Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ilse, het klinkt een beetje of Simba jaloers is op Beertje dat hij wel zo lekker bij jou ligt.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Lotte dat is eigenlijk helemaal geen verkeerd idee.
Simba is altijd een beetje jaloers op de andere katten terwijl hij altijd genoeg aandacht krijgt (net zoveel als de andere)
Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan.
Maar hoe kan ik dit oplossen, Simba mag ook gewoon lekker bij ons slapen.
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Ilse,

En de rest van de bende, waar liggen die s'nachts ? Ik zou het zo gauw ook niet weten, maar misschien helpt het als je voordat je het licht uitdoet, dus als je al in bed ligt, nog wat extra met Simba knuffelt ? Hem kort bij je leggen, en aaien, totdat ie in slaap valt, of rustig ligt. Hij gaat dan misschien aanvoellen, dat hij ook lekker bij het vrouwtje mag liggen, en dat hij zich niet bedreigd moet vollen door Beertje...
Succes in ieder geval, liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Dat gedrag herken ik inderdaad van Xandor, die kan het ook niet hebben als hij bij me wil komen liggen en er ligt al een andere kat bij me. Dan gaat hij ook net zolang lopen bijten tot de desbetreffende kat opstaat en weggaat.
Ik probeer het op te lossen door Xandor zijn tijd alleen bij mij te geven en als hij een andere kat loopt te pesten om bij mij op schoot te komen dan sta ik dat niet toe.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi dat gedrag ken ik ook van gizmo,
hij kan simba vreselijk bijten vooral als ie jaloers is echt de haren vliegen dan in de rondte tot ik er een einde aan maak, meestal komt dit omdat hij niet bij mij mag liggen en nee dit is geen voortrekkerij gizmo wil alleen boven op me buik of bij mn gezicht liggen .
en met 8kilo is dat geen pretje
de dames draaien zich ergens rondt de benen dus daar heb je geen last van en daar wordt ie vaak jaloers om (maar ja hij zal ook niet zelf bedenken dat ie ook naast me kan liggen ) haha
groetjes patricia
nog twee weekjes en dan in ondertrouw op 25 oktober :)
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Ik ben simba vol op aandacht aan het geven als we gaan slapen nu maar kijken of het gaat werken.
Iedereen heel erg bedankt voor de tips, ben weer heel wat wijzer geworden.
Dankjewel
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
evi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2006 10:21

Bericht door evi »

Hoi,

Ik heb me net voorgesteld in het voorstel gedeelte.
Wij hebben 3 katten Tommy,Daisy en Bucky.

Daisy is momenteel niet lekker ze heeft (bijna zeker) een voedselallergie en dus krijgt ze pilletjes en een zalfje waardoor ze een beetje suf is.
Tommy en Daisy zijn samen opgegroeid, Bucky is daar een klein jaartje later bijgekomen toen wij zijn gaan samen wonen, hiervoor woonde Bucky dus alleen met mij als zijn baasje.
Nu heeft hij 2 baasjes en 2 kattenvrienden erbij.
Hij valt Tommy en Daisy de laatste tijd met enige regelmaat aan, jaagt ze op bijt ze zo nu en dan. Hij doet dit meer bij Tommy als bij Daisy.
Tommy wordt hier zenuwachtig door en wil constant op de slaapkamer waar hij veilig is.
Het is een hele tijd relatief goed gegaan tussen de 3 katten maar nu dus niet meer. Ze zijn alledrie geholpen.
Bach druppels helpen niet, heeft iemand advies wat we hiermee kunnen doen.
Bucky is heel erg dominant.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Geef je katten in ieder geval de ruimte om weg te kruipen. Verder zullen ze onderling toch uit moeten maken wie de baas is. En dat wil soms wel per dag verschillen, dus er kunnen conlicten blijven bestaan. Kijk maar eens rond op het forum, wel meer katten kunnen gewoon niet goed met elkaar overweg, daar kun je weinig aan doen. En soms heeft het veel tijd nodig... mijn twee katten spelen tegenwoordig met elkaar, maar soms is het ook gewoon klieren/pesten... :-(
amanda
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2006 20:14

kater bespringt kater

Bericht door amanda »

Ik heb een kater van bijna 5 en een kater van bijna 2 jaar. sinds de jongste kater in de puberteit zit, valt mij op dat de oudste kater hem soms kan bespringen door over hem heen te gaan staan en hem in zijn nek te bijten. Het lijkt net of hij hem dekt. Dit gebeurt in hun dagelijkse stoeipartijen, maar ook 'zomaar'. Ik had gelezen dat kittens die te vroeg uit het nest zijn gehaald later seksueel probleemgedrag kunnen vertonen. Mijn kat schijnt op nog geen 5 weken uit het nest gehaald te zijn. Dit kan zijn gedrag dus verklaren. Het zou ook dominantie kunnen zijn, alhoewel ze overigens goed met elkaar kunnen opschieten. Mijn jongste kat vindt het in ieder geval niet echt leuk. Ik wil liever niet ingrijpen, maar aan de andere kant vindt ik het ook zo zielig voor de jongste.
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Bericht door mickey2602 »

Hallo,
Ik denk dat mijn vraag hierbij hoort maar ben er niet 100% zeker van.Het gaat om een vraag over katten van mijn broer.
Hij had 2 katten van 3 jaar oud,van jongs af aan bij elkaar(niet vanaf geboorte,vanaf een paar maand).Dat ging goed tot april dit jaar.
Het zijn trouwens een mannetje en een vrouwtje,beide geholpen.Sinds april jaagt het vrouwtje het mannetje telkens het huis uit...Volgens mijn broer is het echt niet om te spelen maar is het serieus.Het is 1 keer zelfs tot bloedens toe geweest!Eind april zijn er 2 kittens bijgekomen maar dit geval is iets voor die tijd al begonnen dus daar kan het niet mee te maken hebben.
De vraag is of iemand weet hoe dit ineens mogelijk is en wat je er eventueel aan kan doen...
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Soms gebeurt het dat broetkes en zusjes elkaar opeens niet meer uit kunnen staan en alleen nog maar met elkaar vechten. Ik heb geen idee hoe dat komt, misschien zijn ze elkaar gewoon zat of zo ;-).

Het helpt soms wel als je groot woont, want dan kun je ze een eigen leefruimte geven en veel naar buiten laten gaan wil ook wel eens helpen, maar als echt niets helpt zijn ze soms gelukkiger zonder elkaar.

groetjes,
Sandra
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

Ik weet niet of je het volgende gelooft,maar zelf geloof ik er wel sterk in.
Dieren hebben een extra zintuig.Zij voelen dingen vaak aankomen.Jou broer had de jonge katje waarschijnlijk al uitgezocht en verheugde zich er erg op dat ze zouden komen.De kans is groot dat de poes die er al was,dit aanvoelde.En dat zou dan haar gedrag verklaren.
Maar ja,weet niet of jij hierin gelooft.
Een oplossing heb ik ook niet.

Groetjes
Trudy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2006 15:26

Bericht door Trudy »

Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen.
Maar nu is het zo dat ik 2 katten heb, mama Doerak ( 10 jaar ) en zoon Nasty ( 8 jaar ).
En mijn vriend heeft 'n poes, Lotje ( ook 10 jaar ).
Doerak en Lotje zijn beiden dominante katten en we houden nu al ons hart vast hoe dat af moet lopen.
Kan iemand mij vertellen wat we het beste kunnen doen.
Ons ermee bemoeien als het té gek wordt of ze maar hun gang laten gaan.
Kan wel zijn dat ze dan de tent hier afbreken en dat kan natuurlijk ook niet.
En er komt nog bij dat ik rolstoelgebonden ben dus als er ingesprongen moet worden dan kan ik er nooit op tijd bij zijn.
En ik kan het ook niet toelaten dat ze elkaar half afmaken... :cry:
Ik heb hier al e.e.a. over gelezen maar is mij nog niet duidelijk.
Ik hoop hier iets te lezen over hoe we dit moeten aanpakken.

En dan heb ik gelijk nog 'n vraagje.
Nasty is zich de hele dag aan 't wassen/likken.
We geven hem al extra aandacht en dat leidt hem dan wel af maar als we even niet kijken dan wast en wast en wast hij zich weer.
Heeft iemand enig idee waarom hij dat doet???
Ik heb het al aan de dierenarts gevraagd maar die kon mij geen duidelijk antwoord geven.

Lieve groetjes van Trudy ;-)
Kattengek
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Trudy!

Wat leuk dat jullie gaan samenwonen. Oudere katten kunnen daar inderdaad nog wel eens moeilijk over doen als ze ineens een nieuwe huisgenoot erbij krijgen. Gaan jullie in een nieuw hus wonen? Dan kan het namelijk nog weleens wat makkelijker verlopen omdat alles nieuw is.
En als je wilt ingrijpen; je kan ook iets laten vallen, zoals een sleutelbos. Daar schrikken ze meestal van en laten ze elkaar (in ieder geval voorlopig) met rust. Het is zelfs beter om het op die manier te doen. Ze begrijpen namelijk niet dat jij die sleutelbos laat vallen en zullen de interruptie ook niet met jou associeren.
Over het wassen; ik heb geen idee... Zou het misschien door stress of verveling kunnen komen?

Succes in ieder geval!

Groetjes, Muis
Trudy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2006 15:26

Bericht door Trudy »

Hallo Muis,

[quote]Bedankt voor je reactie.
Dat van die bos sleutels lijkt me 'n topidee, ga ik zeker toepassen.
En nee helaas komt mijn vriend vooreerst bij
mij wonen.
Ik wacht al heel lang op 'n WVG ( Wet Voorzieningen Gehandicapten ) verklaring en we wilden eigenlijk dan pas samen gaan wonen, allemaal in 'n nieuwe omgeving, juist voor die kattenboel leek ons dat het beste.
Maar dat gaat gewoon te lang duren.
Ik woon in Haarlem, de stad waar deze dingen ontzettend lang duren. Ben nu ruim 1 jaar bezig en ben nog geen steek verder gekomen.
En ik weet dat die katten van mij hun terrotorium afgezet hebben hier......oh ja, zeker Doerak is daar heel erg mee bezig.
Daarom baart het me ook zorgen ,als Lotje erbij komt dat Doerak Lotje wegjaagt en ze nooit meer terugkomt. :cry:
Mijn vriend maakt zich daar minder zorgen over, snap dat ook niet zo juist omdat hij weet dat Doerak heel dominant is.
Maar ik zal zeker de sleutelbos bij de hand houden, kan ik ze daardoor afleiden en net als jij zegt denken ze dan niet dat het iets met hen te maken heeft....

En toch gebeurt er af en toe ook iets raars hier.
Er komt soms zomaar 'n vreemde kat/poes binnen, door 't kattenluikje nog wel en dat laten mijn katten zomaar toe.
Ze doen echt helemaal niets, kijken hooguit even naar het beestje en gaan verder met de dingen die ze op dat moment aan 't doen zijn.
Het is wel 'n hele lief beessie, zou dat veel verschil uitmaken..........denk het haast wel.
Ik kan hem/haar ook aaien en ze/hij geeft iedereen kopjes.
En het is geen kitten anders zou ik het nog kunnen begrijpen, nee het is echt 'n volwassen kat.
Dat heb ik met mijn buurpoezebeesten gezien, toen ze nog kitten waren mochten ze hier binnen van mijn poezebeesten maar toen ze volwassen werden werd het blazen en liep soms op knokken uit, gelukkig nooit ernstig maar ze lieten duidelijk merken dat ze niet meer van hen gediend waren.
De dierenwereld zit toch raar maar ook weer mooi in mekaar, vaak onvoorstelbaar.....

En Nasty, stress zou ik niet weten waarvan hij dat zou moeten hebben.
Hij is wel heel erg op zichzelf, hij ligt meestal op hetzelfde plekje op 'n kussen voor de verwarming, komt nooit uit zichzelf bij me ( alleen laatst 'n paar keer bij mijn vriend ) en ik haal hem juist heel vaak aan en ik merk dat hij dat heel fijn vindt.
Zou het dan toch zijn dat hij aandacht tekort heeft gekregen, doordat ik vorig jaar in die rolstoel kwam en daar erg mee bezig was en mijn poezebeesten 'n beetje vergat....???!!!
En Doerak ja, die eist mijn plekje op schoot altijd op, ligt bijna de hele dag bij me als ik even rustig zit of achter de pc mijn werk doe, waardoor Nasty natuurlijk nooit de kans krijgt om bij mij te komen liggen.
Nou ik hou je op de hoogte en sta overal voor open als men nog iets weet waardoor ik het voor de poezebeesten beter, leuker kan maken.

Lieve groetjes,

Trudy
Kattengek
Plaats reactie