Poes lijkt bang voor kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
jovanncapost
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2018 09:44

Poes lijkt bang voor kitten

Bericht door jovanncapost »

Hallo! Ik heb Nero, dame van 10, nu 4 jaar in huis. Heeft last van verlatingsangst, altijd schreeuwen om aandacht als ik weer thuis kom. Ze heeft geen makkelijk leven gehad voor ik haar kreeg. Ze is een jaar vermist geweest, waarna bij vondst haar rechterpoot geamputeerd moest worden. Inmiddels gedraagt ze zich bijna als een 'normale' poes, ondanks al haar trauma's.

Mijn zus had een nestje kittens en kwam toevallig langs met een kleintje. Zodra ze weer weg was, heeft Nero het hele huis afgezocht naar 't kleintje, roepen, snuffelen, hele riedel. Op basis daarvan heb ik ervoor gekozen een kitten erbij te nemen uit dat nestje, Poppy. Ze was de rustigste uit het nest, heel lief. Past eigenlijk perfect bij Nero.

Ze is nu sinds maandagavond bij me. Nero was eerst heel boos, veel blazen, maar niet slaan of zoiets. Zo is ze niet. Poppy zoekt haar ook niet actief op. Het lijkt nu vooral of Nero bang is. Ik gaf haar vanmiddag snoepjes en ze hoorde Poppy in de buurt ook eten. Ze gooide zo 't snoepje weer naar buiten en weigerde te eten. Ook dr ademhaling was anders, dus ik vermoed vooral angst.

Gisteren was mijn vriend bij me. Hij en Nero zijn twee handen op één buik, dus hij heeft Nero gerustgesteld. Vandaag probeerde ze wel beneden te zijn. Ze heeft vanochtend een beetje rondgekeken, terwijl Poppy bij me op de bank onder een dekentje lag te slapen.

Ik denk dat het wel goed komt, zodra Nero doorheeft dat Poppy geen kwaad heeft. Maar welke tips zijn er om de angst wat te verminderen? Ik verdeel nu de aandacht de hele tijd. Heb gelukkig vakantie nu en ik werk hybride. Dus ben veel thuis. Als er nog tips zijn, dan hoor ik ze graag! Ik denk vooral zelf dat ik 't tijd en rust moet geven :epray: :epray:
Nero 👵🏻 16-05-2012
Poppy 👶🏻 15-08-2022
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes lijkt bang voor kitten

Bericht door Rik »

jovanncapost schreef: 26 okt 2022 17:08 Ik denk dat het wel goed komt, zodra Nero doorheeft dat Poppy geen kwaad heeft.
Dat komt inderdaad meestal wel goed. Maar bij mij komt dan een vraag naar boven.
Je hebt Poppy genomen voor Nero.
Maar weet je of de 10 jarige Nero Poppy kan bieden wat ze nodig heeft?
Een kitten, hoe rustig ook, vraagt wel om veel aandacht en spelen.
Kan Nero dat haar nog bieden, en doet ze dan ook mee met spelen e.d.
Want bij een oudere kat wordt vaak 2 kittens geadviseerd zodat die met elkaar kunnen spelen en de oudere kat toe kan kijken en toenadering kan zoeken wanneer zij wil, niet wanneer je nieuwe kitten dat wil.

Als tips... inderdaad gewoon rust geven, Nero haar rust gunnen, maar ook met samen veel spelen (als Nero nog speels is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jovanncapost
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2018 09:44

Re: Poes lijkt bang voor kitten

Bericht door jovanncapost »

He Rik, dankje voor je reactie! Ik heb hier inderdaad over nagedacht. Nero begint de laatste tijd juist speels te worden, daarvoor nooit geweest. Ik had alle speeltjes geprobeerd in de afgelopen 4 jaar. Sinds een maand of 2/3 speelt ze ineens. Vandaar dat ik ook denk dat ze baat heeft bij Poppy en andersom. Dat ze ziet dat spelen nog steeds kan. Ook heb ik Poppy in de gaten gehouden tijdens de eerste 8 weken (m'n zus had een camera hangen) en Poppy speelde al veel op zichzelf en niet veel met broertjes/zusjes. Zocht ook de drukte niet op, dus wat dat betreft, helemaal perfect. Als broertjes en zusjes aan het ravotten waren, zat Poppy vanaf een afstandje toe te kijken. Ook ben ik elke dag wel bezig met Poppy, dus dat helpt ook wel met de energie. Juist doordat ik veel thuis ben, ben ik van mening dat ik Poppy de aandacht kan geven die ze nodig heeft.

Ik denk ook dat ik Nero al helemaal niet blij maak met een tweede kitten, want dan is ze dr gevoel van veiligheid al helemaal kwijt.
Nero 👵🏻 16-05-2012
Poppy 👶🏻 15-08-2022
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes lijkt bang voor kitten

Bericht door Rik »

Dan denk ik dat het inderdaad een kwestie is van heel veel gezamenlijke aandacht.
Veel op de vloer zitten en spelen met die kleine in het zicht van Nero.
Snoepjes geven (en gooien naar Nero) dus veel positieve beloning in het bijzijn van Poppy.
Als het goed is zie je dan heel snel stappen in de goede richting.

Het is natuurlijk wel al heel lang dat Nero alleen is geweest dus dat zal behoorlijk wennen zijn voor haar.
Hoe reageerde ze overigens op dat kleintje van je zus?

Blazen, grommen en zelfs af en toe een mep naar die kleine is niet erg. Dat hoort allemaal bij de onzekerheid die Nero nu voelt. Maar met veel positieve ervaringen gaat dat wel goed komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jovanncapost
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2018 09:44

Re: Poes lijkt bang voor kitten

Bericht door jovanncapost »

Dat zijn wel goeie tips, thanks!

Ze bekeek het toen van een klein afstandje, gewoon rustig zitten, maar geen grommen of blazen zoals ze nu doet. Dat kleintje was toen ook nog te klein om echt te wandelen, t was vooral piepen (ze kwam net van de dierenarts). Dus ik denk dat 't feit dat dit beestje wel kan lopen en alles, dat dat schrik geeft 😂
Nero 👵🏻 16-05-2012
Poppy 👶🏻 15-08-2022
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes lijkt bang voor kitten

Bericht door Rik »

jovanncapost schreef: 26 okt 2022 18:00 Dus ik denk dat 't feit dat dit beestje wel kan lopen en alles, dat dat schrik geeft 😂
Haha, ja, dat kan ik me dan goed voorstellen. Iets wat rondloopt is toch weer anders.

Dan kun je nog lachen als Poppy haar straks wel actief op gaat zoeken :grin:
Je kunt dan even kijken wat ze doet maar als je ziet dat ze van slag raakt dan kun je dat proberen in goede banen te leiden en er een positieve spin aan geven (dus weer een snoepje en Poppy wat afleiden met spel zodat Nero kan zien dat het zo spannend allemaal is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie