Langzame Introductie kitten?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Zaterdag halen we ons kitten Bella op, Bella is 12 weken en een Britse korthaar. Wij hebben Simba, een europese korthaar van 12 maanden. Simba is een kater (gecastreerd). Ik lees al weken vanalles op internet over langzame introductie, dat Bella apart in een kamertje zit. We hebben geen kamer over, maar onze dochter is een paar dagen weg en die slaapkamer zou een optie zijn. Maar dan zit ze grotendeels van de dag alleen boven, tuurlijk ga ik er dan steeds wel even, maar het voelt niet echt goed. Geur uitwisselen wou ik ook doen via een doek, en dat ze dan onder de deur door elkaar kunnen ruiken. Ook wou ik de reismand aan Simba laten ruiken als Bella eruit is. Als Simba buiten is, dan Bella even de woonkamer laten verkennen. Dat lijkt mij allemaal prima denk ik, maar het idee dat ze boven alleen in een kamertje zit vind ik niet fijn. Wat zijn jullie tips voor een goede introductie? Of wat moet ik zeker niet doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Rik »

Is er een reden waarom je gelijk een langzame intro wil doen?

Als je inmiddels een beetje het gedrag van Simba af kan lezen, dan zou je ook bij het introduceren kunnen kijken hoe het gaat. Omdat jij de signalen van Simba dan kent zou je snel genoeg in kunnen grijpen als het niet gaat.

Wat prima is, is grommen, blazen en af en toe een mep uitdelen. Zolang ze dat naar elkaar doen dan is dat prima. Dat is onzekerheid en grenzen aangeven (de ander moet dat dan ook respecteren). Dan is het ook het beste dat ze dat veel doen want hoe meer ze met elkaar in aanraking komen hoe sneller ze aan elkaar gewend raken. Je kunt dan wel op een dag een paar rustmomenten inlassen waar ze weer even tot zichzelf kunnen komen.

Als Simba echter gelijk OP Bella duikt en haar opjaagt e.d. dan is het fout. Dan is er een langzame introductie nodig.

Mocht Simba een keer uitvallen naar Bella, dan is dat voor een enkele keer ook niet erg. Zo'n kitten is redelijk flexibel en is dat na een paar minuten weer vergeten (waarna ze Simba gewoon weer opzoekt). Als dat echter steeds gebeurd dan zal Bella dat wel in de gaten hebben en angstiger worden. Dat moet je dus vermijden. Maar een paar keer is nog niet erg. Vandaar dat je een snelle introductie ook gewoon kunt 'proberen'.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Cerna »

Ik ben nu ook bezig met een introductie en zal je vertellen hoe ik het heb gedaan.

Afgelopen zondag ons zesde Britje opgehaald bij de fokker en ik heb haar eerst in de woonkamer gelaten zodat ze rustig kon bijkomen van de reis en de kamer kon verkennen.
Eén van de andere katten zat echter ongeduldig te wachten en na een half uurtje heb ik haar in de kamer gelaten. Zij reageerde heel rustig, maar de kleine meid begon te loeien en zette een flinke rug op (zie: https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... &start=135). De rest van het verhaal vind je ook hier.
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Bedankt voor je reactie Rik. Misschien zijn we een beetje bang of angstig, ik zal het uitleggen. Vorige zomer kregen we kitten Pip. Pip was maar met 1 ding bezig, onze Maltezer Angel bijten en aanvallen. Nadat we van alles hadden geprobeerd kregen we als tip een kitten er bij te nemen, zo kwam Simba. Het reismandje hadden we in de woonkamer gezet en even laten ruiken en het reismandje open gedaan en Pip had nu 2 prooien: Angel en Simba. Weer van alles geprobeerd, ook samen met de dierenarts. Wat bleek Pip had iets in zijn hersens en moesten we laten inslapen. Maar de schrik zat er zo in, dit hadden we nog nooit mee gemaakt, zo’n agressie bij een kitten! Nu weet ik dat Simba niet zo is, hij is wel een pittige kater dus dachten wij dat we beter voor een langzame introductie konden gaan.

Maar ik vind je optie goed idee om eerst te kijken hoe Simba op Bella gaat reageren, en eventueel dan een rustmoment inlassen indd. Het is fijner dat het ze misschien sneller aan elkaar wennen, voor hun en voor ons ook. Zou je dan adviseren om eerst even het reismandje dicht te laten zodat Simba even kan ruiken, of gewoon gelijk de reismand open doen en Bella er zelf uit laten komen

Groetjes Aaltje
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Cerna schreef: 03 aug 2022 13:42 Ik ben nu ook bezig met een introductie en zal je vertellen hoe ik het heb gedaan.

Afgelopen zondag ons zesde Britje opgehaald bij de fokker en ik heb haar eerst in de woonkamer gelaten zodat ze rustig kon bijkomen van de reis en de kamer kon verkennen.
Eén van de andere katten zat echter ongeduldig te wachten en na een half uurtje heb ik haar in de kamer gelaten. Zij reageerde heel rustig, maar de kleine meid begon te loeien en zette een flinke rug op (zie: https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... &start=135). De rest van het verhaal vind je ook hier.

Bedankt voor je reactie, ik zal zo de rest van je verhaal even lezen. Even rustig alleen de woonkamer verkennen is wel een goed idee👍🏻
Bel en Bonneke

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Bel en Bonneke »

Hey Tinkerbel,

Ik heb ook net mijn allereerste introductie achter de rug. Veel vid.'s gekeken die bijna allemaal spraken van apart zetten. Toen Mabon eenmaal hier was voelde het echter niet goed. Met de tips van de mensen hier ben ik eruit gekomen. Ik heb Mabon de eerste anderhalve dagen nog regelmatig in de bench gezet. Zo kon hij rustig en veilig slapen en eten. Beltain kon toch gaan ruiken en kijken. Heb haar vaak de geur van Bon laten ruiken. Van de forum leden begreep ik dat het gedrag, hierboven benoemt door Rik, normaal was.
Ik ben alles goed blijven observeren maar ze verder hun gang laten gaan. De derde nacht sliepen ze al samen bij mij in bed Dag vier sliepen ze al heel kort bij elkaar en nu 1 maand later zijn het de beste maatjes.

De eerste twee dagen blijken best wel heftig te zijn. Dat zie ik nu ook weer bij Annet/Cerna maar daarna gaat het snel berg opwaarts.
Kortom het komt allemaal goed!

Probeer de gedachte aan de zieke kitten los te laten. Dat was een uitzonderlijke situatie die je niet zo gauw meer zult mee maken. Zo’n extreme reactie hoef je nu niet te verwachten. Probeer je angst en stress daar omtrent los te laten. Als jij lekker in je vel zit en je zeker en sterk voelt komt dat je poezebeesten ook ten goede

Kortom ontspan observeer geniet spring in als het nodig is en het komt allemaal goed.

O ja geef je de “oude” poes veel knuffels en aaien, denk dat dat trouwens ook voor je hondje geld, laat ze weten dat ze nog net zo belangrijk en geliefd zijn en niet minder zijn dan de nieuwe pluizebol (waar logischerwijze de meeste aandacht naar uit gaat)

Dat waren mijn tips voor jou.

Ik wens je heel veel plezier glimlachen en mooie vertederende momentjes.

Lieve groet


Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Anne »

Ach Tinkerbell ik herinner me jouw verhaal
Ik kan me voorstellen dat de angst er nu goed in zit
Probeer een manier te vinden die goed voelt voor jullie allemaal
Stapje voor stapje komen jullie er ook
Sterkte met de bibbers
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Bel en Bonneke schreef: 03 aug 2022 16:33 Hey Tinkerbel,

Ik heb ook net mijn allereerste introductie achter de rug. Veel vid.'s gekeken die bijna allemaal spraken van apart zetten. Toen Mabon eenmaal hier was voelde het echter niet goed. Met de tips van de mensen hier ben ik eruit gekomen. Ik heb Mabon de eerste anderhalve dagen nog regelmatig in de bench gezet. Zo kon hij rustig en veilig slapen en eten. Beltain kon toch gaan ruiken en kijken. Heb haar vaak de geur van Bon laten ruiken. Van de forum leden begreep ik dat het gedrag, hierboven benoemt door Rik, normaal was.
Ik ben alles goed blijven observeren maar ze verder hun gang laten gaan. De derde nacht sliepen ze al samen bij mij in bed Afbeelding Dag vier sliepen ze al heel kort bij elkaar en nu 1 maand later zijn het de beste maatjes.

De eerste twee dagen blijken best wel heftig te zijn. Dat zie ik nu ook weer bij Annet/Cerna maar daarna gaat het snel berg opwaarts.
Kortom het komt allemaal goed!

Probeer de gedachte aan de zieke kitten los te laten. Dat was een uitzonderlijke situatie die je niet zo gauw meer zult mee maken. Zo’n extreme reactie hoef je nu niet te verwachten. Probeer je angst en stress daar omtrent los te laten. Als jij lekker in je vel zit en je zeker en sterk voelt komt dat je poezebeesten ook ten goede Afbeelding

Kortom ontspan observeer geniet spring in als het nodig is en het komt allemaal goed.

O ja geef je de “oude” poes veel knuffels en aaien, denk dat dat trouwens ook voor je hondje geld, laat ze weten dat ze nog net zo belangrijk en geliefd zijn en niet minder zijn dan de nieuwe pluizebol (waar logischerwijze de meeste aandacht naar uit gaat)

Dat waren mijn tips voor jou.

Ik wens je heel veel plezier glimlachen en mooie vertederende momentjes.

Lieve groet

Afbeelding
Nu ik dit lees en voorgaande berichten geeft mij dat positieve energie, en ik ga op mijn gevoel af en ga niet meer voor de langzame introductie. Bedankt voor je tips, daar kan ik echt wat mee. En inderdaad Angel, oude Maltezer van 11 jaar en Simba zal ik zeker heel veel knuffels geven en het gevoel geven dat ze belangrijk zijn!
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Anne schreef: 03 aug 2022 16:53 Ach Tinkerbell ik herinner me jouw verhaal
Ik kan me voorstellen dat de angst er nu goed in zit
Probeer een manier te vinden die goed voelt voor jullie allemaal
Stapje voor stapje komen jullie er ook
Sterkte met de bibbers
[/quote

Bedankt, we gaan ons gevoel volgen en spelen dan op de situatie in. Het moet goed komen met alle tips!
Bel en Bonneke

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Bel en Bonneke »

Tinkerbel77 schreef: Nu ik dit lees en voorgaande berichten geeft mij dat positieve energie, en ik ga op mijn gevoel af en ga niet meer voor de langzame introductie. Bedankt voor je tips, daar kan ik echt wat mee. En inderdaad Angel, oude Maltezer van 11 jaar en Simba zal ik zeker heel veel knuffels geven en het gevoel geven dat ze belangrijk zijn!
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Goedemorgen, even een update over Bella. We hebben gisterochtend Bella opgehaald, en de auto rit ging super. Thuis gekomen hebben we alles rustig aangepakt, en Bella ging al snel lekker spelen. Wel vaak even onder de bank gevlucht, maar dat was van korte duur. Aan Angel de Maltezer en Simba moet Bella nog even wennen. Bella maakt een hoge rug en loopt dan al blazend en grommend op hun af, en Angel en Simba kiezen dan snel het hazenpad. Die schrikken van de kleine Bella. Maar Bella is hier nog maar een dag, dus het heeft gewoon nog even tijd nodig. Simba is wel nieuwsgierig en ruikt goed waar Bella overal geweest is.
Bel en Bonneke

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Bel en Bonneke »

Tinkerbel77 schreef:Goedemorgen, even een update over Bella. We hebben gisterochtend Bella opgehaald, en de auto rit ging super. Thuis gekomen hebben we alles rustig aangepakt, en Bella ging al snel lekker spelen. Wel vaak even onder de bank gevlucht, maar dat was van korte duur. Aan Angel de Maltezer en Simba moet Bella nog even wennen. Bella maakt een hoge rug en loopt dan al blazend en grommend op hun af, en Angel en Simba kiezen dan snel het hazenpad. Die schrikken van de kleine Bella. Maar Bella is hier nog maar een dag, dus het heeft gewoon nog even tijd nodig. Simba is wel nieuwsgierig en ruikt goed waar Bella overal geweest is. Bella wil alleen nog niet eten, dus hoop dat ze dat straks echt gaat doen.
Dat is goed nieuws Tinkerbel :-) Mabon ging in het begin ook heel veel onder de bank zitten. Dat was zijn safe place. De rest van de reactie klinken mij ook heel normaal. De hoge rug is grenzen aan geven, waarschijnlijk blaast ze ook ?!

Hou wel het eten even in de gaten. Katten moeten regelmatig wat eten. Maar ik denk dat dat ook wel goed gaat komen ;-)

Keuk dat je ons laat weten hoe het gaat. Ik was al benieuwd :-)

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Anne »

Dat klinkt al heel goed Tinkerbell :-P
Mooi dat je de kleine Bella al los laat lopen en het op haar manier van uitzoeken laat💪
Over een week is het al heel normaal en zul je zien dat Bella al minder angstig is voor Angel en Simba
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Bel en Bonneke schreef: 07 aug 2022 10:32 Dat is goed nieuws Tinkerbel :-) Mabon ging in het begin ook heel veel onder de bank zitten. Dat was zijn safe place. De rest van de reactie klinken mij ook heel normaal. De hoge rug is grenzen aan geven, waarschijnlijk blaast ze ook ?!

Hou wel het eten even in de gaten. Katten moeten regelmatig wat eten. Maar ik denk dat dat ook wel goed gaat komen ;-)

Keuk dat je ons laat weten hoe het gaat. Ik was al benieuwd :-)

Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk
Ik heb haar brokjes even laten weken in warm water, zodat de geur wat sterker werd en ze heeft goed gegeten! Kattenbak heeft ze ook al gebruikt dus dat gaat heel goed. Ja hoge rug, blazen en grommen doet Bella, maar het heeft even tijd nodig. Tot nu toe zijn we erg positief! Een kleine dame met pit
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Anne schreef: 07 aug 2022 11:16 Dat klinkt al heel goed Tinkerbell :-P
Mooi dat je de kleine Bella al los laat lopen en het op haar manier van uitzoeken laat💪
Over een week is het al heel normaal en zul je zien dat Bella al minder angstig is voor Angel en Simba
Ja zo fijn dat we toch ons gevoel en jullie tips zijn gaan volgen! Als we een week verder zijn zal alles een stukje makkelijker zijn
Plaats reactie