Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Anneke_87 »

Ik ben volop aan het proberen om hem te overtuigen, maar het helpt niet echt als Tigris uit zichzelf naar de garage gaat om zich daar in zijn mandje te nestelen en een tukje te doen. Ook al heeft hij de keuze om in een zachte zetel te liggen of voor de openhaard. Rare beesten soms toch die katten... :-) Zo komt hij 's morgens ook uit de garage aan rennen als wij binnenkomen. Terwijl hij gerust in de woonkamer in een zachte zetel kon slapen. Als wij 's avonds gaan slapen, ligt hij nog wel in de woonkamer.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Als het luik open is is er ook niks mis mee, dan kan hij zelf kiezen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Catfish »

Precies, zolang hij maar de keuze heeft!
Als hij daar wil liggen, prima toch?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Natascha001 »

Vanmiddag hebben wij 2 nieuwe katten (bijna 8 maanden) toegevoegd aan ons huishouden met reeds 2 katten (bijna 2 jaar) en allemaal gecastreerd. Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld, namelijk hoe ik dominantie bij een kitten kan herkennen.
Wij hebben zij naar onze bovenste verdieping gebracht, om daar even rustig bij te laten komen. Ze zijn beide uit het mandje, op een plekje achter de boeken gekropen.
Omdat het niet echt goed lukt om de bovenste verdieping goed af te sluiten voor onze andere 2 katten (het is een trapgat zonder deur), zijn ze toch daar gekomen,toen ik er ook was.
Er werd door de reeds aanwezige katten geblazen en eentje ging meppen. Ik heb ze toen weggelokt omdat het toch etenstijd was.
Nu is alles rustig en de oudere katten zijn ook niet meer gestresst en doen hun ding op de 2 andere verdieping. De nieuwe katten zitten nog steeds achter de boeken. Ik kon ze wel al aaien.
Wat ik mij nu af vraag, wat is het verstandigst om te doen, als onze 2 oudere katten weer op de zolderverdieping terecht komen. Gewoon laten gaan en de constructie om het trapgat af te sluiten weg halen. Of toch weer afzonderen.

groet, Natascha
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Renatevanderveer

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Renatevanderveer »

Ik denk dat het het beste om ze wel aan elkaar te wennen, door ze niet helemaal van elkaar af te sluiten.
Aai alle katten over en heen, zodat je wel de geur uitwisselt.
Zolang er geen plukken haar int rond vliegen, laten geworden.

Zo hebben wij dat destijds ook gedaan.
Simmie13
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 okt 2012 12:29

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Simmie13 »

Hallo,

ik heb ook even een paar vragen.
Sinds oktober heb ik een schat van een kater (4mnd).
Gelukkig ben ik veel thuis en zit hij niet zo vaak alleen.
Maar nu mijn vragen, de buurman heeft ook een iets oudere kitten (kater) die volgens mij wel vaker alleen zit. Ik hoor hem vaak onafgebroken miauwen als hij alleen is.
Nu wil ik eigenlijk aan de buurman voorstellen dat hij zijn katertje bij mij laat als hij lang weg is (werken) zodat zijn kat niet alleen is en de mijne wat kan spelen.
Alleen ik ben bang dat mijn kater dan minder aanhankelijk wordt en de buurkater misschien wel mist als deze er niet is.
Zou het ook kunnen dat mijn katertje sneller begint met sproeien om zijn territorium af te bakenen?

Ik hoop dat iemand mij met mijn vragen kan helpen

groetjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het je afraden de kat van de buren af en toe in huis te nemen. Dat is veel te verwarrend voor beide katten.
Het zou wel een goed idee zijn zelf een tweede kitten van 4-5 maanden erbij te nemen. Zodat ze altijd gezelschap aan elkaar hebben.
Minder aanhankelijk hoef je niet bang voor te zijn.
Sproeien ook niet als je ze beide met 6 maanden laat castreren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door snorrebaard »

Dit is een voorbeeld van hoe Mieke reageerde op mijn buitenkatje, Suzan zaliger. Mieke blaast wel (op 0:49), maar dat is eerder vanuit schrik dan vanuit agressie. Ze ging altijd lopen voor Suzan. Ik denk dat Suzan een jonger katje moet geweest zijn dat altijd met haar wou spelen. Mieke was al wat ouder op dat moment nl. 11 jaar.
Uiteindelijk gedoogden ze mekaar wel, maar tot echte vriendschap is het niet kunnen komen; Suzanneke werd na 2 jaar overreden. Ze kende geen glas, ze dacht dat ze door de vensters kon wandelen. Ze hield het dan ook geen 5 minuten binnen uit. Met het droevige gevolg.
De avond voor ze stierf zaten ze nog beiden samen vredig op het terras. Suzan wist op den duur wel dat ze Mieke met rust moet laten. En dan werkte het goed.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w7YthqwYjW8[/youtube]
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Kitt
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2015 13:33

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Kitt »

Hallo,

Ik heb hieromtrent ook een vraag.

Wij hebben tot nu toe 2 katten: Kitt en Boris.

- Kitt is een kattin (2jaar oud) dat we een zestal maanden geleden uit een asiel hebben gehaald. Zij had hier maar een aantal dagen gezeten en heeft klaarblijkelijk niet zo heel veel trauma's overgehouden aan haar verblijf in het asiel.

- Kort daarop hebben wij kleine Boris gevonden (was toen 4-5 weken oud), Boris is achtergelaten door zijn moeder en heeft nogal last gehad van honger. Hij was ook zeer ziek toen we hem vonden. we hebben hem opgelapt enz. Boris heeft wel wat stressproblemen en verlatingsangst, maar verder is hij zeer lief.

Beiden zijn zeer aanhankelijk en we hebben dan ook zeer veel plezier aan hun aanwezigheid. Ze komen altijd naar ons als we ergens binnenkomen en zijn super.

Wij hadden besloten een nieuw katje erbij te nemen, omdat Boris heel graag speelt en nogal hevig is. kitt vind dat niet zo fijn en dus vechten ze ook redelijk vaak (soms speels, soms niet). Wij zijn naar het asiel getrokken en hebben daar een katertje gevonden dat ons aanstond.

Hij is net als Boris nu 8 maand en volgens het asiel is hij super speels en leuk met katten. Er werd ons ook vermeld dat Max "moeilijk" was met mensen. Er werd ons verteld dat hij absoluut geen vertrouwen had in de mens en dat als hij in een hokje zat en je hem wou halen of aaien enz. Hij zou durven bijten en krabben. Wetende dat dit misschien geen simpele taak zou zijn hebben we toch besloten Max mee te nemen (de twee anderen zijn super, we hopen dat Max hen zal kopiëren).


Het gastgezin van Max (vrijwilliger van hetasiel) gingen hem in de transportkooi zetten en naar het asiel brengen om de adoptie te vervolledigen. Blijkbaar hebben zij toch een dik uur Max achterna gezeten om hem te vangen, hebben hem dan uiteindelijk kunnen vangen (een beetje op een brute manier, naar mijn idee) Hij was compleet woest! Ze hadden een grote handdoek rond zijn transportkooi gewikkeld en bij het minste dat de handdoek bewoog sprong hij als een wilde tijger tegen de tralies van zijn kooi, hij blaasde heel hard. Hij had medewerkers van het asiel gebeten en gekrabd tijdens het vangen en was dus nogal opgesmeten.

Wij hebben hem dan 2 dagen met rust gelaten en gewoon in dezelfde ruimte als Kitt en Boris gestopt. De katten bekijken mekaar nog niet echt (iedereen is zaterdag verhuist naar ons nieuwe huis en dus zijn ze alle drie nog wat onwennig denken we) Gisteren dachten we toch even een kleine kennismaking te wagen. Max zat al sinds zaterdag rustig op de vensterbank. Toen mijn vriend hem wou aaien begon max te klauwen en te bijten. Hij werd compleet histerisch en sprong zelf op mijn benen terwijl ik Boris knuffelde (klauwen in de bovenbenen is nogal pijnlijk heb ik nu ondervonden)

Hij is echt super aggressief en bang. Hij klauwt, bijt blaast, wilt niet eten enz.
Wij vragen ons af of hij mishandeld en/of opgesloten is geweest (in de transportkooi was hij ook al zo aggressief)
Wij willen graag weten hoe we deze situatie het beste kunnen aanpakken, hoe we Max het best kunnen sociaal maken, zowel met de andere katten als met ons.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Ms Maaike »

Dat klinkt als een heftig geval, spijtig dat het zo loopt. Zou het een medische oorzaak kunnen hebben? Misschien heeft hij ergens pijn dat hij zo reageert? Wat ik me verder nog zou kunnen voorstellen is dat hormonen roet in het eten gooien, tenminste, als hij ongecastreerd is. Kun je het asiel bellen en vragen wat er is gebeurd?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door EliekeTips »

Klinkt heftig, inderdaad even laten checken of er een medische oorzaak is. En verder laat hem met rust, voorzie hem in zijn basisbehoeftes en laat hem zelf bepalen wat hij wil.

Probeer je wel te realiseren dat hij nooit helemaal aan mensen zal wennen en dat het een wat schuwkatje zal blijven. (Mijn ouders hebben er ook zo een, maar ze is wel enorm lief voor de andere katten.) En geef ze de tijd om zelf te bepalen of ze elkaar op willen zoeken.

Maar neem vooral even contact op met het asiel om zo veel mogelijk over zijn verleden te weten te komen.
Kitt
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2015 13:33

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Kitt »

Hij is gecastreerd en is in principe (volgens de DA van het asiel) kerngezond.

Hij begint stillaan precies wat minder bang te zijn. Hij blijft al naast de andere twee zitten. Als wij naast hem zijn dan spurt hij al niet meer weg, maar wandelt hij weg.

Hem aaien is denk ik nog zeker niet aan de orde.

Het asiel weet enkel waar ze hem vonden (stond op zijn fiche) en dat hij een goede verkoudheid heeft gehad een aantal maanden geleden.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Cari »

Arme Max heeft blijkbaar een enorm trauma opgelopen, waarschijnlijk door het foute vangen. Om daar overheen te komen, gaat tijd kosten. Als hij zo gestrest is dat hij ook niet wil eten, is het misschien raadzaam hem een kalmeringsmiddel te geven, om de scherpe kantjes wat weg te krijgen.
Benader hem absoluut niet, daar is hij nog lang niet aan toe. Als hij eenmaal vriendschap heeft gesloten met je andere katten, dan zal het beter gaan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door EliekeTips »

Dit klinkt al een stukje beter dan je eerste verhaal. Laat Max maar lekker gaan. Hij krijgt vanzelf zijn zelfvertrouwen wel weer terug. Geef hem de tijd, hij is nog jong dat kan in zijn (en in die van jou) voordeel werken.
Reizzy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2016 23:24

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Reizzy »

We hebben thuis een kat en een poes. Sinds April dit jaar zijn we verhuisd naar een nieuw huis met de poes (ongeveer 5 jaar oud). Tot zover ging alles goed. Ze moest een beetje wennen aan het nieuwe huis, maar herkende ons en na korte tijd was ze weer helemaal vertrouwd. Vanaf mei is er een kater bij gekomen van een jaar of tien. Deze kater woonde op een klein flatje en had allergieën en stress, waardoor hij half kaal was. Wij wilden hierom graag proberen om deze kater te laten samenleven met onze poes. Echter na een introductie boterde het meteen al niet tussen de twee. Afzonderlijk zijn de kat en de poes 'poeslief' naar ons toe, maar van elkaar moeten ze niks hebben. De kater zoekt de poes altijd en overal op, maar vooral om haar te bespringen, aan te vallen en agressief gedrag te vertonen. Hij rent op haar af (vooral wanneer ze beweegt of ergens op of af springt) en dan begint hij op haar in te meppen, net zolang tot ze bij wijze van spreken van het dak af valt. De poes word hier bang van en loopt constant op haar hoede door het huis en de tuin heen. We hebben al geprobeerd ze opnieuw te herintroduceren (dus langere tijd gescheiden en langzaam weer opbouwen d.m.v geur etc.) maar het gaat nog steeds mis. Soms is het een paar dagen redelijk rustig, maar dan ineens slaat de kater weer toe met zijn agressieve gedrag. De poes gromt en blaast naar de kater als hij weer eens veel te dichtbij is gekomen. De kater is zelf erg aanhankelijk, vraagt veel aandacht (voor de voeten lopen, tikken geven als we voorbij lopen, veel miauwen en heel erg gericht op eten). Wij denken dat dit gedrag ook te maken heeft met zijn gedrag naar de poes toe. Het liefst zien we natuurlijk dat ze bij elkaar in een mand zouden kunnen liggen, maar in deze situatie zou het al heel prettig zijn dat ze elkaar kunnen tolereren in dezelfde ruimte zonder dat de kater constant aanvalt. Het laatste wat we willen is de kater weer terugbrengen naar de flat of naar het asiel. Wat kunnen wij hiermee en valt deze situatie nog te redden?
Plaats reactie