Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hier zit logé Floris te wennen in de bench. Ze zijn bijna allemaal zo begonnen hier en volgens de mensen die Floris kwamen brengen is het hier een vredig, gezapig stel. Ze zijn wel met meer dan twintig ;-)
Ik maak wel even foto's.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
tonnatasja
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2006 10:29

nieuwe kater wil oudere kater niet accepteren

Bericht door tonnatasja »

Hallo,

zitten met het volgende probleem, eind december hebben we een nieuw katertje van toen bijna 5 maanden in huis gehaald. We hadden al een oude kater van 11 jaar en een poes van 11 jaar, maar haar hebben we helaas in moeten laten slapen. Vandaar de keuze om er weer één bij te willen hebben.

We hadden problemen verwacht met onze oude kater, maar juist het tegenovergestelde is er dus nu aan de hand. De jonge kater overheerst enorm in huis, springt en vangt telkens achter onze oude kater aan. En nu na ruim 1 maand weten we eigenlijk niet meer wat te doen.
We lopen al elke dag met de plantenspuit in huis rond en zetten hem vaak even apart in een andere ruimte, zodat de oude kater even rust heeft. Het gaat dan daarna uiterlijk 5 minuten goed en dan herhaalt dit probleem zich direct weer.

Dus hoop ik dat jullie ons advies kunnen geven, zou het er misschien mee te maken kunnen hebben dat de jonge kater nog niet geholpen is door de dierenarts. Ben ook van plan om morgen de dierenarts hierover te bellen, we gaan dit toch echt een groot probleem vinden. En daarvoor hebben we geen 2de kat in huis genomen, we maken echt geen verschil, beide krijgen voldoende aandacht.

Ik lees het graag hier.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ton en Natasja
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Ton en Natasja! Probeert jullie jonge kat te spelen met de oudere of valt hij hem echt aan? Want als hij alleen maar wil spelen, is het misschien een idee om er nog een jonge kat bij te nemen, zodat je oude kat wat rust krijgt. Of jullie moeten zelf regelmatig de jonge kat bezighouden, al zijn die qua spelen vaak onvermoeibaar.

Vindt jullie oude kat het (zichtbaar) vervelend wat er gebeurt of maakt het hem niet zoveel uit? Ik denk dat dat een hele belangrijke factor is bij elke beslissing die je zult nemen. ;-)
Lotje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2007 13:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lotje »

Zou het toch niet beter zijn om 2 katten het maar uit te laten vechten? Want is het vaak niet een gevecht om aan te tonen wie de baas is? Wanneer dat duidelijk is gemaakt, dan komt er een soort acceptatie en....rust. Maar soms krijgen ze de kans (van ons mensen) niet om eens een tijdje duidelijk te laten blijken dat "misverstanden" tussen de katten zelf opgelost moeten worden.
Maar ja, ik kan makkelijk praten. Mijn 2 katten accepteren elkaar en de 3de die er pas is bijgekomen kreeg een soort blaaskoor en poten omhoog, maar had er lak aan. Ze liet de baas de baas, haar een zorg. Nu dus pais en vree in huis.
Desondanks zou ikzelf even goed laten vechten tot er duidelijkheid is. Lukt dit dan nog niet, ja, dan andere maatregelen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Eeh, mijn hele voorzichtige raad, neem er een jonge (re) kat bij. 11 jaar en een jong katje is een erg groot verschil, bovendien mist je oudere kat misschien zijn maatje nog.
Succes.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Veertje1969
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 mar 2007 13:51
Locatie: Gouda

Mijn jongste kat zit heel de dag achter de oudste aan....

Bericht door Veertje1969 »

Hallo wie kan mij helpen??? Ik heb nog 3 poezen, had er 4 maar heb 2 wk geleden mijn oudste poes moeten laten inslapen vanwege ziekte (lymfklierkanker), ze was er heel slecht aan toe( in ander halve week 2 kilo kwijt, en erg ziek en mis haar nog heel erg). Maar dat is niet de reden ik wil graag weten of iemand mij kan helpen met het volgende probleem; Ik heb nog 3 poezen van 7 en 6 en 1 jaar, nu is het zo dat eigelijk de oudste de baas wordt(baas is overleden) maar dat is echt een Wezel!! is wel de baas over de 6 jarige maar niet over de jongst daar is ze echt heel bang voor en heeft soms geen leven bij haar, ze zit maar achter haar aan en hoor een hoop gegil, geblaas etc etc. Ik heb de jongste al een paar x op haar kopgegeven(sla haar niet ofzo hoor maar geef haar een grote mond en loop naar haar toe en dan weet ze dat ze fout is want ze loopt weg) maar mag niet helpen.. Wie heeft er advies voor mij ... Alvast bedankt xxx Veertje Vraagteken
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Om te beginnen is het verstandig om de jongste kat niet meer op haar kop te geven, want daar maak je het helaas alleen maar erger mee. De katten moeten zelf de nieuwe rangorde gaan bepalen.

Dan kan het zijn dat de jongste dan de baas wordt en niet de oudste, omdat die uiteindelijk het sterkste blijkt te zijn (maar dat hoeft niet). Door in te grijpen moeten ze steeds weer opnieuw beginnen met rangordebepaling en zo duurt het veel langer dan noodzakelijk. Door partij te trekken kunnen ze niet zelf bepalen wie de baas is en is er dus een ongelijke strijd. Ze raken er ook van in verwarring want ze worden gestraft voor natuurlijk gedrag waar ze in de natuur alleen maar om beloond worden.

Alleen als het echt gewonden vallen kun je ze scheiden, maar dat doe je door ze allemaal tegelijkertijd te laten schrikken door bijvoorbeeld een zware sleutelbos te laten vallen of heel hard in je handen te klappen en NEE te roepen en dus niet 1 van de katten te laten schrikken.

Als er na een aantal maanden nog steeds geen winnaar is gevonden dan komt die ook niet meer en zal het vechten eindeloos door gaan. Je moet dan aan andere oplossingen denken (gescheiden leefruimten of eentje naar vrienden doen), want dan hebben ze geen fijn leven samen meer. Maar zover is het gelukkig nu nog lang niet. Laat ze dus nog maar eventjes hun gang gaan.

groeten,
Sandra
patrisia
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2007 21:28
Locatie: velsen

tips gevraagd

Bericht door patrisia »

Op 3 juli 2006 is Teun, toen 8 weken oud bij ons komen wonen. Teun is een vrouwtje, gaat lekker naar buiten, is gesteriliseerd, gechipt, ingeënt. We zijn blij met haar.

Vandaag is Teuntje 10 maanden oud; is dat de puberleeftijd?
Gisteren is haar broer Gijs, ook 10 maanden, bij ons ingetrokken. Gijs woonde bij een gezin waar recent gezinsuitbreiding plaatsvond. Eigenlijk konden ze Gijs niet echt meer een prettig thuis bieden. Vandaar de verhuizing van Gijs naar ons.

Gijs is een man, gecastreerd, ging naar buiten op zun oude adres(sen).

Met Gijs is helemaal niets mis. Hij loopt hier rond alsof hij nooit anders gedaan heeft. Eet, gaat op de bak, speelt... Wij krijgen volop kopjes en aandacht, daar is hij gek op.

Het ontvangst van Teun was zeer onaardig. Blazen en grommen.
Dat was gisteren. Gijs heeft inmiddels de rollen omgedraaid.
Teun is inmiddels bang voor Gijs. Als Teun naar buiten gaat, komt ze er wat Gijs betreft niet meer in. Ook geef ik ze gescheiden eten.

Er hangt hier ook een hormoonverdamper in het stopcontact. Wat deze doet is me niet geheel duidelijk...

Heeft iemand nog tips over wat ik moet doen of laten om deze 2 katten vrienden te laten worden?

En hoelang moet Gijs binnen blijven voor dat hij ook buiten kan spelen?

Vast bedankt voor het meedenken,

Patricia
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Maak je maar geen zorgen, dit gedrag is heel normaal. Heel vaak is het blazen en grommen in het begin en soms zelfs vechten. Na een tijdje (soms een paar dagen en soms zelfs een paar maanden) zal de vrede zich weer herstellen. Slechts in een uitzonderingsgeval blijven ze vijanden van elkaar, maar op deze jonge leeftijd zou ik me daar niet al te veel zorgen om maken.

Gewoon rustig aan elkaar laten wennen, in het begin in gescheiden ruimten laten als je er niet bij bent en lekker veel met ze spelen en dan maar duimen dat het snel goed komt...

Trouwens, die stekker is een Feliway stekker en die geeft voor ons niet-ruikbare geuren af die op feramonen lijken en die rustgevend werken (ze schijnen wat aan het ouderlijke nest doen denken of zo iets).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Veertje1969
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 mar 2007 13:51
Locatie: Gouda

Bericht door Veertje1969 »

Dank je Sandra, ik zal me er niet meer mee bemoeien, achteraf wordt de jongste alleen maar lastiger als ik haar weg gejaagd heb bij de oudste ze gaat dan uiteindelijk toch weer achter haar aan en dan vaak met nog meer kabaal..Maar ga er op letten dat ik verlopig dit gedrag negeer en het wordt weer voorjaar en dan grote kans dat ze weer meer buiten zijn, ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om 1 van de 2 weg te doen ze liggen me nl er aan mijn hart... thanks veertje
Is het niet prachtig hoe katten vrienden kunnen maken en mensen kunnen beinvloeden zonder ooit ook maar een boek te lezen.'
pla
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2007 11:26
Locatie: ede

Bericht door pla »

sinds 5 weken is het broertje van mijn 2 jaar oude katertje (murphy)dood gegaan tijdens een operatie aan zijn nier. Vrij snel erna (een week) heb ik een kittentje in huis gehaald van 5 maanden. De eerste dagen was het alleen maar grommen en blazen. Ik heb het zo goed mogelijk genegeerd. en na een klein half weekje waren ze dikste vriendjes! Dus het kan best goed komen!
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ik zit ook met een kater van 3,5 jaar en een kattin van 6,5 maand. Ik heb ze nog maar 5 maand en de kleinste een maandje later. Het zijn van verschillende nesten, maar vanaf de eerste dag kunnen ze elkaar niet missen en zijn ze echte soul-mates.
Nu is sindskort onze kater die we vroeger al hadden erbij komen wonen en die wordt 10jaar. Altijd al de baas geweest en verwonderd kijk ik nu toe dat hij niet meer de baas is. Nu is Micom (3,5) degene die achter hem loopt en wil spelen enzo. Maar het helpt niet, want er komt altijd een gevecht van. Soms jaag ik hem ook weg van Goya, maar zoals ik lees, kan ik dat beter ook laten gaan?
Goya wil alleen maar slapen en alleen zijn. Terwijl de 2 kleine schattige robbedoezen alleen maar willen spelen en bijeen liggen.
Zou Goya op zijn 10 jaar nog moeite doen of zou hij het opgeven en blijven negeren? Het is nu al een anderhalve maand, maar hij heeft er bang van. Maar uiteindleijk kunnen ze wel met 3 leven hier in huis. Goya kijkt altijd nieuwsgierig naar de 2 deugnieten hoe ze spelen en achter elkaar liggen te crossen :D.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Sand0r
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2007 16:42
Locatie: Duiven

kittens laten wennen aan andere katten

Bericht door Sand0r »

Ik had een vraag: mijn vriendin heeft 2 katten van 9 maanden en ik heb binnenkort 2 kittens van 8 weekjes. Het komt weleens voor dat de katten van haar bij mij logeren. Hoe kan ik het beste mijn kittens laten wennen aan haar katten??

Sand0r.
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

Bericht door wendy f »

Wanneer haar katten bij jouw komen logeren laat ze dan eerst even in de doos of reis ding ( ben even het woord kwijt). Op deze manier kunnen ze langzaam aan elkaar wennen door elkaar te ruiken op die manier. En dan hangt het een beetje af van de reacties. Als er niet geblaast/gegromd word denk ik dat je ze eruit kan halen hoor. Blijf erbij in ieder geval. Ze zullen gerust langzaam aan aan elkaar wennen.
Gr. Wendy
Sand0r
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2007 16:42
Locatie: Duiven

Bericht door Sand0r »

Is het ook nog aan te raden de kittens eerst aan het huis te laten wennen voordat de katten van mn vriendin erbij komen zodat ze in ieder geval weten dat dat hun huisje is of maakt dat niet zoveel uit??

Gr Sander
Plaats reactie