Kat accepteert kitten niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Melanie99

Kat accepteert kitten niet

Bericht door Melanie99 »

Beste

Ik heb sinds twee weken een kitten in huis gehaald voor mijn poes Nala van 8 maanden oud. Helaas is haar vriendje Twee weken geleden ingeslapen (aangereden). Het verdriet bij mij is nog groot, maar bij Nala lijkt ze er niet veel last van te hebben. De dierenarts vertelde me zo snel mogelijk een nieuw katje erbij te halen na het verlies. Dit heb ik een paar dagen erna ook gedaan (ook een poesje). Nu zijn we twee weken verder. Eten naast elkaar lukt, de kitten mag dan zelfs aan Nala snuffelen en aanraken. Op een afstandje gaat ook, totdat de kitten te dichtbij komt en dan gaat Nala grommen en uithalen. De kitten blijft toch op Nala afkomen om te willen spelen. Situatie hier is ook een beetje onhandig. Heb een rijwoning die vrij klein is. Nala kan naar buiten en blijft lang weg. Als ze dan binnenkomt is ze meteen op haar hoede, rondkijken of de kitten ergens is. Nala heeft dus wel stress bij de kitten en is ook vaker buiten op pad nu. Mijn vraag is of dit goed gaat komen tussen de twee? De katten mogen alleen samen als ik thuis ben (woon alleen) ik ga er ook altijd dicht bij zitten als ze dicht naast elkaar zijn.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat accepteert kitten niet

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Waarom mag Nala nog naar buiten? Ten eerste ben je al een kat verloren door een aanrijding en bij Nala zal het bij wijze van spreken niet lang duren voordat dat ook gebeurd.

Ten tweede is het buiten laten van een kat tijdens introductie met een andere kat of kitten niet handig (op zijn zachtst gezegd). Ze heeft een uitweg en zal straks alleen maar binnenkomen om te eten en steeds langer wegblijven (met steeds meer risico dat ze sowieso niet meer terugkomt om wat voor reden dan ook).

Hoe meer ze met elkaar geconfronteerd worden, hoe sneller ze een elkaar gewend zullen zijn.

Heb je een mogelijkheid om je tuin af te zetten?

Nog veel sterkte met het verlies van je andere kat. Ik hoop dat je dit niet nog een keer mee hoeft te maken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat accepteert kitten niet

Bericht door Anne »

Gecondoleerd met je verlies
Wat een goed idee van je dierenarts
Tijdens een intro is het onhandig om Nala naar buiten te laten gaan, dit staat een goede intro zelfs in de weg
Wat is de reden dat je ze uit elkaar haalt als jij er niet bij bent?
Wordt er tot bloedends toe gevochten?
Het is volkomen normaal dat de kitten Nala steeds opzoekt Om te spelen
Grommen, meppen hoort daarbij. Wegrennen en achtervolgen ook
Zolang er geen bloed vloeit laat ze bij elkaar, dan is het ijs eerder gebroken en ziet en accepteert Nala het kitten eerder
Anders bouw je alleen maar spanningsvelden op
Je zult zien dat in het verloop vd intro het grommen minder wordt en Nala ook de kleine zal gaan achtervolgen.

Is Nala geholpen?
Ik zou ook proberen de tuin af te zetten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Melanie99

Re: Kat accepteert kitten niet

Bericht door Melanie99 »

Beste

Nala mag naar buiten omdat ze nu eenmaal een kat is. Katten horen buiten om te jagen en op onderzoek uit te gaan. Ik woon in een heel rustige wijk, de aanrijding met mijn katertje is pure pech. Hier lopen zo veel katten rond in de wijk die al een lang leven achter de rug hebben. Ik laat Nala nog buiten omdat ze dat gewend is en ik bang ben dat als ik ze binnen houd dat ze ongelukkig gaat worden. Als de deur naar de berging waar ik de kattenluik heb geplaatst dicht houd, komt Nala alleen maar zeuren totdat ik de deur kom open doen om naar buiten te gaan. Ik zet ze in andere kamers als ik weg ben omdat ik niet weet wat ze zullen doen als ik er niet ben. Als de kitten te dichtbij komt krijgt ze een mep en een grom achterna. Toch blijft de kitten proberen en op haar af komen. Het is ook een heel drukke kitten. Ik kan geen moment op mezelf even rustig op de zetel zitten en ze bijt in mijn handen, voeten, benen armen… en ze bijt wel goed door. Als ze dit doet zeg ik “auw” en loop ik weg, maar dan begint het even later weer opnieuw met bijten. Nala was niet zo als Kitten. Speelde wel veel, maar deed naar mij toe heel voorzichtig. Kan het zijn dat beide karakters van de katten misschien te verschillend is?
Groetjes
Melanie99

Re: Kat accepteert kitten niet

Bericht door Melanie99 »

Ps.
Nala is nog niet geholpen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat accepteert kitten niet

Bericht door Anne »

Nala is niet geholpen maar toch laat je haar naar buiten met alle gevolgen van dien: kans op zwangerschappen, seksueel overdraagbare ziektes waaronder kattenaids
Ik vraag me af wat het advies van je da hierover is

Persoonlijk vind ik het onverantwoord je kat niet te laten helpen en haar toch naar buiten te laten
Zo werk je mee aan overvolle asiels want vroeg of laat zal ze zwanger thuis komen

Dat katten buiten horen, ja daar ben ik het met je eens, ik zelf heb de tuin afgezet maar heb ook een kater buiten rondlopen die nu eenmaal de vrijheid buiten wel gewend is en dat neem ik hem niet af
En ik ben al wat katten kwijt geraakt aan het verkeer

Maar goed, je vroeg om advies voor een goede intro en het is gewoon niet verstandig om de ene kat wel naar buiten te laten tijdens de intro
Nu loop je kans dat Nala steeds minder naar huis komt vanwege de steeds oplopende spanningsveld ( die jij laat oplopen) en ze haar heil ergens anders gaat zoeken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat accepteert kitten niet

Bericht door Anne »

Melanie99 schreef: 27 aug 2022 11:44 Beste

Ik zet ze in andere kamers als ik weg ben omdat ik niet weet wat ze zullen doen als ik er niet ben. Als de kitten te dichtbij komt krijgt ze een mep en een grom achterna. Toch blijft de kitten proberen en op haar af komen. Het is ook een heel drukke kitten. Ik kan geen moment op mezelf even rustig op de zetel zitten en ze bijt in mijn handen, voeten, benen armen… en ze bijt wel goed door. Als ze dit doet zeg ik “auw” en loop ik weg, maar dan begint het even later weer opnieuw met bijten. Nala was niet zo als Kitten. Speelde wel veel, maar deed naar mij toe heel voorzichtig. Kan het zijn dat beide karakters van de katten misschien te verschillend is?
Groetjes
Alle kittens zijn druk, en dat ze je steeds bijt is omdat ze een speelmaatje mist
Van jou gaat ze niet leren hoe ver ze mag doorbijten, van Nala wel

Luister je wel naar het advies wat je hier krijgt? Je zegt dat je ze steeds scheidt omdat je niet weet wat ze doen als je er niet bent
Zo komt het nooit goed met ze als je de intro steeds onderbreekt
Grommen en meppen is normaal daarbij, dat wordt vanzelf minder

Ik begin gewoon medelijden te krijgen met je kitten. Geen wonder dat ze je steeds bijt, het diertje heeft een speelmaatje nodig en dat had Nala allang kunnen zijn als jij ze steeds niet had gescheiden. Ze raakt gefrustreerd

Waarom kom je om advies vragen als je het zelf allemaal zo goed weet?
Lees onderstaande maar eens door en als het je niet boeit is het eerlijker voor je kitten om haar te herplaatsen bij iemand die haar wel een speelmaatje gunt

https://poezensnuitjes.com/waarom-kittens-altijd-samen/
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat accepteert kitten niet

Bericht door Rik »

Schijnbaar niet het juiste forum voor de gewenste antwoorden (met een ongecastreerde buitenpoes).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie