Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Toen de kleine Paddy bij me kwam wonen was het een uurtje aftasten en snuffelen door mijn twee, euhm, zeg maar grote jongens. Daarna werd er al driftig gespeeld en was het goed. Ik heb hem alleen de eerste nacht even apart (lees: op de slaapkamer ;-) ) gehouden, daarna niet meer.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
kattin
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:08

Bericht door kattin »

ok bedankt voor de tips!
ik zie heel erg naar de komst van die kleine uit! we krijgen elke keer filmpjes en foto's van de vrouw waar we haar van krijgen! het is echt een kleine dondersteen :)
sparkle vind ik trouwens leuk even kijken wat de rest ervan vindt ;-)
thalysa
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2006 20:08
Locatie: Emmen

Wie herkent dit, of weet een idee....

Bericht door thalysa »

Ik heb 2 poezen, Binky en Micky ( 2 zussen van elkaar ) genaamd.
Ik liet ze vanmorgen aangelijnd buiten lopen, niks aan de hand, tot ik ze naar binnen liet. Micky ging aardig vlug naar binnen, ze rende daarbij snel langs Binky, waarop Binky blies, gromde, en de oren in de nek had. Eenmaal binnen, is het net als of Binky Micky niet meer accepteert, ze gromt en blaast naar Micky als ze er naar haar toe wil. Op een gegeven moment tilde ik Binky op en liep naar Micky toe, waarop Binky gromde, haar tanden liet zien en blazen naar Micky, ze maakte geen aanstalten om aan te vallen. Daar en tegen, kroop Binky helemaal in elkaar, net alsof ze Micky niet meer kende. Dit alles duurt al vanaf vanmiddag half 2.
Wie herkent dit gedrag of wie heeft een idee wat het kan zijn?
Help me alsjeblieft, want ik ken Binky zo helemaal niet meer terug!
Ze doet het niet tegen mij.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja dat is inderdaad heel plotseling en heel vreemd. Misschien is het handig de poezen dit in eerste instantie zelf te laten op te lossen zonder in te grijpen, want anders ben je partij aan het trekken of ben je de poezen aan het pushen en dan maak je het alleen maar erger.

Als het toch langer duurt moet je misschien samen met ze spelen met een speeltje of beiden veel aaien en aandacht geven. Het is trouwens mogelijk dat katten uit één nest opeens klaar met elkaar zijn en elkaar niet meer zien zitten. Hopelijk is dat bij jou niet het geval.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Laat ze maar gewoon lopen en het zelf oplossen. Waarschijnlijk stonden ze allebei op scherp doordat ze net van buiten kwamen en dan schrikken ze van alles. Dat soort situaties hebben wij hier ook wel eens gehad. Als ze dan tot rust komen en zelf toenadering zoeken/elkaar weer even besnuffelen is het vaak weer over.
Ik ben wel heel benieuwd of Binky inmiddels alweer gekalmeerd is?
groetjes Sharon
thalysa
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2006 20:08
Locatie: Emmen

Bericht door thalysa »

Goeiemorgen.

Nou toen ik vanmorgen uit bed kwam, leek er niks aan de hand, Binky likte Micky om haar koppie, ik helemaal blij. Nou dat was voor korte duur, toen ik samen met Binky in de keuken stond, kwam Micky er ook aan, en jullie raden het al, Binky begon weer tegen Micky te blazen en grommen. Maar nu op dit moment zit Binky op de vensterbank naar buiten te kijken en Micky ligt op de krabpaal, en de krabpaal staat nog geen halve meter van de vensterbank af.....nou ja ben benieuwd hoe het gaat vandaag. Ik hou jullie op de hoogte.

Nou ik snap er nu echt helemaal niks meer van, Micky zat op de krabpaal om haar nagels te scherpen, springt Binky op Micky, houdt haar vast, en toen blies Micky tegen Binky ( ik denk dat ze schrok of....) echt heel raar.....

Groetjes Bianca.
kattin
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:08

Bericht door kattin »

sinds dinsdagavond hebben we er een kitten bij. Ze heet nu uiteindelijk snoopy :grin:
Het is hier nog een heel blaas- en bromconcert van die andere 2 poezen, maar die kleine blaast dapper terug!
de 2 oudere poezen blazen nu ook naar elkaar en soms naar ons. Het ene moment willen ze op schoot knuffelen en dan opeens is het blazen en uithalen :shock: terwijl ze normaal nooit zo agressief zijn! is toch best raar om ze dan opeens zo te zien vind ik.
Ook wilden de 2 volwassen poezen niet meer op de kattenbak omdat die kleine daar al was geweest. Pas vanmorgen toen ik Kwiebus er naartoe lokte ging ze erop...en dat was ook hoognodig aan de geluiden te horen :-P
maar goed ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt, maar ff nog een poosje een hoop geblaas en gebrom doorstaan ;-)
N Kerkhoff
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2006 14:18

Acceptatie nieuwe poes....

Bericht door N Kerkhoff »

Hallo hier ben ik weer, had even terug 'n berichtje geplaatst dat onze poes was overleden en het zusje van 2 achter was gebleven. De twijfel was of dat ik er nog eentje bij zou nemen, want ik vond dat zo zielig voor haar, de alleen achter geblevene. Ze redde zich wel na haar zusjes dood en was niet zoekende, alleen vond ik het toch zielig en zou na 'n poosje toch 'n maatje voor haar erbij zoeken. Nu kwam mijn man me vanmorgen verassen met 'n kitten, poesje van 4 mnd. De overgebleven poes, Pebbles, blazen en grommen natuurlijk, :pdtbox: en de kitten kijkt dan heel verbaasd. :cry: Ik weet dat dit normaal gedrag is, alleen is het nooit leuk, hoe lang zou dit denken jullie nog gaan duren en hoe kan ik er het best mee omgaan? Zouden ze elkaar toch wel op den duur gaan dulden??? :cry: Pebbles is 2, was er 'n juiste leeftijd van 'n poes om voor haar 'n maatje te worden, is deze kitten 'n goede keus?? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?? Vele kattegroetjes van 'n poezengek, Nancy
Katten laten pootafdrukken achter op je hart...
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Als je dit topic doorleest, zul je merken dat het volkomen normaal is dat je kat de nieuwkomer niet gelijk accepteert. Soms gebeurt dit binnen enkele dagen, soms duurt het een paar weken. Maar over het algemeen komt het altijd goed tussen een kitten en een wat oudere kat!

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst trouwens!
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

"pikorde bepaling "?

Bericht door patricia »

hai allemaal

zoals e meeste weten is onlangs onze gizmo overleden ,
we hadden 4 katten 1 heer gizmo dus en de rest dames.
toen hij nog leefde was hij heer en meester in huis,
en sinds een paar dagen zie ik veranderingen in het gedrag van de katten.
smurf vlucht continu naar buiten.
en djessy en simba "katten"wat af.
soms tot hevige gevechten met buijten aan toe.
dit deden ze nooit dus ik vemoed dat ze nu een soort nieuwe pikorde bepalen in huis.
tot nu toe als ik ze zie vechten stop ik het steeds om dat ik het zo zielig vindt.
het is djessy die het gemeenste is en maar simba kan flink tegen gas geven.
wat moet ik doen het ze gewoon laten uitvechten of laten weten dat ik de baas ben in huis en de gevechten stoppen.
ik wil niet dat er andere problemen uit voort komen,
als dat mogelijk is .
please advise
groetjes patricia
nog twee weekjes en dan in ondertrouw op 25 oktober :)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Laat het ze maar een keer uitvechten, dat is kennelijk even nodig nu, want ze zijn inderdaad de rangorde opnieuw aan het bepalen..

Als je echt bang word dat ze elkaar zwaar zullen verwonden, of tot bloedens toe open zullen halen wel uit elkaar halen, maar dan dmv een plantenspuit.

Dan kom je er zelf niet tussen en zijn ze "gewoon"afgeleid ineens, en niet door jouw toedoen.

Het kan zijn dat dit nog even duurt, maar ik hoop voor je van niet natuurlijk, want dit is voor jou niet bepaald leuk, maar ook voor de katten onderling niet.

Ook zij zullen jouw Gizmo missen, en ze zijn allemaal onzeker omdat hun vaste patroon en alles is doorbroken.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Wat ook voor de rust kan doen is een feliwaystekker halen.
Dit werkt rustgevend, en heeft hier toen wij gingen verhuizen ook goed geholpen. Het scheid feromonen af, dus een vertrouwde geur en kan de kat minder gestress laten worden.

Het werkt niet bij elke kat, maar het is het proberen waard.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou ze het zelf laten uitvechten, dat is blijkbaar gewoon even nodig. één van die 2 moet toch echt de baas in huis worden.
Je moet echter wel ingrijpen als je ziet dat ze elkaar mogelijk gaan verwonden. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een plantenspuit (wat Malou al zei) of anders met een bos sleutels die je op de grond laat vallen. Zo zijn ze afgeleid en zullen ze meestal wel stoppen.

Succes!
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Woefie en??

Bericht door Lies77 »

Hoi,

ik heb een tijdje geleden al een berichtje gepost over Woefie, mijn katje van nu 20 weken.

Ik wou van in het begin eigenlijk al 2 katjes tegelijk, maar dat zag mijn vriend niet echt zitten.

Ondanks Woefies capriolen en deugenietenstreken, ist ie nu toch (bijna) overstag gegaan. Nu heeft Woefie nog een broertje of een zusje (dat weet ik niet precies) bij haar vorige eigenares. Zij wou eigenlijk maar 2 poesjes (van elk nestje 1, en de nestjes hadden maar een week verschil) bijhouden, maar voor ééntje heeft ze nog geen thuis gevonden.

Ik vroeg mij af of Woefie haar nestgenootje nog zou kennen en of die twee het goed met elkaar zouden vinden, na al die tijd van mekaar gescheiden te zijn.

O, moet je echt 2 kattenbakken hebben? We hebben niet echt heel veel plaats om meerder bakken weg te zetten.

Groetjes,

Woefie en ikke.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Kijk voor vragen over de kattenbak even in het kattenbaktopic op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5670
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie