Broer/ zus DA probleem, maar toch een beetje anders

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
LoekieLucie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2022 13:06

Broer/ zus DA probleem, maar toch een beetje anders

Bericht door LoekieLucie »

Hi,

Goed het volgende: Wij hebben een broertje en zusje van nu 5 maanden oud. Erg druk veel stoeien, soms wil de ene wel en de andere niet etc. Lekker bij elkaar knuffelen doen ze ook. Heel soms als broertje te ruw was blaaste zusje wel eens.

Maar nu is Loekie het mannetje een paar dagen geleden gecastreerd omdat hij al begon met sproeien. De eerste dag 's middags weer thuis, zusje hem flink besnuffeld verder prima, geen gedoe, kwamen samen bij je op de bang liggen, 's wat stoeien niets aan de hand. Maar sinds de volgende dag ( ondertussen 3 dagen) blaast en grauwe ze heel veel als ze 'stoeien'.
Nu snap ik het verhaal van geur DA en zou dat logisch zijn als ze inderdaad ook afstandelijker naar hem zou zijn. Maar dat is ze dus niet, ze liggen nog steeds vlakbij elkaar te slapen, al weet ik niet zeker of ze ook echt tegen elkaar aan liggen zoals eerst. Maar ze zoekt hem dus vaak zelf op daagt hem uit tot stoeien wat goed gaat tot hij 'wint' en haar de baas is (dus zij geen controle over het gevecht heeft.), wat eigenlijk altijd zo is. En gaat dan blazen grauwe. Hij gaat rustig mauwen ( een soort prrt), wil gewoon weer vrienden zijn. Ik haal ze wel uit elkaar maar vind het niet eerlijk tegen over hem als zij steeds de aanleiding geeft. Ook komt ze meer bij mij liggen en hij minder, maar ze wordt niet boos ( naar mijn idee) als ik aandacht aan hem geef.
Wat kan ik hier aan doen? Als ze elkaar met rust laten en meer naast elkaar leven dan met elkaar, zou ik jammer vinden maar het moet maar. Maar nu steeds zelf hem opzoeken en dan boos worden als jij reageert vind ik zielig. Merk ook wel dat hij meer 'praat' contact probeert te maken met haar en ons.

Ze is ook niet agressief als ik hem wat eten geef en haar weg duw, ze krijgt dan (om en om) ook wat brokjes, hoor.

Eigenlijk is ze alleen agressief of boos of nukkig of wat dan ook als ze het 'gevecht' die ze zelf uitlokt 'verliest' ( ik bedoel dat hij haar dan wel overmeesterd, in de 'houdgreep' heeft) als het gelijk op gaat of zij 'wint' vind ze het prima en gaat door tot dat het weer mis is, maar zelf na ruzie blijft hem steeds weer uitdagen. Tot ik er tussen kom.

Overginds laat ze het wel toe als hij haar een schoonmaak beurt geeft. Dus het is niet dat ze niks van hem wil weten.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Broer/ zus DA probleem, maar toch een beetje anders

Bericht door Ani »

Ik denk dat ze er mee moet leren omgaan. En dat Loekie gaat leren hoe om te gaan met haar uitdagende gedrag. Ze kan nukkig reageren, grauwen en blazen als ze het spel verliest. Dat lijkt mij op zich niet zo erg. Bovendien reageert Loekie rustig, dus zelf lijk hij geen probleem met het gedrag van z’n zusje te hebben als ze er de pest erin heeft omdat ze het gevecht heeft verloren :-P Ik heb zelf geen ervaring met de wat sterkere reactie die ze nu laat zien, na de castratie van Loekie.

Maar hier hebben we twee dames, de een twee jaar, de ander anderhalf. Toen de jongste nog kitten was lagen ze ‘s avonds bij elkaar, in elkaars armen en wasten zij elkaar. Nu is de jongste zelfverzekerder van aard en de oudste gevoelig en meer onzeker. De oudste (Winston) blaast en gromt dagelijks een aantal keer naar Khári. Ik vond dit in het begin ook zielig, maar heb het toch wel wat losgelaten. Ze doen elkaar geen pijn, en hebben het verder ook goed saampjes.

Soms zeg ik tegen Winston ‘doe niet zo lelijk’ en geef ik Khári een aai. Maar ze spelen en jagen wel met elkaar, liggen bij elkaar in de buurt, geven kusjes, neusjes, maar de innige band die ze de eerste maanden hadden is toch veranderd.

Mogelijk spelen de (hormonale) veranderingen nu een rol in de relatie tussen broer en zus. Ze gaan ook van kitten richting junior en in elke fase maken ze gedrags veranderingen door. Ik denk dat het wel oké is met de twee van jou. Maar we zijn soms geneigd om met ‘mensenogen’ naar onze katten te kijken. In kattengedrag is het een en ander vaak goed verklaarbaar. En vertrouw op jezelf, je doet het echt prima, maar een kat gaat toch echt de eigen gang en de karakters blijven in ontwikkeling ;-)
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Broer/ zus DA probleem, maar toch een beetje anders

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat Lucie binnenkort ook geholpen wordt? (Niet eerste keer krolls laten worden hoor, dat is heel ongezond) Het duurt sowieso een aantal weken voordat die hormonen uit het lichaam zijn.

Verder kan het zo zijn dat ze qua spelniveau niet zo met elkaar matchen. Dat is hier ook zo. Gelukkig niet dat ik ze dagelijks hoor maar dat komt hoofdzakelijk omdat Yuna snel is en precies weet en ziet wanneer Bono in een zo'n (speel)bui is.

Loekie was er overigens al vroeg bij dus, met sproeien :(
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie