Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Nou, als je katten reageren op de kat van je vriend zoals ze ook op die vreemde kat doen, dan komt het vast wel goed! Het is gewoon afwachten. Vaak gaat er wel een tijdje overheen voordat ze elkaar accepteren, dus wees niet ongerust als het een heel blaasconcert gaat worden!

Ik wens je in ieder geval veel geluk met het samenwonen en ik hoop voor je dat de gemeente een beetje mee gaat werken!
Anita66
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2007 07:39
Locatie: Den Bosch

kater valt zus aan

Bericht door Anita66 »

Ik heb 2 poezen van bijna 11 jaar en het zijn broer en zus.
De laatste tijd gaat de kater bij zijn zus boven in de nek hangen en bijt haar heel hard. Ze miauwd dan heel hard van de pijn. Dit is nu ongeveer 5 weken het geval. Ze zijn samen opgegroeid en nooit problemen gehad. Ik wil graag weten hoe dat komt en graag hoe ik er van af kom dat ze elkaar pijn doen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het komt helaas heel vaak voor dat broer en zus ruzie met elkaar krijgen en dat de kater de poes domineert.

Het kan in dit geval, naar mijn mening, twee dingen zijn:
- de kater is nog ongecastreerd en onderwerpt de poes om haar te kunnen besteigen;
- de kater is al wel gecastreerd en vertoont hiermee dominantiegedrag.

Het eerste probleem is makkelijk op te lossen (namelijk castratie), maar het tweede veel minder. Het helpt dan in ieder geval om de katten ieder een eigen leefruimte te geven (de ene boven en de ander beneden) en veel naar buiten te laten gaan (als dat mogelijk is), zodat ze elkaar minder in de weg lopen en dus minder irriteren.

Daarnaast kun je nog aan Feliwaystekkers en (homeopatische) kalmeringsmiddelen denken om ze wat vriedelijker naar elkaar te laten worden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

kater berijdt z'n zusje?!

Bericht door yana »

We hebben een kater hier, Gizmo, gecastreerd, hij is ong 3 jr oud. We hebben hem vd straat 'gered' met ong 7-8mnd. Hij is vrij vroeg gecastreerd (8mnd), maar de DA zei dat het al kon (gezien grootte vd balletjes). De plas stonk ook al erg.
Anyway, z'n kleine zusje Spotje hadden we al eerder in huis genomen (gered uit rioolpijp). Zij is ong een half jaar jonger dan Gizmo en ook geholpen.
Nu zie ik tegenwoordig dat Gizmo soms op z'n zusje gaat zitten, haar in haak nekvel pakt, alsof hij haar wil dekken. Dat gebeurt niet geloof ik, hij gaat er alleen overheen staan. Zij vind dat niks, miauwt en/of gromt dan. Als ik het zíe (dat zij het niet wil), geef ik een schreeuw en dat gaat hij eraf. Ik heb al wat topics doorgebladerd hier, maar dan gaat het meestal over een kater die een arm dekt oid.
Maar z'n zúsje, is dat normaal? Weet hij niet (meer) dat het z'n zus is? Ze zijn met 5 katten hier, waarvan 4 poezen. Voelt hij zich misschien 'bedreigd' oid? Gizmo is heel lief van aard, de andere 4 óók, z'n zusje is extreem zachtaardig. Ik wil dan ook niet dat zij 'gemolesteerd'wordt. Moet ik cordaat optreden? Of is dit 'natuurlijk' rangorde gedrag oid?
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Katten hebben daar geen besef van hoor, dat inteelt niet oké is ;). Ze zullen dus evengoed een zus als een "vriendinnetje" proberen zwanger te maken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Berijden kan naast sexueel gedrag ook alleen met dominantie of met het bepalen van de rangorde te maken hebben.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je kater problemen heeft met één van de andere katten, maar daar niet tegen op durft te treden en daarom zijn frustratie uit door de laagste in de rangorde te domineren (in dit geval het zachtaardige poesje) door deze steeds aan zich te onderwerpen. Dit zie je veel bij apen en honden, dus waarom niet bij andere dieren die samen (moeten) leven zoals katten.

In principe is dit de natuur en kun je ze beter hun gang laten gaan, tenzij de zwakste schakel dan geen fijn leven meer heeft. In dat geval heeft straffen geen enkele zin (want hij doet niet "fout"), maar moet je aan een andere oplossing denken zoals gescheiden leefruimten of een nieuw huis. Maar zover hoeft het hopelijk niet te komen. Ik denk dat in jullie geval als het niet zo vaak gebeurd dat je beter helemaal niets kan doen en ze hun gang moet laten gaan.

Verder hebben katten overigens totaal geen idee meer dat ze familie van elkaar zijn als ze geen kitten meer zijn, dus zusjes/broertjes of moeder/zoon kunnen gewoon sexueel contact hebben zonder daar bij stil te staan. Vaak voelen "familieleden" zich wel heel verbonden met elkaar en kunnen het dikke vriendjes zijn, maar zelfs dat hoeft niet altijd zo te zijn.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hoi,

sinds een aantal weken komen Musti en Woefie niet meer zo goed overeen. Voordien waren ze beste vriendjes (niet dat ze in elkaars mandje kropen, maar toch).
Spelen was soms ook wel wat hard (worstelen met af en toe een kreet van Woefie er tussen) maar nooit echt gewelddadig.

Nu slaat Woefie soms op de meest onverwachte momenten naar Musti uit. Zo kan ze het niet meer verdragen dat Musti voor haar aan de deur staat om naar buiten te kunnen, of ff neuzeneuze komt doen, enz. Hij doet dan echt niets of niemand kwaad. Maar mevrouw haalt wel degelijk uit. Met het nodige gegil en gegrom.
Het spelen is ook niet altijd zo onschuldig meer.

Maar langs de andere kant kunnen ze ook gewoon samen op dezelfde vensterbank liggen of samen in de zetel, op bed...

Ze komen nu wel meer buiten dan deze winter. Mss vindt Woefie Musti vreemd ruiken of zo?

Weten jullie mss wat er zou kunnen schelen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, ik denk dat dat met de vreemde geur wel zal meevallen. Volgens mij ligt het eraan dat kleine katjes groot worden en dan soms wat meer eigen leefruimte nodig hebben dan vroeger.

Toen ze nog klein waren hadden ze elkaar meer nodig om te spelen en voor een gevoel van veiligheid en geborgenheid, maar nu kan het zijn dat ze hem gewoon soms wat zat is. Ze zien elkaar natuurlijk 24 uur per dag en dat is best veel voor sommige katten, zeker voor poesjes die best fel uit de hoek kunnen komen.

Er valt helaas meestal niet veel aan te doen dat ze soms last van elkaar hebben, maar je kunt ze bijvoorbeeld wel hun eigen leefruimte geven (zoals ieder een eigen kamer om zich terug te trekken als ze dat willen), en het helpt natuurlijk al enorm dat ze naar buiten kunnen als ze dat willen om even lekker in hun eentje rond te kijken.

Gelukkig zijn er nog genoeg momenten dat ze elkaar wel leuk vinden en elkaar opzoeken, want als er echt iedere minuut bonje tussen hen is, is het natuurlijk een heel ander verhaal.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Gelukkig wel.

Alleen hebben we niet een echte aparte poezenkamer op overschot. Beneden is er enkel nog de badkamer en de berging. En vooral in de laatste hou ik ze liever buiten. Boven hebben we alleen nog onze slaapkamer en twee kleine kamertjes. Maar onze slaapkamer hou ik liever katvrij en die twee kleinere kamertjes moeten ooit ook nog als slaapkamer dienen. Dus om ze nu daar een eigen kamer te geven en ze later dan weer daar te verbieden is volgens mij ook niet ideaal. Ze kunnen ook niet altijd naar buiten, enkel als wij thuis zijn. Dus da's redelijk vervelend als je ff op elkaar uitgekeken bent.

Zolang het niet veel erger wordt, is het niet zo erg. Musti kan inderdaad wel heel erg irritant aandringen als hij wil spelen en daar kan Woefie niet altijd mee overweg.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Maar nu zijn ze weer heerlijk achter elkaar aan het birren. Eerst is de ene de prooi en de ander jager. Dan weer andersom...

:???: kattenlogica zeker? :???:
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Re: kater valt zus aan

Bericht door Lotus »

Anita66 schreef:Ik heb 2 poezen van bijna 11 jaar en het zijn broer en zus.
De laatste tijd gaat de kater bij zijn zus boven in de nek hangen en bijt haar heel hard. Ze miauwd dan heel hard van de pijn. Dit is nu ongeveer 5 weken het geval. Ze zijn samen opgegroeid en nooit problemen gehad. Ik wil graag weten hoe dat komt en graag hoe ik er van af kom dat ze elkaar pijn doen.
Ik heb nu dit probleem ook alleen zijn ze nu 13 weken oud!
Ik heb ze nu 3.5 week en in het begin dacht ik dat het spelen was maar het word steeds erger . Nayah het vrouwtje krijst hartverscheurend van de pijn . Haar broertje Bam kan ik goed afleiden met speeltjes, maar het zal toch niet erger worden of helemaal niet overgaan?
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is altijd moeilijk op die leeftijd te zeggen of het hardhandig spelen is of echt vechten, maar ik denk toch het eerste. Meestal gaat dit wel over als ze wat ouder zijn en dus rustiger en zeker na de castratie van je katertje.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Sandra W, dank voor je uitleg....
Is nu aan mij om Bam bezig te houden! :grin:
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
ingelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Zuid-Limburg

Waarom hebben mijn katten opeens ruzie?

Bericht door ingelke »

Ik heb toch eens een vraagje. Misschien kan iemand mij van info voorzien?

Ik heb 3 katten: 2 huis-tuin-en-keuken katten en 1 Ragdoll. Allemaal vrouwtjes. Twee katten zijn nu 3 jaar oud en de Ragdoll is net een jaar geworden.
De Ragdoll heb ik nu bijna een jaar. Ze zijn altijd allemaal dikke vriendjes geweest!!! Ze hebben wel eens wil gestoeid, maar ze waren kortom altijd lief voor elkaar.
Sinds een paar maanden doet mijn tijger echter uit het niets af en toe mijn Ragdoll gemeen aanvallen.... Gekrijs, plukken haar in de rondte ... Ook 's nachts gebeurd dit wel eens. Kyra (de ragdoll) ligt lekker bij mij in bed te slapen en opeens springt Nicky (tijger) op bed en verkoopt haar een mep......

Waar kan dit aan liggen????

Groetjes
Inge
Gebruikersavatar
Jiskefet
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2007 23:47
Contacteer:

Bericht door Jiskefet »

Waarschijnlijk is er iets voorgevallen tussen die twee, of anders is Nicky ergens van geschrokken, net op het moment dat Kyra in beeld kwam, en associeert ze Kyra nu met iets angstaanjagends.
Je kan proberen de rust te herstellen door zelf in ieder geval niet boos of paniekerig te reageren op zo'n aanval, want daarmee bevestig je alleen zowel Nicky als Kyra in de veronderstelling dat er iets aan de hand is.
Verder kan je het stressniveau van de katten verminderen door een verdamper met kattenferomonen te kopen, in het begin liefst eentje voor elke kamer waar de katten veel komen. Die verdampers zijn er zowel van Feliway als Cattitude. Ze helpen niet altijd, niet iedere kat is er even gevoelig voor, maar vaak heeft het een heel rustgevend effect. Die feromonen zijn namelijk een soort nestgeur, een luchtje dat een tevreden, relaxte kat afgeeft. Het zorgt dat je huis als een veilig thuis ruikt. Verder kan het helpen als je Kyra insmeert met valeriaanthee (valeriaanwortel koken in water, en het afgekoelde extract gebruiken om de katten in te smeren). Katten zijn dol op valeriaan, dus als Kyra daarnaar ruikt, wordt ze aantrekkelijker en minder bedreigend voor Nicky.
Je kan ook Bachbloesems geven, maar daar ben ik niet zo heel erg in thuis, dus op dat gebied kan ik je geen advies geven.
Veel liefs uit Huize Jiskefet
Plaats reactie