Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Proficiat met je nieuwe aanwinst!!
Erg leuk filmpje!! Het is echt een schatje!!
En wat kennismaking betref, heb ik zo dadelijk geen ervaring mee. Maar er zullen wel spoedig berichtjes komen!
Veel succes ermee!!!

Groetjes Peeuwke
Gebruikersavatar
giuseppejenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:51

Bericht door giuseppejenny »

Dank je wel peeuwke! Ze is een waar genot om naar te kijken en om mee te spelen!

Net weer een ontmoeting tussen de kitten en de poes. De poes liep nietsvermoedend naar de keuken waar, je raadt 't al, de kitten zat. De poes ging meteen liggen en bekeek de kitten. Toen de kitten doorhad dat ze bekeken werd door de poes ging de kitten naar de poes lopen en begon de poes weer te blazen en uiteindelijk ook te grommen... toen hebben we de kitten maar even weggehaald omdat we toch bang zijn dat er wat gebeurt. Toen we de kitten weg hadden gehaald liep de poes half bukkend snel weg naar de slaapkamer waar ze altijd ligt (leek alsof ze bang was voor de kitten)...

Ook nu doet er zich een nieuw probleem voor. Als we onze poes proberen te aaien of iets dergelijks gaat ze zelfs naar ons blazen! Wat te doen? Gewoon afwachten en de poes laten wennen aan het feit dat ze nu met de kitten moet leven? :)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Vaak gaat het echt wel goedkomen tussen een volwassen dier en een kitten, hoor. Het kan een paar dagen (zelfs wat weken) duren, maar uiteindelijk accepteren ze elkaar meestal wel.
Probeer het middels spel eens of zet de voerbakjes wat dichter bij elkaar (niet te dicht natuurlijk ;-) ), dat wil vaak een zetje in de goede richting geven. Dring in elk geval niets op, daarmee help je ze niet.

Dat de oudste poes naar jullie blaast zal waarschijnlijk komen doordat je de geur van de "nieuweling" bij je draagt, maar hier raakt ze aan gewend.

Verder staan er in dit topic nog heel veel andere tips die je kunnen helpen de twee aan elkaar te laten wennen.

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
giuseppejenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:51

Bericht door giuseppejenny »

Nou, na 4 dagen nog niet echt succes, de grote poes is nog steeds boos...
We hebben ze nu inmiddels een keer of 3 bij elkaar in de kamer gehad...zodra de poes de kitten ziet begint ze te blazen, ook naar ons!!

Wat moeten we nou doen? de confrontatie aan gaan tussen de 2 katten, met mogelijke klappen die zullen worden uitgedeeld door de poes aan de kitten, of wat? ik hoor verschillende mensen verschillende dingen zeggen, we weten het even niet meer :)

iemand, help!! ;)
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hai,

ik zu je poezen niet steeds uit elkaar halen. Ten eerste geef je daarmee een signaal aan je oude poes dat jij naar d'r luistert ('oh, je vind dit niet fijn, ok dan nemen we het even weg') en ten tweede zal de nieuwsgierigheid van beide poezen, denk ik, ze uiteindelijk wel bij elkaar brengen. Bovendien is een kitten wel wat gewend hoor, de meeste kittens zijn niet zo snel onder de indruk van wat geblaas en gegrom ;-)

Wanneer ze écht gaan vechten (en dan edoel ik zwaar gaan vechten ) en elkaar gaan terroriseren, dan zou ik ze wel uit elkaar gaan halen, maar eerder niet.

succes ermee!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
giuseppejenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:51

Bericht door giuseppejenny »

Hey freija, bedankt voor je reactie!

Iedereen zegt 't inderdaad, dat we ze de confrontatie aan moeten laten gaan, dus we gaan 't maar doen :)

Maar ik ben zo bang dat onze poes (flink beest) die kleine in 1 haal openhaalt of nog erger....
en hoevaak zullen we dit moeten gaan herhalen, want ik neem aan dat het na 1x niet meteen dikke vrienden zijn :P

En zoals je al zegt, de kitten is totaal niet onder de indruk van onze poes... toen onze poes begon te blazen en te grommen rende ze nog net zo blij op de poes af, die m vervolgens peerde... :)
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

toen onze 2de kat er bij kwam was het hier ook een groot gromconcert van de eerste kat. Ze waren toen allebei zo'n 4 maanden. De tweede kwam hier vrijdagavond en heeft meteen mogen kennismaken. Woefie, onze eerste kat, hebben we enkel die nacht mee naar bed genomen. 's Ochtends met Musti naar de da en die zei dat we ze gewoon bij elkaar moesten laten en Woefie niet mochten toestaan zich af te zonderen. Hij vond het al knap dat ze redelijk dicht in elkaars buurt bleven zitten. Die zaterdag was het nog heel wat gegrom. Maar 's zondags moesten wij weg en dit hebben we ook gedaan. Poezen zijn allebei bij elkaar gebleven die hele dag lang. En ze zijn toen dikke vriendjes geworden. Niet dat Woefie toen helemaal niet meer gromde, maar je merkte dat ze Musti begon te accepteren en dat ze eigenlijk wel blij was met een nieuw speelkameraadje. Het bewijs vind je in mijn fototopic. Die met het pootje hengelend naar de slapende Musti.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

giuseppejenny schreef:
Maar ik ben zo bang dat onze poes (flink beest) die kleine in 1 haal openhaalt of nog erger....
en hoevaak zullen we dit moeten gaan herhalen, want ik neem aan dat het na 1x niet meteen dikke vrienden zijn :P
Als een hele dag in de buurt bent zou ik ze gewoon bij elkaar laten. Misschien 's nachts nog tijdelijk een beetje apart ( je kan er bv voor zorgen dat de kleinste bij jullie in de buurt is 's nachts en dat de oudste kat wel naar jullie toe kan komen, als ze wil. Zo ben je d'r toch bij mocht er wat gebeuren)

Laat ze maar gewoon lekker veel bij elkaar en je kan bv. zelf de aanzet geven tot een spelletje (bv. een verenstokje ofzo) en zo zullen ze samen leren spelen. Je kan ze allebei tegelijkertijd een snoepje geven, alle bei aaien. Het komt uiteindelijk (meestal) wel goed hoor. ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Petra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:24

Kitten bij volwassen poes

Bericht door Petra »

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier, maar heb toch al handige dingen gelezen. En waarschijnlijk staat het antwoord op mijn vraag er vast ergens tussen, ik vraag het toch maar even. Ik heb woensdagavond een nieuwe kitten opgehaald. Een lief meissie van bijna 8 weken. Ik heb haar de naam Lily gegeven. Ik had al een poes van bijna 2 jaar, Layla. En uiteraard verwacht ik niet dat het meteen goed gaat tussen de dames, maar af en toe kan Layla behoorlijk fel naar haar zijn. Echt vechten gelukkig niet, maar dan bijt ze de kleine om haar vervolgens over haar billetjes te likken. Verder gaat het behoorlijk rustig, want Layla heeft ook periodes dat ze haar gewoon voorbij loopt en lekker op bed gaat liggen. Verder gedraagt Layla zich tegenover mij ook niet anders als normaal gelukkig, dus is ze vast niet boos op mij. Dus ik denk eigenlijk dat mijn vraag vrij overbodig is... Gewoon geduld hebben en misschien wel ingrijpen als Layla een beetje te ruig met die kleine doet? Iemand nog handige tips, morgen moet ik namelijk een hele dag werken... Hoewel mijn moeder wel even langskomt om te kijken hoe het met de dames gaat. Groetjes
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Re: Kitten bij volwassen poes

Bericht door freija »

Oei, als je een hele dag van huis bent lijkt het me toch beter de poezels apart te zetten. Na een weekje ofzo als je d'r constant bij bent gebleven, kan je ze wel bij elkaar laten als je d'r niet bent, maar na 2 dagen zou ik het nog niet doen.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Petra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:24

Re: Kitten bij volwassen poes

Bericht door Petra »

Zat ik inderdaad aan te denken, maar raakt de oudste dan niet in de war als haar bak en eten zijn verplaatst?
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Re: Kitten bij volwassen poes

Bericht door freija »

het lijkt me handiger om dejonste ergens in een kamertje apart te zetten ;-) Hoef je ook niet heel je huis af te lopen voor je haar vindt als ze ergens in een hoekje is gekropen om te slapen ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Petra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:24

Bericht door Petra »

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zo veel van dit forum snap. Hoe je nieuwe berichten moet plaatsen zeg maar... Nieuwe poging: Ik had vanmiddag een bericht geplaatst over mijn volwassen poes met kater en net loop ik de keuken in, betrap ik de dames erop dat ze gezellig saampjes zitten te eten. Zelfs uit hetzelfde bakje. Hoera!!!

Ik maak er een zooitje van zie ik, mijn excuses. Ik hebben een kittenmeisje bij mijn volwassen dame, geen kater...
Gebruikersavatar
giuseppejenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2007 18:51

Bericht door giuseppejenny »

nou, we hebben de twee dames bij elkaar gehad. De grote poes zat op te trap eindeloos naar die kleine te kijken. Eerst was er nog wat gegrom, daarna gromde de grote poes alleen als de kitten heel dichtbij kwam. Nu wil de kleine dus de hele tijd naar de grote poes, de grote poes begint dan heel hard te grommen... Moeten wij die kleine weghalen als ze te dicht bij de grote poes komt? Of gewoon laten gaan?

Groetjes giuseppe & Jenny

*PS Het leek bijna alsof de grote poes bang was voor de kitten? Kan dat zo zijn?
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Alles wat vreemd en nieuw is, is eng en moet gewaarschuwd worden. Daarom gromt de grote tegen de kleine. Kittens zijn veel nieuwsgieriger en zoeken daarom veel makkelijker en sneller toenadering tot anderen. Zolang ze elkaar niet vreselijk te lijf gaan hoef je niet in te grijpen. Laat ze het zelf maar uitzoeken. Na een poosje zal de grote ook nieuwsgierig worden en toenadering zoeken.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Plaats reactie