Help...mijn kat HAAT mijn kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
caitlinvdv
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2022 18:19

Help...mijn kat HAAT mijn kitten

Bericht door caitlinvdv »

Sinds december 2022 heb ik een kitten genaamd Toulouse. Ze is nu een jaartje oud. Toulouse is een zeer uitgesproken, vocale karaktervolle kattin.

Voorheen woonde ik nog bij mijn ouders en had ze het gezelschap van 2 hondjes. Deze ontmoeting verliep redelijk vlot en na een maandje konden ze perfect in dezelfde ruimte leven en speelde ze zelfs met één van de honden.

Daar ik ging verhuizen besloot ik in juli op zoek te gaan naar een adoptantje om Toulouse gezelschap te houden. Sinds 14 juli 2022 heb ik Tommie geadopteerd. Tommie is een heel rustige maar speelse kitten.

De eerste dag toonde Toulouse interesse in Tommie. Een keertje uitgehaald maar dit was te verwachten. Vanaf dag 2 ging het alleen maar de slechtere kant op. Ondertussen ben ik verhuisd en kan ik Tommie niet vrij laten lopen in het bijzijn van Toulouse. Ze begint meteen te grommen of te blazen. Wanneer ik in de zetel zit en Tommie erbij haal, gaat Toulouse meteen voor de zetel zitten en worden haar ogen helemaal zwart en gaan de oren plat waarna ze aanvalt. Deze aanval is altijd slaan met klauwen uit waarna ze na 1 slag stopt, kijkt en begint te ruiken... Daarna haalt ze opnieuw uit. Ook ruikt ze en als zijn staartje beweegt, begint ze hierin te bijten/knabbelen. Vandaag heeft ze hem serieus in zijn staart gebeten...

Eten geven lukt samen op enkele meters van elkaar af. Het moment dat Toulouse haar eten op is, vliegt ze op dit van Tommie af met gegrom en jaagt ze hem weg.

Wanneer ik werken ben, zitten de katten ieder op een verdieping hopende dat de geuren zich zo beter zullen verspreiden. Ik probeer Tommie zo veel mogelijk in haar bijzijn te laten maar hij kan niet rondlopen zonder dat Toulouse er achteraan gaat.

Ik ben op dit moment ten einde rade en ben zelfs aan het overwegen om Tommie terug te brengen naar de opvang omdat ik zo bang heb dat hij voor de rest van zijn leven getraumatiseerd zal zijn...

Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en mij kan helpen?
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Help...mijn kat HAAT mijn kitten

Bericht door Pikachu »

Ik zou in jouw geval zeker de introductiemethode van Anneleen Bru proberen. Ik denk dat hier de intro te snel verlopen is, en je helemaal van voor af aan moet beginnen, en zeer traag gaan. Dit is goe beschreven in het boek "I love happy cats". Ik denk niet dat die methode een "one size fits all" is, dat is wel iets dat me soms stoort aan haar opvattingen, maar ik denk wel echt dat het bij jou aangewezen is dat zo te proberen!
AlkmaarseKater
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2022 22:02

Re: Help...mijn kat HAAT mijn kitten

Bericht door AlkmaarseKater »

Pff wij hebben het zelfde probleem. De kitten is er nu 3 maanden en sinds ze er kwam is onze kater mees van een jaar elke week minimaal 3/4 dagen van huis. Hij komt thuis eet 3 bakjes leeg , haalt uit naar de kitten en gaat eng zitten schreeuwen voor het raam dat ie naar buiten wilt. Mees lag elke dag elke avond uren op schoot en in bed zelfs in mijn nek elke dag. Ik herken hem helemaal niet meer terug.. alleen maar weg kwaad continu terwijl Hij eerst continu kopjes gaf in mijn gezicht soms tot irritant aan toe…ik heb er erg veel moeite mee.. maar de kitten is ondertussen ook al echt een familie lid geworden. Heel speciaal beestje dus zomaar weg doen kan ik niet aan denken.

Sorry als ik hier mijn probleem deel op jou bericht.. ik wil met je mee lezen etc .
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Help...mijn kat HAAT mijn kitten

Bericht door Metsan »

Ik zit met een soortgelijk probleem. In mijn geval is het de nieuwe kat die de 2 oudere katten aanvalt. :evil:
Ik probeer nu zoveel mogelijk om positieve ervaringen te creëren. Dat wil zeggen, dat ik ze samen eten/snoepjes geef, en dan daarna ze op één of andere manier scheidt (één kat afleiden bijv.), voordat er één een ander aanvalt. Ik probeer zoveel mogelijk situaties te vermijden waar er ruzies ontstaan.
Het gaat allemaal langzaam (héél langzaam!!) De goede kant op. Maar het is heel vermoeiend, omdat ik constant in de gaten houdt.
Ik sluit de boosdoener tussen 9 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends op in een kamer, zodat we allemaal ontspannen kunnen slapen. ;-)
Succes ermee!! Het is een heel vervelende situatie... Ik heb al zoveel katten gehad, en dit is de eerste keer dat ik een "aggressieve" kat heb...
Laat je weten hoe het verdergaat?
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Help...mijn kat HAAT mijn kitten

Bericht door Metsan »

AlkmaarseKater schreef: 08 sep 2022 22:10 Pff wij hebben het zelfde probleem. De kitten is er nu 3 maanden en sinds ze er kwam is onze kater mees van een jaar elke week minimaal 3/4 dagen van huis. Hij komt thuis eet 3 bakjes leeg , haalt uit naar de kitten en gaat eng zitten schreeuwen voor het raam dat ie naar buiten wilt"
Ik heb dat ook een keer gehad. Mijn poes accepteerde een nieuw kitten niet. Ze was absoluut niet aggressief, maar ze wou gewoon niet meer thuis zijn. Ze kwam langs om te eten, en ging dan meteen weer naar buiten, stak de weg over en ging bij de buurvrouw naar binnen. :roll:
Dit heeft 6 maanden geduurd, en toen was ze blijkbaar over haar boosheid heen, en kwam ze gewoon weer thuis.
Een aantal jaren later, weer een kitten geadopteerd, en toen was ze maar 3 maanden gepikeerd.
En 5 jaar daarna nog een kitten... en daar heeft ze niet eens meer op gereageerd. :lol:
caitlinvdv
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2022 18:19

Re: Help...mijn kat HAAT mijn kitten

Bericht door caitlinvdv »

Pikachu schreef: 08 sep 2022 20:21 Ik zou in jouw geval zeker de introductiemethode van Anneleen Bru proberen. Ik denk dat hier de intro te snel verlopen is, en je helemaal van voor af aan moet beginnen, en zeer traag gaan. Dit is goe beschreven in het boek "I love happy cats". Ik denk niet dat die methode een "one size fits all" is, dat is wel iets dat me soms stoort aan haar opvattingen, maar ik denk wel echt dat het bij jou aangewezen is dat zo te proberen!
Bedankt voor de tip! Ik ga het boek kopen en eens kijken hoe zij het doet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help...mijn kat HAAT mijn kitten

Bericht door Rik »

AlkmaarseKater schreef: 08 sep 2022 22:10 De kitten is er nu 3 maanden en sinds ze er kwam is onze kater mees van een jaar elke week minimaal 3/4 dagen van huis. Hij komt thuis eet 3 bakjes leeg , haalt uit naar de kitten en gaat eng zitten schreeuwen voor het raam dat ie naar buiten wilt.
Ook hier is dus geen correcte introductie gedaan (?) Het naar buiten kunnen van één of meerdere katten kan een introductie sterk vermoeilijken of zelfs compleet doen mislukken. Ik begrijp dat het in sommige situaties moeilijk (of soms zelfs onmogelijk) is om een kat binnen te houden maar het blijft een feit dat het de introductie onmogelijk kan maken. Dat moet je je wel realiseren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Help...mijn kat HAAT mijn kitten

Bericht door Metsan »

Rik, je hebt al een paar keer hetzelfde gezegd. Ik ben in contact met een gedragskundige, aan wie ik gevraagd heb of ik de katten beter binnen kennis kan laten maken... Volgens hem, is het buiten beter omdat ze minder gestresst zijn, omdat ze makkelijker weg kunnen. Ik denk dat er verschillende manieren zijn om katten aan elkaar voor te stellen... afhankelijk van de aard / leeftijd van de katten en of het binnenkatten zijn of niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help...mijn kat HAAT mijn kitten

Bericht door Rik »

Metsan schreef: 09 sep 2022 08:14 Rik, je hebt al een paar keer hetzelfde gezegd.
Ik had dat nog niet in dit topic gezegd.

Verder zeg ik ook dat het niet in alle gevallen zo is. Soms moeten katten wel naar buiten om hun frustratie kwijt te kunnen (of bij katten die niet binnen te houden zijn). Maar feit blijft dan wel dat dat de introductie niet makkelijker maakt. Bij elke introductie moet er een mate van (hele zwakke) dwang zijn (misschien is dwang het verkeerde woord maar je begrijpt wat ik bedoel). Als een kat de mogelijkheid heeft om weg te blijven van vervelende situaties dan zal die dat vaak ook doen. Misschien niet bij jouw katten, maar wel bij veel andere (zoals bij AlkmaarseKater, waar ik op reageerde).

Wat zou jij AlkmaarseKater dan adviseren als de kat 4 dagen weg blijft (en dan ook nog alleen thuiskomt om even een bakje leeg te eten)? Hoe zou jij (of de gedragskundige) dan een introductie laten verlopen in zo'n situatie? (Ik ben daar serieus in geïnteresseerd en de vraag is niet bedoeld als flaming.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Help...mijn kat HAAT mijn kitten

Bericht door Metsan »

Ik weet niet of het altijd zo is, dat het "wennen" langer duurt als de kat de optie heeft om de situatie (nieuwe kat in huis) te vermijden.
Mijn katten raken in paniek als ik deuren dicht ga doen. Als ze weten dat ze weg kunnen, zijn ze meer ontspannen. De eerste keer dat ze een nieuwe kat in huis tegen komen, lopen ze hard weg, een tweede keer blijven ze en kijken van een afstandje wie die nieuweling is, een volgende keer lopen ze er naartoe enz. enz.

Wat betreft "Alkmaarsekater", ik heb hierboven al gezegd dat ik die situatie ook een keer heb meegemaakt. Meestal komt de kat naar verloop van tijd wel weer terug thuis. Ik zou vooral als de kat in huis is, zoveel mogelijk aandacht geven (snoepjes, e.d) En misschien proberen om hem een uurtje binnen te houden.
Maar het lukt niet altijd... een kat van een buurvrouw is definitief uit huis vertrokken na de komst van een nieuwe kat. Hij bleef wel in de buurt, kreeg eten bij verschillende buren en ging zelfs af en toe ook even bij zijn oude huis langs.🙂
Plaats reactie