Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Boris wisselt echte aanvallen met schijnaanvallen af en als er een raam tussen zit valt Boris het raam aan. Zonet hebben ze een poosje naar elkaar liggen kijken totdat Boris weer begon te blazen, toen draaide Romeo zich demonstratief om en ging met z'n rug naar Boris toe liggen :lol: . Toch verbaast het me te lezen dat volwassen katten zo op een kitten reageren, dat had ik niet gedacht. Waarschijnlijk inderdaad omdat een kitten nog zo speels is en zich niet al te onderdanig opstelt?

Boris heeft trouwens gisteravond in bed uit boosdheid Peter (m'n man) in z'n gezicht aangevallen :evil: Omdat Boris had gehoord dat Peter tegen Romeo (de nieuwkomer) praatte :!:

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Katten onderling: haat-liefderelatie?

Bericht door Marion »

Sinds ik Puck heb, heeft het een tijdje geduurd voor de onderlinge verhoudingen weer op orde waren. Momenteel zijn Olav en Diesel weer de beste vriendjes en zijn ook vaak bij elkaar te vinden. Puck doet soms wel, soms niet mee. Dus dat zit goed.

Maar de laatste tijd is Diesel weer erg aan het jagen op Puck. Dan racen ze door de kamer en het eindigt er meestal mee, dat Puck op de rug ligt te krijsen en bijten/slaan, en Diesel er triomfantelijk naast zit. Ik geef Diesel dan wel op zn donder (als Puck het zelf niet redt, want die staat haar vrouwtje ook wel), maar ik heb ook het idee dat ze het uitlokt. Ze gaat bijvoorbeeld altijd heen en weer rennen als Diesel erlangs loopt. Herkennen jullie dat soort dingen? Want tegelijkertijd komt het ook vaak voor dat ie haar heel lief gaat wassen... :verliefd:

En vanmorgen zag ik nog net hoe Olav Puck op haar kop sloeg om haar eten in te pikken. :shock: :lol: Moest eigenlijk lachen, maar heb Olav toch maar even weggejaagd.
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Marion, dat is dezelfde verhouding die Yeri en Daisy met elkaar hebben!
Ze waren dikke vriendjes totdat Myst erbij kwam. Als Yeri dan niet meer tegen het gejen van Myst kan (speels) dan reageert hij dat af op Daisy. Ook zij gaat op haar rug liggen, heel onderdanig. Ik jaag Yeri dan altijd weg, want het kan dan echt een etterbak wezen en hij heeft soms wel eens plukken haar in zijn mond van Daisy. Ik had graag gezien dat Daisy wat feller is naar hem toe, want ze is veel groter en sterken maar gaat het altijd uit de weg en gaat zielig liggen. Van mij mag ze hem een keer een opdonder geven!

Danielle
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb me daar inderdaad ook al over verbaasd. Hier hebben ze periodes dat ze alles samen doen en elkaar liggen te likken en te doen.
En dan hebben ze zo weer een periode dat ze elkaar in de weg liggen en ze niks van elkaar kunnen hebben. Is denk ik net zoals met broers en zussen, je houdt wel van elkaar maar soms....... :wink:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Ik vraag het vanavond ook even na bij de DA, of het aan Pucks hormonen kan liggen, dat de (ex)mannen er toch iets van oppikken. Ik word er echt niet goed van, zelfs Olav begint Puck te pesten. En die weegt 2 keer zoveel! :shock:
---------------------------------------------------------------------------

Heb DA gebeld, en het was zeker mogelijk dat het de hormonen waren. Dat ze misschien al wat krols was zonder dat het zichtbaar was. Dus toch maar eens laten helpen, en helaas werd er geen gebruik gemaakt van de kortings-actie in Rijssen...
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Anonymous

Nieuwkomer in de groep

Bericht door Anonymous »

Sinds gisteren woont Quanuk bij ons, een black tabby spotted bengaal. In eerste instantie leek het goed te gaan zodra we het deurtje van haar reismand openden. Bengalen zijn van nature erg nieuwsgierig en gaan vlot op onderzoek uit. Quanuk is bij ons komen wonen, bij mij, mijn vriend en 3 binnenkatten en 1 buitenkat. De buitenkat is geen probleem, maar nu de binnenkatten, waaronder een siamees en een bengaal, de moeder van Quanuk. Quanuk blaast zachtjes naar de andere katten zodra deze naar haar zin te dicht in de buurt komen. Gisteren bliezen Witte en Xanthos terug, maar nu blijven ze rustig zitten of lopen ze weg. Puya is een verhaal apart, ze is de moeder van Quanuk, maar herkent haar niet meer en blijft blazen en grommen. Ook probeert ze weg te kruipen. Ik vrees dat ze bang is dat ze haar rang verliest aan haar dochter die niet gesteriliseerd is, maar wel gaat worden.

Wat zijn/waren jullie ervaringen op het moment dat er een volwassen kat nieuw kwam in huis ? Ben benieuwd hoe lang dit bij jullie geduurt heeft, of dat er zijn bij wie het nooit goed is gekomen en die aan het eind van de rit zelfs de kat heeft moeten herplaatsen.

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Groeten, Femmy
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Kijk eens onder het forum "Aanschaf"
HIer staan vele ervaringen op dit gebied beschreven
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

nieuweling in de groep

Bericht door berg »

Hoi,
Als het bij blazen blijft, zou ik ze rustig hun gang laten gaan. Als ze elkaar echt grijpen, moet jij wel ingrijpen: een bos sleutels laten vallen of even opstaan. Ik heb sinds een maand of 4 een volwassen poes van 6 jaar bij mijn 2 jaar oude Poes. En dat gaat maar héél langzaam beter. Een gewapende vrede, zeg maar. De poes van 6 jaar, Molly, is andere katten gewend, maar Poek, de jongste niet en die vond (en vind) Molly maar een indringster. Ze zitten elkaar inmiddels niet meer krijsend achterna, het zit mekaar nu blazend achterna... Maar als er één buiten is, zoekt de ander... En ze hebben nooit echt gevochten, dus ik het het maar geaccepteerd dat het nooit goeie vriendinnen zullen worden. Maar er zijn genoeg succesverhalen te lezen op het forum waar het na een poosje écht goed ging. Wel Puya laten merken dat zij de oudste rechten heeft, dus wel de nodige extra aandacht geven. Dat heb ik met Poek ook gedaan en die wordt zo langzamerhand wat rustiger.
Succes!
Jolanda.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor jullie reacties ! Sowieso geef ik Puya aandacht, alleen is ze te boos om deze aandacht te waarderen, na enkele minuten staat ze op en loopt weg. Een echte knuffelkat is het ook niet, als ze het zat is, is ze het echt zat ook. Ik heb in ieder geval de kamerdeur dicht, ze kunnen nu niet naar boven omdat ik denk dat het niet goed is dat er katten de hele dag boven zitten, en andere katten, waaronder de nieuwe, benenden haar plek inneemt. Laat ze elkaar maar bekijken en in de gaten houden. Hopelijk gaat het blazen snel over.

Ik zal in ieder geval het topic "Aanschaf" nalezen.

Groeten, Femmy
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

van introvert naar oorlogskater!!

Bericht door sabine »

wie weet er een oplossing voor het plots omgeslagen gedrag van onze kater tom?
mijn kater buster woont boven omdat die nogal dominant is en om de haverklap tom aanviel.
tom neemt de rest van het huis in beslag samen met zijn broer jerry en de halfzus van buster,zoe.
dat gaat prima sinds mijn vriend en ik vorig jaar zijn gaan samen wonen.
toen ik op me zelf woonde moest buster altijd zoe hebben.
hij kon haar af en toe echt op jagen. :???:
nu we allemaal samen in 1 huis wonen is de rangorde bepaalt en is buster de baas,gevolgd door tom.
jerry en zoe kunnen geen kwaad doen en hebben ook geen behoefte om de strijd aan te gaan.
tom en jerry zijn 4 jaar en buster en zoe zijn er 8.(alle 4 geholpen)
tom en buster hoefde elkaar maar te zien en het was raak! :gunfire:
als er per ongeluk een deur was blijven open staan dan greep buster
tom. tom was echt bang voor buster en verborg zich in de kleinste hoekjes. nooit deed hij een poging om buster een keer de les te lezen.
tot zo'n 2 maanden geleden...
we schrokken er zelf van! de anders zo introverte tommie zag zijn kans schoon en greep buster vol in zijn nek!
het gekke was dat buster niks terug deed.
we dachten dat het maar bij een keer zou blijven en dat tom gewoon even het geluk had gehad dat buster niet op lette.
maar het bleef helaas niet bij een keer...
tom is op oorlogspad. zijn enigste bezigheid buiten het verslinden van vismaaltijden is het jagen op buster.
de rollen zijn nu om gedraaid: buster is echt bang voor tom geworden en tom voelt dit heel goed aan. als ze elkaar eens per ongeluk tegen komen is het een gekrijs en een gedoe,de haren vliegen in het rond en buster heeft meestal nog de nagels van tom in zijn kop staan!
je kunt er ook niet tussen komen,tom is dan helemaal door het dolle. :twisted:
zou het komen omdat buster nu zolang boven zit? eerder deden we ze twee aan twee om de beurt naar boven en na 2 maanden ruilde we weer om. maar jerry vind het niet fijn boven. hij hoeft er maar een week te zitten en hij heeft al erge last van flinke obstipatie.
buster zit toch graag alleen dus hebben we er voor gekozen om hem alleen boven te laten wonen.
zou tom nu ineens de rest van het huis zien als zijn terratoium en buster is de indringer?
maar hij valt ook boven buster aan.
waarom zouden nu ineens de rollen zijn om gedraaid?
:geenidee:
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Moeilijk probleem, misschien reageert Buster zich af op Tom.
Is er iets verandert in de thuissituatie?
Misschien is Buster jaloers/beledigd omdat hij wordt 'opgesloten'.
Rest van het huis beschouwt hij misschien ook nog als zijn territorium.
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

Bericht door sabine »

het probleem is juist dat tom zich op buster af reageert...
buster voelt zich juist niet op gesloten, hij is juist graag boven.
tom zal het huis nu wel als zijn territorium zien...
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Zodra je katten apart houdt en ze komen op een gegeven moment wel met elkaar in aanraking moet de rangorde worden bepaald. En dat gebeurt meestal door te gaan vechten. Tommie voelt zich blijkbaar de koning te rijk als hij alleen is en accepteert niet dat er een 'indringer' in huis is.
Eigenlijk zijn er 2 oplossingen:
Je laat ze gewoon bij elkaar en na verloop van tijd zullen ze elkaar dan hopelijk accepteren of op z'n minst gedogen.
Of je houdt ze apart, maar dan ook echt apart als je niet wilt dat er wordt gevochtend.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

Bericht door sabine »

we laten inderdaad buster wel eens beneden,met opzet,zodat ze weer aan elkaar kunnen wennen. hopenlijk accepteren ze elkaar dan weer beter! :bwcathead:
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Af en toe werkt niet Sabine. Het is of bij elkaar of apart. Anders weten de katten ook niet waar ze aan toen zijn.

Wij hebben zelf 3 katten waarvan er 1 zelfstandig naar buiten gaat en redelijk dominant is. Als hij een hele dag buiten is geweest moet er soms toch weer even worden gevochten door Boris om te laten zien dat hij de baas is en dan is hij maar 1 dag buiten geweest.

Groetjes, Carol
Plaats reactie