Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Edana »

Hoi allemaal,

Sinds gister hebben we een kitten opgevange en deze woont nu bij ons samen met Pepijn (3 jaar). Het kitten, Baldr genaamd, is nog heel jong. Zo rond de 8/9 weken. Baldr is zeer aanhankelijk en nieuwsgierig en niet zo bang voor Pepijn. Pepijn daarentegen lijkt wel angstig en blaast en gromt als hij Baldr ziet en wanneer Baldr te dicht in de buurt komt.
Ik begrijp, als ik zo op het forum lees, dat dit blazen normaal gedrag is en ik ze maar gewoon moet laten?
Pepijn gaat normaal naar buiten als wij thuis zijn (dan loopt hij in en uit), maar op dit moment is het denk ik beter om hem binnen te laten? Ik ben zelf bang dat hij anders weg loopt, dat hij zich verstoten voelt. Ik weet niet of dit echt zou kunnen gebeuren?
Baldr miauwt telkens als wij uit het zich zijn. Moet ik daar op reageren of juist niet? Ik probeer zowel Pepijn als Baldr heel vee aandacht te geven en met beiden te spelen.

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door MarjanR »

HOi hoi,

Ja, gewoon reageren op Baldr wanneer hij roept.
Geeft hem een gevoel van veiligheid.
En inderdaad Pepijn eventjes binnenhouden.

Het is nog maar nieuw, dus ik zou het eventjes aankijken hoe Pepijn zich ontwikkelt.
Geef hem maar lekker veel aandacht.
Samen spelen is een goeie, als Pepijn nog een echte speler is natuurlijk :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Edana »

Dankjewel voor je (snelle) antwoord!
Pepijn is altijd nog speels, door het huis heen sjeesen en met ons en speeltjes aan het spelen, dus hopelijk wil hij dat straks ook een beetje met Baldr.

Op dit moment heb ik nog vakantie, dus ik kan veel tijd met ze doorbrengen. Toch moet ik er wel af en toe uit voor boodschappen etc.
Kan ik ze al gewoon een uurtje alleen laten? Anders vraag ik mijn moeder om op te passen :lol:
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door MarjanR »

Joh, als je het eventjes niet vertrouwt dan zou ik gewoon een in de slaapkamer doen als je weggaat.
Zo heb ik het ook de eerste paar dagen gedaan.

Maar als je moeder wilt oppassen ... :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Edana »

Pepijn binnen houden is nog wel een gedoe. Zodra ik opsta rent hij naar de achterdeur en hij blijft maar mauwen. Hartverscheurend soms, de geluiden die hij kan maken.
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door MarjanR »

Even volhouden Pepijn ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, komt wel goed zo.
Het is even wennen en hij kan inderdaad maar beter meteen leren dat de nieuwe erbij hoort.
Hopelijk kan Baldr snel bij Pepijn zijn gezelschap zoeken en is hij niet zo eenzaam als je weggaat.
2 maand is natuurlijk nog ontzettend klein en zo'n kleintje kan er niet echt tegen om alleen te zijn.

Het kan zijn dat Pepijn hem ook gewoon leuker gaat vinden binnen maandje omdat hij nu nog zo klein is, maar hopelijk gaat het grommen al minderen volgende week.

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9335
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Ik zou inderdaad Pepijn een poosje binnen houden tot ze echt helemaal elkaar accepteren.
Beide veel aandacht geven, lekker met ze spelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Marjolein30
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2011 17:52

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Marjolein30 »

hallo allen,
Ik heb een katertje van 6 maanden, seb. Hij was altijd helemaal hyper van de buurhond en nam hem wel eens mee naar een vriendin met 2 katten, ook daar wilde hij steeds contact maken. Om die reden heb ik er sinds 2 dagen een evenoud vrouwtje bij. Introductie ging goed, beide erg nieuwsgierig maar ze rennen erg veel achter elkaar aan en vechten ook nog wel af en toe.. seb bijt af en toe in haar staart en doet een poging tot slaan, zij gromt dan weer terug.. verder snuffelen ze wel en zijn niet jaloers naar elkaar met aandacht... seb vind ik alleen wel erg veranderd, hij loopt steeds achter haar aan maar krijg weinig contact met hem en hij is minder knuffelig... ik ben zo bang dat hij niet meer zo zal zijn als wat hij was... heel erg op mij gericht.. me steeds achterna lopen,.. spelen etc...
Ben erg benieuwd naar jullie advies en ervaringen...
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door ayla »

Gereageerd in het topic watje zelf geopend hebt. Raad je aan dit topic goed door te lezen.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
chicokat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mei 2011 23:59

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door chicokat »

Ik heb hetzelfde probleem, mijn kater van 6 wil de aanloper een poes niet in huis hebben de ellende is dat de aanlopen wit en doof is, op de dag kan ze naar binnen omdat mijn kater dan in de tuin is of in de slaapkamer slaapt wat hij graag doet.
Wil mijn kat naar binnen dan moet ze eruit.
Ik weet niet wat ik moet doen. groetjes Ineke
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door pinguin »

als je wil dat ze samen kunnen vinden. moet je ze alle 2 binnen houden. anders blijft je kater de dove kat maar ontlopen?
ga er maar van uit dat dit wel weken kan duren voordat het goed komt. misschien tijdelijk de katten in een apparte ruimte plaatsen.
ik zou het verder ook niet weten. heb nog nooit met een dove kat te maken gehad.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9335
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Heb je bij dierenbescherming en Amivedi geïnformeerd of iemand een dove witte kat kwijt is?
Best kans dat hij/zij al een baasje heeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
esthervanput
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2012 09:36

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door esthervanput »

Hallo, Ik ben hier nieuw en heb me aangemeld omdat ik met een probleem zit.
We hebben afgelopen woensdag 2 katten uit het asiel gehaald, 1 van 3 jaar en 1 van bijna een jaar. Ze zaten niet in dezelfde ruimte maar wel allebei met andere katten in een ruimte.

De jongst was totaal niet bang en rende en speelde meteen de hele kamer door. De oudere hebben we eerst 2 dagen boven gehouden, en hebben we heel voorzichtig moeten laten wennen aan ons omdat ie zo bang was. Dat ging snel en hij komt nu ook uit zichzelf naar beneden. Probleem is echter dat hij zich erg agressief gedraagt naar de jongste, blazen en vechten. De jongste, die eerst zo vrij was, zit nu onder een kast en wil er niet meer onder vandaan. En dat terwijl ze al wel 2x naast elkaar op de bank hebben liggen slapen ...

Ik heb de oudere (en veel grotere) nu weer naar boven gedaan, maar hoe kan ik ze toch bij elkaar krijgen? Ze zijn allebei nieuw in dit huis, dus dat kan volgens mij niet het probleem zijn. Moet ik ze de ruzie laten uitvechten? De grote zoekt toch ook de kleine op omdat ie het interessant vindt, maar gaat dan toch weer blazen (ws omdat de kleine gaat grommen uit angst). De grote boven houden is ook geen optie, omdat mijnheer 's nachts lekker gaat lopen mauwen omdat ie naar beneden wil.

Heel verhaal, maar weet iemand hoe ik dit kan aanpakken? Ik kan genoeg tips vinden als er een nieuwe kat bijkomt, maar deze 2 zijn eigenlijk allebei nieuw hier ... Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door nellebel »

zoek vooral op introductie tussen 2 katten. dat ze beide nieuw in huis zijn is dan van minder belang. die introductie tips kun je voor je nieuwelingen gebruiken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie