Langzame Introductie kitten?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Metsan »

Tinkerbel77 schreef: 15 sep 2022 10:14 Jij kan de “boosdoener” nog wel afleiden? En zet je dan de andere 2 in een andere kamer ofzo? Wel fijn dat je strategie begint te werken, het is inderdaad tijdrovend en vergt veel geduld.
Wij hebben dit nog nooit mee gemaakt. Een aantal jaren terug hadden eerst 2 katten, toen kwam er gewoon 1 bij en later nog 1. Nooit ruzie en gedoe, dat ging gewoon goed.
Het lukt niet altijd om hem af te leiden... soms loop ik net even weg, en dan rent hij weer achter één van hen aan..
De katten komen elkaar overigens voornamelijk buiten tegen. Behalve 's ochtends als ik probeer om ze alledrie tegelijkertijd binnen eten te geven.

Maar, het gaat beter, zeker met één van de twee: die bijt nu van zich af en jaagt soms achter Basile (de "de boosdoener") aan. :eclap:
Ik vraag me ook af of Zylkene geen rol heeft gespeeld... In het begin gaf ik Zylkene aan Basile, die daardoor misschien nog meer zelfvertrouwen kreeg. Ik ben daar nu mee gestopt, en hij is nu veel voorzichtiger. En dit heeft er misschien aan bijgedragen dat mijn andere kat meer van zich af durfde te bijten.

Maar, ik heb hier alleen maar volwassen katten. In jouw geval met een kitten is het toch anders denken. Ik zou Bella toch meer proberen te beschermen. Misschien dat als ze wat groter/ouder is, dat het haar beter lukt om voor zichzelf op te komen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Rik »

Tinkerbel77 schreef: 16 sep 2022 09:50 ... en als ik ophoud slaat Simba gelijk weer toe.
Ja, dat is absoluut niet goed.
Tinkerbel77 schreef: 16 sep 2022 09:50 Bella heeft genoeg vlucht mogelijkheden, maar Simba gaat haar gewoon achterna. Als ze op haar rug ligt en overgeeft houd hij even op, loopt Bella weg en hup daar gaat Simba weer.
En toch klinkt dat als echt jachtspel. Niet agressiviteit. Het komt alleen zo onbouwen onhandig klungelig over.
Tinkerbel77 schreef: 16 sep 2022 09:50 Jij kan dus Bono uit zo’n bui halen? Dat is wel heel fijn, maar je moet dus we heel goed opletten. En bijt of vecht Yuni wel terug? Of is Bono echt te sterkste?
Ja, als ik op tijd ben en met snoepjes of de verenhengel kom dan is zijn aandacht gelijk bij mij en weg van 'de jacht'. Je brengt hem dan uit die mindset van 'jachtspel'. Maar als Simba vrijwel direct daarna weer zijn aandacht op Bella legt, dan zit/blijft hij dus in die mindset. Zoals ik al zei is Yuna snel genoeg en zij heeft ook geleerd wanneer Bono zo'n bui heeft. In de enkele keer per week dat hij haar wel te pakken krijgt dan is het ook dat zij gromt en gilt. Hij houdt dan wel op maar naar mijn mening is dat nét een paar seconden te laat. Maar gelukkig komt dat hier dus niet zoveel voor. En de andere momenten lopen en zitten ze gewoon langs elkaar.

Ik let daar n.l. wel heel erg op. Of Yuna niet bang is van Bono. Dat ze altijd loopt uit te kijken en niet echt langs Bono durft te lopen zonder naar hem te kijken. Maar dat is dus helemaal niet het geval. Ze kan ook gewoon relaxed liggen in zijn buurt. Maar als Bono dagelijks meerdere buien zou hebben en constant op jacht is (beetje zoals bij jou), dan zou dat wel anders zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Metsan schreef: 16 sep 2022 11:00 Maar, ik heb hier alleen maar volwassen katten. In jouw geval met een kitten is het toch anders denken. Ik zou Bella toch meer proberen te beschermen. Misschien dat als ze wat groter/ouder is, dat het haar beter lukt om voor zichzelf op te komen.
Klopt ik denk dus ook dat we Bella meer moeten beschermen. En misschien Simba elke keer als hij zo vervelend is even naar buiten doen ofzo. Dat hij op een gegeven moment denk, van als ik dit doe dan moet ik naar buiten. Geen idee, maar we bedenken van alles
Gebruikersavatar
Tinkerbel77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2021 10:23

Re: Langzame Introductie kitten?

Bericht door Tinkerbel77 »

Rik schreef: 16 sep 2022 13:45 Ja, dat is absoluut niet goed.


En toch klinkt dat als echt jachtspel. Niet agressiviteit. Het komt alleen zo onbouwen onhandig klungelig over.


Ja, als ik op tijd ben en met snoepjes of de verenhengel kom dan is zijn aandacht gelijk bij mij en weg van 'de jacht'. Je brengt hem dan uit die mindset van 'jachtspel'. Maar als Simba vrijwel direct daarna weer zijn aandacht op Bella legt, dan zit/blijft hij dus in die mindset. Zoals ik al zei is Yuna snel genoeg en zij heeft ook geleerd wanneer Bono zo'n bui heeft. In de enkele keer per week dat hij haar wel te pakken krijgt dan is het ook dat zij gromt en gilt. Hij houdt dan wel op maar naar mijn mening is dat nét een paar seconden te laat. Maar gelukkig komt dat hier dus niet zoveel voor. En de andere momenten lopen en zitten ze gewoon langs elkaar.

Ik let daar n.l. wel heel erg op. Of Yuna niet bang is van Bono. Dat ze altijd loopt uit te kijken en niet echt langs Bono durft te lopen zonder naar hem te kijken. Maar dat is dus helemaal niet het geval. Ze kan ook gewoon relaxed liggen in zijn buurt. Maar als Bono dagelijks meerdere buien zou hebben en constant op jacht is (beetje zoals bij jou), dan zou dat wel anders zijn.
Soms durft Bella niet langs Simba, dan loopt en rent ze bang met een boog om Simba heen. En een andere keer loopt ze gewoon er langs. Maar zoals bij jullie dat ze wel relaxed bij elkaar in de buurt kunnen liggen, dat kan hier zeker niet.

Het is ook zo jammer dat we Simba niet uit die mindset kunnen halen, want dat zou het allemaal een beetje makkelijker maken.
Plaats reactie