kitten en honden+kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Anonymous

kitten en honden+kat

Bericht door Anonymous »

Beste forumlezers,

Sinds 10 dagen hebben wij er een rode kater kitten van inmiddels 9 weken bij. Hij is ontzetend leuk en lief ... naar zijn baasjes en bezoek. In ons huis wonen ook twee honden (border collies, 6+11 jaar) en een poes van 12 jaar. De eerste dag dat de kitten bij ons in huis kwam was hij erg bozig tegen de honden en de poes. Blazen en proesten van boosheid. Ik neem aan dat dit komt doordat hij in een nieuwe omgeving was en alles wat daar bij komt. Geleidelijk aan deed hij minder boos tegen de honden (die werkelijk niks naar hem doen maar hem zelfs uit de weg gaan) en tegen de poes. De poes deed wel blazen en vond het duidelijk niet leuk. Ze vindt het nog steeds niet leuk, wil buiten blijven en blaast en maakt waarschuwende geluiden naar de kitten. Noddy, zo heet de kitten heeft absoluut zijn zinnen op de poes gezet, hij wil contact maken met haar. Loopt haar in huis overal achteraan, is wel voorzichtig maar blijft toenadering zoeken. Gaat met een minder grote boog om de honden heen, ruikt er heel soms aan totdat de hond beweegt en gaat dan blazen. Wanneer de poes boos heeft gedaan tegen Noddy doet hij weer bozig (blazen en tikkend) naar de honden. Ik weet veel van honden gedrag maar te weinig van katten gedrag.

Wie kan mij vertellen of dit normaal gedrag is, hoe lang dit nog zou kunnen duren, wanneer gaat de kitten goed contact zoeken/maken met de honden. Overdag wanneer ik naar mijn werk ben is Noddy alleen in de woonkamer. Kan zich prima vermaken en is geen sloper. De honden en poes zijn in de tuin of schuur, daar slapen zij ook s'nachts. Dat lijkt misschien zielig maar als ik de honden s'nachts binnenlaat gaan ze heerlijk op de bank liggen slapen en de poes gaat overal plassen.

Graag een reactie.
Wilma (van Noddy)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou goed ik vind het nog steeds zielig als de reden is dat ze niet op de bank mogen slapen (daar kan je ook een kleed overheen gooien 's nachts) maar toe maar.

Het gedrag is inderdaad normaal, dat blazen is een uiting van angst. Je kitten is heel nieuwsgierig en wil de andere dieren wel ontdekken maar dan moeten ze wel stil blijven zitten anders is hij eigenlijk bang. Wij hebben met Xandor hetzelfde, die deed dit ook toen we er een kitten (Yogi) bij kregen. Yogi overleed helaas na 4 weken dus ik weet niet hoe lang hij dit zou hebben gedaan, maar bij hem duurde het dus in ieder geval 4 weken. Er komt natuurlijk ook een hoop op je kitten af, het wennen daaraan heeft tijd nodig.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Tijd en veel geduld...... daarmee kom je denk ik een heel eind. Wij zitten in een (bijna) zelfde situatie maar dan andersom. Bij ons is er een hond bij gekomen waar de poezels maar met veel moeite aan kunnen wennen. Toch zie ik vooruitgang, daar waar ze de eerste paar dagen boven bleven zitten ze nu weer in de woonkamer maar blijven op redelijke afstand. De brutaalste van ons stel komt nu zelfs in de buurt van de hond maar houdt er niet van als de hond irritant doet (achter ze aan rennen etc.). Onze jongste (ook nog een kitten) kan er nog helemaal niets mee, is bang en wantrouwig t.o.v. de hond. Jouw poezel moet ook nog eens wennen aan een nieuwe omgeving, veel nieuwe indrukken dus zal daardoor extra alert en angstig zijn.
Ik vind het overigens ook wel zielig dat je honden in de schuur verblijven, ik hoop dat je bankstel niet de enige reden is :???: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Als je de honden en kat (Noddy verblijft wel binnen?) 'savonds in de schuur en tuin doet creeer je twee dingen.
1. Honden en kat kunnen jaloers worden op kitten. Want die mag wel s'avonds binnen blijven.
2. Je verlengt het wenningsproces. Omdat ze eigenlijk elke ochtend dus weer opnieuw moeten beginnen. Als het erom gaat dat de honden op de bank gaan liggen, leg je er toch een doek overheen. En als de kat overal gaat plassen, zou ik me de volgende dingen afvragen: extra kattenbaktraining nodig? Of misschien iets medisch aan de hand?

Succes, wenningsprocessen duren lang en zijn moeilijk zowel voor dier als mens.
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

hmmm... Als je huisdieren wilt en zeker een kat of een hond dan weet je van te voren dat ze overal gaan liggen waar het lekker warm en zacht is, dus zeker op de bank. Dat is nou eenmaal zo en als je dat niet leuk vindt... Tja... moet je dan wel een kat of hond nemen?

Ik wil je absoluut niet aanvallen, maar ik vind het wel een beetje zielig dat de poes en de honden buiten of in de schuur moeten 's nachts.

Wij hadden Norris als eerste en zo'n 2.5 maand later kregen we Luna erbij. die vonden elkaar in het begin ook niet erg leuk. Als baasje ga je er onbewust toch steeds op letten hoe ze tegen elkaar zijn en in het begin zie je stoeien vaak aan voor vechten en wil je ze het liefste uit elkaar halen. Het waren juist de nachten die ervoor zorgden dat ze vriendjes werden. Dan konden ze ongestoord aan elkaar snuffelen en met elkaar spelen zondar dat wij erbij waren. Dat heeft echt perfect geholpen.
:pdtmat: Gone with the wind
Anonymous

De honden zijn niet zielig

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor julie reacties, ik ga het de tijd geven, ik weet nu in ieder geval dat dit normaal gedrag is. Ik wil nog wel even wat kwijt over de kritiek die ik krijg over de honden. Het is niet zielig dat ze in de schuur slapen. Een schuur is bij velen misschien rommelig en koud, bij ons niet. We hebben grote/ruime schuur aan ons huis zitten die zeer diervriendelijk is gemaakt. Een soort luxe kennel maar dan met een dak boven hun hoofd (kopie) en verwarming die aankan als het echt koud is. De schuur lijkt op een huisje. Het is echt hun plek, eten staat er en een grote bak met een matras en kussens waar ze in kunnen liggen. De honden zijn overigens werkhonden, ze zijn nu eenmaal geen huishonden. Oke, ze vinden het fijn om binnen te zijn maar nog fijner buiten aan het werk bij schapen of doe dingen. Voor hun vacht is het ook niet goed om voortdurend in huis te zijn. En ja ik heb bewust voor honden gekozen en zeker dit ras. Ze zijn geweldig en ik weet zeker dat ze het heel goed hebben. Overdag kunnen ze vanuit de schuur de tuin inlopen, ze kunnen dus zelf kiezen. En als we thuis zijn zijn ze vrijwel altijd in huis. Wat de kat betreft, die heeft haar eigen bak in de schuur maar meestal gaat ze tussen de honden slapen. Ze kan door het katteluik naar buiten ze kiest daar dus zelf voor om naar buiten te gaan s'nachts. Ze blijft overigens alleen in onze tuin of die van de buren. Ze gaat niet op stap. De oorzaak van het plassen is dat haar vorige eigenaar haar het eerste jaar van haar leventje vreselijk heeft mishandeld. Ze is geschopt, geslagen, ondervoed, had een groeistoornis, kon niet mauwen. We hebben haar uit het assiel gehaald, en eigenlijk heeft zij ons gekozen in plaats van wij haar. Zij kwam op ons af. Ze heeft door dit alles een fors trauma opgelopen, was heel bang voor andere mensen m.n voor mannen en voeten. Als we visite kregen dan ging zij onder de tafel naar je kijken en plassen. Ook als wij er niet waren. Op de bank, op de vloer, op de korrelkussens van de honden (want voor in huis hebben ze deze waar ze lekker op liggen), in de fotokoffer (dag fototoestel), tegen de cd's overal. We hebben van alles geprobeerd, dierenarts, dierenpsycholoog, homeopathie. (En elke dag een schonenkattenbak, alleen wil ze hier niet op. Wil altijd buiten. Als zet ik haar 30 keer op een dag op de kattenbak, maakt niet uit.) Met heel veel liefde en geduld is ze hier een heel eind van af en is ze heel lief en niet meer bang voor andere mensen. Ze komt dirrect bij iedereen liggen en is heel lief en geduldig met kinderen. Als ik in huis ben plast ze niet en als ik er niet ben plast ze. Maar ja, er is een grens. Soms is er geen verbetering meer mogelijk en dan moet je een keus maken en accepteren wat er wel bereikt is.

Groet,
Wilma
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

He Wilma,
klinkt heel goed daar bij jou. Maar toch nog een vraagje, waar slaapt de kitten?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Elsje schreef:He Wilma,
klinkt heel goed daar bij jou. Maar toch nog een vraagje, waar slaapt de kitten?
Hallo Elsje,

Noddy (de kitten) slaapt voorlopig in de huiskamer. Hij is nog te klein om in de schuur te slapen en ik wil niet het risico nemen dat hij door het kattenluik al naar buiten gaat. Hij is reuze slim. Als de ander poes in de vensterbank ligt in de woonkamer probeert hij zich aan de verwarming of gordijnen op te trekken om er bij te kunnen. Gelukkig lukt het niet , maar is wel grappig om te zien. S'nachts heb ik een lampje aan in de kamer en heeft hij zijn speeltjes + eten+drinken. We hebben echter het idee dat hij s'nachts gewoon slaapt op de bank of op een eetkamerstoel. De andere poes kan s'nachts niet naar binnen omdat ze gaat plassen als we buiten beeld zijn. Ik vind het ook zielig om hem in een bench te doen om hem aande anderen te laten wennen en andersom. Dat advies heb ik van een collega gekregen maar lijkt me ook niet de oplossing.

Ik ben ook wel een beetje bang dat de poes de kitten zal aanvallen. Ze komt nu net weer binnen en doet direct hele boze geluiden maken, Een soort diep gegrom. Maar Noddy geeft het niet op, hij lijkt echt vriendjes te willen worden met haar. Ik heb nog nooit eerder een kitten gehad maar ik vind het wel heel leuk. Hij is verder zo lief en grappig en heerlijk zacht. Kortom een dropje. De nadere poes is momenteel een zuurtje. Behalve als ik haar in mijn armen neem, spint ze en wil ze geknuffeld worden.
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

He hallo,
dan heb ik nog 1 adviesje voor je omdat het wel erg duidelijk is dat de poes erg op jou gesteld is. Neem haar af en toe apart om te knuffelen dan moet NOddy maar even in een andere kamer. Altijd je oudere kat het eerst aaien en het eerst begroeten. Het eerst eten gevem is ook heel belangrijk zodat ze zich niet achtergesteld voelt (misschien doe je dit allemaal al, maar goed ).
Succes!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Owie, sjorrie hoor :oops: .... toen ik las over de schuur dacht ik meteen aan onze eigen schuur :???: . Jouw schuur klinkt beter. Ik sluit me aan bij Elsje v.w.b. de "grote" poes. Iets anders wat je nog zou kunnen proberen is te spelen met de twee poezels waarbij jij bijv. een stok met een veertje van de èèn naar de ander laat gaan, ze zullen allebei op de stok af willen gaan en zo leren dat samen spelen best leuk is. Succes hoor!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten