Spelen of vechten?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Spelen of vechten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Heel graag wil ik jullie mening over onderstaande video. Simba en Bella gaat nog steeds niet goed samen. Wat we ook proberen, maar nee. Als Simba slaapt is alles goed tot hij wakker wordt. Ik hoop dat ik de video hier goed deel, er stond “shorts” bij en geen video. Het lukt mij niet om er een video van te maken. Nu moet ik zeggen dat het hier in het filmpje het nog vrij rustig gaat. Normaal vliegt het haar van Bella door de kamer.

https://youtube.com/shorts/iNdtsXEUn08?feature=share
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Zotvanpoezen »

Moeilijk te zien omdat het slechts één kort filmpje is.
Ik zie wel dat Bella stress heeft (neusje likken). Eigenlijk heb ik met haar te doen :-(
Echt agressie vanwege Simba zie ik niet. Het lijkt me meer een uitlaatklep om energie, frustratie (verveling of honger) weg te werken.
Uitdagen om te spelen zie ik ook niet. Froufrou en Duvel spelen dagelijks met elkaar, en daar komt altijd geloer achter een voorwerp, hoek of struik aan te pas alvorens na eens flink met de kont geschud te hebben de andere "aangevallen" wordt.
Filou speelt niet graag en dat weten Froufrou en Duvel heel goed. En als er toch iemand wil proberen, gaat dit steeds vooraf met loeren en een wiebelende kont :grin: . Filou weet nu dat blijven staan, blazen en een tik uitdelen veel beter werkt dan weglopen. Want wegvluchten geeft ongewild de andere kat zijn (of haar) zin.

Voorbeeld van een initiatief van Froufrou om te spelen:
Afbeelding

Tijdens het spel:
Afbeelding

Achter elkaar rennen...
Afbeelding

... Maar niemand is bang, het is echt spelen :grin:
Afbeelding

Froufrou wil Filou bespringen om te spelen, maar zal een mep krijgen :lol:
Afbeelding

Dit ziet er zoals je ziet toch anders uit dan bij jouw katjes.
Ik zou dit gedrag van Simba niet toelaten omdat Bella dan steeds angstiger zal worden...
Laatst gewijzigd door Zotvanpoezen op 15 okt 2022 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik had dubbel gepost ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Wat een super mooie actie foto’s. Daar wordt echt pittig gespeeld, en inderdaad anders dan bij ons. En bedankt voor je reactie, het is zo moeilijk. Simba lokt Bella ook vaak met een speciale lokroep/miauw. Dan gaat hij ergens zitten, miauwen en Bella gaat er heen en wordt ze aangevallen. Of als ze haar eigen kattenbak zit, wordt ze gepakt. Zo doorgaan is ook geen optie, er hangt zoveel spanning in de lucht als Simba wakker is. De hond wordt er zenuwachtig van, en het beheerst op dit moment zo ons leven. Bijvoorbeeld op avond tv kijken kunnen we gewoon al maanden niet meer, vanwege de ruzie. Zo jammer dit.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Rik »

Ja, vanuit Simba gezien lijkt mij dit zeker 'spelen' (jachtspel). Of inderdaad iets van frustraties of energie wegwerken. Het gebeurd alleen op zo'n manier dat het vanuit Bella (en jou) op een aanval lijkt. Een beetje onhandig zonder duidelijke signalen vanuit Simba.

(Ja, hoe leer je zo'n onbehouwen knul nu weer correct spelen?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Cerna »

Ik zie ditzelfde gedrag bij ons ook tussen Jip (kater) en Yarah (poes) en ik noem het spelen. Het lijkt wat ruig, maar zolang er niet gekermd wordt door de onderliggende partij dan is er niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Maar is het dan normaal dat het hele dagen zo door gaat? Alleen als Simba slaapt dat het dan rusrig is? Er zijn geen rustmomenten als hij wakker is, en zit constant achter Bella aan. Gisteravond draaiden de rollen wel even om, Bella ging achter Simba aan.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Zotvanpoezen »

Goed dat nu ook Bella eens het initiatief neemt!
Maar het is wel niet goed dat Simba haar constant wil "aanvallen".
Probeer veel met hem te spelen zodat hij zijn energie en/of frustratie ook op een andere manier kwijt kan.
De karakters van beide katten zijn totaal verschillend. Simba wil veel actie en lijkt voortdurend in overdrive, en Bella is het rustige type dat niet van onstuimige spelletjes houdt...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cerna

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Cerna »

Tinkerbel77 schreef: 16 okt 2022 08:40 Maar is het dan normaal dat het hele dagen zo door gaat?
Ik had je vorige topic niet helemaal paraat en heb even teruggelezen.
Nee, het is niet normaal wanneer het er constant zo druk aan toe gaat. Echter, Simba is een Europees Korthaar, Bella een Britje. En daar zit 'em nou net het verschil.

Een kat van 12 maanden is net kitten af en wanneer Simba al die tijd geen vriendje heeft gehad dan haalt hij nu waarschijnlijk de schade in. Maar Bella mag dan wel jonger zijn, ze heeft toch niet dat actieve van Simba. Gewoon omdat ze een Brit is.
Beide kun je daarom niets kwalijk nemen en bij beide is het normaal jonge kattengedrag.

Ik kreeg (kocht :smile: ) in 2005 Amber, een blauwe Brit en twee jaar later kwam Noa, een black-silver tabby blotched Britje. Toen de fokker van Amber hoorde over mijn plannen waarschuwde ze mij want die match zou niet goed gaan omdat een tabby veel meer energie heeft dan een effen Brit. Ik vond dat zo'n onzinverhaal, maar helaas kreeg de fokker wel gelijk: Noa was veel te fel voor Amber.
Gelukkig had ik op dat moment ook nog Cerná, een zwarte Europees Korthaar van 8 jaar en Noa kon al haar energie op Cerná afreageren en liet Amber (meestal) met rust.
Een jaar later kwam Milka, een chocolate Brit, als vriendinnetje voor Amber.

En ditzelfde probleem heb jij helaas nu ook.
Bella herplaatsen bij een andere Brit (of Ragdoll, Heilige Birmaan; ook rustige rassen) en een EK-vriendje (vriendinnetje) voor Simba zou de beste oplossing zijn, maar of je daar aan wilt?

Mijn twee jongste katten (Jip, 5 en Yarah 5 maanden) zijn beide Britjes. Ze spelen net zo ruig als Simba en Bella, maar dat is maar voor eventjes (kwartiertje of zo). Daarna gaan beide weer slapen. Hun energieniveau loopt dus bijna gelijk (Yarah is gezien haar leeftijd nog wel erg druk, maar kan zich ook goed alleen vermaken) en dat werkt toch het beste.
Cerna

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Cerna »

Mooi Britje trouwens.
Silver-shaded?
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Cerna schreef: 16 okt 2022 13:47 Mooi Britje trouwens.
Silver-shaded?
Bedankt, Bella is een Silver-Tabby Britje
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Cerna schreef: 16 okt 2022 13:46 Ik had je vorige topic niet helemaal paraat en heb even teruggelezen.
Nee, het is niet normaal wanneer het er constant zo druk aan toe gaat. Echter, Simba is een Europees Korthaar, Bella een Britje. En daar zit 'em nou net het verschil.

Een kat van 12 maanden is net kitten af en wanneer Simba al die tijd geen vriendje heeft gehad dan haalt hij nu waarschijnlijk de schade in. Maar Bella mag dan wel jonger zijn, ze heeft toch niet dat actieve van Simba. Gewoon omdat ze een Brit is.
Beide kun je daarom niets kwalijk nemen en bij beide is het normaal jonge kattengedrag.

Ik kreeg (kocht :smile: ) in 2005 Amber, een blauwe Brit en twee jaar later kwam Noa, een black-silver tabby blotched Britje. Toen de fokker van Amber hoorde over mijn plannen waarschuwde ze mij want die match zou niet goed gaan omdat een tabby veel meer energie heeft dan een effen Brit. Ik vond dat zo'n onzinverhaal, maar helaas kreeg de fokker wel gelijk: Noa was veel te fel voor Amber.
Gelukkig had ik op dat moment ook nog Cerná, een zwarte Europees Korthaar van 8 jaar en Noa kon al haar energie op Cerná afreageren en liet Amber (meestal) met rust.
Een jaar later kwam Milka, een chocolate Brit, als vriendinnetje voor Amber.

En ditzelfde probleem heb jij helaas nu ook.
Bella herplaatsen bij een andere Brit (of Ragdoll, Heilige Birmaan; ook rustige rassen) en een EK-vriendje (vriendinnetje) voor Simba zou de beste oplossing zijn, maar of je daar aan wilt?

Mijn twee jongste katten (Jip, 5 en Yarah 5 maanden) zijn beide Britjes. Ze spelen net zo ruig als Simba en Bella, maar dat is maar voor eventjes (kwartiertje of zo). Daarna gaan beide weer slapen. Hun energieniveau loopt dus bijna gelijk (Yarah is gezien haar leeftijd nog wel erg druk, maar kan zich ook goed alleen vermaken) en dat werkt toch het beste.
Dus wel de verschillende “rassen” dat het probleem geeft. En eigenlijk heb je ook wel gelijk. Bella is heel relaxed en anders dan Simba. Simba staat altijd “aan”. Dus onder de Britjes zijn ook nog verschillende energie levels? Nooit geweten dat een effen Brit weer anders is dan een tabby.

Herplaatsen denken we ook aan, maar dan een plekje zoeken voor Simba omdat wij ook denken dat hij hier niet echt gelukkig is. Hij wil overdag wel lekker thuis slapen, maar in de vroege avon en hele nacht is hij op jacht. Hier in de stad is niet veel jacht plezier voor hem. Daarom hadden we ook een speelkameraadje voor hem, Bella, gekocht. Maar ja dat komt dus totaal niet goed tot zijn recht. En mocht het wel zo ver komen, hoe vindt je dan een goed en vertrouwd huisje voor hem.
Bedankt voor je heldere uitleg. Op het moment houden we Simba en Bella zoveel mogelijk uit elkaar, en alleen als er iemand bij is mogen ze bij ellaar. Want Simba gaat door en door en heeft geen rem helaas.
Cerna

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Cerna »

Tinkerbel77 schreef: 16 okt 2022 18:51 Bedankt, Bella is een Silver-Tabby Britje
Weet je dat zeker (staat het op haar stamboom?)? Ik zie namelijk wel een tabby patroon, maar dat hebben alle effen Britjes wanneer ze jong zijn. Haar rug is echter, voor zover ik kan zien en beoordelen, toch echt shaded.
Noa was een (black)silver tabby en zij zag er zo uit als kitten:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Hoe moet ik hier een foto plaatsen? Dan kan ke het misschien beter zien

Noa is ook erg mooi 🥰
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spelen of vechten?

Bericht door Rik »

Via https://imgbb.com ken dan na het uploaden de tekst bij embedded codes / bbcode hier kopieren.

Bella heeft wel wat strepen op haar staart maar ik dacht eigenlijk ook dat haar flank meer effen was dan gestreept of gevlekt. Als ze echt een tabby is dan zou ze dus volgens de fokker die Annet kent actiever kunnen zijn (dan is het ook de vraag of dat niet onderdrukt wordt door het nog actievere gedrag van Simba ;) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie