Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door lvhesteren »

Bedankt voor jullie reactie!!
Ik maak morgen gelijk een afspraak bij de dierenarts om Mickey te laten castreren.
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door lvhesteren »

Nog wat vraagjes: hoe lang duurt het na de castratie voordat Mickey geen dekdrang meer heeft?
Is het verstandig om de katten gescheiden te houden totdat de kater geen pogingen meer onderneemt? Of ondervindt het kitten hier geen nare ervaringen van?

Graag jullie reactie!

Groetjes, Lilian
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door rieneke »

ik denk eerlijk gezegd dat het dominantie is, en geen dekdrang.
maar je katertje heeft ruim de leeftijd om gecastreerd te worden nu.
de hormoontjes zijn na een week of zes wel uitgeraasd.
ik zou de katten zeker niet apart houden, laat ze maar lekker wennen aan elkaar, komt goed!
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door loonsy »

Het bijten in de nek in samenspel het 'bespringen' van de kitten doet om eerlijk te zijn wel denken aan het paren...

Waar je wel rekening mee moet houden is dat paren bij dieren vaak ook een vorm van agressie kan zijn (evenals bij mensen). Door de pogingen de kitten te dekken (als zijn het wellicht geen officiële pogingen) probeert de oudere kat zijn dominantie uit te dragen.

Bij honden zie je dit vaker. Bij deze beesten gebeurt het zelfs dat de teef een reu tracht te dekken als teken van dominantie. Ik kan niet zeggen dat de kat en de hond vergelijkbaar zijn maar ik zie sterke gelijkenissen tussen de zoogdieren (de mens inbegrepen)

Heel goed dat je je katertje laat castreren, het zal voor jou, voor je kitten en voor alle (zwerf)poezen in de buurt veel leed schelen!

succes :)
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door jewelz »

Hallo,

Het is al een tijdje stil in dit topic, maar ik probeer het toch maar. Wij hebben sinds ruim een week een poesje van 6 maanden in huis, Suusje. Onze Cooper is een actieve kater van 1,5 jaar. Ze zijn nog niet erg gewend aan elkaar en ik hou ze 's nachts en als we werken nog uit elkaar. De afgelopen week liet Cooper Suusje niet uit zijn zicht, zodra ze aanstalten maakte om uit de werkkamer te gaan, dan joeg hij haar terug.

Nu hebben we hen, met een beetje lokwerk zo ver, dat Suusje beneden durft rond te lopen en ook niet meer naar boven vlucht wanneer Cooper haar opjaagt. Ze duikt gewoon een ander hoekje in. Nu is het alleen zo dat wanneer Suusje wil spelen of ergens anders heen wil, Cooper dat niet toestaat.

Het gegrom en geblaas is al wel een stuk minder. Af en toe halen ze nog naar elkaar uit, maar ook dat valt wel mee. Alleen nu is het zo dat Cooper haar af en toe echt aanvalt en haar op de grond duwt en in haar rug en nek bijt. Een enkele keer lijkt het er te hard aan toe te gaan, dus dan stamp ik met mijn voet op de vloer (schrikken ze van) of ik moet Cooper echt even weg duwen.

Het lijkt me niet dat hij haar wil dekken, want hij is al ruim een jaar geleden gecastreerd. Zij is nog niet gesteriliseerd, maar ook nog niet krols geweest. Zou dat er iets mee te maken hebben of is het gewoon dominantie-gedrag?

Op welk moment halen jullie de katten uit elkaar? Ik vind het lastig inschatten wanneer het te erg wordt.

Ik heb trouwens ook al een Feliway stekker gehaald, maar ik weet niet zeker of die nou echt werkt. Ik merk wel dat als ik wat valeriaan op een speeltje doe, dat Cooper vooral daar mee bezig is en niet zozeer omkijkt naar Suusje.

Hebben jullie nog tips?

Groetjes, Julie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Sandra W »

Volgens mij doe je het zo prima, maar ik begrijp heel goed dat je dit een hele vervelende periode vindt en dat het heel lastig is om te bepalen of je wel of niet moet ingrijpen.

Cooper is inderdaad bezig zijn dominantie te laten gelden en dit heeft dus niet met castratie/sterilisatie te maken, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Het is verder inderdaad lastig te zien of de Feliway stekker helpt, maar alle beetjes helpen in dit geval, dus het is goed dat je er eentje hebt aangeschaft.

Ik hoop voor je dat deze periode snel voorbij is en dat ze elkaar gaan accepteren.

groeten,
Sandra
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door jewelz »

Ik heb zelfs een beetje het idee dat het een soort fases zijn, waar ze doorheen moeten... Als ik naar de afgelopen dagen kijk. De eerste dag vond Cooper het prima en heel interessant, toen hield hij haar als het ware opgesloten op de werkkamer, maar inmiddels tolereert hij haar dus ook in de werkkamer. Alleen niet wanneer ze rond gaat lopen of gaat spelen, dan is hij er als de kippen bij. Als ze allebei rustig zijn dan zoeken ze elk hun plekje op...

Ik heb dus wel goede hoop, hoor. Behalve vanochtend dan, toen ging Cooper echt behoorlijk tekeer en kon Suusje zich niet eens van hem loswrikken (wat ze meestal wel doet). Gelukkig is Suusje niet al te bang en heeft ze vrij snel daarna toch haar draai wel gevonden.

Nog even afwachten en maar hopen dat het steeds wat beter gaat.

Groetjes, Julie
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door jewelz »

Ik heb nog een vraagje die jullie hopelijk kunnen beantwoorden. Het lijkt alsof het steeds iets beter gaat tussen Cooper en Suusje. We hebben ze afgelopen nacht voor het eerst samen gelaten. Dat ging goed en we hebben weinig gehoord (ik slaap heel licht en vooral afgelopen nacht, haha), dus we hebben ze ook overdag samen gelaten.

Toen we thuiskwamen was Suusje wel wat voorzichtig en teruggetrokken, maar dat was na een uurtje ook alweer bijgetrokken. Cooper valt Suus af en toe nog wel echt aan, maar ik krijg ook het idee dat het krijsen van Suus af en toe een beetje 'aanstelleritus' is. Soms begint ze al te piepen en brommen wanneer Cooper alleen maar zijn kopje over haar buigt en dan verder niets doet.

Wel is het nog steeds zo dat Cooper haar overal in de gaten houdt, zodra ze opstaat of wil gaan spelen. Ook wanneer ze naar de bak wil, dan gaat Cooper ervoor zitten en naar haar 'slaan.' Ik kan me zo indenken dat Suusje hierdoor niet rustig naar de bak kan gaan. Ze doet voorlopig nog niets buiten de bak, maar wil ook niet dat ze straks problemen krijgt doordat ze alles ophoudt. Hebben jullie dit al eerder meegemaakt en misschien tips?

Ik heb trouwens twee bakken, een in de woonkamer en een op de werkkamer.

Groetjes, Julie
lukie85
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2009 18:01

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door lukie85 »

Hoi Babiche,

Wij hebben thuis vier katten, twee katers en twee poezen. Het zijn een moeder en haar drie volwassen jongen. Ze kunnen heel gebroederlijk samen op de bank liggen, maar ook flink naar elkaar blazen en vechten. Er is een duidelijke rangorde, één kater is de baas en hij wordt daarin gesteund door zijn moeder! Ik zou me niet te druk maken om het gedrag van je katten. Als het te gek wordt kun je ze wel uit elkaar halen, maar waarschijnlijk wennen ze wel aan elkaar onstaat er naar verloop van tijd een verstandhouding waarin de 'pestkop' weliswaar de dominante kat is, maar ze meestal aardig voor elkaar zijn. Succes!

Groetjes, Lukie85
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door yvontje »

Vanacht lag poes zeker een half uur tussen ons in (in bed) bij ons hoofd. Toen de gecastreerde kater ook bij ons kwam kijken, stond zij direct op om bij de voeten van mijn vriend te gaan liggen. Ook kater ging bij onze benen liggen. Hij ligt normaal gesproken altijd langs mijn hoofd/schouder. Is dit ook een vorm van rangorde bepalen?? (Hey, jij mag hier niet liggen, jij hoort bij de voeten) of niet?
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door lvhesteren »

na een jaar samen (kater en poesje) is het nog steeds ellende.

kater bijt nog steeds, poesje doet niets terug maar is erg bang.

Hellup!!
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Anne82 »

Ik kan je hier niet echt hulp bij geven, heb er niet echt ervaring mee.. hopelijk kunnen de anderen je hiermee helpen. Dit is in iedergeval denk ik geen fijne situatie voor beide katten. Ik hoop dat snel iemand met een tip komt... Heel veel sterkte met de situatie!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Umimeis »

Mijn katten zijn beide gecastreerd, maar bespringen elkaar nog steeds. Of eigenlijk is het meer stoeien/spelen.
Flea, de oudste laat dan duidelijk zien dat hij de oudste is en dus de baas.
Ik denk dat je dit soort dingen gewoon blijft houden, vooral als ze nog jong zijn.
Ik heb daar verder geen problemen mee, zolang het maar niet uit de hand loopt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Sunnetje »

Sinds een week/anderhalf vechten mijn katten bijna elke dag wel een -paar- keer met elkaar! Vaak ook 's nachts! (Sinds ongeveer dezelfde tijd zit Rambo een paar keer per dag ontzettend veel en hard te miauwen! het klinkt klaaglijk, alsof hij iemand roept. )

Meestal begint het tussen Rambo (3 jaar, nog niet gecastreerd) en Mystic (3.5 jaar, bijna 2 mnd geleden gecastreerd).
Pinto (4 jaar, gecastreerd) wil zich er dan nog wel eens mee gaan bemoeien en duikt er dan ook tussen!

Nou dan is het huis te klein! Schreeuwen, krijsen, blazen, en de plukken haar vliegen rond! Ze vechten zich het hele huis door, ondertussen gooien ze ook van alles om. Ze hebben inmiddels ook alledrie een kras op de neus.

Als ik er dan tussen spring om ze uit elkaar te halen en ze even apart zet, dan hijgen en blazen ze ontzettend! Dikke staart, vacht omhoog, erg boos dus!

Heeft iemand enig idee waar dit gedrag ineens door kan zijn gekomen? Zou het toch dominantie zijn, omdat de lente er weer aankomt? Opnieuw de rangorde bepalen?

Het is altijd zo geweest dat Pinto bovenaan staat en Mystic stond altijd wel boven Rambo (domineerde hem altijd m.b.t. berijden en in de nek bijten), hoewel Rambo en Pinto meer maatjes waren en Mystic meer buitensloten. Mystic is bijna 2 maand geleden gecastreerd. Rambo moet nog gecastreerd worden, dit heb ik nooit eerder gedaan omdat het allemaal binnenkatten zijn en Rambo heeft nog nooit gesproeid.

Of zou het iets te maken kunnen hebben met dat ik vorige week Zondagavond en Maandagochtend (7 en 8 maart) Spooky hier in huis heb gehad? (Spooky komt binnenkort hier wonen, ze is die maandag gesteriliseerd).

Ik hoop dat iemand een antwoord weet!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Cari »

Ik denk dat het daar zeker wel eens mee te maken kan hebben. Een niet gecastreerde kater en een andere niet of nog maar net gecastreerde kater samen is al geen beste combinatie. Zet je daar een poes bij die ook nog eens net krols is geweest, ja, dat is vragen om problemen :roll: Dat het tot nu toe goed is gegaan tussen je katers is omdat er niets was om voor te vechten. Alles was vrij relaxed en de rangorde (voorzover katten die hebben) was van oud naar jong. Dat 'iets om voor te vechten' heb jij ze nu gegeven en bingo! Wil je de lieve vrede in huis laten terugkeren, zou ik ook Rambo laten castreren.
Aangezien het effekt hievan niet gelijk merkbaar is, zou ik dan ook nog 2 maanden wachten met het binnen brengen van Spooky. Ik begrijp dat je Spooky er nu snel bij wilt hebben, maar ik ben bang dat het een puinbak gaat worden... :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie