeizamer zou gaan.
Tip van de dag: lach, lach, lach!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Haidie,

Wij hebben sinds gisteren twee poezeltjes erbij (eentje was verwacht het andere was een verassing) nu lees ik hier eigenlijk alleen maar verhalen over boze eerste katten. Pitou is dus niet boos, tenminste niet op ons, maar juist super aanhankelijk, wél wil ze niet naar beneden komen waar de andere poezen zijn. Laat ik ze boven zitten en ga ik haar af en toe eens flink knuffelen, of neem ik haar beter mee naar benden zodat ze sneller went aan de nieuwkomertjes. Of wacht ik nog een paar daagjes tot ze uit zichzelf naar beneden komt?

de nieuwkomertjes zijn op het moment ook nog een beetje schrikkerig en verstopperig, laat ik die nog een beetje met rust, of moet ik al écht investeren in uit de schuilplaats lokken?ze zijngisteravond pas toegekomen.

thanks voor de tips!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik zou ze gewoon hun gang laten gaan. Bij mij gaan nieuwelingen meteen het diepe in en na drie dagen blazen is het over.
Vooral bij kittens wint nieuwsgierigheid het toch altijd van angst ;-)
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hey, de twee nieuwkomertjes bij ons zijn broer en zus. Nu merk ik dat pitou heel voorzichtigjes naar het katinnetje trekt (pitou is ook een vrouwtje) maar van zodra het katertje dat merkt komt hij ertussen. Hoe kan ik nu vermijden dat het twee tegen één wordt? Voor de rest tolereren ze elkaar al redelijk goed, hier en daar wordt al eens voorzichtig gesnuffeld, maar gespeeld nog niet echt.

Bedankt voor de tips!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Boze katers, help!!!

Bericht door Sophie_nikita »

Hallo allemaal,
wij hebben 3 katten thuis, 2 katers en 1 poes. De poes kan goed met iedereen opschieten :pdthit: . Maar de 2 katers kunnen absoluut niet met elkaar opschieten. :pdtduel: Dit is de situatie:

Sparky is een beetje een rare ;-) :?: en Olivier is groot en sterk en van nature de baas :pdtsumo: . Alleen zoekt Sparky steeds ruzie met hem door hem bevoorbeeld op zn kop te slaan als Olivier langsloopt. Of te beginnen te brommen en blazen als Olivier alleen maar langsloopt. Vaak negeert Olivier dat, maar soms dan gaat hij erop in en dan is het bal. Sparky schreeuwen en als we niet ingrijpen loopt het best uit de hand. :evil: Sparky wordt ook steeds banger van Olivier en gaat zich steeds meer misdragen tegen hem. Maar verder is het voor Sparky niet zo erg.

Maar Olivier heeft er meer last van. Hij heeft zijn hele buik al kaalgelikt. Eerst dachten we dat hij allergisch was, of gestrest dat hij niet naar buiten mocht, maar nu zijn we op vakantie geweest en hebben we de katers apart opgesloten (1 in ruime huiskamer, andere 2 de rest van het huis, anders vond de oppas het eng...) en toen we terugkwamen had Olivier weer een begin van haar op zn buik. In de huiskamer kan hij ook naar buiten kijken, dus de stress komt denken we echt niet daarvan. Nu we sinds +- 2 dagen weer thuis zijn, begint Olivier weer zn buik te likken.

We willen ze eigenlijk geen van beide kwijt, ze zijn heel erg aan ons gehecht en wij aan hem, en het gaat soms ook wel goed. Olivier wil eigenlijk niets liever dan vriendjes met Sparky zijn, en probeert steeds m te wassen etc.. maar Sparky maar boos zijn.

Ze zijn al ongeveer 4 1/2 jaar bij elkaar en t is altijd al hommeles geweest. Olivier likt zn buik al lang kaal, maar we dachten dat hij allergisch was. (en de DA ook) 8-)

Wie kan helpen??? Is er iemand die verstand heeft van kattengedrag? een kattenpsych? Of met kruiden ofzo zodat ze rustig worden/aan elkaar wennen????

Alvast bedankt, alle hulp en tips! is welkom :grin:
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Echte tips heb ik helaas niet, ik heb wel dezelfde ervaring.
Onze 2 oudste katten kunnen ook niet met elkaar, terwijl ze allebei wel heel goed met de andere 3 katten om kunnen gaan. Quinto is veel groter en sterker maar Xandor loopt hem te klieren en als Quinto dan wat terug doet begint hij keihard te piepen. Het gevolg is dat we ze niet meer alleen samen laten. Als wij weg gaan zitten zij in aparte kamers. Dit heeft wel voor veel meer rust gezorgd moet ik zeggen. Sinds we dit doen hebben ze veel minder aanvaringen op het moment dat we thuis zijn en ze dus wel samen zijn.
Xandor heeft ook een tijdje een kale staart gehad, vermoedelijk door het vele likken maar dit is vanzelf weer over gegaan.
Wat je nog kan proberen zijn Bachdruppels om de gemoederen wat te bedaren. Ook een feliwaystekker schijnt de katten rustiger te maken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
caroline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2005 10:55
Locatie: rotterdam
Contacteer:

eigenlijk ben ik best wel trots!

Bericht door caroline »

Hi there, inmiddels is Pluis alweer ruim 4 weken terug. Zoals ik al eerder had aangegeven had ik echt :pdtduel: oorlog verwacht. So far so good & eigenlijk ben ik best wel trots op mijn mannetjes!!!! Het blazen & grommen van Pluis is tegenwoordig meer een stevige miauw die wil zeggen: niet te dicht bij; maar gisteren betrapte ik hem dat ie aan Jack aan het snuffelen was, hihi.
Ze wachten zelfs ieder netjes op hun beurt om met hun favoriete speeltje te spelen, zelfs nu ik er een tweede bijgehaald heb, blijft die ene favoriet. :???: Ach er zijn ergere dingen toch?
Voorlopig :grin: wordt ik door beide heren continu bedolven onder kopjes, likjes & aaitjes & mij hoor je natuurlijk niet klagen. Jack is nog net zo veel in huis als toen hij nog alleen is, wel een goed teken betekent dat hij zich nog steeds net zo thuis voelt. Tja en Pluis begint zich ook meer en meer thuis te voelen en wordt zelfs een beetje ondeugend, op zn oude dag :lol:
Tip van de dag: lach, lach, lach!
evelinew
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2006 11:43
Locatie: kraggenburg

verhuizen van 2 katers naar ons ook 1 kater en 1 poes

Bericht door evelinew »

Hallo,

Een rare vraag misschien maar we zitten met het volgende. Mijn vader wil van zijn katers af. Het zijn broers en ze trekken redelijk goed met elkaar op. 1 van beide is wat angstig en snel op zichzelf, niet echt een kroelpoes. De katers komen van onze poes af, het was haar eerste nestje, nadien heeft ze nog een nestje gehad en daarvan hebben we 1 kater gehouden. Dit gaat vrij goed, ze zijn niet super close maar redden het prima samen. Nu willen we overwegen om de 4 poezen bij elkaar te zetten en bij ons te houden. Heeft iemand hier ervaring mee? Moeten we ze dan juist samen opsluiten enkele dagen of juist eerst even apart?
Ik wil ze liever niet naar het asiel doen dus vandaar deze optie.

help.

gr Eveline
Alieda21
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2006 12:26
Locatie: Hoogezand

Hoe zorg ik ervoor dat m`n nieuwe poes went aan m`n andere poezen?

Bericht door Alieda21 »

Ik heb er gisteren een poesje van 10 maanden bijgekregen. Ik had al 2 katten, moeder en dochter van 2enhalf jaar en 8 maanden. Nu moeten de nieuwe poes en de andere 2 dus aan elkaar wennen. Hoe kan ik ze daar een beetje bij helpen? De nieuwe poes blaast naar mijn andere 2 katten en die zijn nu doodsbang. Ook valt de nieuwe poes mij aan als ik te dicht bij haar in de buurt kom. Wie heeft een goede tip voor mij?
Luv Mijn Lieverd 4-Ever
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Alie,

we hebben een topic waar dit probleem behandeld wordt. Hier kun je veel tips vinden.
Als je deze eerst leest, kun je vervolgens je vraag als die nog niet beantwoord is daar aansluiten.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=105

Succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alieda21
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2006 12:26
Locatie: Hoogezand

Bericht door Alieda21 »

Lotte schreef:Hoi Alie,

we hebben een topic waar dit probleem behandeld wordt. Hier kun je veel tips vinden.
Als je deze eerst leest, kun je vervolgens je vraag als die nog niet beantwoord is daar aansluiten.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=105

Succes!
Mijn naam is Alieda, niet alie ;-)
Luv Mijn Lieverd 4-Ever
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ow sorry :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie