Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Rhett Pepper
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2020 22:45

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rhett Pepper »

“Overigens maken sommige kittens hier ook misbruik van om direct na het loslaten in de tegenaanval te gaan”

Ja dat gebeurt dus. Pepper heeft vanmiddag vaak als eerste weer losgelaten en dan schoot Rhett meteen weer erop af en dan is het raak. Pepper bromt of blaast niet. Zijn ze ieder in eigen ruimte zitten ze beide zielig te piepen en te wachten bij het kattenluik. Net na het spelen wat goed ging(onder begeleiding van ons) beloond met wat natvoer en dan mag Rhett van pepper d’r bakje eten en andersom en ze drinken tegelijk uit waterbak. We gaan het samen spelen opbouwen met begeleiding van ons, balletjes en hengels en als het te grof wordt weer uit elkaar. Pepper likt Rhett wel steeds, zie ook geen platte oren enzo. En er is geen stress te zien. We gaan verder opbouwen en hopelijk komt er een omslagpunt dat beide in de kamer hun eigen ding kunnen doen. Dank je wel hoor je antwoord!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rik »

Rhett Pepper schreef: 05 mei 2020 18:28 Pepper likt Rhett wel steeds, zie ook geen platte oren enzo. En er is geen stress te zien.
Nou, als ik dat hele verhaal zo lees dan ben je er bijna, denk ik. Nu is het natuurlijk zo dat als ze nog gescheiden zijn, en je laat ze bij elkaar, dat hun focus gelijk weer op elkaar is want dat is dan weer nieuw. Hoe langer ze bij elkaar zijn, hoe meer die focus ook op andere dingen zal zijn zodat ze niet constant met elkaar bezig zijn. Hoewel ik me voor kan stellen dat Rhett wel vaak richting Pepper trekt omdat hij nog echt een jonge kitten is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Rhett Pepper
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2020 22:45

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rhett Pepper »

Vandaag ruim 5 uur bij elkaar na het werk. Er komt steeds meer rust, laatste uur was lastig voor pepper en merkte dat Rhett er niks meer aan vond. Rhett nu lekker in zijn mandje op zijn kamer en Pepper is ballen aan het apporteren, die moet energie kwijt. Gaat goed komen! Het te erg aanvallen gebeurt als Rhett staart, hoog rugje opzet of heel druk beweegt merken we.
evarist61
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 sep 2010 21:35

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door evarist61 »

Ik heb al 7 jaar een klein poesje, Freya. Ze is blind geboren.
Sinds 6 maand heb ik een andere kat, Nanou, die altijd in zijn huis aangevallen werd door een kat daar. Daarom is ze hier, maar Freya vindt dat niet leuk. Ze valt steeds Nanou aan, die zich verdedigt en vecht maar er rap vandoor gaat. Freya is het ergste gekwetst maar valt steeds weer Nanou aan. Freya slaapt 's nachts bij mij dus 's nachts geen probleem, en Nanou zit vaak in de tuin.
Als Freya Nanou hoort gaat ze op zoek, maar meestal ligt Nanou ergens hoog, waar ik een nestje voor haar gemaakt heb, en daar kan ze niet aan.
Ik straf soms Freya door haar in de tuin te zetten, maar ik weet niet of dat een goede methode is.
Wat moet ik doen, dat Freya Nanou zou aanvaarden?
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door daxensep »

Poeh dat is nogal wat...een blinde kat en een kat met een verleden. Ik ben benieuwd hoe je hen aan elkaar hebt geïntroduceerd? Heb je ze rustig aan elkaars geuren laten wennen? Of direct bij elkaar gezet? Voor Freya is geur extra belangrijk omdat ze Nanou ook niet kan zien.
Freya ziet Nanou waarschijnlijk als indringer van haar terratorium dit is heel normaal,als je haar hiervoor straft zal ze dit hoogstwaarschijnlijk niet begrijpen en zich wellicht zelfs afgewezen voelen door jou.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rik »

evarist61 schreef: 12 mei 2020 21:35 Wat moet ik doen, dat Freya Nanou zou aanvaarden?
Het is inderdaad even van belang te omschrijven hoe je de introductie gedaan hebt.

Tevens de vraag of Freya en Nanou allebei gecastreerd zijn? En hoe oud is Nanou?

Straffen is sowieso uit den boze. Freya reageert zo alleen maar omdat ze onzeker is. Straffen maakt haar alleen nog maar onzekerder en beschadigd de band die jij met haar hebt.

Een introductie met een blinde kat is extra moeilijk omdat die elkaars visuele signalen niet kan zien. Tevens is Freya waarschijnlijk 6 jaar alleen geweest en al redelijk aan het sololeven gewend geraakt.

En als laatste... een kat buiten laten (maakt niet uit welke van de twee) compliceert het introductie process alleen nog maar. De ene kat heeft de stimulansen van buiten nog in de kop zitten en de andere ruikt de buitenluchtjes op de ander.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
evarist61
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 sep 2010 21:35

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door evarist61 »

Freya en Nanou zijn beiden gesteriliseerd. Het zijn vrouwtjes.
Dat straffen zal ik niet meer doen.
Ik heb Nanou hier gewoon binnen gezet en niets bijzonders gedaan.
Even tot voor Nanou kwam is hier een oude kater geweest. Hij is overleden. De relatie was OK. Nooit gevochten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rik »

evarist61 schreef:Freya en Nanou zijn beiden gesteriliseerd. Het zijn vrouwtjes.
Ook poezen worden officieel gecastreerd omdat de eierstokken verwijderd worden (hoewel het in de volksmond nog vaak sterilisatie genoemd wordt).

Ik denk dat je een juiste correcte (her)introductie moet volgen als je wilt dat die twee elkaar accepteren. Met alle stappen die er zijn en rekening houdend met het feit dat Freya niet kan zien. Daar gaat ook behoorlijk wat tijd in zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
evarist61
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 sep 2010 21:35

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door evarist61 »

Wat je schrijft over castratie is juist en wist ik niet.
Wat moet ik doen als juiste correctie?
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Femke1980 »

Ik ben momenteel ook (sinds twee maanden) bezig met een herintroductie tussen twee katten. Mijne zijn weliswaar niet blind, maar hebben beide eea meegemaakt (Zorro heeft drie pootjes en astma, Phantom heeft Ataxie, vanwege kattenziekte als kitten en chronische niesziekte).
Ze zitten bij mij nu gescheiden. Soms zit de deur even helemaal dicht, soms zit er een hek voor zodat ze elkaar kunnen ruiken maar niet aanvallen. Ik was bij de stap dat ze af en toe even bij elkaar in de kamer konden, dit heeft gister tot een akkefietje geleid waardoor Zorro nu weer erg gefixeerd is op Phantom. Dus weer even terug naar het hek zodat ze elkaar kunnen ruiken en zien maar niet aanvallen (en als ik weg ben dichte deur voor de rust).

Ik heb uiteindelijk wat tips gehad van een gedragsdeskundige, maar die gaf aan dat het traject, zeker met katjes met een beperking/ rugzakje wel tijd kan gaan kosten. Neem dus de tijd die ze nodig hebben. Mijn valkuil is dat, als een stapje goed gaat, ik soms net te snel vooruit wil en dan kan je er weer drie terug zetten...
Succes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rik »

Er zijn vele posts, artikelen, sites en videos waar een correcte introductie beschreven staat.



*) e.v. overstappen op maaltijden ipv free-feeding
*) gescheiden houden
*) dus niet meer naar buiten mogen (extra complicatie)
*) regelmatig geuren uitwisselen
*) siteswapping. Dus omwisselen van ruimtes
*) maaltijden geven aan beide kanten dichte deur (op afstand)
*) steeds dichterbij de deur eten geven
*) deur vervangen door hordeur (belangrijk)
*) weer eten geven op afstand en steeds dichter bij de hordeur
*) daarna spelen met ze (zonder deur)
*) vandaar bouw je het uit

De laatste stappen met spelen zit jij ertussen om de focus op elkaar te verstoren. Zo kunnen ze bezig zijn zonder bang te zijn voor de ander of zonder de ander te zien als 'speeltje'. Ze moeten het dus normaal vinden dat die andere aan de andere kant van jouw benen zit (want jij zit met je benen gestrekt op de grond). Als dat eenmaal zo is, vinden ze het ook normaal als jij er niet tussen zit en zouden ze hun eigen gang moeten gaan. Zolang je nog niet op dat punt bent, kunnen ze dus moeilijk samen.

Al deze stappen kunnen een hele tijd duren (een hele hele lange tijd). En je ziet dus bij Femke met Zorro en Phantom dat het soms ook één stap vooruit is en twee stappen terug.

En bij sommige stappen moet je misschien rekening houden met de blindheid van Freya. Maar reken maar dat ze heel wat compenseert met haar reukvermogen.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Femke1980 »

Ik kwam er overigens zelf achter dat ik, toen mijn katten weer een terug val hadden, de feliway stekker uit het stopcontact gehaald had omdat hij leeg was. Ik had niet het idee dat deze heel veel deed, maar daar kan ik me in vergist hebben. Zijn nu een aantal stappen terug gegaan, wel met feliway in het stopcontact en het contact lijkt langzaam aan weer minder spannend te worden. Het kan vanwege kleinere stapjes of de stekker doet misschien toch ook iets (als in wellicht een klein randje van de spanning halen).
Ysiszynis
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2020 22:12

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Ysiszynis »

Hallo allemaal. Ik ben blij om vanalles te lezen op dit forum maar niets stelt mij eigenlijk gerust.. Ik heb een kat dat 1,2 jaar oud is en heb sinds 3 dagen een kitten in huis. Toen ik voor het eerst met haar thuis kwam heb ik het kitten een tijdje in haar reismand gelaten zodat mn poes eraan kon ruiken. Ik heb ze ook telkens apart losgelaten in de ruimtes om te kunnen ruiken en achteraf heb ik ze samen gezet. Mijn kat gromde eerst, ze was niet blij. Ik ben onderust omdat mn kat in mijn ogen wild is' ik weet niet of het agressie is of spel. Maar ik ben er niet gerust in en vraag me af of ik er goed aan heb gedaan om een kitten in huis te nemen. Ze hebben voldoende plekken om elk apart te zitten en ze zijn soms. Ook heel braaf samen, in dezelfde ruimte slapen, in elkaars bakje eten. Maar mijn kat observeert het kitten heel vaak en besluipt haar. Alsof ze een vogel gaat kapot bijten, zo zie ik het. Daarna mept ze het kitten en bijt ze soms. Het kitten zet zich dan in een gedomineerde positie en mept af en toe terug of gromt. Als mn kat haar dan weer gerust laat speelt ze verder. Ik vind het zo zielig als ik het zie.' en heb er echt stress van omdat ik niet weet of dit normaal is en hoe lang dit als normaal beschouwd zou worden, gaat dit over? Ook zie ik dat mn kat sommige gewoontes niet meer heeft, vroeger ging ze vaak heel hoog op de kast zitten en sliep ze met mij, nu niet meer. Kan iemand mij geruststellen of is dit niet goed? Hoe lang duurt het in het algemeen vooraleer dit over gaat?
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door SOPHIE3 »

Hoi! Ik ben nieuw hier dus ben nog een beetje aan het zoeken hoe alles hier werkt haha.

Ik ben Sophie en eigenaar van 2 lieve ragdoll kittens: Luna en Nala. Luna heb ik 5 juli opgehaald en is dus al ruim 2 weken bij me. Nala heb ik vrijdagavond opgehaald. Het zijn 2 zusjes, maar omdat Nala nog zo klein was mocht ze niet meteen mee.

Luna is een heel sociaal poesje. Nergens bang voor en gaat bij iedereen op schoot zitten, laat zich oppakken, etc. Nala is nog wat bang. Ik mag haar niet aaien of oppakken en ze schrikt al als ik in haar buurt kom. Dit terwijl ik bovenstaande bij Luna al na een half uur mocht.

Nadat ik Nala gehaald heb en Luna heb laten snuffelen bij het reismandje bij elkaar gezet. Ze waren maar 2 weken niet bij elkaar geweest en vonden elkaar heel interessant. Eigenlijk ging het die nacht meteen al "mis". Veel blazen en grommen naar elkaar en regelmatig een mep uitdelen. Ze eten en drinken wel gewoon binnen de 2 meter met elkaar, slapen en liggen ook, maar wanneer er 1 binnen de 1 meter komt wordt het blazen en grommen met soms slaan. Soms zijn ze zo een kwartier achter elkaar aan het aanrennen en soms loopt de ander na het blazen gewoon weg.

Ik heb al een feliway-friends verdamper in het stopcontact gedaan, maar dat helpt natuurlijk niet meteen, als het al iets bijdraagt. Wanneer ik de dames uit elkaar haal (al is het alleen maar voor m'n eigen nachtrust), dan miauwen ze allebei aan hun deur en vinden ze ook geen rust.

Moet ik het gewoon even op z'n beloop laten (en ze maar laten "ruzie maken") of wel alsnog uit elkaar halen? Bij hun oude gezin speelden ze heel leuk samen, al snap ik wel dat het ook wel wennen is zo'n nieuwe situatie.

Groetjes Sophie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Anne »

Ik zou ze gewoon bij elkaar laten, vooral nu ze nog zo jong zijn
Als je ze steeds uit elkaar haalt dan loopt de spanning alleen maar op
Tenzij ze tot bloedens toe aan het vechten zijn, dan is het een heel ander verhaal
Blazen en grommen hoort er vooral in het begin bij
Veel plezier, leuk en mooi dat je twee kittens hebt genomen :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie