Kat mag niet op kattenbak

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Kat mag niet op kattenbak

Bericht door Jim en Dwight »

Hallo allemaal,

Ik heb twee katten (zusjes) van 1 jaar oud. Het valt me de laatste tijd op dat een van de twee (ik noem haar even de onderdanige) niet op de kattenbak mag van de ander (haar noem ik even de dominante), tenminste zo lijkt het. Als de onderdanige de kattenbak in gaat, komt de dominante gelijk naar de kattenbak toe om de onderdanige als het ware weg te jagen. Zodra de onderdanige haar behoefte gedaan heeft, rent ze de kattenbak uit en komt de dominante haar achterna om haar te straffen. Ik weet nu niet zo goed of dit echt vanuit agressie is of dat het meer spelenderwijs is, want tot echt vechten komt het niet. De onderdanige kan af en toe wel grommen en haar oren in haar nek leggen, maar daar blijft het dan ook bij.

Buiten bovenstaande situaties gaan de katten gewoon normaal met elkaar om. Ze liggen naast/bij elkaar te slapen, likken elkaar schoon en zijn beiden absoluut niet agressief of iets dergelijks. Ik heb 3 kattenbakken in de woonkamer staan (volgens de regel aantal katten + 1). De katten zitten alleen in de woonkamer en komen verder niet op de slaapkamer e.d. (mijn woonkamer is circa 90 m2, dus ze hebben niets te klagen!).

Weet iemand hoe het komt dat de dominante zo reageert naar de onderdanige wanneer de op de kattenbak wil? En heeft iemand tips over wat ik hier eventueel aan kan doen? Omdat ze dus verder gewoon normaal met elkaar omgaan, weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Groetjes,
Eef, Jim 🐈 en Dwight 🐈
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat mag niet op kattenbak

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb 2 katten. Bellow is de oudste en was vroeger -toen Asse-Poes nog leefde- de dominante kater. Clea is jonger en is , sinds ze hier woont, nu de baas.
Bellow heeft de gewoonte om elke kat die op de bak zit, te meppen (niet echt hard en ook niet agressief).
Het is kennelijk een soort spelen of een soort katten-humor. :icon_shifty:

Als jouw dominante kat het de onderdanige kat niet onmogelijk maakt om op de kattenbak te gaan, dan is er weinig ergs aan de hand 😀

Als ik zie dat Bellow van plan is om Clea lastig te vallen op de kattenbak, zeg ik er wel wat van. Dat helpt. Die keer. De volgende keer doet ie het gewoon weer :-P
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Kat mag niet op kattenbak

Bericht door Jim en Dwight »

Asse-Poes schreef: 25 mei 2023 19:25 Als ik zie dat Bellow van plan is om Clea lastig te vallen op de kattenbak, zeg ik er wel wat van. Dat helpt. Die keer. De volgende keer doet ie het gewoon weer :-P
Haha, dat dus! Wordt Clea dan ook boos als Bellow haar slaat of lastig valt? Mijn onderdanige (Dwight) wil nog wel eens grommen naar de dominante (Jim). Dwight gaat dan ook laag naar de grond en legt haar oortjes in haar nek en begint te grommen. Normaal doet ze dat nooit naar Jim, dus alleen wanneer Jim haar achterna komt wanneer ze van de kattenbak komt
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat mag niet op kattenbak

Bericht door Asse-Poes »

Clea is bijzonder tolerant. Misschien omdat ze een shitleven had als zwerfster in Egypte, of omdat ze weet dat ze sterker is dan Bellow. Ze is hem hoe dan ook de baas. En Bellow weet dat 😀
Hij gaat ook niet over een grens heen blijkbaar.

Geen gegrom, geeen geblaas, geen platte oortjes hier.
En als het al gebeurt dat Clea geïrriteerd raakt door zijn flauwe grappen, dan is het Bellow die piept.

Ik hoef niet echt in te grijpen gelukkig.

Dwight doet een poging om Jim duidelijk te maken dat ze het niet leuk vindt, maar Jim heeft daar niet zoveel boodschap aan.
Ze zullen het samen toch uit moeten zoeken. En als ik het zo lees, vinden er geen knokpartijen plaats tussen die 2.
Dus ja, probeer te corrigeren, maar veel zal het niet helpen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie