Nieuw nestje help

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
PatriciaxBella
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2022 22:46

Nieuw nestje help

Bericht door PatriciaxBella »

Mijn poes heeft een ongepland een nieuw nestje gekregen. De kitten uit het oude nestje een dame poes van nu 4 maanden oud pakt steeds de kittens uit het nest. Ze heeft er 2 bij de geboorte dood gebeten. Ik probeer haar nu te scheiden van het nestje. Hoe kan ik dit oplossen en waarom doet zei dit?
Mama wordt gesteriliseerd het was niet de bedoeling dat zij weer een nestje zou krijgen.
Alsjeblieft ik laat haar helpen maar wil graag advies omtrent deze situatie.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw nestje help

Bericht door Rik »

Klinkt alsof ze de kittens wil verplaatsen.
Waar brengt ze ze naartoe?

Ik begrijp dat het dus gaat om een andere poes (nog kitten uit eerder nest) die de kittens pakt? Misschien begint die al moederinstinct te krijgen en wil ze de kittens ergens heen brengen. Misschien vindt ze de huidige plek te druk. Of heeft ze teveel stress. (Als het echter echt is om ze te doden dan kan dat ook liggen aan een natuurlijk gevoel van overleving met ik vermoed dat het doodbijten per ongelijk ging.)

Ik zou haar (omdat ze dat instinct nu al heeft) direct gelijk laten castreren. Wacht daar niet mee tot 6 mnd.

En tevens inderdaad permanent scheiden.
Dat is misschien lastig maar zolang ze dat instinct heeft de enige mogelijkheid.

Ps. Als je niet van plan was dat kitten (van 4mnd) te castreren dan uiteraard wel 'foei'. Hopelijk weet je inmiddels dat ELKE krolsheid van een poes een vergrote kans geeft op baarmoeder-ontstekingen en melkkliertumoren op latere leeftijd. Het is echt ongezond voor een poes om haar niet voor de eerste krolsheid te laten castreren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie