Kitten en 2 jaar oude kater kunnen niet met elkaar overweg

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Gast

Kitten en 2 jaar oude kater kunnen niet met elkaar overweg

Bericht door Gast »

Sinds vorige week heb ik een nieuwe kleintje, een meisje van 2 maanden. Ik had al een 2 jaar oude kater. Het kleintje is gigantisch bang van de grote kater en blaast en krabt ernaar. De grote kater valt nu ook het kleintje aan.
Ze komen dus echt niet overeen en vraag me af of dit nog goed komt?

Is er een soort van termijn, zoiets als 'als het binnen de eerste 2 weken niet goedkomt, komt het nooit goed'? Ik wil niet dat mijn lieve kater niet graag meer thuiskomt ook natuurlijk.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik denk niet dat je er een termijn voor kunt stellen; soms is het na 1 dag al koek en ei, soms duurt het wel langer en dat kan oplopen tot weken. Heb er vertrouwen in en heb geduld. Probeer niets te forceren. Misschien helpt het als je de oudste wat extra aandacht geeft of als je een spelletje uitlokt waaraan ze beide mee kunnen doen.
Als wij hier een nieuw kitten hebben dan proberen we de anderen aan de geur te laten wennen door de kleine veel te aaien en dan meteen de anderen te aaien zodat de geur wat herkenning geeft. Of het helpt weet ik niet maar je zou het altijd eens kunnen proberen. Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gast

Bericht door Gast »

Het probleem is eerder die kleine kat. hij slaat doodsangsten uit, en plast onder de zetel en in de kleerkast omdat hij blijkbaar te bang is om vanonder die zetel/uit die kleerkast te komen.
Het kleine beestje verstopt zich constant overal (ook gewoon voor ons), we zijn nochtans super lief tegen haar.

EDIT 7 september:

... het kleintje krabt, blaast, valt aan, .... terwijl de grote kater het zich eigenlijk niet erg aantrekt. het is echt niet gezellig, ze lopen achter mekaar aan en vechten.
heeft er niemand een tip voor mij ?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat duurt dan inderdaad wel erg lang :shock: Misschien kan het kleintje niet met andere katten, heeft het nare ervaringen? Weet je iets van de achtergrond van het kitten?
Zoals het nu klinkt, zitten ze in een vicieuze cirkel wvan boos en bang zijn voor elkaar, waar ze kennelijk niet uit kunnen komen.
Veel sterkte, ik heb eigenlijk geen goede raad voor je :sad:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou er is wel nog steeds hoop, bij ons sloeg het ook pas na 7 weken ineens om.
Ik denk dat je ze inderdaad moet laten zien dat er niks is om bang voor te zijn. Wij lieten ze elke keer even bij elkaar tot we zagen dat Quinto te opgefokt raakte (zijn neus was dan vuurrood) dan haalden we ze weer uit elkaar. Elke keer als hij gewoon lief deed en Xandor niet aanviel beloonden we hem door lief tegen hem te kletsen of ze allebei een snoepje te geven. Op een gegeven moment ontdekten we dat ze allebei alles doen voor eten, het samen eten was dan ook het eerste dat goed ging. En langzaam aan konden we ze langer bij elkaar houden tot ze na 7 weken ineens naast elkaar lagen en elkaar begonnen te likken. Daarna deden ze een aantal weken alles! samen. Dat is nu niet meer zo maar ze kunnen over het algemeen wel goed met elkaar overweg.

Maar misschien kan je Stella om Bachdruppels vragen om de kleine over haar angst heen te helpen?
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

En sinds gisteren voor de eerste keer : ze hebben naast mekaar gezeten zonder te vechten! (na een uur hebben ze dan toch gevochten, maar ik vond het al een hele prestatie)
Gesloten