Broer en zus, problemen of normaal gedrag?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Nine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2021 13:18

Broer en zus, problemen of normaal gedrag?

Bericht door Nine »

Hallo,
Graag zou ik wat raad en uitleg vragen over het volgende:

We hebben 2 katten, broer en zus, ze zijn hier rechtstreeks uit het nest gekomen.
Ze zijn beide geholpen rond de leeftijd van 5.5 maand (iets te vroeg misschien, maar er waren al enige tekenen van hormonen :) ).
Hun terrein is binnen en in onze afgezette tuin, waar toch wel redelijk wat te beleven is (gras, hoge coniferen om in te klimmen, enz.) en ook spelen we dagelijks met ze.

Het eerste jaar waren ze onafscheidelijk, alles deden ze samen en ze waren dol op elkaar, maar langzaam is daar verandering in gekomen en wil zus steeds minder weten van haar broer. Ze zijn inmiddels 1.5 jaar oud en ik vond dat niet verontrustend en schaarde het onder 'volwassen worden'.
Zus is een echte 'hutte-pe-tut', snel op haar teentjes getrapt en een pittig en actief gevalletje.
Broer is wat luier en gemoedelijker, wil graag aandacht, hij is een stuk groter en zwaarder dan zijn zus (ze schelen ruim 1.5 kilo).

Een paar maanden geleden begonnen ze af en toe wat ruzie te krijgen, zus blaast, gromt en sist dan wat af en broer doet eigenlijk niets terug. Hij heeft nog nooit geblazen of gegromd.
Het leek erop dat de oorzaak was, dat broer aandacht van zijn zus wilde en zij er totaal geen zin in had.

Nu, sinds een paar weken, klemt broer zijn zus vast met zijn voorpoten en daar gaat mijn vraag eigenlijk over: wat is dit voor gedrag?
Hij loopt haar achterna en pakt haar dan van achteren met zijn voorpoten om haar middel en drukt haar tegen de grond. Verder maakt hij geen geluiden hierbij. Uiteraard vindt zus dit totaal niet leuk en blaast en gromt wat af en een enkele keer leidde dit tot echt behoorlijk wat kabaal en toestanden. Broer doet dan niks terug, maar blijft haar wel vastklemmen totdat zus er onderuit is gekomen.

Ik weet eigenlijk niet of dit gedrag voortkomt uit het feit dat hij weinig aandacht van haar krijgt en zo aandacht wil afdwingen of dat het pure dominantie van zijn kant is?
Het lijkt er ook een beetje op of hij plekjes in huis aan het claimen is: zus wil ergens liggen en hij gaat er dan voorzitten met een bepaalde blik. Hij doet niets, maar gaat ervoor zitten, dan blaast zus weer en soms gaat zij weg en soms niet. Als zij weggaat, dan gaat hij er snel liggen.

Waar komt het gedrag van het vastklemmen met zijn voorpoten vandaan? en ook: wat doe ik hiermee? Is het heel normaal gedrag en laat ik het ze zelf oplossen of grijp ik in op één of andere manier voordat het misschien verder uit de hand loopt? Op dit moment probeer ik ze af te leiden, wat alleen succes heeft als ik het aan zie komen, maar niet als het al aan de hand is. Dat werkt dus maar zelden.

Ze kunnen wel samen zijn: ze eten samen (ieder eigen voerbak op een kleine afstand), ze lopen ook wel samen op in de tuin en vangen samen beestjes, maar ze liggen niet meer samen op één plekje te slapen... jammer genoeg.

Alvast bedankt voor het lezen en voor hopelijk wat goede raad en verduidelijking van het gedrag.

Groetjes,
Caroline
Cerna

Re: Broer en zus, problemen of normaal gedrag?

Bericht door Cerna »

Ik heb twee zussen (inmiddels 9 jaar) en zij waren als kitten ook onafscheidelijk. Ik kan me niet meer herinneren wanneer het precies 'fout' ging, maar dat kan ook wel ongeveer rond die leeftijd zijn geweest. Ze zitten elkaar sinds die tijd regelmatig in de haren, maar dat is meer kattig gedrag (zoals mensenzussen ook wel met elkaar om kunnen gaan :smile: ) en niet echt verontrustend. Ik weet niet of dit altijd het geval is tussen twee katten uit eenzelfde nest. Weet ook niet of er ooit onderzoek naar gedaan is.

Daarnaast heb ik een kater (Jip, bijna 5) en hij vertoont hetzelfde gedrag als jouw kater.
Hij springt regelmatig bovenop een van de poezen (ik heb er 5) en duwt de poes naar beneden. Natuurlijk vindt de poes - net als de jouwe - dat niet leuk en uit dat door gegrom.
Ik heb ook een kater gehad die de poezen ging dekken terwijl hij met 8 maanden gecastreerd was. Ik snapte hier niets van, maar de dierenarts legde mij uit dat hormonen niet alleen in de testikels worden aangemaakt en dat een kater dit gedrag dus toch kon vertonen, maar dan als teken van dominantie.

Het willen dekken, de poes bespringen of zoals in jouw geval zelfs vastklemmen, zie ik dan ook als een teken van dominantie. De haan die de kippen onderwerpt.
Ik heb nu een kitten van 5 maanden en ik merk dat Jip al erg geïnteresseerd is in haar genitaliën. Ze vertoont nog geen tekenen van krolsheid, maar ik hou het goed in de gaten omdat ik zijn dominante gedrag niet nog verder wil stimuleren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Broer en zus, problemen of normaal gedrag?

Bericht door Rik »

Nine schreef: 06 okt 2022 22:28 Ze zijn beide geholpen rond de leeftijd van 5.5 maand (iets te vroeg misschien, maar er waren al enige tekenen van hormonen :) ).
Nee hoor, dat is een prima leeftijd. Op tijd voor broer en zus en zeker goed dat de poes niet eerst krols is geworden (want dat is erg slecht voor haar).
Nine schreef: 06 okt 2022 22:28 Een paar maanden geleden begonnen ze af en toe wat ruzie te krijgen, zus blaast, gromt en sist dan wat af en broer doet eigenlijk niets terug. Hij heeft nog nooit geblazen of gegromd.
Eigenlijk lijkt je hele verhaal een beetje op dat van Bono en Yuna hier (inmiddels 6 jaar).
Ook broer en zus en rond 1,5 jaar een beetje uit elkaar gegroeid. Of ja... ik weet niet hoe ik het precies kan zeggen. Ze lijken een beetje incompatibel met de speel-energie. Ze kunnen het prima samen vinden (eten samen, slapen in dezelfde ruimte maar niet bij elkaar, kunnen bij elkaar zijn zonder stress (want daar let ik heel erg op), dus over het algemeen geen problemen). Maar af en toe heeft Bono zo zijn buien.
Nine schreef: 06 okt 2022 22:28 Nu, sinds een paar weken, klemt broer zijn zus vast met zijn voorpoten en daar gaat mijn vraag eigenlijk over: wat is dit voor gedrag? Hij loopt haar achterna en pakt haar dan van achteren met zijn voorpoten om haar middel en drukt haar tegen de grond.
Dat doet Bono ook. Je ziet aan hem wanneer hij in zo'n bui komt en als hij dan de kans krijgt gaat ie achter zijn zus aan. Je ziet op dat moment aan zijn complete gedrag dat het echt spel van hem is en geen dominantie. Dus het kan ook echt jachtspel zijn. Maar we zouden het eigenlijk moeten zien op een filmpje om echt een duidelijker oordeel te geven.

Gelukkig kan Yuna hem ook goed lezen en ze ziet ook wanneer hij in zo'n bui is. Zij weet ook precies wanneer ze hem dan moet ontwijken. Als hij achter haar aanzit dan is het echter wel zo, dat als zij bepaalde punten bereikt (bed, vensterbank, stoel e.d.) dat hij dan gelijk stopt. Maar als hij haar te pakken krijgt in de vlucht op de grond, ja, dan pint hij haar ook op de grond om in haar nek te bijten (en dan gromt en blaast ze ook). Vaak blijft het dan bij een enkele keer. Tevens kan Yuna het soms ook gewoon uitlokken hoor. Dan zie ik aan haar dat ze in een speelse bui is en dan denk ik af en toe "meid, weet waaraan je begint" als ze Bono dan aan het besluipen is :lol:

Het is dus ook een beetje de vraag... hoe vaak gebeurd het nu bij jullie. Hier is het, zover ik kan zien, geen dagelijks iets, maar meer om de paar dagen. Kun je hem dan afleiden dat hij een beetje uit die mind-set komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2021 13:18

Re: Broer en zus, problemen of normaal gedrag?

Bericht door Nine »

Bedankt voor jullie reacties, hartstikke fijn! Ook heel fijn dat er herkenning was, want ik had al flink gegoogeld, maar vond nergens dit 'klem' gedrag' terug.

Hier heeft ook de poes (Lola) geen alledaagse stress om bij haar broer te zijn, daar let ik ook wel op dat ze niet echt bang van hem wordt. Zij is juist vaak de pinnige, veel bijdehanter, en schroomt ook niet om een lekkere snack bij hem vandaan te gritsen. Dat zou ze nooit doen, lijkt mij, als ze bang voor hem zou zijn.
Ze heeft alleen wel heel duidelijk afstand van hem genomen, want wat broer (Ravi) betreft, zouden ze nog lekker knus bij elkaar liggen, maar dat wil zus echt niet meer.

Cerna, wat jij beschrijft wat Jip doet, dat heeft Ravi één keer gedaan: van afstand nam hij een sprong van wel een meter hoog en dook toen zo bovenop Lola. Toen ging het dus even echt fout, een enorm kabaal, allemaal haren die in de rondte vlogen. Ik erheen om een kussen ertussen te gooien, maar op dat moment kon Lola ontsnappen en heeft zich toen zeker een uur schuil gehouden onder het bed. Toen ze later eten kregen, wilde ze niet naast hem eten en heb ik het een stukje verderop gezet. Daarna ging het weer goed, alhoewel ik wel het idee heb dat ze Ravi daarna nog meer negeerde.

Rik, het lijkt inderdaad veel op wat jij beschrijft, al heb ik niet specifiek gezien dat hij in haar nek bijt, maar wellicht komt dat doordat Lola meteen begint te kronkelen en nijdig wordt, dus dat hij de kans niet krijgt om verder te gaan.
Laatst was het zo dat Ravi de kop van Lola aan het wassen was, ik was wat verbaasd dat ze dit toeliet, en dan ineens komt er een soort verstarring/verstijving in de houding van Ravi en wil hij haar dus vastklemmen, waarop Lola maakt dat ze wegkomt.
Het is dus niet zo dat het gedrag altijd ontstaat tijdens spel en rennen (jachtgedrag), het kan ook gebeuren in een rustige setting. Spelen doen ze soms nog samen, meestal gaat dat goed, een enkele keer resulteert het dus ook in het vastklemmen en tegen de grond duwen.

Het is niet dagelijks (gelukkig!), het is weleens gebeurd dat hij het 2 keer op 1 dag deed, maar over het algemeen zit er een paar dagen tussen.
Lola gaat dus meteen blazen en krijsen en probeert te ontsnappen en probeert ergens onder te kruipen zodat hij er niet meer bij kan. Hij geeft dan niet snel op, blijft ervoor zitten en wacht. Op dat punt probeer ik Ravi af te leiden, wat soms ook lukt, maar blijkbaar is 'de bui' niet snel over, want 15 of 30 minuten later probeert hij haar dan weer vast te klemmen.
Hij is in ieder geval absoluut niet onder de indruk van haar blazen of krijsen, hij trekt zich daar niets van aan.

Ik ben er dus niet uit of het hormonen zijn, aandacht opeisen/frustratie, dominantie of spelgedrag... of een combinatie van alles.

Voor nu zal ik het denk ik het beste houden bij proberen af te leiden? en ik zal de komende dagen proberen het te filmen zodat jullie kunnen kijken wat er precies gebeurt.

Nogmaals heel erg bedankt!

Groetjes,
Caroline
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Broer en zus, problemen of normaal gedrag?

Bericht door MissMeow »

En nu hoop ik dus maar dat dit me bespaard blijft, Rik 😉 Hoe voorkom je dit soort dingen?

Is de kans dat dit gebeurt bij 2 katers kleiner?
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Cerna

Re: Broer en zus, problemen of normaal gedrag?

Bericht door Cerna »

Ja, dat verwacht ik wel.
Het is toch een machodingetje.
Gebruikersavatar
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 sep 2022 08:39
Locatie: Amstelhoek

Re: Broer en zus, problemen of normaal gedrag?

Bericht door MissMeow »

Ik ben je even kwijt, Cerna? Wat verwacht je wel en is een machodingetje?
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
Plaats reactie