Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Ik merk hier zowel binnen als buiten en in de verschillende ruimtes weinig verschil qua dominatie. Maar misschien is het ook wat moeilijker om een eigen territorium te creeren op een flatje met z'n zessen :???: Wel hebben alle katten heel duidelijk hun favo plekje.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Hier is Boris zowel binnen als buiten de dominanste. Iedere vreemde kat wordt uit de tuin gemept, maar Remi en Romeo worden gedoogd in de tuin.
Romeo zal altijd wachten tot Remi klaar is met eten en gaat dan verder met de brokjes. Maar verder staat Romeo boven Remi maar onder Boris, al is Romeo niet altijd even bang voor Boris en gaat hij vaak de confrontatie aan, toch delft hij meestal het onderspit.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hier zijn ook zeker verschillen te zien. Xena is hier overduidelijk de baas. De katten wijken voor haar. Totdat er eten in het spel komt, dan zijn anderen er echt als eerste bij en wacht Xena rustig haar portie af. Maar, laat geen andere kat op de badkamer als zij er is, want die krijgt geheid en mep! Behalve Amy dan... maar daar is ze altijd surrogaatmoeder voor geweest.

Groetjes, Muis
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Inmiddels hebben alle katten een innige band met elkaar, Quanuk was binnen een week of twee volledig geaccepteerd in de groep. Puya trok al snel bij en moeder en dochter liggen nu regelmatig samen.

Groetjes, Femmy
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Leuk te lezen :grin:

Fijn dat het zo goed gaat,.
Hier ging het ook ongeveer zo, alleen minder heftig betreft blazen enzo.
Hier kwam een kitten bij dat blies tegen de oudste kater, waarop hij 3 weken lang terug blies :lol:
Maar inmiddels een jaar verder zijn ze de grootste vriendjes :smile:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Dominantie

Bericht door tacuma »

Sinds enige tijd pakt Noah (gecastreerde kater, anderhalf jaar, als laatste gekomen) Tacuma (gecastreerde kater, twee jaar, eerste kat) in zijn nekvel vast en gaat over hem heen staan als was Tacuma een vrouwtje. Hij blijft even zo staan, 'stept' soms met een achterpootje en laat hem dan weer los. Tacuma ondergaat dit lijdzaam, alleen pakt Noah hem ook wel eens op zijn rug of bij zijn staart vast en Tacuma miauwt dan schel want dat doet blijkbaar pijn. In dat geval grijpen we in en doen Noah's bekje open. Het is duidelijk dominant gedrag (de overbuurvrouw vroeg of we aan een nestje begonnen, en ik heb maar iets onduidelijks gemompeld over 'homootjes' :oops: ).

Vreemd genoeg is Tacuma binnen de baas: hij wil als eerste eten, presteert het zelfs om Noah's bakje leeg te eten terwijl Noah zuchtend toekijkt.

Ik vraag me af of we moeten ingrijpen als Noah op Tacuma klimt, of het gewoon maar zijn beloop moeten laten en hopen dat Tacuma een keer wat assertiever wordt.

Hier een nogal compromiterende foto van het duo
(met excuses voor de wazigheid, ligt aan de camera):
Afbeelding

Hopelijk is er hier iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen.

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou of het zinnig is weet ik niet maar het komt me wel bekend voor. Als er eten te halen valt moet ik Xandor eerst geven anders eet hij het gewoon voor Quinto zijn neus op en zit Quinto erbij en kijkt erna. Maar Quinto pakt Xandor inderdaad regelmatig in de nek vast en ik zit af en toe ook te kijken of hij hem wil onderwerpen zo of dat hij denkt dat het een vrouwtje is of zo? Ik laat het niet toe omdat Xandor dan begint te piepen. Dus ik roep vaak een keer hard nee of klap in mijn handen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ach bij honden heb je ook van die dieren die t op een van hun eigen geslacht doen, dus waarom bij katten niet :lol:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Ik heb zelf niet het idee dat het om een hormonen-kwestie gaat, maar meer om een dominantie-probleem, net als bij de katten van Shaz. Het vreemde eraan is ook dat Noah dit alleen buiten doet, dus blijkbaar beschouwt hij de tuin als zijn domein en Tacuma het huis als dat van hem.
Noah snapt wel degelijk dat het niet mag, want als we al in zijn richting lopen laat hij snel los en kijkt hij in de rondte alsof hij zich van geen kwaad bewust is :ewhistle:

Ik ben dus benieuwd of het vaker voorkomt en of er iets tegen te doen is (of überhaupt gedaan moet worden).

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Nu ik er over nadenk, zal Noah's gedrag misschien wel een gevolg zijn van Tacuma's houding. Ze spelen vaak, en meestal volgens een zelfde stramien: Noah ligt op zijn rug en Tacuma blijft rechtop staan - al dan niet door zijn pootjes gezakt. Soms rollen ze over elkaar heen, maar al snel komen ze in deze houding terug:
Afbeelding
Tacuma deelt daarbij rake klappen uit, weliswaar zonder nagels, maar zelfs vanaf een afstandje kan je een doffe "pok" horen. Misschien is Noah alleen maar op revanche uit als hij Tacuma onverwachts bespringt. Hij doet dat dus zomaar, nooit tijdens een spelletje.
Waarschijnlijk maak ik me drukker dan noodzakelijk is!

Groetjes van Laura.
Gast

Bericht door Gast »

Ja ik maak me ook druk om mijn kleintjes...

Wanneer houdt het spelen op en begint het vechten???
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

"pispaaltje"

Bericht door daantje »

Ik heb het er al eens vaker over gehad; onze Baja wordt wel geaccepteerd maar ligt toch niet echt lekker in de groep. Vanavond ook weer... ze loopt hier gewoon door het huis en wordt eerst door Barrel aangevallen, daarna nog eens door Biebs. Ik heb altijd gedacht dat het kwam omdat zij de laatste in de groep was maar nu we Blissy er ook bij hebben en ik zie hoe lief Bar en Biebs voor haar zijn heb ik toch wat twijfels. De omgang met Blis is heel anders als met Baja. Zelfs Blissy sluit zich niet echt aan bij Baja.
Baja is een echte lieverd, voor ons dan. Wat zou het zijn dat ze toch steeds het pispaaltje bij de andere meiden is?

Het is niet dat ik me er echt zorgen over maak ofzo hoor, maar ik vind het zo frapant. Biebs ligt overigens best regelmatig bij Baja te slapen, Barrel doet dat niet en Blissy ook niet.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Dat is inderdaad zielig voor haar Daantje! :sad:
Ik denk eigenlijk dat ze gewoon "pech" heeft. Barrel en Bibi waren natuurlijk al dikke vriendinnen toen Baja erbij kwam en waren daardoor misschien minder in haar geïnteresseerd. En nu Blissy er is, zijn Barrel en Bibi min of meer volwassen en is er een hele andere verhouding dan tussen kittens.
Heeft Baja misschien zelf ook minder behoefte aan de anderen?
groetjes,
Marije
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik heb dat ook een klein beetje met Daisy. Yeri pest haar af en toe terwijl Daisy veel sterker en groter is dan Yeri. Maar Daisy is zo'n lieverd die doet helemaal niets terug. Laatst zag ik dat Eres het gedrag overnam van Yeri :cry: Het is maar een minuut per dag, maar toch ik neem het altijd op voor mijn reuzinnetje.
Misschien is het net als met mensen, omdat ze net iets anders hebben worden ze gewoon eruit gepikt en gepest? En de andere doen gewoon mee?

Zolang het maar tot die ene keer per dag is, en er niet echt gevochten wordt en alleen maar een beetje achter elkaar aan gerend wordt kijk ik het nog aan, als het erger wordt wil ik eens met Yeri en Daisy naar zo'n dierenpsycholoog :razz:

Wat doe je Daantje als je het ziet gebeuren? Spring je tussenbeide? Straf je? (ik haal ze uit elkaar en zet Yeri even apart die dan echt erg boos wordt)

Daniëlle
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

yedamy schreef:Wat doe je Daantje als je het ziet gebeuren? Spring je tussenbeide? Straf je? (ik haal ze uit elkaar en zet Yeri even apart die dan echt erg boos wordt)

Daniëlle
Ik doe niks Dani, ik laat ze het zelf een beetje uitzoeken. Het duurt ook nooit lang hoor, ik heb echt het idee dat Barrel en Biebs aan het treiteren zijn. Baja laat zich ook niet echt kennen; ze doet wel wat terug met hoge rug en dikke staart.
Maar er zijn ook andere kleine dingetjes waar ik aan merk dat ze er niet echt bij hoort. Ik kan het moeilijk uitleggen eigenlijk, het is me ook pas echt duidelijk geworden sinds Blissy er is.

Dat wat jij schreef over mensen, daar heb ik zelf ook wel aan gedacht; kinderen en zelfs volwassenen kunnen elkaar ook zo lekker treiteren, ik denk dat het vergelijkbaar is. Het lijkt er in elk geval best veel op.

Ik knuffel haar zelf wel extra veel, daar geniet ze volop van, dus echt zielig is ze volgens mij niet hoor.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Plaats reactie