Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Dominantie en rangorde

Bericht door Babiche »

Hoi!

Ik zet mijn vraag toch maar even hier neer. Ik heb niet duidelijk een antwoord kunnen vinden tussen de informatie die er staat.

Smokey is sinds zaterdag bij ons en Linus zit er steeds achterna. Wel logisch, want alles is nieuw en vreemd. Hij moet nu aandacht delen.

Maar Smokey, die erg bang is (lees verhaal bij 'aanschaf'), kan geen moment lekker in de woonkamer zitten of Linus kotm in de jaag houding op haar af en gaat dreigen. Nu net was het zo, dat hij haar tot 2 keer toe gericht in haar nek wilde bijten of happen. Het zag er niet hard uit, maar wel eng! Hij leek er echt naar te zoeken!

Smokey zit natuurlijk nu weer onder de bank. En het ging net zo goed!

Wie herkent dit? Of weet wat dit is??? Is dit normaal???

Alvast bedankt!

een bezorgde Babiche
Isabella

Bericht door Isabella »

Ik denk dat ze even moeten uitmaken wie de baas is. Het is jammer dat Smokey zo bang is. Ik denk dat het tijd nodig zal hebben en vergeet niet Linus ook veel extra aandacht te geven.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Ik probeer inderdaad ieder evenveel aandacht tegen en Linus niet te vergeten. Maar ik vind het gewoon zo vervelend zoals het nu gaat! Smokey doet helemaal niks en hij valt haar steeds aan!
Ik wordt er gewoon niet vrolijk van :cry: ...
Gebruikersavatar
Annemieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 1970 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Annemieke »

Hoi Babiche,

Bijten in de nek komt ook voor als katten elkaar uitdagen om te spelen. Indy doet dit trouwens nog steeds bij Storm als hij wil stoeien.
Ook als Storm Indy gaat wassen, bijt Indy hem in zijn nek.

Maar het kan ook, net wat Isabella zegt, dat even uitgemaakt moet worden wie de baas is.

Met Nikki, onze eerste kat, zagen wij ook dit gedrag. Hij was dan wel alleen maar hij viel altijd de speelgoedpoes aan in zijn nek. Die speelgoedpoes was een echte kat om te zien.

Ik begrijp dat je het vervelend vind maar ik denk dat het vanzelf wel goed komt.

Groetjes,
Annemieke
Kijk voor meer katteninfo op http://www.dekattensite.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gast

Bericht door Gast »

Gizmo doet dit ook altijd bij Doerak. Volgens mij is het ook een soort teken van liefde of zo, want tussen Gizmo en Doerak gaat het helemaal perfect. Maar Gizmo kan dus ook zo uithalen naar de nek van Doerak en soms bijt ie dan kennelijk toch iets te hard en dan piept Doerak gewoon ff en dan laat Gizmo vrijwel meteen los hoor.

Ik denk dat je ze inderdaad gewoon ff moet laten "uitvechten" wie er de baas is, ook al gaat het er ff hardhandig aan toe. Ga er in ieder geval niet tussen springen, met alle risico's voor gehavende handen.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi! Ik zag je berichtje net pas!

Het gaat steeds wat beter, maar ze zijn duidelijk aan het uitvechten wie er de baas is. Het happen naar haar keel doet Linus nog wel. Ze lopen dan bijvoorbeeld rustig naar elkaar toe, alsof ze neusje neusje willen gaan doen en dan wil Linus toch weer bij haar keel happen. En is het weer rennen en blazen vanuit Smokey's kant.

Linus zijn neus is nu ondertussen 'opgesierd' met een krasje van Smokey. maar goed hij lokt het zelf ook steeds uit!
Ze modderen dus nog wel aan ermee... duurt nog wel ff denk ik!

Bedankt voor jullie antwoorden :D , ze hebben me gerust gesteld! ik was echt geschrokken van Linus toen! :?

groetjes babiche
Isabella

Bericht door Isabella »

Toen Quarius hier kwam was hij vreselijk klein en iel en Jes een grote maine coon. Dan waren ze aan het stoeien, want ze waren gek op elkaar, en dan schreeuwde Quarius als een mager speenvarken en zag ik Jesse hem bijten. Dan moest ik gewoon op mijn handen gaan zitten om mij er niet mee te bemoeien. Ze moeten het toch zelf uitzoeken. Het ziet er vaak veel erger uit dan het voor hen is.
En het komt zelden voor dat katten elkaar echt iets aandoen, zeker niet als ze elkaar toch al een tijdje verdragen zoals bij jou.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Precies dat heb ik ook, moet me inhouden om me er niet mee te bemoeien!
En het is inderdaad wat dat ze elkaar steeds meer en meer verdragen!
Ik ben erg blij met hoe het nu allemaal gaat!
Isabella

Bericht door Isabella »

Wat ik van iemand heb geleerd is dat als het je teveel wordt met een ruzie tussen katten en je wil je er niet mee bemoeien iets te laten vallen waar ze van schrikken. Bijvoorbeeld een bos sleutels op de grond laten vallen.
Gast

Bericht door Gast »

Xena doet alsof ze Amy gaat slaan maar dat doet ze niet echt, ze geeft dus een neptik?????????? :lol: Ze heeft haar een keer echt geraakt maar dat was zonder nagels dus.... Ik denk dat het wel goed komt met die twee. Wel appart dat zo'n volwassen poes als Xena zich toch bedreigd kan voelen door een 5 1/2 weken oud poeske (dat toch zo lief is en uitziet!)

Groetjes Jake 8)
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Ja, raar inderdaad. Maar goed, Amy is voor Xena een indringer, dus naja, die ze dus wel ff moeten bekijken en uittesten wat die allemaal doet of ze een bedreiging ( :lol: ) vormt of niet.

Linus doet ook van die schijnaanvallen, keihard aankomen rennen en dan net stoppen voor Smokey. En inderdaad van die tikjes geven tegen dr staart of dr kop. Ziet er wel heel grappig uit, alleen Smokey ziet er nog niet de lol van in! :lol:
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Babiche!

Leuk he, die schijnaanvallen!! maakt die van jou nu ook van die slipsporen?? :wink: :lol:
Hier gaat het in ieder geval alweer wat beter, ze hebben zelfs naast elkaar op de bank gelegen!! Niet zo lang, maar tis een begin!!

Groetjes, Muis
Isabella

Bericht door Isabella »

Ik denk dat ze het eng vinden omdat kittens vaak het gevaar niet zien en dus gewoon op zo'n grote kat aflopen en die vinden dat bedreigend en rennen er voor weg. Maar het gaat meestal erg snel over als ze nog zo klein zijn.
Gast

Bericht door Gast »

Ik vind het mooi om te zien dat Amy eigenlij niet terugdeinst!! Ze doet dat wel maar ff en daarna gewoon weer terug om te kijken wat nu de bedoeling was!!

Groetjes Jake 8)

ps bij ons zijn er nog geen slipsporen
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Goed zeg van Amy!

Nou hier zijn regelmatig slipsporen te zien, in de vorm van plukjes haar :lol: En voor de rest is Linus dus opgesierd met (nu inmiddels) twee krasjes naast zijn neus!

En nu is het trouwens soms Smokey die achter Linus aangaat :lol:
We denken dat ze erachter is gekomen dat Linus niet zo'm 'snelle Jelle' is en dus durft ze hem meer aan!

Agos, die arme Linus :lol:
Plaats reactie