Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dat is echt zielig dat Gizmo gewoon niet meer binnen komt..dat kan toch niet..hij moet zich echt niet weg laten jagen door je nieuwe "Milan", straks loopt Gizmo nog weg...en dat kan toch niet.. :???:
Misschien is het een oplossing om "Milan" te laten casteren, meestal worden ze hierdoor wat rustiger....het zijn natuurlijk 2 mannen die alle twee de macht willen hebben en vooral "Milan" natuurlijk want die heeft altijd de macht gehad over de hele straat...ik moest trouwens wel erg lachen om het feit dat je gewoon een vreemde kat heb meegenomen :roll: hadden jullie een borreltje gedronken, hahaha.. :wink:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Oohh...ik zie dat Milan al is gecasteerd, je oude Milan was het niet..
Nou ook geen optie dus, geef je lekker advies...sorry.. :oops:
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Milan is dus verschrikkelijk dominant en misschien is dat wel de reden dat hij straat zwierf, niet dat ik dat goed praat, maar misschien vond z'n vorige eigenaar dat hij niet was te handhaven thuis.
Ik begrijp uit je verhaal dat hij niet naar buiten gaat? Hij heeft die drang dus blijkbaar niet (meer).
Toch denk ik dat Gizmo de meeste aandacht moet krijgen hier, want Milan terroriseert de hele boel en ik geloof jullie ook?

Sommige katten zijn zo dominant dat ze geen andere katten in hun territorium dulden of alleen maar gedogen en dan kun je als baasje bij wijze van spreke op je kop gaan staan, maar het zullen altijd vijanden blijven, maar aangezien Gizmo echt last heeft van stress denk ik dat jullie aandacht in 1e instantie naar hem uit moet gaan.
Gebruikersavatar
es84
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2004 23:54
Locatie: Hoensbroek

poes bij kat gezet, alleen maar gevecht

Bericht door es84 »

Sinds gisteren hebben wij een 5 jarige poes in ons bezit. Wij hadden al een 6 jarige kater. Bieden zijn gecastreerd en gestereliseerd.

HEt is echt een ramp, ik heb vanacht maar 1 uurtje geslapen ze zijn constant elkaar aan het vallen.Help Gaat ditnog lang duren?

mijn kat valt mij ook aan, ik denk dat hij boos is. ze zitten u allebei op de slaapkamer. de kater op de vensterbank en de poes onder het bed. ze zijn constant aan het grommen aan gillen tegen elkaar. kan ik hier iets tegen doen?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ja, ze onmiddellijk uit elkaar halen!

Je moet ze heel rustig aan elkaar laten wennen. Bovendien moet de andere poes ook eerste een beetje de kans krijgen om het huis te leren kennen. Voorlopig zou ik de beide poezen gescheiden van elkaar houden, tot ze weer wat gekalmeerd zijn. Daarna kun je ze heel voorzichtig kennis laten maken. Elke keer iets langer. En dan 's nachts weer gescheiden.
Het is heel logisch dat ze nu zo tegen elkaar doen. De ene poes is zich rot geschrokken dat er zomaar een andere kat in zijn territorium zit en de andere poes is zo mogelijk nog meer geschrokken van al die nieuwe dingen in een keer.

Dus: veel rustiger aan elkaar laten wennen.

Succes ermee! :wink:
Laatst gewijzigd door Marije op 27 sep 2004 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
es84
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2004 23:54
Locatie: Hoensbroek

Bericht door es84 »

bedankt voor je reactie. Het gaat nu eigenlijk wel vrij goed, ze zitten nu op een kamer en zijn bijna al een uur stil
ik heb het al geprobeerd om ze apart te zetten maar dat werkte niet goed. ze gaan dan bij de deur verder
Anonymous

Bericht door Anonymous »

wij hebben ook pas geleden een kater bij een poes gezet en in het begin was het ook grommen en blazen en naar elkaar meppen maar na 4 dagen ging het ineens goed tussen die twee en spelen ze heel de dag door en slapen bij elkaar....
We hebben ze gewoon aan elkaar laten wennen en de kater ook aan het huis en aan ons laten wennen en voorla die poes die al in huis was hebben we net iets meer aandacht gegeven dan de nieuwe kater...
Ik hoop voor je dat het goed komt en dat ze uiteindelijk ook dikke maatjes worden.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je kunt de nieuwe kat ook in een bench zetten zodat ze aan elkaars geur en aanwezigheid kunnen wennen.
Kijk eens bij het topic 'hoe wen je katten in een groep aan elkaar', daar staan veel tips in. Nu heb je het iets te snel gedaan en ze te veel in het diepe gegooid.
Ik hoop dat ze gauw aan elkaar wennen!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik zou ze niet uit elkaar halen hoor, pas als ze echt met elkaar gaan vechten. En dan heb ik het niet over een beetje meppen, maar elkaar echt aanvallen. Zolang het bij blazen en grommen blijft is er niks aan de hand. Ze zijn nu de rangorde aan het bepalen. Zodra ze aan elkaars geur gewend zijn, is alles OK. Met een beetje geluk worden ze dan zelfs goede maatjes. Als je ze angstvallig uit elkaar houdt, wennen ze nooit aan elkaars geur. Wat je inderdaad wel kan doen, is de nieuwkomer een kans geven zijn geur af te zetten door de andere kat een uurtje boven te zetten. Benchtrucje is ook handig, want tenslotte laten die wel geuren door.
Gebruikersavatar
es84
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2004 23:54
Locatie: Hoensbroek

Bericht door es84 »

ik heb ze nu beiden op de gang gezet. (vrij grote gang met slaapkamer eraan vast) dus genoeg ruimte.

Ik ben zelfs 2 uurtjes weggeweest. Ik kwam thuis en ze hadden inderdaad een beetje gevochten. ze waren tegen elkaar aan het grommen. Hopelijk gaat het allemaal goed als ik woensdag de hele dag weg ben :roll:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Er kan veel gebeuren in een dag, dus wie weet zijn ze morgenavond al wel maatjes. Maar vaak duurt het toch wel een weekje of twee hoor, dus dan is een grote bench niet zo'n slecht idee (al vind ik het een beetje sneu om een kat daar een hele dag in te zetten).
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Katten in een bench zetten is helemaal niet zielig hoor. In een asiel zitten katten allemaal in benches en om te wennen is de bench een veilige plek. Doe er wat doeken overheen, een krabpaaltje en een bak er in, en het geeft eerder een gevoel van veiligheid dan een opgsloten gevoel.

Als je de kat allang hebt en dan opeens in een bench moet zetten, ja dan vind ik het wel zielig, want daarmee ontneem je de kat de vrijheid die hij bij jou gewend is.
Maar om te wennen is benchtraining de meest katvriendelijke gewenning.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 27 sep 2004 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik sluit me aan bij Emma. Hier heb ik een hele grote groep bijelkaar kunnen plaatsen met behulp van een bench.
Je hebt hier zelf meer nachtrust mee en veel minder stress voor je katten. Bovendien kan je zo het beste zien hoe het gaat met je nieuwe kat.
Mijn ervaring is dat de kat zelf aangeeft waneer het eraantoe is uit de bench te gaan.
Toevallig heb ik net nu een kat uit de bench. Het blijft spannend, maar het komt altijd goed.
Het advies van Emily geeft je veel stress en je katten ook.

Succes, Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik dacht dat jullie een open bench bedoelde zonder doeken. Dat is denk ik wel iets stressvoller als zonder doeken ja :grin: . Voor beide is wat te zeggen hoor, want een kat die ik ken komt de bench amper meer uit en is duidelijk gestressed als de bench er niet staat. Kennissen van mij hebben hun poes een week in de bench gelaten omdat het één en al ruzie was. Zonder doeken, dat wel.. toen ze de bench weghaalden was de andere kater al wel gewend maar de nieuwkomer zit na een jaar nog steeds zeker 23 uur per dag in de bench, al staan de deurtjes wel open en kan ze met de kater prima opschieten. Helaas vind die de bench maar niks, dus echte vriendjes zijn het niet. Af en toe komt de kater er bij in. Ze hebben geprobeerd het af te bouwen, maar de kat schiet direct onder een kast en is er al eens een week niet onder vandaan gekomen tot de bench er weer stond. Soms komt ze er een week niet uit, dus ze beschouwt dat blijkbaar als het enige veilige plekje.

Maar goed, ik denk wel dat die poes een beetje een kronkel heeft en misschien als kitten al getraumatiseerd is. Ze was 14 weken toen ze daar kwam. Ze vind het niet erg als je haar aait, maar uit de bench halen stribbelt ze echt tegen. Vandaar dus dat ik het een beetje sneu vind, al lijkt de poes het zelf prima te vinden.. In de bench is ze echt gezellig en kletst ze lekker tegen je aan, en vind ze het ook fijn om aangehaald te worden.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik weet ook niet of je moet verwachten dat ze 'vrienden' worden. Dat zit er soms helemaal niet in; niet elke kat zit te wachten op een maatje. Maar als ze elkaar verdragen en op welke manier dan ook samen in huis kunnen leven, is het verder toch goed?
Ik heb hier katten die beslist niet beneden willen zijn vanwege onze dominante kater, tja, die mogen boven wonen. Dat is voor hen geen probleem. Vaak denken wij te weinig 'kats' en te veel menselijk... een bench kan veilig aanvoelen voor een kat, mits hij zelf mag kiezen waar hij wil zijn.
Plaats reactie