Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ingelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door ingelke »

Hallo,

Bedankt voor je reactie! Ik ben bekend met de feromonenstekker van Feliway/Cattitude (maar dat had ik inderdaad niet in mijn verhaal vermeld). Dit heeft geen effect gehad, helaas.
Maar je andere tip ga ik zeker weten uitproberen!

Groetjes
Inge

ps. Die foto's van je katten onderaan in het bericht.... Die 4e foto; dat is sprekend mijn Nicky! ;-)
Gebruikersavatar
Jiskefet
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2007 23:47
Contacteer:

Bericht door Jiskefet »

Helaas blijkt een onderschrift met een plaaatje hier niet te kunnen, dus hij is weg....
Maar De kat die zoveel op jouw Nicky lijkt is Tosca, de jongste van mijn stel, en de wildste (echt een polderkatje, met een vangkooi gevangen).
Veel liefs uit Huize Jiskefet
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door tacuma »

Sinds een paar weken worden mijn (ex)katers geterroriseerd door een heel agressieve
kater uit de buurt. Hij komt gewoon hier om ruzie te zoeken, en ik heb daardoor al twee
'gewonden' gehad: ET had een bloedende teen, Rossi liep mank, en vannacht
is Noah te pakken genomen, gelukkig zonder zichtbare verwondingen. We waren
vergeten het kattenluik dicht te doen. Ook sproeit hij ze helemaal onder, walgelijk
gewoon; 't is niet zo dat ze zelf hun urine laten lopen, want de pis (sorry, maar zo
vies is het!) zit aan de achterkant van hun staarten en op de rug.

Een paar dagen geleden stond die agressieveling Tacuma uit te dagen, en toen
heb ik een vol glas water tegen hem aan kunnen gooien, maar daardoor laat hij
zich dus absoluut niet uit het veld slaan. Niemand weet van wie hij is, of mensen
doen net alsof ze hem niet kennen, om evt. dierenartskosten te voorkomen denk ik.

Wie weet wat ik zou kunnen doen om hem een beetje uit de buurt te houden,
en om hier verdere verwondingen te voorkomen? Mijn vier jongens binnenhouden
is helaas geen optie.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door fvddungen »

De kans is zeer groot dat de bewuste kater niet is gecastreerd en dan ook nog een zwerfkat is. Helemaal als niemand weet van wie die kat is. Als je hem zelf niet kunt vangen (vast niet) dan zou ik de dierenambulance bellen om hem te laten vangen en naar het asiel te laten brengen. Beetje radicaal, maar beter voor jouw katten, voor jou en ook voor de aggressieve kater. Oftewel iedereen is er bij gebaat.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door tacuma »

Daar hadden we zelf ook al over nagedacht, maar de kater ziet er wel zo goed doorvoed
en gezond uit, dat het zeker geen zwerver zal zijn. Als we hem dan toch zouden laten
vangen, dan staat hij in no time hier weer met zijn opgestroopte mouwen en zijn boze
hoofd voor de tuin. :evil:
Het liefst wil ik hem zo laten schrikken, dat hij zich hier niet meer durft te vertonen.
Uiteraard zonder hem pijn te doen, dat moge duidelijk zijn.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Noa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:28

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Noa »

Ik heb ook een vraagje, hopelijk stel ik 'm in het juiste topic.

Ik heb mijn 4 kittens gekregen toen ze 7 weken oud waren. Ik vond dit eigenlijk te vroeg, maar het baasje van de moederpoezen ging onverwachts op vakantie :???:
Het zijn 3 broertjes en hun nichtje en ze zijn altijd bij elkaar geweest.
Ze zijn nu bijna 11 weken, en ze spelen vaak heel ruig met elkaar, bijten in elkaars koppie en pootjes etc. en ik hoor ze ook vaak mauwen als ze zo hard met elkaar "spelen".
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet, in het begin heb ik het maar genegeerd, dacht ze aan het uitvechten waren wie de baas is. Maar nu haal ik ze wel eens uit elkaar omdat ik het te ver vind gaan. Ze sputteren dan enorm tegen en soms krijg ik een krab.
Een van de katertjes valt nu iedere keer mijn hand aan als ik hem wil aaien. Hij gaat dan op zijn rug liggen en pakt mijn hand vast en bijt er dan in. Als ik hard "AU!" roep is hij meestal wel weg, maar toch doet hij het iedere keer weer. De andere kittens zijn meestal wel heel vriendelijk naar mij toe.
Is het niet zo dat kittens ook nog van elkaar leren hoe ver ze kunnen gaan? En wat kan ik het beste doen als ze zo hardhandig met elkaar spelen?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door rieneke »

lekker laten gaan, dit is de periode waarin ze leren grenzen te accepteren, dat ruige gedoe hoort er bij :smile:
bij het kitten wat voor je hand gaat meteen stoppen met aandacht geven en verder straal negeren.
vinkiiieee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jul 2008 18:16

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door vinkiiieee »

Noa schreef:Ik heb ook een vraagje, hopelijk stel ik 'm in het juiste topic.

Ik heb mijn 4 kittens gekregen toen ze 7 weken oud waren. Ik vond dit eigenlijk te vroeg, maar het baasje van de moederpoezen ging onverwachts op vakantie :???:
Het zijn 3 broertjes en hun nichtje en ze zijn altijd bij elkaar geweest.
Ze zijn nu bijna 11 weken, en ze spelen vaak heel ruig met elkaar, bijten in elkaars koppie en pootjes etc. en ik hoor ze ook vaak mauwen als ze zo hard met elkaar "spelen".
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet, in het begin heb ik het maar genegeerd, dacht ze aan het uitvechten waren wie de baas is. Maar nu haal ik ze wel eens uit elkaar omdat ik het te ver vind gaan. Ze sputteren dan enorm tegen en soms krijg ik een krab.
Een van de katertjes valt nu iedere keer mijn hand aan als ik hem wil aaien. Hij gaat dan op zijn rug liggen en pakt mijn hand vast en bijt er dan in. Als ik hard "AU!" roep is hij meestal wel weg, maar toch doet hij het iedere keer weer. De andere kittens zijn meestal wel heel vriendelijk naar mij toe.
Is het niet zo dat kittens ook nog van elkaar leren hoe ver ze kunnen gaan? En wat kan ik het beste doen als ze zo hardhandig met elkaar spelen?
Dit verhaal komt mij bekend voor. Sinds een week hebben wij ook 2 kittens. Het zijn 2 mannetjes, van 8-9 weken oud, ze komen uit een nest van 7 (6 mannetjes, 1 vrouwtje). Het gastgezin wou ze beide in 1 huis plaatsen, omdat de ene kat (timon) zich optrok aan de andere kat (pumba) en het echte maatjes zijn. Timon heeft tijdens de eerste weken veel te verduren gekregen van een andere broer uit eht nest. ze Doen veel samen, achter elkaar aan rennen, stoeien, slapen, schoonmaken en kroelen bij de baasjes.

Het stoeien/spelen gaat soms wat ruig, met een beetje gemiauw heen en weer. De laatste paar dagen lijkt het wel of vooral Timon bepaalde speeltjes 'beschermt'. Vooral als Timon een bepaald speeltje in zijn mond heeft en Pumba komt dichter bij dan begint Timon te grommen en wordt er soms een beetje gevochten. Als pumba niet reageert dan probeert Timon hem een beetje uit te dagen door vlak voor zijn neus met het speeltje te spelen, als pumba dan reageert begint Timon te grommen en rent vervolgens weg. Als wij het speeltje afpakken is er geen gegrom meer en gaan ze weer wat anders doen (samen of alleen).
Het gekke vinden wij dat het vooral Timon is met dit gedrag, omdat het gastgezin ons vertelde dat Pumba wat dominanter is. Pumba lijkt ook niet zo goed te weten wat hij ermee aan moet of iets dergelijks, na zoiets zien we ze eigenlijk voor het eerst dingen apart doen (eten, slapen). Wat is nu het beste omte doen? de speeltjes laten liggen en ze het lekker laten uitzoeken? Of na een bepaalde tijd de speeltjes even afpakken?

Misschien dat wij ons zorgen maken om niks, maar we zouden het jammer vinden als de relatie tussen de 2 katers op een gegeven moment 'verpest' is en dat wij er iets aan hadden kunnen doen op jonge leeftijd.

De enige eventuele reden voor dit gedrag dat wij kunnen verzinnen is dat wij een verjaardag hebben gehad, we hebben ze geprobeerd een rustig plekje te geven, maar je weet hoe dat gaat, familie en vrienden willen ze toch even zien, even aanraken, even diep in de oogjes kijken, ze met speeltjes gek maken, etc.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Sandra W »

Dit is volkomen onschuldig en je hoeft je dus ook geen zorgen te maken of schuldig te voelen over de verjaardag. Die heeft er namelijk niets mee te maken, want van de drukte waren ze eerder wat banger geworden.

Het ene kittentje laat door wat grommen aan het andere kittentje weten dat dit zijn "prooi" is en dat hij daar af moet blijven. Jullie moeten ze gewoon hun gang laten gaan en de prooi dus niet afpakken, want die heeft hij eerlijk "gevangen". Zo gaat dat ook in de natuur. Pas als het ene kittentje het andere kittentje echt op de kop zit en die daar duidelijk onder lijdt moet je aan andere oplossingen gaan denken.

groeten,
Sandra
vinkiiieee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jul 2008 18:16

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door vinkiiieee »

Bedankt weer voor je heldere antwoord Sandra.
Hoe zou je het merken dat de ander daar echt onder lijdt? Dingen zoals niet eten, onzindelijkheid, e.d.?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Sandra W »

Dat ook, maar vooral ook gedragsveranderingen, zoals schuwheid, angstig wegduiken als de ander eraan komt, hard piepen als hij aangevallen wordt en zich al overgegeven heeft, enz. Uit jouw beschrijving haal ik dit niet, dus hoef je je zeer waarschijnlijk geen zorgen maken. Het kan natuurlijk wel komen als ze later (jong) volwassen zijn en de ene blijft echt nadrukkelijk dominant over de ander.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door sadewi »

Onze Dappie is een beetje uit zijn doen de laatste tijd, dominant naar Mojito, niet naar buiten te krijgen,
het lijkt wel een herfstdepressie ;)

Nou wil ik graag Bach Rescue gebruiken, maar hoe lang zou ik dit moeten gebruiken?
En ik weet dat er een spray en een druppelversie is, is de spray ook geschikt?
Dappie rules!
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door lvhesteren »

Ik heb sinds vrijdag een kitten (Lady) van 9 weken oud bij mijn 7 maanden oude kater (Mickey).

De eerste 2 dagen was het blazen naar elkaar, nu is Lady gewend en speelt volop met alles wat ze tegenkomt. Mickey daarentegen springt op Lady en bijt ze regelmatig in de nek. Lady krijst het dan uit.

Zou de grote kater het kitten kunnen doodbijten?

Gaat dit gedrag vanzelf over??

Graag jullie reacties!!

Greetz Lilian
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Lotte »

Mickey probeert je kitten te dekken.
De enige remedie daar tegen is zo snel mogelijk laten castreren.

Hou er ook rekening mee dat je kitten vanaf 4 maanden al gedekt zou kunnen worden.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Shaz »

Lotte schreef:Mickey probeert je kitten te dekken.
De enige remedie daar tegen is zo snel mogelijk laten castreren.

Hou er ook rekening mee dat je kitten vanaf 4 maanden al gedekt zou kunnen worden.
Precies, dit gedrag gaat dus ook niet vanzelf over maar wordt alleen maar erger. Plus dat je kater hierdoor van zich af kan gaan plassen om de boel te markeren. Zou dus snel naar de dierenarts gaan ;-)
groetjes Sharon
Plaats reactie