Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb ook het nodige meegemaakt de afgelopen maand met een kat erbij. Staat in :nieuwe kat jaagt oude op" veel adviezen gekregen, lees het even door wie weet heb je er wat aan. Veel succes, hoop dat ze elkaar snel zullen accepteren.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
esthervanput
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2012 09:36

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door esthervanput »

Pff, weet het even niet meer. Het ene moment liggen ze heerlijk samen in een stoel te slapen, het andere moment vechten ze elkaar de kamer uit ... De grote vindt het allemaal gezellig en leuk, hij likt de kleinere ook af en toe. De kleinere vindt het alleen maar eng en gaat grommen zodra de grotere bij 'm in de buurt komt. Als ik ze op zo'n moment beiden ga aaien gaat het goed en liggen ze dus uiteindelijk naast elkaar te slapen in dezelfde stoel, maar als ik niet ga aaien dat kunnen ze behoorlijk knokken.

Moet ik nu evengoed weer opnieuw beginnen met aan elkaar te laten wennen? Meestal gaat het wel goed, zeker als de grotere de kleinere met rust laat.
Tarzan (2008) en Tress (2011, mist voorpootje). Bij ons sinds 15-2-2012
Tijger (1994-2012).
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door pinguin »

Ik zou niet zomaar opnieuw beginnen met een introductie. Tenzij het echt vechten is. Maar dat gebeurd denk ik niet. Als ik dit zo lees

Hoelang zitten ze nu dan bij elkaar?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Jessica2802 »

Hallo allemaal,

Een aantal maanden geleden heb ik een bericht geschreven, omdat ik tweede kitten in huis heb genomen (bij mijn andere kitten die er toen ongeveer al een maandje bij mij was). Alles is helemaal goed gekomen en inmiddels zijn mijn mannetjes gecastreerd. Ze zijn nu ruim 5 maanden (Bolly)en 6 maanden (Chouffe).

Nu overweeg ik een derde kat erbij te nemen, omdat ik het zulke gezellig en lieve beesten vind. Nu kijk ik op internet bij asiels en op marktplaats naar "herplaatsers". Ik zie katten van verschillende leeftijden, 4 maanden tot 2 jaar.

Graag jullie mening/ervaring van een derde kat erbij.

1. Is het "verstandig" om een derde kat erbij te nemen? De verhouding tussen mijn twee mannetjes is nu goed (al heb ik het idee dat Chouffe wat minder speels en terughoudender is geworden sinds Bolly er is). Chouffe is echt een slimpie en een jager, Bolly is het vrolijke ventje dat op alles afstormt wat beweegt. Die twee hebben het nu volgens mij prima naar hun zin, dus hoe egoïstisch zou het zijn om dat mogelijk te verstoren.
2. Is het, in het geval van een derde kat, dan verstandig om een kitten van hun leeftijd erbij te nemen of een iets oudere kat?


Gr Jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Robijn »

Jouw katten zijn nog zo jong, dat het hoogstwaarschijnlijk wel gaat klikken met een derde. Op die leeftijd willen ze spelen, spelen en nog eens spelen! (het beste kun je er dan een kat van dezelfde leeftijd bij zetten).
Hoe de onderlinge relatie zich zal ontwikkelen als ze ouder worden, dus als ze volwassen zijn, tja, dát weet je helaas niet.... Net als bij mensen, klikt het soms wel, maar soms ook niet; dat ligt er maar net aan of de karakters wel of niet botsen met elkaar..... Katten die als kitten met elkaar goed overweg konden, kunnen dat soms niet meer als ze volwassen zijn. Of het kan ook zo zijn dat ze elkaar verdragen, maar verder niet echt meer een band met elkaar hebben. Maar het kan ook dat het gewoon dikke mik blijft tussen de katten!
Het is een beetje koffie dik kijken, en je kunt alleen maar achteraf zeggen of het wel of geen verstandige keus is geweest om een 3e kat erbij te nemen.
Veel succes met je beslissing!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Adriana »

ik heb hier twee broertjes van bijna 2 jaar en Enzo van 8 jaar, alledrie katers.
als je nu een stel hebt dat goed met elkaar opschiet dan loop je de kans met een derde dat er eentje beetje wordt buitengesloten.
ik zie hier wel constant twee katzels iets met elkaar hebben maar eigenlijk doorgaans geen drie. dus BoZo en BoMaks maar gedrie heel zelden.
als/als je er al eentje bijneemt dan denk ik leeftijdgenoot en kater.
en waarom drie en geen vier, hihi...??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Ik zou dan ook voor een kater van rond 6/7 maanden gaan. Eentje die al gecastreerd is. Garantie dat het klikt heb je uiteraard nooit.
Maar op die leeftijd zijn ze alledrie nog wel makkelijk normaal gesproken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Jessica2802 »

Ik heb soms het idee dat de oudste zich verveeld (kruising maine coon/ragdoll)....die kleine vermaakt zich met alles, maar Chouffe dus niet (zodra het niet meer uit zichzelf beweegt of ik het speeltje niet meer beweeg is het niet boeiend meer hahaha). Dus ik had in mijn gedachten een mainecoon of kruising mainecoon. Maar dan ben ik ook weer bang dat die kleine (bolly) buitengesloten wordt. Heb een gecastreerde/gechipte/geënte/gezonde mainecoon gezien van juni 2011, maar die is dus weer een paar maandjes ouder. Qua uiterlijk kan het de broer van Chouffe zijn.

Zucht....het is zo'n moeilijke beslissing.

Ik zou er wel 4 willen, ben echt gek op die beesten....maar daar is mijn huis dan echt te klein voor. Mijn vriend ziet me al aankomen met de mededeling: ik wil er 2 katten bij ;-). Misschien als we groter gaan wonen, maar dat is ook niet op kort termijn. En dan zijn mijn mannetjes ook alweer ouder natuurlijk.

Dilemma dilemma
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Die kat van juni 2011 zou zeer geschikt (kunnen) zijn. Nogmaals de garantie dat het dikke vrienden worden heb je echt nooit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Jessica2802 »

Waarom raden jullie eigenlijk een kater aan en geen poesje?

Groetjes!
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Adriana »

er is een behoorlijk verschil in temperament tussen gecastreerde katers en poezen. dat is ook wel logisch: een poes heeft de zorg voor de nakomelingen en bij mensen is dat ook zo.
als je een aantal topics doorleest over matchen van katzels of introductie van nieuwe katzels of gedragsproblemen in een groep, dan zie je vaak (dus niet altijd..) dat de poes toch wel vaak (dus niet altijd...) de stoorzender is.
en als je de keuze hebt in een groep van twee katers om er nog eentje bij te nemen, dan matcht een derde kater wat makkelijker is de ervaring dan een poes.
en ja! er zijn groepen waarin poezen erg harmonieus samen leven met katers maar in mijn forumervaring is dat een minderheid.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door achtpuntzes »

ook ik heb veel problemen gehad tussen acceptatie van mijn poezen en een vaste logeerpoes.

mijn ouders hebben anderhalf jaar geleden poes Suzy uit het asiel gehaald, toen een half jaar... poes Suzy was uin het asiel heel sociaal richting andere katten. toen gingen mijn ouders op vakantie en kwam Suzy hier logeren. wat een verschrikking... ik had er zelfs een topic over gestart:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 8&start=30

nu heb ik Suzy weer in huis. het gaat erg goed, ze hoort er helemaal bij.... het heeft erg lang (dus heel veel logeerpartijtjes) geduurd, en ik had het gevoel elke keer weer opnieuw te moeten beginnen. ook nu waren de eerste twee dagen weer verschrikkelijk: suzy ligt de hele dag met platte oortjes te grommen en blazen tegen alles wat binnen drie meter komt van haar (dus ook tegen mij!), de derde dag zie je de verandering snel komen, en vanaf de vierde dag lijkt het of ze altijd al samebn geweest zijn, volkomen geaccepteerd dus... en samen spelen :) ik heb gisteravond de TV aangehad, maar ik weet eigenlijk geeneens wat er op stond, ben alleen maar aan het spelen geweest met mn 4 katzels, en zitten genieten van hun onderlige fratsen... :)

vandaag gaat Suzy weer naar haar eigen huisje... ik weet zeker dat mijn katten haar zullen gaan missen (en ongekeerd ook natuurlijk)

maar we hoeven geen medelijden te hebben met Suzy, ondanks dat ze nu eindelijk kan genieten van omgang met haar soortgenoten, blijft het toch een echte mensen-poes. maar ja... dat krijg je als je een kat solo laat opgroeien......
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Jessica2802 »

Ja zoiets dacht ik al te begrijpen (heb zoveel topics hier doorgelezen :-)).


Wat blijven het ook moeilijke wezentjes af en toe...aan de ene kant zo'n makkelijke omgang met de mens (mits niet schuw natuurlijk) en aan de andere kant zo onvoorspelbaar is het geval van andere katten. Heb ook altijd spijt gehad dat ik toen geen broertje van chouffe heb meegenomen. Pas een paar weken later besefte ik dat hij niet alleen mocht opgroeien (vooraf goed overwogen dat ik er 1 wilde, maar in de praktijk vond ik het zo rot als wij beiden niet thuis waren). Krijg nu steeds meer het idee dat chouffe die kleine opjaagt en dat die kleine bang is. Normaal slapen ze beide bij ons, maar die kleime sliep vannacht ineens in de woonkamer.

Ik heb net contact gehad met een dame over een kitten van 6 maanden, een kruising britse korthaar/ragdoll/mainecoon. Maar hij heeft het meest weg van de ragdoll, maar dan niet echt langharig. Mensen die de kitten hadden hebben hem terug gebracht vanwege het feit dat ze in hun nieuwe woning geen dieren mogen houden. De kitten is volgens de eigenaar super sociaal (er lopen daar nog 5 andere katten rond), niet dominant en zijn karakter lijkt het meeste op die van de ragdoll. Zou dit eem goede combi kunnen zijn of kan ik dan toch voor het "mainecoon type" gaan?

Ik wil ook in geval van een nieuwe kat een proefperiode afspreken. Is dat verstandig? Nu weet ik dat ik me heel snel hecht aan zo'n beestje, dus zomaar opgeven zal ik nooit doen. Maar het isnatuurlijk het bekangrijkst dat alle katten zich gelukkig en goed voelen.

De kitten is overigens nog niet gecastreerd volgens mij. Het lijkt mij handig om dit te laten doen voordat een derde kat in huis komt (als ik natuurlijk definitief besluit om een derde te nemen).
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Jessica2802 »

@achtpuntzes:

Sorry zit op mijn telefoon te internetten en kwam niet meer in het typblokje.

Ik heb je topic doorgelezen, wat super zeg! ZO zie je maar dat wanneer je geduld hebt, het vaak wel goedkomt. Alleen kun je er zo wanhopig van worden en misschien voelen katten dat ook wel, waardoor het juist niet goed gaat.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Jessica2802 »

Edit:

Ik vind Muffin echt een topnaam!
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Plaats reactie