Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Nouchka »

Hoi Iedereen!

Ik ben er weer met een vraagje! Ik heb sinds april 2 poezen in huis, ze zijn nu 2,5 jaar en 1,2 jaar. Ze kwamen goed overeen, nooit geen ruzie. Ze bleven wel elk op hun eigen zetel, maar speelden samen, jaagden op elkaar etc...

Nu in Juni heb ik een ragdoll katertje gekocht, hij is gecastreerd en is nu 8 maanden oud. Beide poezen hebben hem aanvaard. De oudste likt hem helemaal proper, ligt naast hem, etch.... De jongste nam eerst afstand, ze is nogal bang van alles... Uiteindelijk speelden ze samen, jagen, worstelen...

Nu sinds een twee tal weken, is m'n kater zeer dominant tegenover haar. Hij jaagt haar het hele huis door. Ze blaast, gromt, gaat lopen, geeft slaag.... maar hij blijft op haar springen en jagen. Sinds deze week zet hij daarbij ook z'n rug omhoog en z'n haar recht. Ze durft zo niet in de living komen. Daarbij kwam vandaag de oudste zich ook moeien en sloeg ze ook op haar copine.

Ik heb me nu al twee keer gemoeid. Ik weet dat dit normaal niet mag... maar aangezien hij in mijn ogen vrij aggressief overkomt en niet afgeeft...

Enig advies?
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door nellebel »

ik denk dat hij toch wil proberen om de rangordewat te veranderen.dat moeten ze toch echt zelf uitvechten met elkaar. weet het, is moeilijk ,zie het bij mezelf ook. katertje in het begin bang en schichtig, nu een grote kattekop aan het worden naar zijn vriendinnetje. iedereen moet even opnieuw zijn plekkie gaan krijgen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Blissie »

Ik zou graag jullie kijk op onze stoei katjes willen..

Volgens mij is het gewoon spelen, of toch rangorde bepalen wat ze doen. Ze worstelen, waarbij Lilo de oudste, Cody in een soort houdgreep heeft (Cody is nog maar 4 maandjes). Hij kan dan eigenlijk geen kant op. Lilo bijt hem dan in z'n nek of poot. Bij beide liggen de oren plat naar achter. Cody geeft trouwens geen kick, maar spartelt terug, slaat of bijt ook wel eens van zich af. Maar hij lokt het ook wel eens uit volgens mij. Ik grijp nog niet in, er is nog geen gepiep of bloed ofzo.

Is dit spelen? Of echt dominantie? Of toch vechten..
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door castratenkoor »

Dit klinkt als spelen. Elkaar uittesten. Echte dominatie zie je als er flink gestaard wordt waarbij de ene kat steeds een stap naar voren doet en de andere kat, meestal met de oren plat, steeds een stap naar achteren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
SnoesenLilian
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:38
Locatie: Dordrecht

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door SnoesenLilian »

Hoi allemaal,
Ik denk dat mijn katten probleem helemaal in dit straatje past. (ik lees ook dat ik al wat fouten heb gemaakt)

Ik heb sinds afgelopen september een poes Droppie erbij (nu 7 maanden) andere poes Snoes is 1,5 jaar. In het begin deden ze nog wel lief tegen elkaar en lagen bij elkaar en likte elkaar. De laatste tijd daagt Droppie Snoes de hele tijd uit. Ze wil spelen, maar snoes wil dat niet. Snoes maakt harde grommende geluiden maar Droppie laat haar niet met rust. Nu is Snoes ook aan de kleine kant (+/- 3 kg) en zal niet zwaarder worden, terwijl Droppie aan de zware kant is (nu 3.2 kg). Droppie is naar mijn inziens geen partij voor Snoes. Ik heb bemoei me zeker 2 a 3 keer per dag met hun gevecht/spelen (ik haal ze uit elkaar), omdat ik het zielig vind voor Snoes en ik bang ben dat ze ongelukkig is sinds dat we Droppie erbij hebben (zeker omdat we Droppie voor haar erbij hebben genomen, voor gezelschap). Wat ik erbij moet zeggen is dat ik denk dat het vanuit Droppie haar kant geen agressiviteit is. Volgensmij wilt ze spelen, want tussendoor zie je dat Droppie Snoes likt. Alleen Snoes wil graag met rust gelaten worden en Droppie doet dit niet. Ook vind ik dat Snoes gemengde signalen afgeeft. Ik heb ze nu net even geobserveerd en Snoes blijft wel op de grond liggen, wachtend tot Droppie weer naar haar toe komt. Maar als Droppie te heftig wordt en heel haar gewicht erin gooit gaat Snoes weg rennen, grommen en blazen.

Nu ik al wat berichtjes gelezen heb in deze topic denk ik dat ik fout ben door met hun te bemoeien..

Hebben jullie een idee van wat dit kan zijn en hoe ik dit op moet lossen??

groetjes
Groetjes van Snoes, Droppie en Lilian
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Dinky »

Het kan zijn dat snoes niet zo'n speelpoes is terwijl droppie juist wel graag wil spelen. Het kan ook zijn dat nu droppie wat ouder wordt als het ware de baas wil zijn in huis waardoor de rangorde opnieuw bepaald moet worden.

Waar je aan zou kunnen denken is een maatje voor droppie van dezelfde leeftijd om mee te spelen. Of dat een succes wordt is altijd afwachten. Je zou droppie en snoes het in elk geval zelf uit moeten laten "vechten" (zolang er geen bloed vloeit is er weinig aan de hand).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Ilovesiamesecats »

Sinds dat ik me er niet mee bemoei gaat het stukken beter, voel je niet schuldig want je deed waarvan je dacht dat het goed was.

Het kan een fase zijn hoor. Let op hoeveel drink- en etensbakken je hebt, hoeveel kattenbakken en hoeveel slaapplekken. Daar kun je nooit genoeg van hebben en voorkomt een hoop problemen. Ook kun je kijken naar hoeveel ruimte ze hebben, kunnen ze elkaar ontwijken als ze willen? Of moeten ze de hele dag in één kamer samen zijn?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook dat je je er het beste niet mee kunt bemoeien. Verder dezelfde vragen, hoeveel ruimtes hebben ze in huis, hebben ze wel 3 kattenbakken op diverse plekken in huis?
Het kan vaak al een hoop helpen, katten kunnen alleen door te staren de andere kat uit de buurt van de bak dwingen.

Probeer wat veilige knusse slaapplekjes te creëren, een simpele doos met een krant en/of handdoek onder of achter een stoel b.v.. Zulke plekjes worden vaak erg gewaardeerd. Als katten veel zelfvertrouwen hebben zullen ze ook steviger in hun kattenschoentjes staan. Geef ze daarom allebei extra veel aandacht op een manier zoals ze dat prettig vinden. Dat kan voor iedere kat anders zijn.

En zijn ze wel gecastreerd? Zo niet dan zou ik dat wel laten doen. Scheelt ook een hoop als de hormonen niet meer meespelen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Avalonbird
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2013 10:39
Locatie: Zeeland

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Avalonbird »

Ik ben blij dat ik jullie gevonden heb. Want dit heb ik echt nog niet eerder gehad. Ik zeg dus ook niet meer dat ik er alle vertrouwen in heb want dan word het weer erger.

De geschiedenis: Coco was 8 weken toen ze bij ons in huis kwam. Ze is geboren op 24 september 2012 en is nu dus nog geen 9 maanden. Bram hebben we afgelopen woensdag opgehaald en is 8 weken oud (geboren op 15 april 2013) In het nest was hij met 2 zusjes en pakte moeders hem hardhandig aan. Hij leek enigzins bang van hem.

Coco mept hem maar is vaak ook lief. De afgelopen dagen word ze alleen steeds wilder. Gisteren begon ze bij de mepjes ook een bijt in zijn kont te geven. Nu springt ze op hem en hapt voortdurend terwijl hij zich klein maakt en vaak op zijn rug ligt. Nu kermt hij ook meer en kost het hem moeite om onder de bank te komen.

Even later dan prrrrt Coco weer..... mijn man vind dat hij kan ingrijpen omdat Coco ook nog leert en hij het meeste overwicht heeft. Dus hij heeft al eens ingegrepen en ze ging blazen en grommen naar hem.

Ik vind het moeilijk.... is het spelen, is het jaloezie, weet ze gewoon niet hoe het moet, en ga zo maar verder. Begin harder te twijfelen of ik er wel goed aan gedaan heb. We wilden immers een maatje voor Coco omdat ze al miauwt als we met (haar vriend) de hond Maxx naar buiten moeten. Die is immers al 11 en begint oud te worden. Hij springt er mij in of meer tussen als Coco kleine Bram zo te grazen neemt. Hij is nog zo klein en zij is groot en in een paar dagen fors geworden.

Ik overweeg om vannacht op de bank te slapen....
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik denk eerlijk gezegd dat het er mee te maken heeft dat beide katten erg jong bij moeder zijn weg gegaan... Het was beter geweest ze met minimaal 13 weken pas op te halen....

Coco voelt een soort bedreiging van haar positie, dat herken ik van Lucky, toen onze rode poes er bij kwam. Ze weet alleen niet wat ze er mee moetdat heeft ze niet geleerd.

Op dinsdagavond heeft het Katten advies centrum in Amsterdam een speciaal gratis telefonisch spreekuur, misschien kun je die bellen? Tot die tijd zou ik zorgen dat beide katten voldoende ruimte hebben (Bram vooral om te vluchten) en geef ze in aparte kamers te eten. Nog een optie is om Bram tijdelijk bij zijn moeder terug te plaatsen, en geuren gaan uitwisselen. Een kussentje, een doek....van jullie naar Bram brengen en weer terug.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door castratenkoor »

Naar moeder terugplaatsen lijkt mij persoonlijk geen optie. Die pakte hem immers hardhandig aan. Bovendien moet je dan daarna weer helemaal opnieuw beginnen met de introductie.
Een kat die een x aantal maanden alleen in het huis is geweest daarbij kost het vaker wat meer tijd en moeite om te koppelen. je had beter meteen vorig jaar met twee kunnen beginnen, maar daar heb je nu weinig meer aan. Misschien een tip voor de toekomst.

Op de bank bij ze slapen een paar nachten lijkt me een goed plan. Ik zou ze voorlopig alleen bij elkaar laten als je erbij bent. En dan heel veel aandcht geven allebei. grote poes ook niet straffen als ze naar doet tegen de kleine.
Het wil nog wel eens helpen wat valeriaan te druppelen op kussentjes en/of pluchen beestjes.
(niet op stof van de bank want het vlek nogal)

Succes - geef het tijd - liefde en veel energie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Avalonbird
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2013 10:39
Locatie: Zeeland

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Avalonbird »

Terugplaatsen was inderdaad geen optie. Dankjewel Dinie ik ga het zeker tijd geven. Tot nog toe heb ik nog nooit problemen gehad met de dieren. Ook dit moest eens de eerste keer zijn. Het gaat nu al wel beter en ik kan gelukkig gewoon in bed slapen want de hond is de vredesstichter. Met gevaar voor eigen neus let hij goed op zijn 'gezin'

Ik ben trouwens druk bezig om de filmpjes van Bram op zijn YouTube plekje te zetten (link naar Coco staat dacht ik bij mijn voorstellen)

Naar Valeriaan moet ik nog op zoek want Coco vond dat catnip spul maar niks. Halen jullie dat bij Kruidvat ofzo?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door castratenkoor »

Ik haal het bij de apotheek, kleine flesjes vloeibaar voor ongeveer 3 euro.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Avalonbird
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2013 10:39
Locatie: Zeeland

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Avalonbird »

'Te ruw spel?' bekijken op YouTube - https://www.youtube.com/watch?v=IMCs7q3 ... ata_player

Kort filmpje hoe het gaat. Coco hoor je dus ook niet alleen Brammetje. Maar dit is wel veel en ik vraag me af of ik dit moet laten gebeuren of moet ik ingrijpen?

Coco wast hem ook dus het is niet dat ze hem niet zou mogen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door eveline1982 »

Moest een beetje lachen om je filmpje, heb hier een rood/witte duivel die precies hetzelfde doet met de kittens die ik opvang :) . Het ziet er allemaal heel ruw uit, maar vind dat hij het best nog netjes doet. Hij neemt hem in de houtgreep maar als de kitten gilt laat hij hem wel gaan. Daarbij, toen je de deur opende zag je de kitten water drinken, als hij echt heel bang was geweest van je kater dan had hij wel in een hoekje gelegen ipv drinken. Je hoeft hier niet in integrijpen, of je kater moet de kitten niet meer willen laten gaan. Mijn kater Beer kwam in de opvang als 8 weken oud kitten en is hier opgegroeit met enorm veel kittens. Hij is best dominant en het is gewoon niet af te leren dat hij wat zachtzinniger omgaat met de kittens, ik denk dat jouw kater ook een dominantje is en het overduidelijk enorm gezellig vind om een eigen levend speeltje te hebben ;) . Als je kitten groter word zal hij zich beter kunnen verweren en dan kunnen ze op een goed niveau met elkaar spelen, nu goed blijven opletten dat er geen kleine gewonde valt en verder zo min mogelijk mee bemoeien :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie