Poes bang voor andere kat (broer)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Nathalie-Jeffrey
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2022 22:25

Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Nathalie-Jeffrey »

Hallo,

Ik heb een poging gedaan om op internet een vergelijkbare situatie als bij ons te vinden zonder veel succes.

De situatie is als volgt.
We hebben 2 katten, Luna het vrouwtje en Timo het mannetje. (Broer en zus)
Ze zijn beide iets meer als 2 jaar oud en iets meer dan een jaar bij ons in huis.
We hebben ze gehaald bij een dierenpension die de dieren verkregen heeft van mensen waarvan de buren wilde dat ze weg gingen.

Ze komen beide buiten en kunnen dag en nacht via het kattenluik naar binnen/buiten.
De behoeftes doen ze beide ook buiten, we hebben binnen wel een kattenbak staan maar daar wordt niks mee gedaan.
Ons werd geadviseerd om de eerste 6 weken ze binnen te houden, dat hebben we netjes gedaan tot het punt dat ze na 6 weken de halve keet afbraken met zn beiden. In die 6 weken zaten ze beide op de kattenbak, en los van wat geplaag naar elkaar terwijl ze op de bak zaten ging dat vrij goed.
Het gedrag verder naar elkaar was rond die periode speels maar niet aggresief.

Sinds een aantal maanden is het gedrag van met name Luna veranderd.
Ze is erg bang voor Timo, ze blaast en gromt naar hem alleen als ze hem nog maar ziet.
Ze is ook erg veel van huis weg, als we haar buiten roepen met brokjes komt ze af en toe tevoorschijn. Ze kan bij ons in de hele buurt rond lopen namelijk.
Timo daarintegen is eigenlijk altijd thuis, vraagt altijd aandacht, slaapt bij ons op de slaapkamer in een mandje of op de vensterbank. En is richting ons altijd erg lief en sociaal.

Wij merken ook dat Timo Luna probeert te verjagen als ze wel binnen is. Dit lukt dan ook altijd wel omdat Luna zo bang is.
Zelfs zo erg det Luna van angst binnen poept en plast, en er overal plukken haar liggen als ze elkaar in de haren hebben gezeten.

Wanneer wij thuis zijn en Luna binnen is gaat het vrij goed, zolang Timo maar niet in de buurt is.
Als hij wel in de buurt is en dan vervelend tegen haar doet, dan bestraffen wij Timo als hij Luna aanvalt of lastig valt. Hij moet dan naar boven of naar buiten, in elk geval weg van Luna zodat de wat rust heeft.
Het probleem is alleen dat wij beide een full time baan hebben en dus een groot deel van de tijd niet thuis zijn en de boel niet onder controle kunnen hebben. Daardoor kan Timo vrij zijn gang gaan om Luna te pesten en te verjagen.

(We hebben wel het vermoeden dat de verandering in het gedrag kan komen doordat een we nu een tijdje beide full time werken, voorheen was een van ons een groot deel van de week thuis.)

We zijn bijna op het punt gekomen om een van de 2 katten weg te doen. Maarja welke dan, we zijn aan beide gehecht.

De dierenarts stelde ons voor om met beide katten samen dingen te ondernemen.
Maar dat is totaal niet mogelijk. Luna kan Timo niet zien of luchten.

Mijn vraag is of iemand op dit forum het verhaal herkent, en/of hier een oplossing voor weet, want wij zijn ten einde raad.
Vanavond kwamen we weer thuis met overal kattenpoep op de vloer.

Met vriendelijke groet, Nathalie en Jeffrey
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Anne »

Wat vervelend dat het tussen broer en zus niet meer vlot :-(
Ik neem aan dat beiden geholpen zijn?
Wat zegt jullie da over het buiten de bak poepen, is dat medisch onderzocht?
Ik zou ook 1 vd 2 herplaatsen want met elkaar is het ook geen feest :cry:
Naast dat kan Luna van alle stress ook ziek worden
Sterkte met deze vervelende situatie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Sifra »

Zo rond het tweede levensjaar worden katten volwassen en kan er een dominantiestrijd ontstaan. Dat is geen pesten, maar puur de strijd om de baas te zijn in het territorium. Dat gaat Luna niet meer winnen, Timo heeft al gewonnen en eist huis en bazen op voor zichzelf. Wat Timo doet is natuurlijk kattengedrag. Je moet een kat geen straf geven omdat hij zich als kat gedraagt. Wel kun je tussenbeide komen voor Luna's veiligheid. Geef haar tot je eruit bent wat je gaat beslissen een veilige plek om zich terug te trekken, bijvoorbeeld een slaapkamer waar Timo niet mag komen of haar mand op een hoge plaats. Als je besluit tot herplaatsen van een van beide vraag je dan af wie er het meest gelukkig van zal worden om een ander huis te krijgen. Luna?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Rik »

Ik ben ook wel benieuwd of ze allebei gecastreerd zijn.

Maar ik begrijp ook dat Luna vaak buiten is en dus als 'vreemde' kat met vreemde luchtjes e.d. weer binnenkomt. Dat helpt de situatie ook niet. Ik begrijp dat je weinig keus had, als de katten buiten gewend zijn van jongs af aan, en naar buiten willen. Maar het helpt zeker niet.

Ga er ook niet zomaar vanuit dat het aan Timo ligt. Je gaf al aan dat Luna gromt en blaast als ze Timo ziet. Dat kan zijn omdat hij haar achterna zit maar het kan ook overstimulatie zijn van het buiten zijn geweest en Timo kan daar dan gewoon op reageren. Dan zit je binnen de kortste keren met twee katten die elkaar niet meer 'kennen'. Je zou dan nog een traditionele introductie kunnen proberen. Maar of dat goed werkt als ze naar buiten kunnen is afhankelijk van hun zelf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nathalie-Jeffrey
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2022 22:25

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Nathalie-Jeffrey »

Sifra schreef: 17 sep 2022 11:56 Zo rond het tweede levensjaar worden katten volwassen en kan er een dominantiestrijd ontstaan. Dat is geen pesten, maar puur de strijd om de baas te zijn in het territorium. Dat gaat Luna niet meer winnen, Timo heeft al gewonnen en eist huis en bazen op voor zichzelf. Wat Timo doet is natuurlijk kattengedrag. Je moet een kat geen straf geven omdat hij zich als kat gedraagt. Wel kun je tussenbeide komen voor Luna's veiligheid. Geef haar tot je eruit bent wat je gaat beslissen een veilige plek om zich terug te trekken, bijvoorbeeld een slaapkamer waar Timo niet mag komen of haar mand op een hoge plaats. Als je besluit tot herplaatsen van een van beide vraag je dan af wie er het meest gelukkig van zal worden om een ander huis te krijgen. Luna?
Hallo, bedankt voor je reactie.

Het probleem is een beetje dat we Luna geen plek kunnen geven waar Timo niet kan komen. Of we moeten Luna echt opsluiten in een eigen kamertje. Al zou dit denk ik de relatie tussen beide ook niet ten goede komen.
Wij zouden het liefst zien dat we geen van beide hoeven te herplaatsen. Maar het lijkt erop dat we geen andere keus hebben.

Met vriendelijke groet,
Jeffrey en Nathalie
Nathalie-Jeffrey
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2022 22:25

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Nathalie-Jeffrey »

Rik schreef: 17 sep 2022 12:33 Ik ben ook wel benieuwd of ze allebei gecastreerd zijn.

Maar ik begrijp ook dat Luna vaak buiten is en dus als 'vreemde' kat met vreemde luchtjes e.d. weer binnenkomt. Dat helpt de situatie ook niet. Ik begrijp dat je weinig keus had, als de katten buiten gewend zijn van jongs af aan, en naar buiten willen. Maar het helpt zeker niet.

Ga er ook niet zomaar vanuit dat het aan Timo ligt. Je gaf al aan dat Luna gromt en blaast als ze Timo ziet. Dat kan zijn omdat hij haar achterna zit maar het kan ook overstimulatie zijn van het buiten zijn geweest en Timo kan daar dan gewoon op reageren. Dan zit je binnen de kortste keren met twee katten die elkaar niet meer 'kennen'. Je zou dan nog een traditionele introductie kunnen proberen. Maar of dat goed werkt als ze naar buiten kunnen is afhankelijk van hun zelf.
Hallo, bedankt voor je reactie.

Ze zijn beide gesteriliseerd, daar zou het in eerste instantie niet aan kunnen liggen.
Luna is inderdaad veel buiten en lang weg.
Timo is ook veel buiten maar vaak niet langdurig.

Als Luna binnen is valt Timo haar altijd lastig. Als wij dit in de gaten hebben halen we Timo weg zodat Luna rust heeft
We hebben dit alleen heel vaak ook niet in de gaten omdat we beide door de weeks van huis zijn voor het werk.
Als we dan thuis komen liggen er overal plukken haar van Luna, en ligt er op een beschutte plek kattenpoep.

Hoe bedoel je precies om ze opnieuw bij elkaar te introduceren? Door ze beide binnen te houden maar wel gescheiden, en dan langzaam weer naar elkaar toe?

Met vriendelijke groet,
Jeffrey en Nathalie
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Metsan »

Nathalie-Jeffrey schreef: 16 sep 2022 22:50 De dierenarts stelde ons voor om met beide katten samen dingen te ondernemen.
Maar dat is totaal niet mogelijk. Luna kan Timo niet zien of luchten
Wat een vervelende situatie!
Ik denk toch dat de dierenarts gelijk heeft. Je zult moeten proberen om ze weer met elkaar te verzoenen: tegelijkertijd eten/snoepjes geven... met allebei spelen. Eerst op afstand, en dan steeds dichter bij elkaar in de buurt.
Kun je ze op de één of andere manier uit elkaar houden als jullie niet thuis zijn? Totdat ze weer door één deur kunnen?

Hoe gaat het als ze elkaar buiten tegen komen ?
Nathalie-Jeffrey
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2022 22:25

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Nathalie-Jeffrey »

Metsan schreef: 17 sep 2022 19:43 Wat een vervelende situatie!
Ik denk toch dat de dierenarts gelijk heeft. Je zult moeten proberen om ze weer met elkaar te verzoenen: tegelijkertijd eten/snoepjes geven... met allebei spelen. Eerst op afstand, en dan steeds dichter bij elkaar in de buurt.
Kun je ze op de één of andere manier uit elkaar houden als jullie niet thuis zijn? Totdat ze weer door één deur kunnen?

Hoe gaat het als ze elkaar buiten tegen komen ?
Hallo, bedankt voor je reactie.

We hebben ze nu voor een tijdje even gescheiden, Luna heeft haar eigen afgesloten kamer met alle voorzieningen, en timo mag alleen beneden blijven. We willen Luna eerst weer het gevoel geven dat ons huis een veilige plek is.

Als ze elkaar buiten tegen komen “jaagt” Timo haar gelijk weg, misschien is dit niet waar Timo op uit is maar van angst rent Luna gauw weg naar de tuin achter die van ons. (Daar zit ze meestal)
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Metsan »

Nathalie-Jeffrey schreef: 18 sep 2022 11:34 We hebben ze nu voor een tijdje even gescheiden, Luna heeft haar eigen afgesloten kamer met alle voorzieningen, en timo mag alleen beneden blijven. We willen Luna eerst weer het gevoel geven dat ons huis een veilige plek is.
Goed idee! :)
Nathalie-Jeffrey schreef: 18 sep 2022 11:34 Als ze elkaar buiten tegen komen “jaagt” Timo haar gelijk weg, misschien is dit niet waar Timo op uit is maar van angst rent Luna gauw weg naar de tuin achter die van ons. (Daar zit ze meestal)
Dat klinkt precies zoals dat bij ons gaat. :???: Maar bij ons gaat het om een pas geadopteerde kater met een poes die al 5 jaar bij ons woont. Het is buitengewoon vreemd dat het bij jullie gaat om een broer achter zijn zus aanjaagt waarmee hij al tijden vredig samenwoonde. Kun je proberen om ze weer bij elkaar te krijgen door ze allebei iets lekkers te geven als ze bij elkaar in de buurt zijn, waardoor ze weer positief over elkaar gaan "denken"?
Persoonlijk zou ik er nog niet over denken om één van de twee uit huis te plaatsen... Maar als je een goed adres weet, is het natuurlijk wel een oplossing...
Nathalie-Jeffrey
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2022 22:25

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Nathalie-Jeffrey »

Anne schreef: 17 sep 2022 11:32 Wat vervelend dat het tussen broer en zus niet meer vlot :-(
Ik neem aan dat beiden geholpen zijn?
Wat zegt jullie da over het buiten de bak poepen, is dat medisch onderzocht?
Ik zou ook 1 vd 2 herplaatsen want met elkaar is het ook geen feest :cry:
Naast dat kan Luna van alle stress ook ziek worden
Sterkte met deze vervelende situatie
Hallo, bedankt voor je reactie.

Ze zijn inderdaad beide geholpen.
De dierenarts heeft nog niks gezegd over het buiten de bak poepen, omdat ze eigenlijk de bak niet meer gebruikten. Ze poepen beide buiten.

We hebben nu voor Luna een eigen kamer ingericht met een poepbak, en daar heeft ze vannacht ook gebruik van gemaakt.

We merken dat nu al heel snel dat ze erg op haar gemak is in het kamertje, ze is heel ontspannen en lijkt gelukkig met de nieuwe situatie.

We zijn benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Anne »

Ach wat fijn dat ze nu een eigen kamertje heeft waar ze zich ontspannen voelt en waarin ze keurig op haar eigen bak poept
Hopelijk komt het allemaal weer goed tussen broer en zus🙏
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Rik »

Metsan schreef: 18 sep 2022 11:56 Het is buitengewoon vreemd dat het bij jullie gaat om een broer achter zijn zus aanjaagt waarmee hij al tijden vredig samenwoonde.
Na wat ik hier twee jaar geleden meegemaakt heb vindt ik dat niet vreemd. Het zal wel niet vaak voorkomen maar vreemd is het zeker niet.

Twee jaar geleden zat ik boven en waren mijn katten in de (afgesloten) tuin. Op een gegeven moment hoor ik beneden in de woonkamer een heel raar hoog gegil en gegrom. Toen ik ging kijken stonden Bono en Yuna (broer en zus) tegenover elkaar, staarten dik, tegen elkaar te gillen (terwijl ze zo nooit met elkaar omgaan). Het heeft twee dagen geduurd voordat ze elkaar weer een beetje leerde (her)kennen.

Later bleek dat er waarschijnlijk een rode buurtkater op het dak van mijn schuurtje gezeten heeft en dat Yuna (de meeste bange van de twee) hier zo van geschrokken was dat ze Bono als indringer zag (want Bono is ook een rode kater). Het gegil en geblaas van Yuna gaf bij Bono ook weer onzekerheid ("wat doe je nu zus") dat hij vervolgens ook helemaal overstuur was. En dat allemaal omdat er een rode vreemde kater op het schuurdakje :-(

(Gelukkig was het dus na twee dagen weer goed maar ik heb ze toen ook voorlopig binnen gehouden.)

En...
Katten communiceren via geuren.
Als je katten buiten laat en ze komen weer thuis, dan kunnen ze allemaal vreemde geuren meenemen. Normaal krijgt een kat niet zo snel een andere geur maar het valt zeker niet helemaal uit te sluiten. Denk ook maar aan de andere geur als een kat bij de dierenarts geweest is, dan is de kans groot dat de achterblijvers die kat als indringer zien. En dan maakt bond van broer en zus helemaal niets meer uit. Het uit laten vechten verergert de boel dan alleen maar en dan kijk je na een tijdje tegen een volledige herintroductie aan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nathalie-Jeffrey
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2022 22:25

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Nathalie-Jeffrey »

Metsan schreef: 18 sep 2022 11:56 Goed idee! :)

Dat klinkt precies zoals dat bij ons gaat. :???: Maar bij ons gaat het om een pas geadopteerde kater met een poes die al 5 jaar bij ons woont. Het is buitengewoon vreemd dat het bij jullie gaat om een broer achter zijn zus aanjaagt waarmee hij al tijden vredig samenwoonde. Kun je proberen om ze weer bij elkaar te krijgen door ze allebei iets lekkers te geven als ze bij elkaar in de buurt zijn, waardoor ze weer positief over elkaar gaan "denken"?
Persoonlijk zou ik er nog niet over denken om één van de twee uit huis te plaatsen... Maar als je een goed adres weet, is het natuurlijk wel een oplossing...
Hoi, bedankt voor je reactie.

We hebben al wel een paar keer geprobeerd omze met behulp van wat afleiding en wat lekkers dichter bij elkaar te laten komen. Maar ook als Timo zijn aandacht niet op Luna richt doet zij dat wel op haar en is ze helemaal gefixeerd op hem.
We laten ze voor nu even gescheiden en dan proberen we ze na een tijdje weer bij elkaar.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Rik »

Nathalie-Jeffrey schreef: 18 sep 2022 15:02 We laten ze voor nu even gescheiden en dan proberen we ze na een tijdje weer bij elkaar.
Met geschieden houden neem ik dus aan dat ze nu binnen blijven?

Dan zou je over een tijdje weer een rustige intro kunnen doen. Kan wel iets versneld zijn t.o.v. een traditionele intro maar zeker niet te snel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nathalie-Jeffrey
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2022 22:25

Re: Poes bang voor andere kat (broer)

Bericht door Nathalie-Jeffrey »

Rik schreef: 18 sep 2022 16:28 Met geschieden houden neem ik dus aan dat ze nu binnen blijven?

Dan zou je over een tijdje weer een rustige intro kunnen doen. Kan wel iets versneld zijn t.o.v. een traditionele intro maar zeker niet te snel.
Luna blijft voorlopig in het voor haar ingerichte kamertje, we hebben geen andere mogelijkheid om ze volledig uit elkaar te houden.
Timo kan in principe nog wel via het kattenluik naar buiten. Voorheen ging hij met name naar buiten om de behoefte te doen, hij vind het erg fijn om veel binnen te zijn. Maar zonder die vrijheid wordt ie erg vervelend binnen.
Plaats reactie