Kat valt kitten aan.. help!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
catmom2202
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:52

Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door catmom2202 »

Hoi allemaal! Ik ben net lid van het forum geworden, puur omdat ik het even niet meer weet.

Ik heb een kater (1 jaar en 3 maanden, gecastreerd met 6 maanden) en sinds vorige week vrijdag een kitten van 10 weken (ook een kater). Ik ben begonnen met een langzame introductie en dat ging over het algemeen erg goed, er werd niet geblazen of gegromd en al na een paar dagen konden ze tijdens het elkaar zien aan beide kanten van de deur eten.

Toen hebben we besloten om ze bij elkaar te zetten. Soms gaat dat goed (samen eten, uit zelfde bakje eten) maar bij het samen eten houd het ook wel op. De oudere kat jaagt de kitten constant op en valt hem ook aan. Bijten in de nek, trappen met achterpoten, maar soms ook buikje en kopje lebberen. Hij stopt vaak niet wanneer de kitten het uitpiept en duidelijk weg wil komen. Soms helpt zelfs klappen in mijn handen of proberen af te leiden niet.

Ik vind het zo ontzettend zielig, want nu lijken zowel kitten als oudere kater constant op hun hoede te zijn. Kater slaapt soms wel gewoon lekker op zijn rug, ook met kitten in de buurt.

Je kan je voorstellen dat dit behoorlijk wat gemixte signalen zijn. Hoe zorg ik er nou voor dat het beter tussen ze gaat? Feliway friends is al besteld.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door Anne »

Is dat geen spelen wat jij beschrijft? Of vloeit er bloed?
Als het een aanval zou zijn zou je kater het aflebberen wel achterwege laten ;-)
Ik denk dat het gewoon spel is en ik zou ze lekker laten gaan
Leuk voor je kater een speelmaatje, die had hij wel nodig zo te lezen
Wat gebeurt er als je je kater zijn gang laat gaan?
Vlucht het kitten dan echt weg of sjezen ze achter elkaar aan?
Als jou kater alleen als kitten is opgegroeid kan het zijn dat hij niet weet waar de pijngrens ligt van jouw kitten. Het goede nieuws is dat jouw kitten hem dat kan leren maar dan moet je ze wel de ruimte voor geven en ze niet afleiden met handen klappen :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door Rik »

catmom2202 schreef: 02 sep 2022 15:05 Hij stopt vaak niet wanneer de kitten het uitpiept en duidelijk weg wil komen.
Kater heeft waarschijnlijk ook verkeerd hoe hij moet spelen en wanneer hij op moet houden (sociaal beperkt).

Dat moet hij wel leren want anders is kitten elke keer de pineut (en zal erg veel stress hebben). Een kitten kan veel hebben (en vaak piepen ze ook om er het volgende moment weer op te duiken) maar ik zou het wel even in de gaten houden.

Maar je moet het inderdaad wel even de ruimte geven want anders leert kater nooit hoe hij met kitten om moet gaan. Pas als kitten echt niet van zich af kan bijten en afwijkend gedrag gaat vertonen moet je ingrijpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
catmom2202
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:52

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door catmom2202 »

Anne schreef: 02 sep 2022 19:16 Is dat geen spelen wat jij beschrijft? Of vloeit er bloed?
Als het een aanval zou zijn zou je kater het aflebberen wel achterwege laten ;-)
Ik denk dat het gewoon spel is en ik zou ze lekker laten gaan
Leuk voor je kater een speelmaatje, die had hij wel nodig zo te lezen
Wat gebeurt er als je je kater zijn gang laat gaan?
Vlucht het kitten dan echt weg of sjezen ze achter elkaar aan?
Als jou kater alleen als kitten is opgegroeid kan het zijn dat hij niet weet waar de pijngrens ligt van jouw kitten. Het goede nieuws is dat jouw kitten hem dat kan leren maar dan moet je ze wel de ruimte voor geven en ze niet afleiden met handen klappen :smile:

Ene moment vlucht kitten weg, maar zoekt na een paar minuten de kater weer op. Kater kan soms wel heel erg tekeer gaan met het trappen, oortjes staan dan ook naar achter. Er vloiet geen bloed en zie hem ook niet echt doorbijten, maar vind het er zo ontzettend eng uitzien haha.

Kan best dat mijn kater een beetje sociaal beperkt is, want zijn nestgenootjes waren toen veel eerder weg dan hij was (kwam ik ook later achter). Voor de rest is het een lieve, aanhankelijke kater met een eigen willetje hoor, maar hij is soms heel hardhandig.

Vandaag waren ze gewoon samen aan het spelen met een stok met veren er aan. En merk dat hij nu ook wel de kitten wat ruimte geeft om eventueel op te staan en op te springen, voordat hij weer “aanvalt” haha.

Misschien wil ik ook wel iets te snel gaan, het is immers maar een weekje..
catmom2202
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:52

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door catmom2202 »

Rik schreef: 02 sep 2022 19:22 Kater heeft waarschijnlijk ook verkeerd hoe hij moet spelen en wanneer hij op moet houden (sociaal beperkt).

Dat moet hij wel leren want anders is kitten elke keer de pineut (en zal erg veel stress hebben). Een kitten kan veel hebben (en vaak piepen ze ook om er het volgende moment weer op te duiken) maar ik zou het wel even in de gaten houden.

Maar je moet het inderdaad wel even de ruimte geven want anders leert kater nooit hoe hij met kitten om moet gaan. Pas als kitten echt niet van zich af kan bijten en afwijkend gedrag gaat vertonen moet je ingrijpen.
Mijn kater is een buitenkat, wellicht dat dat ook wat uitmaakt. Ik laat hem iets minder naar buiten gaan, maar kan hem niet hele dag binnenhouden, want ik ben bang dat hij de kitten dan gaat associëren met “niet naar buiten mogen”.

Kater is inderdaad gewend om alleen te zijn, nestgenootjes waren eerder bij mama weg dan hijzelf. En hij is natuurlijk ook wat rustiger dan een ienieminie kitten bomvol energie.

Ik probeer inderdaad zo min mogelijk in te grijpen en het lijkt vandaag al iets beter te gaan. Ze aten uit hetzelfde bakje, kater werd meer met rust gelaten en ze speelden (duidelijk spelen deze keer) zelfs even..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door Rik »

Normaal moet je katten bij een introductie binnenhouden. Buiten zijn allemaal vreemde luchtjes die ze weer meenemen en stimulatie die een introductie kunnen verstoren. Zeker ook voor angstige katten, die zouden dan liever buiten blijven dan binnenkomen bij dat nieuwe monster.

In jouw geval echter denk ik dat het mee zal vallen. Zeker ook omdat de nieuwe kat een kitten is en de oude kat niet bang voor je kitten is.

Wel goed dat je het buitenkomen een klein beetje beperkt. Want hoe meer ze met elkaar omgaan, hoe sneller dat ook goed gaat. Maar af en toe zijn energie buiten kwijt kunnen is dan ook wat voor te zeggen.

Veel samen met ze spelen, snoepjes geven, achter snoepjes aan laten rennen etc... Is allemaal goed voor het wennen aan elkaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
catmom2202
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:52

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door catmom2202 »

Ik kan mijn kater niet binnenhouden, al zou ik willen. Dan raakt hij ontzettend gefrustreerd en gaat zijn frustratie dan uiten binnenshuis. Ik ben bang dat de nieuwe, “slappe ;)” kitten dan de pineut is.

Hij komt gelukkig prima thuis, ook netjes zodra hij zijn snack bakje hoort. Eerste dagen was hij niet heel blij bij het thuiskomen, maar dat gaat gelukkig al wat beter. Hij gaat dan lekker in een van de slaapkamers liggen om even weg te zijn van de druktemaker.

Het gaat wel een stuk beter dan de eerste dagen, maar vooral het hardhandige vechten/spelen vond ik een beetje eng. Ze kunnen goed samen in de buurt zijn bij het eten en met snoepjes geven, en vandaag voor het eerst samen met een speeltje gespeeld (net een uurtje terug). Begin toch wel wat meer hoop te krijgen.
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door Tinkerbel77 »

Ik hoop dat het inmiddels wat beter tussen beide katten gaat! Hier gaat het tussen de kater en kitten nog niet zo goed. Maar wij blijven ook hoop houden
catmom2202
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:52

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door catmom2202 »

Even een korte update:

Het gaat in principe al wat beter. Er zijn al flinke was-sessies gaande en het spelen is meer wederzijds. Wel is de oudere kater nog steeds te wild af en toe, springt op de kitten en blijft bijten (niet doorbijten) en trappelen met de achterpootjes, zelfs als kitten piept en heel soms zelfs blaast.

Met het slechte weer zit de oudere kater langere dagen binnen, dus worden ze meer met elkaar geconfronteerd, wellicht dat dit wat irritaties meebrengt?

Ik hou ze nu ‘s nachts nog apart, vooral omdat ze of de tent afbreken, en omdat ik weet dat de oudere kat soms de neiging heeft om door te gaan wanneer kitten het duidelijk niet meer leuk vindt. Ook slaapt de oudere kat veel langer ‘s nachts dan de kitten, en weet ik dat de kitten de oudere kat gaat uitdagen, ook al is deze aan het slapen.

Ik probeer zoveel mogelijk samen te spelen, maar oudere kat is totaal niet spel gemotiveerd. Samen eten gaat verder prima. Weet even niet of ik het goed doe, en zou wat tips willen. ‘S nachts wel bij elkaar, of zoals ik het nu doe toch nog apart van elkaar?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door Anne »

Ik zou ze bij elkaar laten en het ze zelf laten uitzoeken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
catmom2202
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:52

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door catmom2202 »

Anne schreef: 11 sep 2022 12:20 Ik zou ze bij elkaar laten en het ze zelf laten uitzoeken
Ik ga het er op wagen denk ik. Vind het alsnog een beetje eng. Kleine wil soms bij de grote in de mand kruipen, mar daar is hij nog niet echt van gediend haha. Ik hoop dat het snel nog beter gaat!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door Anne »

catmom2202 schreef: 11 sep 2022 17:20. Kleine wil soms bij de grote in de mand kruipen, mar daar is hij nog niet echt van gediend haha.
Hoe vaker ze elk hun eigen grens aangeven en hoevaker jij dat toelaat ( door ze het zelf te laten oplossen) hoe eerder de harmonie bij jou is terug gekeerd :grin:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
catmom2202
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:52

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door catmom2202 »

Update: voor het eerst ‘s nachts de slaapkamer deuren open gelaten en.. ze sliepen aan het begin van de ochtend even samen! Duurde niet heel lang, voordat de grote het weer zat was, maar helemaal prima zo!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door Anne »

Fijn!! :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Kat valt kitten aan.. help!

Bericht door Tinkerbel77 »

catmom2202 schreef: 12 sep 2022 15:45 Update: voor het eerst ‘s nachts de slaapkamer deuren open gelaten en.. ze sliepen aan het begin van de ochtend even samen! Duurde niet heel lang, voordat de grote het weer zat was, maar helemaal prima zo!
Wauw wat goed!!! Super fijn
Plaats reactie