Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Wat vervelend zeg.

Wij hebben Fristi van 5 maanden en soms hebben we het idee dat ze zich een beetje alleen voelt. Zelf zijn we veel thuis dus ze krijgt genoeg aandacht daar kan het niet aan liggen.
Wij denken er ook over om nog een tweede katje erbij te nemen ( ik twijfel nog de rest is al overstag).
Als je die foto's ziet van al die schatjes die zo lekker met elkaar spelen en slapen :grin:
Maar bij mij is ook de angst stel dat het niet klinkt wat dan.
Lijkt me zo moeilijk om een katje dan weer weg te moeten doen ook al is het beter voor hem/ haar. En je moet ook maar net een goed huisje treffen. Hoe merk je als een kat zich alleen voelt? ze was 14 weken toen we haar kregen en er waren 2 katten met de een kon ze goed opschieten en met de ander niet, die accepteerde haar niet. Vandaar dat wij haar nu hebben :pdtura1:
Nou ja ik twijfel nog ff verder en geniet van de vele (hoe krijgen jullie die katten zo mooi op de foto?) leuke foto's.

Lianne
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Lianne,

Het gaat echt héél vaak wel hartstikke goed tussen katten hoor. Helemaal als ze nog zo jong zijn als jullie Fristi. :smile:
Over het algemeen geldt dat katten altijd blij zijn met een maatje (na de eerste 'wenperiode').
Natuurlijk hebben ze ook veel aan hun baasjes, maar met een soortgenootje is het net anders. Lekker samen slapen, dollen, stoeien, elkaars koppie wassen, daar heb je gewoon een mede-kat voor nodig. ;-)

Mijn advies is dus: DOEN! :grin: Fristi zal je er dankbaar voor zijn. ;-)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

lianne schreef:Haha
Ik laat dit antwoord nog maar ff niet zien aan man en kind :lol:
Waar zitten jouw twijfels in dan? Meer werk? Of meer kosten?
Dat valt namelijk beide ook wel mee. :smile: Een heleboel dingen die je voor 1 kat hebt (mandjes, krabpaal, kattenbak) kunnen ook voor 2 katten. Het kost je natuurlijk wel meer voer en ook dierenartskosten. (maar die zijn ze toch meeeeer dan waard? :-P )
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik kan het je ook aanraden om een speelmaatje aan te schaffen voor Fristi.
Je zal ze zien opleven echt waar :grin: Na de wenperiode natuurlijk ;-)
Wij hadden eerst ook alleen Missy, toen kwam Redney en die waren al gauw de beste maatjes.
In ons nieuwe huis begon het bij mij te kriebelen en kwam nummer 3 en een paar maanden later nummer 4 omdat ik zag dat Buffy een speelmaatje miste al kreeg ze genoeg aandacht.
Nadat zij aan elkaar gewend waren zag ik Buffy helemaal opleven, ze werd weer speelser, wat wil je nog meer ;-)
De kosten als dat het probleem is vallen reuze mee hoor.
Ik zeg altijd, het geld gaat toch wel op of het nou aan de katten is of ergens anders aan.
Alleen de dierenartskosten maar die heb je als het goed is ook maar eens per jaar.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Barbra, ik ben blij dat je een fijn ander stekkie voor Noortje hebt kunnen vinden. Krijgt ze daar wel haar aandacht ald jong katje en let je op dingen als entingen en sterilisatie? Gaan deze mensen dit wel doen?
Voor jou sterkte, je hebt je best gedaan.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ik ben om
En dat is jullie schuld :lol:
Ik gun Fristi en onszelf een lief vriendinnetje.
Het zal wel een kitten worden en manlief wil eigelijk het liefst een lapjespoes ( Hij ging plat voor Tilly)
Nou ja het is nog niet echt de tijd voor kittens dus het zal nog wel eventjes duren
Nu kan ik dus niet meer wachten :edance:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Fijn lianne....waar ga je een kitten halen ? In't asiel....want daar vind je er nu ook al hoor...
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

o, dat weet ik nog niet. wist ook niet dat er in het dierenasiel nu al jonge kittens zijn.
We hebben ons trouwens verleden jaar opgegeven als pleeggezin voor kittens.
Ben benieuwd of we daar nog iets van horen en of dit nog kan als je al een kat thuis hebt (verleden jaar was was het hier nog saai :roll: en rustig :lol: )
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ja hoor, kittens vind je het héle jaar door...nu natuurlijk iets minder, maar toch...
Ook zitten er heelwat katten van al een paar maanden tot een jaar in de asiels....de meeste mensen willen die niet omdat ze natuurlijk liever zo'n klein ding willen, maar die poezen van een par maanden, zijn dan misschien al wat groter, maar zijn ook nog kittens, en lief, en speels en....
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
barbra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 feb 2006 21:29

Bericht door barbra »

Hoi Hoi..
Even een update van Noortje eb haar nieuwe stekkie.. nou het gaat heel goed.. ze hebben daar nog 1 katje van een jaar.. daar moest ze ff niks van hebben maar nu spelen ze lekker sammen (al na 3 dagen).. ze zit nu in een boederij in Drente waar ze lekker naar buiten kan.. de buren zijn mijn oom en tante.. mijn tante is van de dierenbescherming.. en die houd een oogje in het zeil voor mij... Ik mis Noortje heel erg maar ik blij dat het daar zo goed gaat.. Luna is ook weer helemaal happy the peppie ze heeft haar echt weg gepest...maar ik kan het haar ook niet kwalijk nemen..

en kattenbella.. ik ken deze mensen en ze zijn heel goed voor hun dieren.. en ik mag ook langs komen om te kijken of het goed gaat.. ik heb haar een paar dagen geleden haar herhalings prik nog gegeven.. dus voor het komende jaar is ze klaar.. (ze is ook ontwormt en ontvlooit) wat de sterilistatie beftreft.. ja dat weet ik nog niet..
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Fijn dat het nu zo goed gaat met Noortje Barbra! Het is jammer dat het bij jou niet lukte met die eigenwijze Luna, maar gelukkig heb je een leuk nieuw adres voor haar gevonden. En fijn dat ze daar nu al lekker speelt met haar huisgenootje. :grin:
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Noucheken
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2005 11:01

Agressieve kitten en wild-plassende poes

Bericht door Noucheken »

We hebben er hier een vrij turbulente periode opzitten: baby geboren, oudste kater overleden, nieuw katertje in huis gehaald - en dat allemaal op een tijdspanne van een goeie 6 md.

Nu is onze nieuwe poezen-aanwinst helemaal geen doetje!! 't Is net een opgewonden duracel-konijn en dan nog in een agressieve versie ook. Hij schrikt helemaal niet terug van de 2 oudere poezen, in tegendeel hij terroriseert ze zelfs (steeds opjagen, opspringen, bijten, krabben en vechten). Jullie horen me dus al komen: wat doe ik met zo'n kleine vechtersbaas? 't Is net één grote poezen-war-zone bij ons thuis! Overal sluipers en slachtoffers - pff, straks vallen er nog echt zware gewonden (er zit eentje met een gekwetst oog dat we momenteel goed moeten opvolgen). Dus wat kan ik doen om de vrede te herstellen (en vooral: die kleinen een beetje doen afkoelen - castratie is gepland voor eind april, dan is hij 5 md)

Door heel deze toestand is één van onze andere poezen beginnen wild-plassen (we hebben een groot vermoeden van wie de dader is, maar natuurlijk echt betrapt hebben we ze nog niet). Overal vinden we deze onaangename uitingen van ongenoegen. Hoe kunnen we hier dan weer tegeningaan? Ik begrijp best wel dat ze over haar toeren is, maar dit gaat toch wel een beetje ver. Ze wil zelfs helemaal niet meer de kattenbak in, ook al zetten we er 2 of 3. Voordien gingen de 3 poezen gewoon allemaal in dezelfde bak - zonder probleem! Deze werd wel elke dag ververst - nu ook nog, maar 't is blijkbaar enkel nog de kleine kater die er gebruik van maakt. Eens die er in geweest is, komen de andere er niet meer in. Als we thuis zijn, lossen we het probleem op door de ouderen even buiten te laten, maar wanneer we een hele dag werken zijn, hebben we gegarandeerd prijs (pff, en we hebben het al druk genoeg zo. Dat extra poetswerk is er echt wel te veel aan). Bovendien beginnen ik meer en meer te vrezen dat ze op een dag na hun wandeling gewoon niet meer naar huis gaan komen om die stouterd te ontlopen.

Help alstublieft - ik wil dat de rust terugkeert zodat al mijn katten terug gelukkig zijn (en wij ook)!!
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Dat is ook niet niks, zeg, én een baby in huis én een nieuw katje! Je hebt het je oude katten wel een beetje moeilijk gemaakt... vandaar dat er nu één gaat protesteren. Krijgen ze ook een stuk minder aandacht nu? Daar zou je iets aan kunnen doen denk ik, ook al heb je het een stuk drukker met een kindje erbij.

Misschien is het een idee om een kattenluik te nemen, zodat de oudjes naar buiten kunnen als die kleine deugniet al op de bak is geweest? Tja verder weet ik het ook niet. Misschien hefet iemand anders nog een gouwe tip?

Succes!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Tja ik denk ook dat het allemaal wat te veel is geweest voor de twee oudere poezen.

Genoeg aandacht geven lijkt me inderdaad wel belangrijk. Sterkte!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Droppie300405
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2005 18:14
Locatie: Etten-Leur

hoe lang?

Bericht door Droppie300405 »

Hallo allemaal,

Ik vraag me af hoe lang katten nodig hebben om aan elkaar te wennen en hoe lang ze blijven vechten.

We hebben 2 katers, een van 11 mnd Droppie en een van 9 mnd Gizmo.
Gizmo is sinds 3 weken bij ons en die 2 lijken nog steeds niet gewend te zijn aan elkaar. Aangezien ik niet weet hoe lang normaal is hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes....
Plaats reactie