kater verjaagd poes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Kwitnie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 aug 2022 15:52

kater verjaagd poes

Bericht door Kwitnie »

hallo,
Ik weet me even geen raad meer. We hebben 3 katten. 2 poezen en een kater.
de oudste is een poes van 2 en een poes en kater van 1 jaar.
De kater is behoorlijk aan het puberen. Hij gedraagt zich als een echte vagebond op dit moment.
Hij probeert echt uit de laatste maanden en is dominant naar de poezen.
Met de oudste maakt hij de kachel niet aan en als hij begint te klieren krijgt hij een knal van haar. Hij probeert het wel regelmatig, maar stopt er dan weer snel mee. De jongste van een jaar (paar weken jonger, maar wel samen opgegroeid) is nu echt bang van hem en gaat al grommen als hij in haar buurt komt. Resultaat hij maakt zich groot en springt er bovenop. Wel zonder nagels, maar ze krijgt dan een paar knallen van hem. Ze hebben hier de ruimte en kunnen dag en nacht naar buiten als ze willen.
De poes durft nog amper naar huis te komen maar is wel in de buurt. Zodra het even rustig is komt ze even snel eten. Ik zet haar dan even in de badkamer met de deur dicht, want zodra de kater door heeft dat ze thuis is gaat hij op haar zitten loeren. Het helpt natuurlijk ook niet als zij gelijk begint te grommen en maakt het dan eigenlijk alleen maar erger.
Ik zeg er dan wel wat van door haar naam te roepen en dan is ze wel stil.
Het stomme is dat ze het vanaf begin wel altijd met elkaar konden vinden. Elkaar opzoeken, spelen en wassen en lagen altijd bij elkaar.
Wat is er verandert vraag je je dan af.
Het enige dat ik kan verzinnen is dat onze oude hond in feb onverwachts is overleden en dat we nu een jonge hond in huis hebben. Beiden geven kopjes aan deze hond alleen de poes is wat voorzichtiger omdat de hond jong onstuimig en vreselijk lomp en zwaar is. Zij blijft liever van de grond af. (het is een cane corso van bijna een jaar)
Buiten vind hij het leuk om er achteraan te rennen. Binnen doet hij dit niet. De kater maakt hier nogal eens een spelletje van en daagt hem uit in de tuin. Als de kater de poes opjaagt gaat de hond ook meedoen. Geen idee of dit mee speelt.
Hoe kan ik dit oplossen en is dit überhaupt op te lossen? Word dit gedrag minder als hij wat ouder word? Ik heb al 30 jaar katten, maar heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt. Ik vind dit zo sneu voor de poes. Ook met het oog op aankomende winter. Ze moet toch naar huis kunnen komen.
Heeft iemand tips?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kater verjaagd poes

Bericht door Rik »

Waarschijnlijk overbodige vraag maar ze zijn toch wel allemaal gecastreerd?

Kater heeft energie over en wil jachtspel. Buiten krijgt hij dat dus voldoende maar binnen niet. Waarom hij binnen wel met de poes wil spelen maar niet met de hond weet ik niet. Misschien is de hond binnen sowieso al rustiger en doet dan niet mee met zijn jachtspel.

Het gedrag zal met de jaren wel wat rustiger worden maar dan zit je dus met een poes die jarenlang stress ervaart. En dat ze niet binnen durft te komen is natuurlijk helemaal niet goed.

Poes zal wat zelfverzekerder moeten worden. Het zal van de poes afhangen hoe je daar mee kunt helpen maar buiten zijn zal niet echt helpen.

Verder dan de kater zijn energie (anders) kwijt moeten kunnen. Veel mee spelen e.d. Belangrijkste is dat je poes zo ver krijgt dat die wat meer van zich afbijt en zelfverzekerder wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kwitnie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 aug 2022 15:52

Re: kater verjaagd poes

Bericht door Kwitnie »

hoi ja ze zijn allemaal geholpen. De kater heb ik heel vroeg laten helpen met bijna 6 mnd omdat hij begon te sproeien.
Als de jonge poes binnen is of in de tuin blijf ik erbij en grijp in waar nodig, maar helaas ben ik ook niet hele dagen in de buurt. De hond is dan sowieso altijd binnen als ik er niet ben.
Buiten kan ik er vaak inderdaad weinig aan doen. Ik hoor haar soms gillen buiten de tuin en dan weet ik weer genoeg. De kater is weer bezig.
Het gedrag van de kater zie ik echt als dominantie en puber gedrag. Spelen is het niet. Dit is gewoon klieren wat hij doet en de poes reageert erop. De hond is inderdaad heel rustig binnen.
Hoe krijg ik de poes zover dat ze zekerder word en van zich afbijt? Het enige dat ze nu doet is grommen en als dat niet werkt vlucht ze. Beiden zeer leuk voor de kater
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: kater verjaagd poes

Bericht door Metsan »

Hallo.
Ik heb eenzelfde probleem: jonge kater die achter de poes aan zit en weg jaagt, als ze door de tuin loopt. Als ze ergens stil zit, laat hij haar meestal met rust.
Maar, de kater is hier nog maar een maand, en ik heb hoop door ze regelmatig samen te laten eten, dat ze aan elkaar gaan wennen...
Het is een vervelende situatie!! Ik heb ook al 30 jaar katten, en dit is de eerste keer dat ik dit probleem heb.
Kwitnie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 aug 2022 15:52

Re: kater verjaagd poes

Bericht door Kwitnie »

hoi,
Blijft jouw poes dan ook een paar dagen weg? Hier gebeurt dat regelmatig dat ze daarna een dag of 4 niet thuis komt. Ik baal ervan als een stekker en is zo niet nodig. Zelf maak je je ook zorgen of er niks gebeurt is met haar.
Nu komt ze de laatste dagen wel weer iedere dag even thuis gelukkig.
Bij mij zijn de katten samen opgegroeid. Ik denk dat daar ook wel verschil in zit. Samen eten hebben ze ook altijd gedaan en als ik met eten bezig ben en ze zijn er toevallig allebei eten ze ook samen zonder probleem. Zijn aandacht gaat dan naar het eten uit en niet naar haar. Wel wilt hij als hij het op heeft haar eten pikken. Dit laat ik ook echt niet toe. Ik moet letterlijk overal bovenop zitten met hem. Het is een donderstraal
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kater verjaagd poes

Bericht door Rik »

Metsan schreef: 26 aug 2022 14:10 Ik heb eenzelfde probleem: jonge kater die achter de poes aan zit en weg jaagt, als ze door de tuin loopt.
Het lijkt wel of er geen introductie is gedaan.
Een kat moet ook niet al binnen een maand buiten lopen.

Bij verhuizing staat minimaal 6 weken binnen blijven.
Maar dat is als ze verhuizen met dezelfde baasjes.
Zelf zou ik bij nieuwe baasjes minimaal het dubbele aanhouden. En misschien zelfs het driedubbele als het om een introductie met andere katten gaat. Ja, dat kost tijd.

Ik weet dat je vindt dat katten buiten moeten zijn. Maar dan heb je dus absoluut geen vat op hoe ze onderling aan elkaar wennen.

Je kunt de natuur zijn gang laten gaan, maar dan zou je ook het natuurlijk gedrag moeten accepteren wanneer twee katten, die niet correct geïntroduceerd zijn, niet met elkaar overweg kunnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: kater verjaagd poes

Bericht door Metsan »

Kwitnie schreef: 28 aug 2022 07:07 hoi,
Blijft jouw poes dan ook een paar dagen weg?
Nee, ze blijft in de buurt. En ze komt zodra de kust vrij is, weer in huis om te eten.

Ik houd ze ook zo veel mogelijk in de gaten.. Het is heel vermoeiend..., en dan draai ik me even om en dan ziet hij haar lopen... hoor ik gekrijs en heeft hij haar weer de heg in gejaagd. :roll:

Sorry, ik heb geen oplossing voor je... Vooral ook omdat ze elkaar al goed kennen. Ik denk gewoon dat hij tijdelijk vervelend doet en dat het wel bijtrekt.
Laat je weten het weten hoe het verder gaat?
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: kater verjaagd poes

Bericht door Metsan »

Rik schreef: 28 aug 2022 09:10 Het lijkt wel of er geen introductie is gedaan.
Een kat moet ook niet al binnen een maand buiten lopen.
Ik kan geen "introductie" met haar doen. Ze was volkomen "wild" toen ik haar kreeg en ik kan haar nauwelijks benaderen. Ze komt naar mij toe als ik rustig zit, maar zo gauw ik beweeg of naar haar toe loop, rent ze hard weg. Maar ze is heel sociaal met andere katten. Toen ik haar kreeg, ging ze meteen naar mijn andere katten toe, maar van mensen moest ze niets hebben. Dat gaat gelukkig veel beter! 🙂

Wat betreft het naar buiten gaan, ik kon hem om verschillende redenen niet langer binnenhouden, en heb hem na ruim een week naar buiten gelaten. Dat ging meteen heel goed, hij komt altijd meteen terug als ik hem roep. 👍
Plaats reactie