Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Eigenlijk zijn het net kinderen he? Ze kunnen soms niet met en ook weer niet zonder elkaar.
Maar als het echt niet blijkt te lukken en niet aan elkaar kunnen wennen, dan moet je soms een moeilijke beslissing nemen.
Maar het ellenlang proberen geeft stress, niet alleen bij de katten maar zeer zeker ook bij de baasjes. En dat is voor niemand leuk.
Ik klop het maar even af...bij ons is het altijd goed gegaan...en nu met onze 2 nieuwe kittens (die nu 1 week bij ons in huis zijn) en de 3 oudere katten gaat het aan elkaar wennen steeds en steeds beter. De oudste kat had er vanaf het begin totaal geen problemen mee. Die andere 2 komen inmiddels al dichterbij de kittens en ze laten de kittens ook steeds dichterbij komen. Ik heb er bij ons dus alle vertrouwen in dat het goede maatjes worden.

Groetjes
Helma
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Mijn katten, een bangige poes van 12 jaar en mijn nieuwe aanwinst, een kater van rond de 2 jaar, zijn nu ongeveer een maand bij elkaar. Het blazen is er nu vanaf en ze gaan ieder hun eigen gang, maar de kater wil zo graag met de poes spelen dat ik het eigenlijk best een beetje zielig vind voor allebei: mijn poes raakt gestresst van de toenaderingen en begint te blazen en mijn kater blijft maar proberen contact te maken.

Hebben jullie tips om ze beter aan elkaar te laten wennen? Ik speel al veel met de kater en over een tijdje mag hij ook naar buiten, dus ik hoop dat hij daar veel van zijn energie kwijt kan. Ik weet dat niet alle katten samen zullen spelen en in een mandje zullen liggen, maar wie weet zijn er nog goede adviezen hierover....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

een verenstok helpt niet? Die truk heb ik gebruikt en zo zijn m'n twee poezels wel met elkaar gaan beginnen 'spelen'

Ze slapen ook niet bij elkaar in één mandje, maar liggen wél bij elkaar in de buurt en als de ene bv. boven ligt en de andere benden dan gaan ze na een tijdje naar elkaar op zoek. Ik las elke dag een paar momentjes 'samenzijn' in. Ik laat ze allebei met de verenstok spelen en daarna krijgen ze elke een vitakraft stick die ik in stukjes breek en hen om beurten een stukje geef. Na afloop volgt dan gegarandeerd een snuffelpartij aan elkaar én een stoeipartij. Succes ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het probleem is dat mijn oudere poes totaal niet speels is (nooit geweest ook), ze vindt alles al gauw te eng en te ruw. Mijn kater daarentegen is nog jong en redelijk onstuimig en die vindt het heerlijk om overal achteraan te rennen.

Hij is gelukkig ook heel zachtaardig en zal nooit met haar vechten (ook al is hij veel groter en sterker). Zodra hij te dicht bij haar in de buurt komt schrikt mijn poes en blaast dan even en zoekt een andere, meestal hogere plek in huis op.

Ik hoop dat ze elkaar uiteindelijk (na een half jaar of zo) in ieder geval tolereren, maar zou graag een handje helpen om ze beiden op hun gemak te stellen in elkaars opgeving. Moet ik het gewoon de tijd geven?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

zelfs samen een snoepje geven lukt niet?

Wat ik ook soms doe is pitou opnemen en haar aan bille laten snuffen terwijl ik bille streel. Zo krijgen ze allebei aandacht en wordt er toch contact gelegd.

Je zou je oudere poes kunnen opnemen en met haar door het huis wandelen en dan rustig, terwijlje tegen haar praat naar de kater wandelen en die beginnen strelen en haar laten snuffelen. Ze zit veilig hoog bij jou en de kater krijgt ook aandacht
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Wij hebben ook zo'n soort probleem gehad, ik heb toen na alles al geprobeerd te hebben ze samen in bad gedaan. Gedeelde smart is halve smart. Het heeft bij ons geholpen, ze zaten klieder nat naast elkaar in de badkamer, oh wat vonden ze zichzelf zielig.....daarna was het lelijk doen over.

gr petra
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Ona »

Die techniek kende ik nog niet. :lol_sign:
Groetjes, Liora

I pur therefore I am (Descattes)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Goed idee, maar heb jij handschoenen en een vangnet :lol:?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Haha, als het niet gewoon wil, dan maar op de harde manier...

Tja, succes dan maar :)

Bij Dappie en Speedy ging het eerst prima en zo ineens was het vechten. We hebben het maar een 3tal dagen aangekeken, maar ik vind dat het leuk moet blijven voor beide katten. En als er 1 de hele dag zich verstopt, vind ik weinig lol aan een nieuwe kat.
Dappie rules!
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Sandra W schreef:Goed idee, maar heb jij handschoenen en een vangnet :lol:?

groetjes,
Sandra
Wat ben jij van plan ??? vangnet en handschoenen ??
Gewoon opsluiten in de badkamer, een emmer met water/schuim....en er door heen halen..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Haha, dan ken je mijn katje niet, die verandert in een paar seconden van timide poesje in een vuurspugend angstaanjagend monster. Een paar handschoenen zijn dan geen overbodige luxe....

Altijd weer fijn om met haar naar de dierenarts te gaan, maar dat is een ander verhaal en erg off-topic ;-).

groetjes,
Sandra
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Sandra W schreef:Haha, dan ken je mijn katje niet, die verandert in een paar seconden van timide poesje in een vuurspugend angstaanjagend monster. Een paar handschoenen zijn dan geen overbodige luxe....

Altijd weer fijn om met haar naar de dierenarts te gaan, maar dat is een ander verhaal en erg off-topic ;-).

groetjes,
Sandra

hahahahaha, nou dan maar met vangkooi en al in bad hahahahahaha
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Sandra W schreef:Haha, dan ken je mijn katje niet, die verandert in een paar seconden van timide poesje in een vuurspugend angstaanjagend monster. Een paar handschoenen zijn dan geen overbodige luxe....

Altijd weer fijn om met haar naar de dierenarts te gaan, maar dat is een ander verhaal en erg off-topic ;-).

groetjes,
Sandra

hahahahaha, nou dan maar met vangkooi en al in bad hahahahahaha
arandy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2007 18:23
Locatie: Hengelo

Bericht door arandy »

Wij zitten sinds vanmiddag thuis een beetje met een kattenprobleempje.

We hebben 2 katten thuis een poes van 3 en een kater van 2. De kater kwam als kitten bij de poes hier thuis en werd na een dag of 2 al volledig geacepteerd. Ze slapen bijna altijd samen s'avonds en zijn de beste maatjes en spelen ook vrij veel. Ze komen niet buiten aangezien ik geen zin heb aan een platte asfaltkat.

Nu hebben we vandaag een poes van 1 jaar uit het asiel gehaald en eerst de poes in huis aan de geuren laten wennen en daarna onze eigen katten aan haar geur latten wennen, daarna hebben we ze kennis laten maken in onze slaapkamer (komen ze normaal nooit)

Nu is het geblaas naar elkaar niet zo'n probleem dat gaat wel over na een tijdje maar er gebeurd iets waar ik de ballen van snap.
De kater lijkt wel doodsbenauwd hij zit alleen maar achter de bank en als 1 van de andere 2 katten bij hem in de buurt komt gromt ie vreemd.

Ik zette hem en z'n maatje toenstraks even apart bij elkaar maar al snel bleek dat het enigste wat ze nu nog doen is grommen en blazen naar elkaar.

Is dit normaal kattengedrag bij een nieuwkomer?? ik wil namelijk niet dat een nieuwe kat tussen hun 2 in komt te staan en ben als de dood dat onze 2 oude katten nu een hekel aan elkaar hebben door die nieuwe :(
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Herkenbaar hoor! Katten kunnen behoorlijk in de war raken van een indringer in hun territorium, en zien elkaar dan soms ook als vreemden. Gun ze alledrie de tijd om aan elkaar te wennen -denk daarbij eerder aan weken dan aan dagen- maar tussen je twee eerste katten komt het wel weer goed, als de aanvankelijke schrik over is.

Groetjes van Laura.
Plaats reactie