Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Nu de knoop is doorgehakt, en zeker is dat er binnenkort weer een kittentje gaat rondtrippelen, wil ik jullie raad eventjes inroepen. Ben helemaal niet vertrouwd met het aan elkaar laten wennen van katten (heb er altijd maar 1 gehad), en ik heb dus wel een klein beetje schrik dat grote sterke Sumi iets gaat doen naar kleine ukkepuk Ayo...

Als ik de raad hier een beetje doorneem, zou ik ze dus eigenlijk bij elkaar moeten zetten en erbij blijven en ze laten doen. Dat op zich zie ik wel zitten ;) Maar moet ik de kleinste eventjes laten wennen aan de omgeving (een andere kamer dan waar sumi zit dan) voor ik ze samen zet? Is dat niet teveel stress?

Als ik er niet ben, zou ik ze de eerste dagen gescheiden willen houden. Sumi heeft aanvalsbuien en heb schrik dat ze op een onbewaakt moment zou toeslaan. Maar hoelang moet ik dat doen?
Een praktische vraag over de kattenbak, moet ik een tweede bak kopen voor Ayo en die dan naast die van Sumi zetten van zodra ze altijd samen mogen? Of laat ik de tweede bak dan plotseling verdwijnen? In principe zou ik vinden dat ze maar meteen allebei op dezelfde moeten gaan. Maar hoe pak je dat concreet aan?
En qua eten zou ik kitteneten aan allebei een tijdje geven, en dan geleidelijkaan overgaan terug op volwassen voer. Goed idee?
Kwestie van ziektes en dergelijke, moet ik eerst met de kitten naar de DA voor ik ze bij Sumi zet, laat ik ze samen gaan (Sumi moet haar jaarlijkse spuitjes toch ook nu ergens krijgen) of maakt dat niet veel uit?

Dat zijn voorlopig een beetje mijn vragen, uiteraard ga ik er nog krijgen ;) Bedankt voor de feedback!!
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Ik heb er sinds afgelopen zaterdag een beetje ervaring mee, alhoewel elke kat natuurlijk verschilt in karakter.

Ik heb de kleine even in de reistas laten zitten toen hij hier binnenkwam en de grote er aan laten snuffelen enzo. Dat was natuurlijk wel even wennen voor onze kater van 1 jaar en die was de rest van de dag niet te genieten (grommen en blazen), maar hij durfde de kleine niet echt aan te raken.

Ik heb de kleine 's nachts bij ons in de slaapkamer genomen en de grote de rest van het huis zeg maar. Dat is prima gegaan (geen krabbende kat aan de deur in ieder geval, of ik heb zoooo vast geslapen :roll: )
In de slaapkamer had ik eten en drinken en een aparte bak (gewoon een simpele afwasbak van de Xenos met kattenbakkorrels erin) voor de kleine neergezet. Inmiddels gaat hij zowel op die bak als op de andere en de grote blijft ook gewoon op z'n eigen bak gaan. Dat gaat dus eigenlijk vanzelf goed bij mij.

Zondag was het al beter met het grommen en blazen en 's avonds begon Jupi (de grote) zelfs de kleine te likken, maar probeerde ook zachtjes te bijten. Dus toch nog een nachtje apart laten slapen.

Nu is het wel stoeien, maar soms net iets te hardhandig bij de kleine Diablo. Dan hoor ik 'skwieeeeek' (ofzoiets) en maak ik een hard geluid zodat Jupi Diablo weer loslaat. Maar die kleine kan ook uitdagen hoor! Dan rennen ze mekaar achterna het hele huis door. In het algemeen gaat het dus heel goed, maar ik moet blijven opletten en als wij niet thuis zijn dan zitten ze nu nog apart, maar slapen gaat weer met de deur open en dat gaat prima. Jupi laat Diablo dan met rust gelukkig.
Het enige dat ze echt samen doen is een beetje kittenmelk drinken (wel ieder van een apart schoteltje, maar wel naast elkaar).

Ik heb wel dat ze van elkaars brokjes eten en dat kan je denk ik toch niet helemaal voorkomen, maar ik zorg wel dat Diablo meer kittenbrokjes dan gewone brokjes binnenkrijgt. Hij moet er tenslotte nog van groeien. De grote houd ik zoveel mogelijk weg bij de kittenbrokjes, want daar schijnen toch meer dingen in te zitten die voor een volwassen kater dikmakend zijn en hij is juist zo mooi slank.

Verder was onze kleine al ingeënt voordat hij bij ons kwam, dus met die vraag kan ik je niet helpen.

Nou, het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt en dat het bij jou allemaal goed verloopt met de kennismaking enzo!
Gebruikersavatar
giuseppejenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:51

Bericht door giuseppejenny »

kan iemand misschien helpen? kijk naar het filmpje onderaan pagina 27! thanksss
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb even naar je filmpje gekeken, maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken.

Ze zijn nog geen vriendjes, maar je grote kat zet de aanval niet echt door. Het blijft bij een waarschuwing, dus er is geen echt gevaar voor je kittentje. Je kittentje schrikt wel een beetje, maar hij blijft ook uitlokken, dus hij is niet panisch bang voor je kat.

Hou ze gewoon uit elkaars buurt als je er niet bij bent (vooral 's-nachts) totdat je er zeker van bent dat ze elkaar accepteren. Bij de ene kat duurt dit een paar dagen en bij de andere kat een paar weken tot maanden. Hou vol en dan komt het meestal vanzelf goed.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Bij ons lijkt de acceptatie er te zijn.
Ik betrapte Jupi en Diablo net samen in het mandje: slapend ipv (ruw) stoeiend!

Dit gaat helemaal goed komen!
Ben echt heel blij dat het zo goed gegaan is, en dat in een week! :grin:
Gebruikersavatar
giuseppejenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:51

Bericht door giuseppejenny »

hmm, onze 2 rennen nu achter elkaar aan, het ziet er alleen niet erg vriendelijk uit.. wat is dit voor een tafereel? kan iemand mij dit uitleggen? Thanks!
cindy9
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2007 21:43

samengroot worden

Bericht door cindy9 »

we hebben sinds kort een kitten. hij woont sinds een maand bij ons en hij is een echte rakker maar ook een schatje. Sinds gisteren hebben we er nog een kitten bij deze is een flink stuk kleiner maar zo'n schatje .
Zico(de eerste) kan niet zo met ploesh opschieten. Hij hangt constant in ploesh zijn vacht. eerst dachten we dat het maar spelen was, maar ploesh miaawt telkens is het van de pijn of wat ??Gaat dit nog over of moeten we maatregels nemen? Heeft er iemand een antwoord?
Gebruikersavatar
giuseppejenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:51

Bericht door giuseppejenny »

hmm nu als die grote die kleine heeft ingehaald dan gaat die kleine plat op de grond liggen en dan graait die grote een paar keer met haar poot naar die kleine en dan loopt ze weg. Het geblaas is gelukkig opgehouden. Alleen zijn wij nu bang dat de grote poes die kleine pijn doet,vooral mijn vriend, ik zie het niet als gevaarlijk en denk dat als die kleine pijn heeft dat je haar dan wel hoort piepen... Wie heeft er gelijk? Alvast bedankt!
Elwing
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2007 08:48

Kat moet nieuwe kitten niet.

Bericht door Elwing »

Hallo.

Een vriendin van me heeft een kat (gecastereerde kater) van 2 jaar, en
nu heeft ze een poesje van 7 weken erbij.
Maar de kater wil niet echt meer binnenkomen nu het poesje er is.

Wat kan ze hieraan doen?
Elwing
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2007 08:48

Bericht door Elwing »

Hmm je kan je bericht niet editen...
Nog even wat info:
Ze had de kitten genomen zodat de kat misschien een vriendje heeft.
Maar hij blaast tegen haar enzo, ze is bang dat hij
haar een keer aanvalt.

Ik heb dit zelfde trouwens ook bij iemand anders gezien,
maar die kat was alleen al chagrijnig als je hem aaide.
Koene
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2007 12:48

Kat reageert op Kitten

Bericht door Koene »

hoi iedereen,

we hebben sinds kort een tweede katje bij, ons Filoe is nu 2 jaar gepasseerd. in het begin negeerden ze elkaar, maar nu spelen ze vaak en liggen ze samen in de zetel

al vraag ik me af : de oudste zit constant te roepen, te miauwen en geluidjes (stil "Mraaauw") te maken naar de jongste. ze volgt ze ook overal. wat heeft dat te betekenen?
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Ik denk dat ze het vooral even de tijd moet geven. ik heb nu ook kittens en de eerste weken vond minou het ook niks en nu speelt ze vaker met ze.

Vanmiddag lag minou rustig op de bank. Nu zijn die twee kleintjes echte knuffelmannen en eentje waagde zich in de buurt van Minou. hij ging naar haar toe en snuffelde aan haar. Dat stond ze nog net toe. Lucifer ging haar likken maar daar moest ze toch niets van hebben. Ze gromde en tikte naar hem. Kwam ie toch iets te dichtbij. Ze bleef overigens wel liggen en hij ging een klein stukje terug en ging ook liggen. Toen ging minou zitten en met de oogjes knipperen zo van het is oke..Vond het wel zielig voor Lucifer maar ook heel aandoenlijk allemaal.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik zou toch proberen om de oudere kat binnen te halen, en ze zou ze kunnen verwennen met blikvoer. Eerst in twee bakjes, een stukje uit elkaar, en dan steeds dichter bij elkaar.

Op die manier hebben we Lynx en Jasmin ook aan elkaar leren wennen. Het ging echt supersnel! Nu likt Lynx Jasmin al, en zij wil graag met hem spelen.
Elwing
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2007 08:48

Bericht door Elwing »

Wendy schreef:Ik zou toch proberen om de oudere kat binnen te halen, en ze zou ze kunnen verwennen met blikvoer. Eerst in twee bakjes, een stukje uit elkaar, en dan steeds dichter bij elkaar.

Op die manier hebben we Lynx en Jasmin ook aan elkaar leren wennen. Het ging echt supersnel! Nu likt Lynx Jasmin al, en zij wil graag met hem spelen.
Oh dat is inderdaad een goed idee :o ik ga dat meteen maar vertellen.
Bedankt :D
agnes hill van arkel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2007 12:32
Locatie: zwijndrecht

Bericht door agnes hill van arkel »

hoi .ik ben agnes,ik heb twee katers,noukie en tommie,noukie is bijna 6 en tommie bijna 5 jaar. 5 jaar geleden toen tommie er bij kwam hebben de twee katers flink wat afgevochten maar na 1 week was dit wel over,wat ik me nu afvraag is waarom ze soms nog wel eens met elkaar vechten en dan kan het er soms erg hard aan toegaan.
Plaats reactie