Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

misschien een beetje een vreemde vraag;maar als je twee poezen hebt die steeds aan het ruzien zijn,zou het dan misschien helpen om er een kater bij te nemen?zodat er zeg maar een baas in huis is?
Gebruikersavatar
caroline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2005 10:55
Locatie: rotterdam
Contacteer:

2 oudere katers

Bericht door caroline »

Nu lees ik hier heel veel vragen & info van & door 2 mensen die een redelijk jonge kat & een kitten willen laten samen gaan. Nu is het zo dat mijn kater Jack (een huis-tuin&keukenkat van bijna 7; al sinds de geboorte bij mij) & mijn "adoptiekater Pluis (een statige noorse boskat van 13) dus al wat ouder zijn. Ik heb wel eens verhalen gehoord dat je oudere katten niet meer kunt laten wennen aan een nieuwe huisgenoot, klopt dit? :???:
Want voorlopig lijken ze elkaar wel te kunnen tolereren. Ik knuffel, bewust, met beiden evenveel. Laat ze lekker hun gang gaan. Tot een vechtpartij is het, nog, niet gekomen, gelukkig! Wel zorg ik er voor dat wanneer ik uit huis ben Pluis in een eigen kamer zit met alles wat ie nodig heeft. Ook omdat Jack zo gewend is om in & uit huis te lopen door het luik. & ik eerst Pluis aan zn nieuwe huis & huisgenoten wil laten wennen alvorens hem bekend te maken met de grote wijde buitenwereld. ;-)

(Ik had Pluis nl nog maar 2 dagen in huis toen hij ontsnapte :cry: & het heeft me 4 maanden :roll: gekost voordat ie weer thuis was, want hij vond het wel best om buiten in de tuinen een paar straten verder op te wonen)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Caroline,

Om de leesbaarheid te behouden wordt er bij voorkeur op dit forum geen turbotaal geschreven (en = &). Houd hier a.j.b. rekening mee.

Alvast bedankt ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Caroline,
dat ligt helemaal aan de kat zelf. Sommige katten hebben er helemaal geen moeite mee, anderen zijn echt niet van nieuwkomers gediend.
Maar jouw twee katers, zijn die altijd alleen geweest of zijn ze met andere katten geweest?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Het lijkt me op zich niet een goed idee. Een kater is niet per definitie de baas over twee poezen. Misschien als ie niet gecastreerd is, daar heb ik geen ervaring mee, maar met een ongecastreerde kater heb je weer andere problemen ;-)
Een derde kar zou aan de andere kant tot een nieuw machtsevenwicht kunnen leiden. Maar of dat dan een verbetering is, dat blijft gokken lijkt me.

Of vindt iemand het wel een goed idee?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wij hadden vroeger 2 poezen en een kater
en mijn ouders hebben nog steeds 2 poezen en een kater.
En beide katers zijn nooit de baas geweest!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Het hangt er ook vanaf hoeveel ruimte ze hebben. Als ze naar buiten kunnen, scheelt het al. En als ze een eigen plekje hebben waar ze zich kunnen terugtrekken, zullen ze ook minder ruzie hoeven maken. Maar ruzie zal er toch wel komen en hoe lang dat duurt? Het hangt toch helemaal er vanaf hoe jouw katten zijn. Succes!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het maakt hier niet uit. Frau Obersturmbahnführerin en Madame Furie vinden het vaak nodig om even duidelijk te maken wie de baas is. Apollo doet dan ook mee, die pakt Claire (Mme Furie).

Het gekke is: zondagavond is Maritxu (Miss ETA) gearriveerd, grommend en blazend, en ik heb nog geen enkele ruzie meer gehoord of gezien :shock: Niemand pakt haar, zij pakt niemand en kennelijk is de machtsverhouding toch veranderd en vormen de drie Furiën een pact tegen de Spaanse nieuwelinge.
Gebruikersavatar
caroline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2005 10:55
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Bericht door caroline »

Pluis heeft altijd huisgenootjes gehad en Jack de 1e jaren het huis gedeeld met zn broertje.
Ik zou ook niet zo vrolijk zijn wanneer ik 13jr een ander baasje en huisgenootjes had en ineens in een vreemde omgeving wordt geplaatst. Vervolgens na 2 dagen weg lopen om 4 maanden later weer gevonden te worden.
Had wel ergere ruzie verwacht omdat Jack nogal gesteld is op zn territorium (hij mept alle andere katten "zijn" tuin uit) Voorlopig gedogen ze elkaar.
Jack ligt nu bij mij op schoot en Pluis loopt om me heen en geeft kopjes aan me.
Alleen wanneer Jack echt te dicht bij wil komen blaast en gromt Pluis een beetje. So far so good denk ik dan maar!
Tip van de dag: lach, lach, lach!
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

Emma Boom schreef:Het maakt hier niet uit. Frau Obersturmbahnführerin en Madame Furie vinden het vaak nodig om even duidelijk te maken wie de baas is. Apollo doet dan ook mee, die pakt Claire (Mme Furie).

Het gekke is: zondagavond is Maritxu (Miss ETA) gearriveerd, grommend en blazend, en ik heb nog geen enkele ruzie meer gehoord of gezien :shock: Niemand pakt haar, zij pakt niemand en kennelijk is de machtsverhouding toch veranderd en vormen de drie Furiën een pact tegen de Spaanse nieuwelinge.
dat is dan ook weer niet leuk voor de nieuwkomer.

ik zit hier zelf ook met twee poezen die het ene moment dikke vriendinnen zijn (samen spelen,elkaar wassen) en het andere moment blazen en slaan ze naar elkaar.
wij zitten dan ook al een tijd te twijfelen of we er nog een kat of poes bij zouden nemen.wij zouden het erg leuk vinden,maar of zij het nou zo leuk zouden vinden...
we hoopten ook dat het geruzie dan misschien over zou gan,maar ja,misschien wordt het alleen maar erger...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nou, ik vind het juist wel prettig voor de nieuwelinge! niemand valt haar aan of elkaar aan, terwijl ook zij dominant is door verlatingsangst. Dus kennelijk triggert haar geblaas niemands agressie en is de hele machtverhouding veranderd in de groep.
Vind ik niet verkeerd :grin:

Je weet nooit van tevoren hoe de machtsverhoudingen veranderen, of dominantie toe- of just afneemt. Dus het blijft altijd een gok. Hier, met 11 katten, zijn er altijd wel katten die steun bij elkaar zoeken en is het dus minder belangrijk: er is altijd wel iemand die bij een ander past ;-)
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

Emma Boom schreef: er is altijd wel iemand die bij een ander past ;-)
ja en daar gaat het mij dus vooral om.maar ja,dan zou je er haast al twee katten bij moeten nemen...en wat als ze elkaar allemaal niet mogen?
meestal laten ze elkaar wel met rust hier,maar echt vrienden zijn het ook niet,maar ja,je weet ook nooit hoe het uitpakt als je er nog een kat bij neemt.moet ik me hier bij neerleggen of is het de moeite waard om er een kat bij te nemen?
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Nou volgens mij hebben wij best wel geluk gehad met onze nieuwe aanwinst! Ik heb Sammie dus helemaal niet eerst een uur in z'n mandje laten zitten, maar er gelijk uit gelaten. Eerst was Spooky eigenlijk een beetje bang van dat nieuwe monster, hij ging onder de tafel liggen. Maar al snel gingen ze elkaar besnuffelen. Misschien heeft het ook geholpen dat elke keer als wij bij het kleintje gingen kijken, dat we daarna onze handen aan Spooky hebben laten ruiken. Maar goed, ze vielen elkaar dus niet aan en dat hadden we wel van Spooky verwacht omdat hij buiten dus heel erg vaak vecht. En als er eens een keer een kat van de buren bij ons binnenkwam dan sloeg Spooky 'm het huis uit en rende de andere kat helemaal (al slaand) achterna tot in de tuin van de buren. Het grappige is: Spooky wast die kleine ook. Is dat normaal een kater met moedergevoelens??? En Sammie probeerde nog wel eens om een tepel te vinden bij Spooky, wat Spooky dus NIET leuk vindt ;-) Oh ja, Spooky is dik 6 jaar oud en Sammy nu bijna 12 weken. Ze spelen ook samen, hoewel dat af en toe er best hard aan toe gaat, maar Spooky daagt het ook weleens uit, dus hij vindt het volgens ons wel gezellig om een vriendje te hebben.
We dachten trouwens eerst dat we een poesje kregen, maar de dierenarts vertelde dat het een katertje is. Wij dachten eerst ook dat het beter zou zijn om een poes bij een kater te zetten, maar de dierenarts vertelde dat het niet uit maakt. Het klikt of het klikt niet. En kleine Sammie wilt ook heel graag bij Spooky liggen. Dat had ik van te voren ook gehoopt, maar nooit gedacht dat dat echt zou gebeuren, zie hier het bewijs:
Afbeelding

De foto is een beetje onduidelijk, maar als je goed kijkt zijn Sammie's haartjes nat, omdat ie weer iets had gedaan wat niet mag :smile:
Dus wij zijn erg blij dat het samen goed gaat!
chantal76
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2006 09:12
Locatie: waddinxveen

samenwonen en katten ?????

Bericht door chantal76 »

Hallo,

Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Op zich heel erg leuk natuurlijk maar ik heb twee katten en een hond en mijn vriend heeft ook een kat. Ik zou dus echt niet weten hoe ik dit aan moet gaan pakken. Zijn kat is niet gewend aan andere katten en honden en komt ook nooit buiten.Ik wil ze graag laten wennen aan elkaar maar weet niet hoe ik dit het beste kan doen. Mijn katten zullen die andere kat denk ik wel accepteren omdat ze niet moeilijk zijn maar zijn kat...? Kan iemand mij hierover advies geven of zijn ervaring met mij delen want ik zou het heel fijn vinden als het gaat lukken en we ze allemaal kunnen samenvoegen.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

ik zou ze toch gewoon kennis met elkaar laten maken het zal mischien eerst wel ruzie worden omdat en rangorde bepaaldt moet worden mischien handig om ze een voor een met elkaar kennis te laten maken zodat het voor de kat van je vriend niet meteen een grote shock is.
houdt er wel rekening mee dat er een poosje over heen gaat en niet elke kat kan met andere overweg.
heel veel succes
gortjes patricia
Plaats reactie