Mijn katten zijn echt geen maatjes....

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Mijn katten zijn echt geen maatjes....

Bericht door Xaro »

Ik heb al net een post geplaatst onder de aanschaf van een extra kat, maar dacht, dit is een probleem die misschien beter hier past. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. De vraag is anders, want in mijn vorige post vroeg ik mij af of een derde kat mogelijk zou kunnen helpen hier. Maar mijn vraag is nu, waar zou dit onderlinge gekke gedrag van mijn katten vandaan komen?

Even copy paste van mijn vorige bericht:

Achtergrondinfo: Ik heb twee katten, Luke en Leia, beide twee ex katers. Ze zijn 4 jaar oud, niet uit hetzelfde nest, maar wel al vanaf kittens samen. Ze hebben niet echt een band met elkaar. Ze negeren elkaar, of Leia (dik 5 kg) valt Luke (ca. 4 kg) lastig. Ik weet niet waarom, maar ze kunnen niet leuk samen spelen. Als kittens wel, maar als volwassenen niet. Leia lijkt te willen spelen, Luke geeft zich al snel over en verdedigd zich. Het is mij onduidelijk waarom ze niet leuk samen kunnen spelen, maar er zijn twee scenarios:

- Leia wil spelen maar Luke slaat al snel om zich heen, en Leia dat ziet als een offensief, en dan ook extra terug slaat
- Leia wil al meteen te ruig spelen

Maar al snel is het gegrom en geblaas van Luke's kant, die wegvlucht, met Leia erachteraan. Leia maakt er dan ook een echt jachtspel van met maar 1 doel: op Luke duiken. Na wat plukken haar is het ook klaar, dan gaan ze elk hun weg (zonder verwondingen of echte gevechten dus). Dit gebeurd gemiddeld 1x per dag, dus vaker niet dan wel. Maar het is jammer dat ze niet leuk kunnen spelen met elkaar. De rest van de dag doen ze hun eigen ding en lijken ze geen last van elkaar te hebben. Luke verschuild zich ook niet ofzo (ligt vaak ook echt midden op de grond in de woonkamer languit of op andere plekken die als hij onzeker zou zijn echt niet zou gebruiken).

Vandaag heb ik dit kunnen vastleggen. Ze begonnen zo (Leia is rood, Luke is grijs):

Afbeelding

Chill, gewoon lekker languit op de grond.

En daarna:

https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... 7PnTeieY3C

Geen idee trouwens of alles te zien is. Ik hoop het wel.

Maar goed, ze zijn dan niet zo leuk met z'n tweeen. Maar daarna is het ook meteen voorbij. Veel lawaai, wat plukken haar, en daarna gewoon weer elkaars weg.

Wie lijkt de veroorzaker te zijn in dit gedrag? Het lijkt heel makkelijk om Leia aan te wijzen als de culprit, omdat hij op Luke afstapt. Maar wat als hij nu gewoon wil spelen, en Luke te snel meteen te defensief wordt? En wat kan ik er aan doen? Ik zou graag zien dat ze gewoon leuk met elkaar spelen, in plaats van dit.
Plaats reactie