Langzame Introductie kitten?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Ik zal vanmiddag even kijken of het lukt om in youtube het filmpje te uploaden. Wie weet heb ik verborgen talenten😂😂. Het is verder niet een dramatisch erg filmpje, maar meer het gedrag van Simba.

Simba doet dit al bij mij sinds hij kitten was, en gelukkig ben ik niet bang voor hem. Soms springt hij gewoon naar mij toe. Dan zit ik rustig op de bank tv te kijken en opeens hangt Simba weer aan mij vast. Volgens de dierenarts is hij kerngezond en blijkt hij geen pijn te hebben, want daar dacht ik dus ook aan. En het gekke is wel bij mij en niet bij mijn man en dochter. Misschien kan hij zijn ei inderdaad niet kwijt, dat zou best kunnen. Of niet weten hoe hij de energie moet verdelen. Maar hij jaagt buiten wel veel. Neemt in een nacht soms wel 3 prooien mee. Haha nou ja zo lijkt het inderdaad wel, en hebben wij ook vaak gezegd. Die gekke 5 minuten duurden bij Simba soms hele dagen.
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Rik »

Ja, hij is zichtbaar. Dit is een short dus die is niet direct zichtbaar maar wel klikbaar.
(een normale video zou 'embedded' worden in de post maar dit werkt ook)

Hij is behoorlijk actief. Ik vraag me wel af of hier niet zoiets als FHS mee kan spelen.
(FHS = Feline hyperesthesie syndroom)
Omdat ik ook zie dat hij af en toe zijn staart aanvalt (staartjagen is ook een symptoom van FHS).

FHS kan ook getriggerd worden door aanraking.

Uitgereid topic:
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 55&t=33908
@Zotvanpoezen heeft er veel ervaring mee.

Maar het kan natuurlijk ook gewoon een speelkwartiertje zijn.
Dat hangt ook even af van hoe hij zich op andere momenten gedraagt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Oh heb ik het toch niet helemaal goed gedaan🤭. Was al zo trots op mezelf😂. Staartjagen doet Simba inderdaad, altijd al. Soms zeg ik ook wel het lijkt wel alsof hij vlooien heeft, dat heeft hij niet dat check ik ook regelmatig. Ik ga straks alles eens lezen over FHS. Zelf heb ik er nog nooit van gehoord dus ben ook erg benieuwd naar de symptomen. Bedankt voor de tip. Simba is buiten ook erg angstig voor vreemde geluiden en mensen. Zelfs de buurvrouw vind hij nog steeds erg eng. Misschien hoort dat ook bij de symptomen.
Speelkwartiertje is dit niet bij Simba, helaas.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Rik »

Als ik hem nu open (op de tablet) zie ik hem wel als normaal filmpje en kan die embedded worden (zie onder). In het andere topic zie je ook wat filmpjes staan maar FHS kan zich in verschillende gradaties uiten.

FHS?


Dan wordt het wel een kat met gebruiksaanwijzing...
Maar dat is hij volgens mij al ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Rik schreef: 29 aug 2022 22:26 Als ik hem nu open (op de tablet) zie ik hem wel als normaal filmpje en kan die embedded worden (zie onder). In het andere topic zie je ook wat filmpjes staan maar FHS kan zich in verschillende gradaties uiten.

FHS?


Dan wordt het wel een kat met gebruiksaanwijzing...
Maar dat is hij volgens mij al ;)
Bedankt👍🏻👍🏻
Ja Simba was al een kat met gebruiksaanwijzing 😉. Ik heb gisteren vluchtig even wat dingen gelezen, maar er kwam heel wat op mij af qua informatie. Wat ik nu 1 2 3 het beste kan doen, moet ik echt even uitzoeken vandaag is Simba rustig en nog niet zo’n uitspatting gehad, mede door denk ik dus dat er geen stress of spanning was. Hij ligt lekker boven in alle rust te slapen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Rik »

Je kunt je gewoon rustig inlezen op FHS (zeker dat topic en verder op Google).
Er kunnen bepaalde triggers zijn waardoor zo'n 'aanval' naar voren komt.
Je zou dus kunnen gaan letten of je die kunt herkennen.

Er is ook niet direct 123 iets aan FHS te doen (als het dat al zou zijn) maar je kunt er dan wel rekening mee houden.
Er zijn wel wat medicijnen, geloof ik, maar dat is nog lang niet aan de orde.
Jij (lees hij) leeft er nu al zo lang mee, dat je dus beter goed even de tijd kunt nemen om te kijken of je hem hierin herkend.

En als je inderdaad hier veel in herkend dan kun je gaan nadenken over de vervolgstappen.
(bezoekje DA voor officiële diagnose, onderzoeken of er behandelingen zijn, en door blijven gaan om te kijken hoe je hem het beste kunt helpen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Ja ik ga gewoon alles rustig doorlezen, filmpjes kijken en Simba goed observeren. Medicijnen ben ik ook nog geen voorstander van, als we Simba kunnen helpen om de “triggers” te vermijden zou dat voor hem, en voor ons, al heel fijn zijn. Maar vooral voor Simba zelf.
Sommige symptomen heeft Simba inderdaad, en ik ben erg blij dat je FHS genoemd hebt. Want zelf zouden wij daar nooit opgekomen zijn.
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Even een kleine update. Helaas gaat het nog steeds niet goed tussen Bella en Simba. Heel soms ruiken ze even aan elkaars neusje en als ze snoepjes krijgen kunnen ze heel dicht bij elkaar zitten maar vervolgens jaagt Simba steeds achter Bella aan. Echt jagen, grote zwarte pupillen en duwt haar in hoekjes en slaat er dan oplos. Bella gaat heel vaak op haar rug liggen en geeft zich over. Net ook weer jaagt Simba achter Bella aan, twee trappen op naar zolder. Met een bloedgang gaat het dan. Niet blazen en grommen, maar wel met de nagels hard slaan. Soms roept Simba Bella ook met een speciale miauw en vervolgens krijgt ze de volle laag. Zo jammer dit, en Bella verandert ook door dit alles. En als Simba slaapt op zijn stoel boven dan gaat Bella naar boven en gaat op het bed in dezelfde kamer slapen.
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Metsan »

Tinkerbel77 schreef: 12 sep 2022 09:45En als Simba slaapt op zijn stoel boven dan gaat Bella naar boven en gaat op het bed in dezelfde kamer slapen.
Dus ze zoekt hem wel op, en vermijdt hem niet? Dan is ze in ieder geval niet erg bang voor hem...

Vraagje: wat doe jij als Simba achter Bella aan rent? Laat je hem gaan, of probeer je hem te stoppen, af te leiden?
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Bella is niet bang voor Simba, en wil ook graag bij hem zijn. Ik heb van alles geprobeert: Simba achter haar aan laten rennen, proberen af te leiden met speeltjes. Maar Simba houd zijn focus op Bella. Ook proberen tegen te houden, maar zo jammer op het moment weet ik het niet. Nu zijn ze ook beide wakker en het is een drama😢. Wat kunnen we het beste doen? Simba achter Bella aan laten rennen/jagen, of juist tegenhouden? En lief is Simba dan niet voor Bella, het is niet spelen helaas.
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Metsan »

Tinkerbel77 schreef: 14 sep 2022 14:50 Wat kunnen we het beste doen? Simba achter Bella aan laten rennen/jagen, of juist tegenhouden?
Ik wou dat ik het antwoord wist op deze vraag... :-(

Bij mij thuis probeer ik zo veel mogelijk het jagen te vermijden. Dat lukt niet altijd, want ik kan ook niet overal zijn, en alles zien...
Mijn strategie is om ze zoveel mogelijk samen laten eten/"snoepen" zodat ze elkaar in een positief licht zien. En dan, voordat de boosdoener achter de andere twee aan gaat rennen, leid ik hem af of zorg dat die andere twee uit het zicht zijn. Dit doe ik nu al bijna 2 maanden :roll: en het werpt ze vruchten af, maar het is buitengewoon vermoeiend en tijdrovend.
Ze kunnen nu makkelijker bij elkaar in de buurt zijn, zonder dat de boosdoener op de andere katten gaat jagen.

Zou het sneller goed zijn gekomen, als ik ze hun gang had laten gaan? Ik weet het niet...
Ik was/ben bang dat als er eenmaal de gewoonte is, dat één kat altijd de andere twee opjaagt, dat het dan heel moeilijk wordt om dat te stoppen. De andere katten zijn dan misschien zo bang dat ze nooit iets meer durven en dat de boosdoener definitief de baas is.
Mijn doel is om het "machtsevenwicht" te herstellen, zodat we weer rust in de tent hebben..

Sterkte! ;-)
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Wat is het moeilijk dan he? Dus jouw strategie werpt zijn vruchten af? Kunnen ze wel gewoon met elkaar spelen? Hier kan dat niet, zodra Simba Bella ziet gaat hij jagen. Geef ik snoepjes of eten dan zitten ze gewoon heel dicht bij elkaar. En soms ruiken ze even aan elkaar, maar verder is het jagen en in hoekjes drijven. Als ze slapen, ja dan zoekt Bella Simba op en gaat in de buurt liggen. Zonet kwam Simba ook weer binnen, gelijk is het mis. Rond deze tijd weet ik de oorzaak van zijn jagen op Bella. Hij is moe en snel geirriteerd. Hij slaapt het liefst boven, dus toen heb ik de deur naar boven open gezet en is hij naar boven gegaan en Bella mooi beneden gehouden.
Jij kan de “boosdoener” nog wel afleiden? En zet je dan de andere 2 in een andere kamer ofzo? Wel fijn dat je strategie begint te werken, het is inderdaad tijdrovend en vergt veel geduld.
Wij hebben dit nog nooit mee gemaakt. Een aantal jaren terug hadden eerst 2 katten, toen kwam er gewoon 1 bij en later nog 1. Nooit ruzie en gedoe, dat ging gewoon goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Rik »

Als Simba echt Bella loopt aan te vallen, en het is geen onhandig (jacht)spel dan denk ik dat je naar een andere oplossing moet zoeken. Dan is simba beter af als solo-kat. Hij heeft dan niet de juiste sociale vaardigheden om met een sociale kat overweg te kunnen.

Bella is een kitten dus die zoekt nu nog contact met alles wat los en vast zit (eigenschap van sociale kitten). Maar als ze iedere keer aangevallen wordt dan zal dat op den duur ook wijzigen. Dat vormt ook een karakter.

Als het wel meer onbehouwen (jacht)spel is van Simba, dan zal Bella op een gegeven moment toch aan moeten geven dat het genoeg is. Heeft Bella genoeg vluchtwegen? Stopt Simba ook op het moment dat Bella bepaalde punten in huis gehaald heeft (na agenda gezeten te zijn)?

Hier ligt het spel niveau van Bono en Yuna ook mijlen uit elkaar. Bono jaagt dan ook achter Yuna aan. Maar Yuna is snel en op andere momenten staan ze gewoon weer naast elkaar. En Yuna heeft perfect in de gaten wanneer Bono in een 'bui' is. Gelukkig is dat lang niet zo vaak en fel zoals jij Simba omschrijft.

Soms grijp ik ook al in wanneer ik zie dat Bono in zijn bui is. Even een snoepje of wat spel haalt hem ook uit die staat. Als ik daar te laat mee ben dan schiet Yuna dus weg met Bono erachteraan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Bella is al aan het veranderen merken wij, helaas. Ze neemt de dingen van Simba over, daar balen we zo van. Ik denk dan ook zoek Simba niet op als Simba slaapt ofzo. Hier binnen is het de hele ochtend ruzie geweest, ik heb weer alles geprobeert. Afleiden met speeltjes en Bella komt dan vrolijk naar mij toe om te spelen, en als ik ophoud slaat Simba gelijk weer toe. Snoepjes gegeven, ze zitten super lief naast elkaar en als het op is dan gaat het weer mis. Wij denken ook dat Simba misschien wel een solo-kat is. Maar ja dat is toch heel moeilijk om ze gescheiden te houden in 1 huis. Simba is in de nacht niet in huis, die is in de garage. Maar overdag is hij ook graag in huis of boven op mijn zoon zijn slaapkamer.
Bella heeft genoeg vlucht mogelijkheden, maar Simba gaat haar gewoon achterna. Als ze op haar rug ligt en overgeeft houd hij even op, loopt Bella weg en hup daar gaat Simba weer. Als we Bella nu even buiten hebben, gaat het daar ook zo. Eigenlijk als ze allebei slapen dan is het goed, helaas. Zelfs als Bella op de kattenbak zit, pakt Simba Bella.

Jij kan dus Bono uit zo’n bui halen? Dat is wel heel fijn, maar je moet dus we heel goed opletten. En bijt of vecht Yuni wel terug? Of is Bono echt te sterkste?

Ik zal eerst stofzuigen, want overal liggen plukken haar.
Plaats reactie