Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

bulletje schreef: Ik raad je aan om 1 kater + 1 poes (of meerdere poezen) in huis te nemen.
Dit maakt echt niet uit hoor. Er zijn hier op het forum zoveel gevallen waarbij het prima gaat tussen 2 of meerdere katers.
Zelf hebben we 3 poezen en ook dat gaat prima. Gelukkig geen gesproei!
Het hangt er inderdaad vanaf hoe goed de katten met elkaar overweg kunnen, maar je hebt toch de meeste kans dat dit prima zal verlopen. ;-)
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hoi Hilde,

Ik snap wel dat je het met dat katertje niet aandurfde... Ik zou het ook niet zo'n fijne gedachte vinden.

Spannend dat er nou toch nog een maatje aankomt! En een dametje dus. Laat je weten wat je nieuwe huisgenootje wordt en hoe het gaat?
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ikzelf heb hier 2 katers en een poes, alledrie geholpen en het katertje van de buren loopt hier als het hem uitkomt de deur ook plat en dat gaat prima zonder gesproei en gepies.

Wel was er een zo lollig om óp de zak kattenbakgritt te pissen, het idee was wel goed, maar vond het toch wat minder :lol:

Mijn katten maken soms wel de twinkelbewegingen van het sproeien, maar sproeien binnen in ieder geval niet. (moesten ze eens wagen :twisted:)

Het maakt naar mijn mening niet uit wat voor geslacht je bij elkaar houdt, want het ligt uiteindelijk puur aan het karakter van je katten....

Hilde, ik vind het een verstandige keuze van je.
Als je het idee hebt dat Thomas er ziek van kan worden, moet je de gok gewoon niet nemen.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik begrijp je beslissing goed, Hilde! Het is natuurlijk jammer voor dat katertje maar je moet ook aan jezelf en aan Thomas denken.
Succes met je zoektocht naar een ander vriendje!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Poezebal schreef:Wel was er een zo lollig om óp de zak kattenbakgritt te pissen, het idee was wel goed, maar vond het toch wat minder :lol:
Dat doet Flits als de bak te vies is naar haar bescheiden mening :roll: . En dan heb je al helemaal geen zin meer om 'm te verversen :lol:

Mijn 2 eerste katjes accepteren de nieuwkomer (ook meisje) na een half jaar nog altijd niet, en al helemaal niet andersom! Dat kan je echt niet voorspellen
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Nee ik dus ook niet.
Ik liep naar de zak, en dacht wat ruik ik? Ze hebben me toch niet zitten piesen? En ik pak die zak, en graai, natte handen :roll:
Dus de nieuwe zak staat nu veilig op de computerkamer :lol:

En sommige katten liggen elkaar inderdaad niet.
Hier hebben mijn katten elkaar wel geaccepteerd, hebben ook weleens hun meningsverschillen natuurlijk :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Mijn 2 kattinnen tolleren elkaar ook. Maar verder gaat de liefde ook niet :-(
Vooral als het etenstijd is, wordt er altijd gevochten, dan vliegen ze op elkaar, waarom weet ik niet, ze krijgen allebei hetzelfde eten,...
Wat ik ook heel raar vind, mijn oudste at vroeger heel slecht, maar sinds de komst van Kitty, eet ze kei veel, raar!!! Weet iemand hoe dit komt?
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Bang dat de ander het anders opeet? Zou heel goed mogelijk kunnen zijn....
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

Ik denk dat ook eigenlijk,...
maar daar ben ik eigenlijk niet rouwig om want een kat hebben dat niet goed eet, is heel lastig. Ze werd rap ziek, en ik moest altijd eten weggooien en nu is dat allemaal geen probleem meer!
Ze eet goed en als ze toch iets laat liggen dan is Kitty er als de kippen bij om da op te eten, man wat kan die kleine veel eten!!! :-P
Ik vind het enkel jammer dat ze nie overeen komen! Maar Summer wil jammergenoeg niks van die kleine weten, t is nogthans een echt schatje!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

blauwzwart schreef:Mijn 2 kattinnen tolleren elkaar ook. Maar verder gaat de liefde ook niet :-(
Vooral als het etenstijd is, wordt er altijd gevochten, dan vliegen ze op elkaar, waarom weet ik niet, ze krijgen allebei hetzelfde eten,...
Dat hebben mijn Puk (kater) en Poes (poes ;-) ) ook! Ze tolereren elkaar normaliter en spelen soms ook wel met elkaar (niet te hard, want dan gaat Poes blazen). Maar zodra het etenstijd is, is het bal. Puk begint Poes dan vakkundig weg te meppen. Hoewel er eten genoeg is, zal het toch wel de concurrentie zijn. Als leeuwen een hert hebben gevangen volgen ze volgens mij ook altijd een volgorde in wie er eerst mag eten. Zit in de genen blijkbaar. :???:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

naomie120 schreef: Dat hebben mijn Puk (kater) en Poes (poes ;-) ) ook! Ze tolereren elkaar normaliter en spelen soms ook wel met elkaar (niet te hard, want dan gaat Poes blazen). Maar zodra het etenstijd is, is het bal. Puk begint Poes dan vakkundig weg te meppen. Hoewel er eten genoeg is, zal het toch wel de concurrentie zijn. Als leeuwen een hert hebben gevangen volgen ze volgens mij ook altijd een volgorde in wie er eerst mag eten. Zit in de genen blijkbaar. :???:
Toch vind ik dat wel apart. Ik zie bij de poezen van mijn ouders juist het omgekeerde. Die twee zijn absoluut geen dikke vriendinnen, maar vlak voor ze eten krijgen, zijn ze altijd even lief voor elkaar. Dan wassen ze soms elkaars koppies en geven alles wat ze maar kunnen raken kopjes, dus ook elkaar. :smile:

Ik had altijd het idee dat samen eten verbroedert. Je ziet ook vaak bij een nieuwkomer dat het voor het eerst goed gaat samen als ze te eten krijgen.

Is het voor jullie geen idee om de poezen apart eten te geven? Dus echt op verschillende plekjes. Dat lijkt me voor de katten (en ook voor jullie ;-) ) een stuk relaxter.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Wel goed idee hoor, Marije, maar als ze eenmaal eten hebben meppen ze elkaar niet meer weg hoor. Dan is het weer vrede en eten ze braafjes naast elkaar.... ;-)

Alleen wil Puk Poes wel eens bij haar bakje wegdrukken als ie eerder klaar is (en dat is altijd). Kan ie heeeel subtiel en Poes laat het gewoon toe, de lobbes, zodat Puk haar bakje kan leegeten. Dus daar let ik altijd wel goed op.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Naomie, komt mij ook heel bekend voor hoor. Bij mijn ouders accepteren ze elkaar ook, behalve tijdens of eigenlijk vlak voor het eten. Dan moeten ze, hoe ver de bakjes ook uit elkaar staan, elkaar eerst een mep geven. Daarna is het over.

Als je echt niet wil dat ze elkaars bakjes leeg eten kan je ze in verschillende ruimtes voeren. Doen wij met de honden ook altijd
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

naomie120 schreef:Wel goed idee hoor, Marije, maar als ze eenmaal eten hebben meppen ze elkaar niet meer weg hoor. Dan is het weer vrede en eten ze braafjes naast elkaar.... ;-)

Alleen wil Puk Poes wel eens bij haar bakje wegdrukken als ie eerder klaar is (en dat is altijd). Kan ie heeeel subtiel en Poes laat het gewoon toe, de lobbes, zodat Puk haar bakje kan leegeten. Dus daar let ik altijd wel goed op.
Bij mij net hetzelfde!!!
De eetbakjes staan uit elkaar, de ene aan de ene kant van de keuken, de andere aan de andere kant. Voor ze eten wordt er gevochten, tijdens en na het eten geen vuiltje aan de lucht. En net als bij Naomies lieverds is Kitty ook altijd vlugger klaar met eten en komt ze dan wat meeëten in Summer haar bak,....
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Roos
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2005 10:34
Locatie: Castricum

Bericht door Roos »

Mijn poezen (devil en gizmo) zijn zusjes van elkaar. Ze mogen elkaar niet. Zodra Gizmo Devil ziet, begint ze te grommen en als ze echt in een slechte bui is te blazen. Zodra Devil Gizmo ziet gaat ze ervandoor. (nogal logisch als er aldoor naar je gegromt wordt) Als de 1 aan het eten is wacht de ander net zolang totdat de 1 klaar is. Het enige wat ze wel gezamelijk durven eten is zo'n whiskas zakje. Dat kan wel gelijktijdig.

Het lijkt wel steeds erger te worden die agressie/chagerijnige buien van Gizmo naar Devil toe. Wat ik echt heel vervelend vind voor Devil. Soms is het zelfs zo dat als Devil lekker op de krabpaal ligt en ze hoort iets, dat ze heel gespannen aan het kijken is of het Gizmo is, zoja dan moet er meteen gevlucht worden en zonee dan blijft ze liggen maar echt lekker ligt ze niet dan. Zo sneu.

Devil is heel onzeker (altijd al geweest) zou het daaraan liggen?
Het rare is wel dat als er een vreemde kat in de tuin zit, dat Devil deze altijd weg jaagt en dat Gizmo dan een beetje binnen blijft hangen en net doet of het haar niet interesseert.

Gizmo wordt nu ook wel eens agressief naar ons toe, en dat vind ik nog vervelender. Zodra haar iets niet zint (als de deur niet opengaat op haar commando) dan gaat ze blazen en grommen. Gelukkig heeft ze nog niet uitgehaald naar 1 van ons want mijn vriend zou dat niet accepteren van haar, en daar ben ik nu ook een beetje bang voor. Vanmiddag ga ik naar de DA met Gizmo (ze moet gechipt worden en een wormenkuurtje) toch maar eens advies vragen.

Groetjes Roos
Plaats reactie